Jessus mikä kermaperse mun tyttäreni on
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.
Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
Kommentit (136)
Ap kertonut että tytär olisi kuukauden töissä ja 1,5 kuukautta jäisi vielä lomailuun. Mutta sekin näköjään liikaa monen mamman mielestä. Sitten muutaman kuukauden päästä mammat täällä taas itkevät kun teinit makaavat joka päivä iltapäivään ja aikaisintaan aamuyöstä nukkumaan. Ja pelkästään haistattelevat ja käsi ojossa koko ajan rahaa vaatimassa.
Ei koskaan pakottanut kesätöihin. Jumalauta ensin pitäisi kärsiä koulun penkillä ja sitten vielä kesäksi töihin kärsimään. Kesä on palautumista ja lomailua varten.
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan. Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
Oikein teet, jos kk-raha tms. loppuu. Vielä oikeammin teet, jos pakotat lapsesi ottamaan sen duunin.
Mä olen hemmetin tiukka tässä asiassa ja olen todella vihainen, kun lapseni ei tänäkään kesänä saanut mitään kesäduunia ) :
Koko ajan täytyy suorittaa ja tehdä jotain. Itse en tehnyt mitään kesäisin, enkä tee nytkään.
Teini-iässä unirytmi siirtyy hyvin monilla luonnostaan sellaiseksi, että tuo työaika olisi aika kohtuuton. Vaikka kuinka menee ajoissa nukkumaan, uni ei vain tule ennen puoltayötä, eikä välttämättä vielä silloinkaan. Lisäksi teini-iässä unentarvekin on selvästi suurempi kuin aikuisella.
Eli vaikka olenkin sitä mieltä, että hienohelma ei saa olla vaan minkä vain työn pitää kelvata, tyttärelläsi saattaa olla ihan oikeaa asiaa tuossa takana.
Pahoittelen, etten nyt ehdi lukea kaikkia kirjoituksia ja siten saatan toistaa jonkun muun jo sanomaa.
Äitini ei koskaan haukkunut minua tuolla tavoin. Toinen oli, että sain kesät lomailla. Ja ihan työtätekevä ihminen minusta on tullut.
Ihania kesämuistoja nuoruudesta. Kiitos vanhempieni.
Ps. missä on kesälomaa 2.5 kuukautta?
Meillä koulu loppuu kesäkuun ekan viikon jälkeen ja alkaa elokuun toisella viikolla. Syys-ja joululomat on sitten pidempiä.
lapsiani! Kaikki joutuivat koko nuoruutensa tekemään kotitöitä, myös YO-kirjoitusten aikana!!!!!!!! Kotitöihin kuuluivat kaikki muu paitsi ikkunoiden pesu. Kuukausiraha? KUUKAUSIRAHA? Mitä ihmettä! Ansaitsematon kkraha? Onko ääliömäisempää juttua kuultu? Sitä saa mitä tilaa ja piste. Omanikin napisivat ettei kenenkään muun tartte jne.. mua se ei häirinnyt, koska mun lasten piti oppia elämäntaidot jo kotona ollessa. Ja voin vakuuttaa teille, että olen nyt äärettömän tyytyväinen napakkaan otteeseeni ja tuloksiin:)) Onpa mua kiitettykin jälkeenpäin!
Mitähän kotitöitä itse teit... makasit perseelläsi ja komentelit lapsia. et taida olla kovinkaan lämmin äiti, kuulostat todella kylmältä henkilöltä. Kostatko omaa nuoruuttasi ? Puistattaa
Lapseni ne nappasivat kesätöitä kun muut jäi joukumaan kalliolle! Kesätyönantajat jopa lupasivat suositella ja niin kävikin! Eräs työnantaja sanoi, että näkee jo kävelytyylista kenet palkkaa. CV kyllä osataan tehdä kun ope avittaa mutta muuhun olemukseen pitäisi sitä ryhtiä saada jo kotoa! Mahtoi mun lapsista tuntua hyvälle kun oli satoja kesähakijoita valtakunnan ykköspaikkaan ja itse menivät jonojen ohi! Ja kun lopettivat vihjailtiin...!
Juu ja mitäpä vielä, ai niin, kerkesivät kyllä olemaan kavereidenkin kanssa kun taitavilla kotitöissä ei mennyt koko iltaa:) Osaamattomilla kyllä menee niinkuin muussakin työssä!
Ihan noin vinkkinä, että nyt jokaisesta työpaikasta tapellaan, joten oletteko jo kasvatuksessa ottaneet huomioon minkälaisia nuoristanne kasvaa?
Kaikesta tästä kotiorjuudesta huolimatta lapsieni elämää kaverinsa kadehtivat ja ihmettelevät heidän hyvää itsetuntoaan!
just niitä "äitejä" joiden mielestä lapsi on vaikea ja turha ja jonka pitää lähteä kotoa pois 18 vuotiaana. Joiden mielestä lapsen pitää tehdä kesälomat töitä, ettei itse vaan tarvitse antaa rahaa. Joiden mielestä lapsi on joku kotiorja. Tällaisten ihmisten ei pitäisi saada lapsia ollenkaan... Koulu on lapsen työtä ja lomalla SAA ja PITÄÄ levätä. Oma lukiolainen on max 2 viikkoa per kesä töissä ja ei todellakaan missään aamuyöllä alkavassa orjatyössä. Ja ikinä en katso työnhakijan kesätöitä. VAIN ALAN TYÖKOKEMUS RATKAISEE. Ja nuori joka joutuu kaiket vapaa-ajat tekemään töitä, ei jaksa opiskella ja näistä nuorista tulee sitten niitä kouluttamattomia duunareita. Kun työnteoltaan eivät ole jaksaneet opiskella. Kauheaa porukkaa täällä.
meidän lukiolainen saa levätä kesän ja on 2 viikkoa ns tonnilsena.
Lopun kesää on hengaa kavereiden kanssa, ui, nukkuu jne Heinäkuun matkustelemme euroopassa koko perhe. Kyllä sitä taas syksyllä jaksaa opiskella
Tee jo nyt hyvissä ajoin selväksi, että jos tyttö hylkää työn, minkä olisi saanut, ihan pelkkää laiskuuttaan, niin kk-rahat pois.
Meillä vähän samaa ongelmaa. Vähintään johtoportaan hommaa pitäisi löytyä...
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.
Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
ja ruoskisin todellakin itseäni noin huonosti kasvatetun lapsen tähden.
Nykynuoret on kamalia kermaperseitä. Töihin ei mennä, jos aina ei ole kivaa, yhyy.
tuttavan teini ei ole voinut edes hakea kesätöitä, koska harrastaa jalkapalloa ja työt saattaisivat haitata harrastamista :)
et tietenkään maksa tytölle kotona lorvimisesta jos olisi ollut jokin muukin vaihtoehto. ja tee tämä tytölle selväksi nyt kun hän vielä voi ottaa sen työn vastaan.
teini-ikäselle. En tiedä tietenkään, minkä ikäisestä muksusta on kyse, mutta kuitenkin.
Olet selvästi lapsesi teininä synnyttänyt äiti, joka nyt purkaa katkeruuttaan teini-ikäiseen tyttäreensä, joka on ei-toivottu lapsi ja joka pilasi mielestäsi elämäsi, kun olit 12-18 vuotias teinipissis.
Kaiken kohtuuden nimissä pitää sanoa, että puutarhatyöt ovat helvetin tylsiä ja niistä maksettava palkka on parhaimmillaankin naurettava. Työntekijän nuoruus sillään ei liene palkan minimaalisuuden peruste. Lisäksi työolot saattavat olla melkoisen karmeat jollakin paahteissella kukkamaalla tai kostean kuumassa kasvihuoneessa. Moiset työt ovat lähinnä nuorten ja vähäosaisten orjuuttamista.
Ja ei, en ole laiska vätys. Olen itsekin herännyt ja lähtenyt töihin vetiselle tehtaanpihalle aamuseitsemäksi. Eikä silloin aina ollut edes kesä. Kotiin pääsi puoli neljältä, ja siinä vaiheessa olin mielettömän väsynyt. Nukahtelin kotimatkalla auton rattiin, harrastukset jäivät ja olin erittäin ärtynyt ja hankala perhettäni kohtaan. Joku juustopää suositteli minulle liikuntaa! Päivät olivat täynnä nostamista, kantamista, kävelyä ja kiipeilyä sateessa, sohjossa tai helteessä. Pahimmillaan nukahdin keittiön pöydän ääreen, kunhan takapuoleni tuolille sain. Ehkä puutarhahommat eivät ole yhtä rajuja, mutta eipä niitä minunkaan tekemiäni töitä moni muu suostunut tekemään. Väkeä tuli ja meni, kuka sairaslomalle, kuka muihin hommiin ja kuka kerta kaikkiaan vain jätti tulematta lopulta. Ja sairaslomalle minäkin siitä jouduin - ja olisin joutunut vaikka olisi hyväkin palkka ollut.
Jospa siis rouva tai herra ap yrittäisi tarjota ajatusta varhaisesta heräämisestä hyvällä. Kermaperseeksi haukkuminen saa hänet hyvinkin helpolla päättämään, että pidä kuukausirahasi, elää täällä ilmankin. Puutarhatöitäkin jonkun pitää tehdä, tai herrasväeltä loppuu pelakuut terassin kaiteelta. Jonkin aikaa on ihan hyvä tehdä paskaduunejakin. En väitä, että ne kasvattavat, mutta sittenpä tietää, missä helvetissä toiset ihmiset elävät. Ja kun on kokeillut, voi kenties motivoitua etsimään itselleen sopivamman työpaikan. Minä kun en pätkän vertaa usko, että tytär on kermaperse. Hänellä lienee vain jonkinlainen näkemys siitä, mihin työhön sopii ja mihin ei. Kyllä hän ymmärtää, että luksushommiin vaaditaan yleensä koulutus ja monta muutakin seikkaa. Työelämään tulevillekin on kuitenkin tarjolla monen moista työtä, ja jo siinä kannattaa edes hiukan huomioida omia ominaisuuksiaan. Jos iltavuoro R-kioskilla passaa paremmin, menköön sinne, kunhan sen paikan saa. Mutta lakkaa nyt, ap, haukkumasta tytärtäsi. Tuolla menolla saat hänet vain kapinoimaan.
Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
Joo ymmärrän pointtis ja meijänkin 16v luulee itsestään liikoja, mut palatakseni hieman kirjoitukseesi, niin mä en ole jaksanut kouluja käydä ja keskiarvokin oli alle seiskan peruskoulusta lähdettyäni. Tienaan silti mielestäni ihan ok (3400e käteen/kk) ja pidän työstäni ja työkavereistani tosi paljon.
Joten ei se koulu aina sitä autuutta tuo, mut ei sun tarvi sitä lapsellesi tietenkään kertoa :)
Olin opiskelijana aika monta kesää klo 7-15:30 olevissa puutarhahommissa. Mitään luksusta se ei varsinaisesti ollut: Töissä oltiin säällä kuin säällä, sateessa ja paahteessa. Aamuheräämiset ja koko päivän liikkeellä oleminen väsyttivät. Palkka oli työmäärän nähden järkyttävän pieni, joskin ihan normaali koulutusta vaatimattomaan työhön.
Toisaalta, oli sillä hyvätkin puolet. Opin hyödyllisiä työelämätaitoja. Opin toimimaan ryhmässä, olemaan johdettavana ja johtamaan itse. Opin ottamaan vastuuta ja kohtaamaan asiakkaita. Työkavereiden kanssa oli hauskaa ja monesta on tullut läheinen ystävä. Ulkoillessa ja fyysistä työtä tehdessä kunto kasvoi ja ainakin sai D-vitamiinia ja rusketusta. Lisäksi opin kestämään pitkiäkin työrupeamia ja suhtautumaan työhön positiivisesti.
Kannatta mennä, jos on saanut paikan. Työpaikan saaminen ei tänäkään kesänä ole itsestään selvää.
suuntaan ja toiseen. Suuria intohimoja näytti ap herättävän.
Itse toivon että olet "provo", koska niin rumasti kirjoitat omasta lapsestasi.
Vanhempana sitä toivoo lapsilleen hyvää ja kaunista.
Hyvään ja kauniiseen tietysti kuuluu myös työn arvostus oikeissa mittasuhteissaan. Työ on kuitenkin vain työtä, elämässä on muutakin.
En ainakaan itse eväisi koko kesälomaa teiniltä, vaan joku fifti-fifti kompromissi olis paras. Kk töitä ja kk lomaa, jotta saa nukkua ja kerätä voimia. Ja uskon, että loma kera tilipussin olisi teinillekin tosi mieluisa vaihtoehto...