Jessus mikä kermaperse mun tyttäreni on
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.
Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
Kommentit (136)
Hyvin on asiat nykynuorilla jos olisi työpaikka tarjolla, eikä edes ota sitä vastaan??
Ja puutarhoilla itsekin olin, joka kesä yhden kuukauden ja enemmänkin olisin ollut, jos olisi ollut mahdollisuus. klo 8-16 oli päivät enkä minä ainakaan kokenut sitä millään lailla rankkana.
En kyllä ymmärrä tyttäresi ratkaisua. Luulis, että raha kelpais??? Ihanaahan sillä olis sitten ostella kaikenlaista.
Hyvin on asiat nykynuorilla jos olisi työpaikka tarjolla, eikä edes ota sitä vastaan??
Ja puutarhoilla itsekin olin, joka kesä yhden kuukauden ja enemmänkin olisin ollut, jos olisi ollut mahdollisuus. klo 8-16 oli päivät enkä minä ainakaan kokenut sitä millään lailla rankkana.
En kyllä ymmärrä tyttäresi ratkaisua. Luulis, että raha kelpais??? Ihanaahan sillä olis sitten ostella kaikenlaista.
Kyllähän kermaperseen isä syyn kertoo: tyttö sanoo olevansa väsynyt aamuisin. Raha todennäköisesti kelpaa kyllä :D Tai sitten kyse yksinkertaisesti on siitä, että raha ei motivoi tyttöä tai ei motivoi tarpeeksi. Sitähän meille ei kerrota. Mutta leikitään nyt ajatuksella: mitä muuta kuin yhteentörmäys voi syntyä, jos isä pitää ansaitsemista ja työntekoa elämän pääasioina ja tytärtä ei raha motivoi? Minun ensimmäinen tyttöystäväni oli tällainen. Ei hänellä juuri ollut tuloja, mutta koska hänellä ei ollut juuri menojakaan, aina hänellä oli rahaa välttämättömiin tarpeisiin. Erikoinen ihminen muutoinkin, älykkö.
Mene ja tiedä, turha kai täällä on liikoja arvailla, kun asiat on esitetty vain yhdeltä kannalta, ja sekin kanta on esitetty aika provosoivasti.
Minä olin 16- ja 17-vuotiaana seurakunnalla puutarhahommissa, ihan normipäivän 8h. Minusta se oli mukavaa, oli muitakin nuoria ja oppi arvostamaan koulutusta ja rahaa, minkä saa. Ei siihen mitään ihmeellisempää kuntoa vaadittu, enkä ollut ihan väsynyt iltaisin, minähän olin nuori ja silloin jaksaa vaikka mitä! Minulla ei ollut koskaan vaikeuksia saada töitä sen jälkeen tulevina kesinä, vaikka tokihan työpaikat olivat ihan erilaisia myöhemmin. Työkokemuksella voi osoittaa olevansa ahkera eikä "kermaperse". Kuukausiraha ilman muuta pois, jos ei töitä ota vastaan.
Mistä vero-muutoksesta te nyt puhutte? Alkoi kiinnostamaan..
koska tuli tämä kateusvero, maksetaan osan isän liksasta lapselle eli kuukausipalkka nousee ihan kohtalaiseksi eli yli 4000 e/. Sivukulut on pienemmät kuin mitä isästä maksettaisiin. Ja töitä lapsella on 3-4 tuntia päivässä.
Meillä kasvatetaan kermapersettä ihan verottajan suosiollisella tuella.
veikkaan että aika moni pyrkii kiertämään kateusveron jos se jollain tapaa suinkin on mahdollista.
Sossut ei taaskaan ajattele omaa nenua pitemmälle ...
huhtikuussa kontattiin räntäsateessa kuravaatteissa, aina oli kylmä ja työ kamalaa. Olin ikionnellinen kun toukokuussa sainkin kesätyöpaikan pankista, siistiä sisätyötä ja palkkakin ihan kohtuullinen.
Opiskeluaikana olin kahtena kesänä opiskelupaikkakunnallani pesulassa, voin sanoa että se oli vielä rankempaa kuin tuo taimitarhatyö mutta kyllä sitäkin teki kun piti vuokra maksaa ja ruokaaa saada.
Olitkohan samalla taimitarhalla kuin minäkin?
Oli kamalaa hommaa, kaksivuorotyö, kontattiin traktorin perässä ja välillä pisteltiin taimia räntäsateessa ja viimassa ilman käsineitä koneeseen kun ei käsineet kädessä pystynyt. Hirvittävän kylmä oli ja unet jäi vähiin kun matkaakin työhön oli aika paljon.
Itse olin kahtena kesänä lukioaikana.
ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Olen itse kaupungin hommissa ja kesäisin kiinnittää kyllä huomiota niihin nuoriin, joiden kanssa töitä tekee. Hyvät tyypit muistuvat mieleen, kun joku tuttu tuskailee, että mistä löytäisi luotettavan lapsenlikan tai apupojan raksalle tms.
Eikä todellakaan ole ainoa tapaus.
Itse aikoinaan oikein odotti, että vihdoin pääsisi kesätöihin ja saisi rahaa. 15- vuotiaasta sitten olenkin kaikki vaatteeni ja omat menoni maksanut. Tein yläasteen ja lukion kesät töitä ja harmitti kun sain kesässä vain kuukauden kerrallaan töitä. Töissä olin 7-16 ja matkat (7 km yhteen suuntaan) kuljin pyörällä. Eikä todellakaan käynyt raskaaksi! Homma oli tätä "raskasta" puutarhatyötä. Kun tätä työkokemusta kertyi niin myöhemmin sai helpommin aina vain parempia töitä. Mutta juu, nykynuortenhan pitää päästä heti hienoon ja helppoon duuniin.
Kyllä aion tulevaisuudessa opettaa lapsilleni rahan ja työn arvon. Niistä ei tule kermaperseitä, vaikka vanhemmilla olisikin varaa kustantaa kaikki.
Nuorten on opittava itsenäisiksi, tienaamaan itse rahansa ja ottamaan vastuuta elämästä. Vanhemmat tukevat tarvittavan ajan, mutta ei lapsista pääse koskaan eroon, jos opettaa ne vain odottamaan johtajan pestiä näkemättä vaivaa. Tämä ei ole mikään uusi nykynuorison ongelma sinänsä.
Mun serkkuni, lähemmäs 40, on äitinsä paapoma kermaperse. Se ei oikein ikinä edes hakenut kesätöitä, olisiko kaksi kesää elämästään käyttänyt palkkatyöhön. Ei kiinnostanut tehdä töitä, kun äitinsä antoi rahaa elämiseen ja "herraksi opiskeluun". No ongelmahan oli se, että opinnoissakin olisi pitänyt tehdä jotain. Serkku jätti kaikki kesken ja muutti takaisin äitinsä luo. Nykyään asuu siellä edelleen ja ei tee mitään. Ei ole koskaan tehnytkään. Ette kai te tällaisia halua?
Minulla ei tosiaan ollut mahdollisuutta kermaperseilyyn ja menin kesäksi teininä töihin ulkotyöpaikkaan. Päivät 7-15.30. Kuljin pyörällä työmatkat (siihen aikaan ei mitään vaihdepyöriä ollut) .
Olin niin fyysisesti väsynyt sen kesän, että laihduin monta kiloa kun kotiin tullessa en pystynyt väsymykseltä syömään vaan rojahdin sänkyyn nukkumaan ja nukuin seuraavaan aamuun.
Muistan sen kesän tosi rankkana. Omaa teiniäni en panisi samaan rääkkiin. Aikaihmisellekin olisi siinä työssä tekemistä ja niissä työmatkoissa.
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.
Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.teini-ikäselle. En tiedä tietenkään, minkä ikäisestä muksusta on kyse, mutta kuitenkin.
korvaansa lotkauttaneet kesätyötodistuksiin, mitä tein kesätöinä. Ei niillä ihan oikeasti ole mitään merkitystä. Ja minä olin eka kertaa ulkopuolisella töissä jo 14v siivoojana.
kesätöistä saa, on työkokemus ja -todistus. Kyllä tulevat työnantajat arvostavat sitä, että ihminen on vaivautunut tutustumaan työelämään nuoresta lähtien. Kertoo asenteesta.
korvaansa lotkauttaneet kesätyötodistuksiin, mitä tein kesätöinä. Ei niillä ihan oikeasti ole mitään merkitystä. Ja minä olin eka kertaa ulkopuolisella töissä jo 14v siivoojana.
kesätöistä saa, on työkokemus ja -todistus. Kyllä tulevat työnantajat arvostavat sitä, että ihminen on vaivautunut tutustumaan työelämään nuoresta lähtien. Kertoo asenteesta.
Kumulatiivisuus on nimenomaan ideana. Uutta kesätyötä hakiessa voi laittaa edellisen homman näkyviin ansioluetteloon ja seuraavana vuonna sama. Tietenkin kesäduunit tippuu pois ansioluettelosta, kun on maisterina hakemassa oman alan töitä, mutta näkyy siellä silti duuneja, joita hakiessa kesäduuneista on vielä ollut merkintä. Täysin työkokemuksesta tyhjällä cv:llä on aika turha lähteä työnhakuun maisterinakaan.
tehdä penikasta asti, että edes vaatteita sain. Kun en saanut töitä sinä kesänä kun olin 16v. minut jätettiin kotiin yksin pitämään talosta huolta. Ruokaa ei jätetty, eikä rahaa, koska ei laiskat tarvitse sellaista. Onneksi veli lainasi sen verran, että sain makaroonia kesäksi. Sillä elin sen kesän. Maksoin takaisin kun sain opintorahan syksyllä.
En ikinä aio kasvattaa lapsiani yhtä kovalla kädellä. Se työnteko ja nälän näkeminen ei todellakaan jalostanut minusta parempaa ihmistä.
Ja omia lapsiani rakastan niin paljon, etten ikinä haukkuisi heitä kermaperseiksi.
Ei ihme, että nykyajan nuoriso sairastaa masennusta niin paljon kun vanhempien asenne on tämä. Vauvana lapsia rakastetaan ja halutaan parasta. Kun täyttää 12v, halutaan potkia ulos ja haukutaan kermaperseiski ja töihin vain ja rahattomaksi ja itse selviämään.
Huh huh.
Minun keskiluokkainen perheeni lopetti ylläpitoni, kun täytin 15 vuotta. Ohje oli, että kesätöitä pitää hankkia ja että kuukausi riittää, kunhan sitä työtä tulee tehtyä pitkäjänteisesti. Ruoan ja katon sain sekä välttämättömimmät (ja halvimmat) vaatteet. Kaikki extra piti kustantaa itse.
Siitä vain puutarhatöihin kolmeksi kesäksi. Eka kesä kuukausi, toka ja kolmas kesä kuusi viikkoa. Itse se työ hankittiin, vanhemmat eivät edes tienneet, mitä töitä hain. Itse allekirjoitin sopimuksen ja sovin palkasta. Vanhemmat sitten vain kuuntelivat ja kehuivat. Ja korjaan sen verran jonkun ylemmän "tietoa", että 15-vuotias saa solmia työsopimuksen itse ja hallinnoida itse omia palkkatulojaan. Kesälomilla voi työskennellä normaalin työpäivän, kouluaikoina ei voi koulun ja työn yhteismäärä ylittää tuota kahdeksaa tuntia.
Aamulla mentiin töihin klo 7 ja päästiin klo 15.30. Tunnin ruokatunnilla pyöräiltiin kotiin ja levättiin hetki. En käsitä, minkälaisessa pumpulimössössä te noita lapsia kasvatatte, kun on niin rankkaa herätä aikaisin ja tehdä työtä, vaikka peruskoulu päättyy 16-vuotiaana ja sen jälkeen pitäisi olla valmis työelämään. Kun vanhemmat paapovat ja hankkivat ne työpaikat, varmistavat helpon työn ja ison palkan, saadaan näitä kermaperseitä, jotka kuvittelevat saavansa kuunkin taivaalta tekemättä yhtään mitään.
Mitä jos kannustatte mutta ette petaa työtä lapsen eteen? Esim. hyvä kannustin on se, että jos saat kesätyön, voin maksaa puolet siitä ihanasta nahkatakista, josta olet haaveillut. Ei peruselatusta voi evätä tietenkään, mutta sen lapsen ei tarvitse saada kaikkea kultalautselta tarjoiltuna.
Tulee mieleen eräs ysiluokkalainen poika, jonka vanhemmat ostivat lapselleen jopa tupakatkin. Kaikkeen sai rahaa, kalliit merkkivaatteet aina päällä. Ja mikä jätkästä tuli? Itserakas ääliö, joka ei saanut opiskelupaikkaa. Pääsi sitten isin firmaan töihin. On varmaan isi ollut ylpeä vetelästä ja laiskasta pojustaan, jonka työaika oli klo 10-14, kun ei päässyt aiemmin ylös eikä jaksanut tehdä täyttä työpäivää...
Ne 15-vuotiaat ovat jo rikosoikeudellisesti vastuussa, ja monet ovat sitä mieltä, että saavat harrastaa seksiä ja hankkia lapsiakin. Miten ihmeessä eivät sitten kykene tekemään täyttä työpäivää? Miksi niillä 15-vuotiailla on vain oikeuksia mutta ei koskaan velvollisuuksia?
Veteliä lapsia kasvatetaan, kun ei normaaleja asioita mielletä nuoren elämään kuuluvaksi ja kaikki pitää pedata valmiiksi isukin ja äitylin toimesta.
ole koskaan ollut hyötyä. Niitä ei ole edes katsottu, eikä kyselty.
Vain koulutus ja alan työkokemus on vaikuttanut.
Kumulatiivisuus on nimenomaan ideana. Uutta kesätyötä hakiessa voi laittaa edellisen homman näkyviin ansioluetteloon ja seuraavana vuonna sama. Tietenkin kesäduunit tippuu pois ansioluettelosta, kun on maisterina hakemassa oman alan töitä, mutta näkyy siellä silti duuneja, joita hakiessa kesäduuneista on vielä ollut merkintä. Täysin työkokemuksesta tyhjällä cv:llä on aika turha lähteä työnhakuun maisterinakaan.
ole koskaan ollut hyötyä. Niitä ei ole edes katsottu, eikä kyselty.
Vain koulutus ja alan työkokemus on vaikuttanut.
Voi olla sulla näin, mutta mulla oli toisin. Ei se sun kokemus tarkoita, että muilla olisi samoin ja kesätöitä ei kannattaisi tehdä tai merkitä ansioluetteloon. :D :D :D
jos on kesätyö tarjolla. Lopettaisin välittömästi kk-rahan ellei ota työtä vastaan.
Itse olin 15vuotiaana lähettinä telakalla työaika 7-16 ja koko päivä todellakin ravaamista konehalleissa ym. likaisissa, vaarallisissa paikoissa. Olin ikionnellinen työpaikastani. Palkka nyt ei ollut kummoinen vuonna 1984, mutta onnellinen siitä, että sai omaa rahaa tekemästään työstä ja varsinkin työtodistuksen, joka taas vaikutti myönteisesti seuraaviin kesätöihin ja myöhemmin varsinaisiin töihin. Ensimmäinen kesälomakin tuli pidettyä vasta vuonna 2000, vakituisen työpaikan myötä.Kyllä nuorena jaksoi aivan hyvin, vaikka tein koko ajan ruumiillista työtä. Eipä tarvinnut mennä kuntosalille ;)
Selvennän vielä että kyseessä olisi vain 1 KUUKAUDEN homma, ei koko kesää.
Ap
Tottakai kaikella työkokemuksella on merkitystä. Aika vaikeata on saada töitä esim opiskelukesinä lukion jälkeen, jos alla ei ole yhtään mitään työkokemusta. Vaikka työ olisikin halveksimaasi likaista hommaa, niin kyllä sekin osoittaa jotain työnhakijasta. Vai meinaatko että blaco cv on parempi kuin muutama kesä puutarhahommia?
Täältähän paistaa mukavasti juuri se asenne, mikä tänä päivänä on nuorilla ongelma. Vanhemmat, jotka ovan "joutuneet" tekemään niin "hirveän" rankkoja kesätöitä, silottavat lapsensa tien ja ovat sitä mieltä ettei töitä tarvitse alaikäisenä tehdä (vaikka töitä voisi saada, kaikki eivät saa ja se on eri juttu).
Ja sitten ei kelpaa nuorelle mikään homma, koska palkka ei missään kouluttamattoman työssä alkuunsa päätä huimaa, työajat ovat jotenkin kurjat (hei, elämä on, pakko töihin on herätä), on niiiin raskasta jne.
Nämä ovat juuri niitä joista tulevaisuuden työnantajat ihmettelevät, kun nuoret eivät ymmärrä että palkan eteen työpaikalla on oltava ajoissa, koko työaika, ja tehtävä työtä.
No, eipä tarvitse tämän ketjun lukemisen jälkeen ihmetellä mistä nuorten asenne tulee...
on tehnyt noita ns. paskaduuneja 16-vuotiaasta lähtien. Joka ainoa kesä. Luki itselleen ammatin ja sai ylioppilaspaperit (molemmat todella hyvillä arvosanoilla). Silti hän ei vain saa töitä. Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, ettei noiden kesätöiden teko välttämättä kannata. Siis tulevaisuutta ajatellen.
Oma kantani on edelleen se, että nuoren paikka ei ole töissä. Niitä töitä ehtii tehdä koko lopun ikänsä jos haluaa. Tokikaan en aio kieltää jos omat lapset joskus hamassa tulevaisuudessa haluavat mennä kesätöihin. En kuitenkaan aio pakottaa enkä kiristää.
Alle 18-vuotias tekee kotona sen verran kotitöitä, että tienaa leffalippunsa sun muut.