Jessus mikä kermaperse mun tyttäreni on
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.
Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
Kommentit (136)
Tuolla joku kertoi, miten ei edes vanhemmilleen etukäteen paljastanut, mitä paikkaa teininä haki, ja itse teki työsopparit ja muut työnantajan kanssa.
Suosittelen, että avustatte teiniä niiden sopimusten kanssa, jos suinkin mahdollista. Se on ihan uskomatonta, miten nuorta ihmistä yritetään mennen tullen kusettaa, jos hän ei osaa vaatia etujaan.
T. ay-aktiivi
Tyttäreni on 16 v.
Tottakai puutarhatyö on rankkaa mutta kun aina ei voi olla kivaa. Aina ei ole kevyttä työtä 10-12 sikahyvällä liksalla tarjolla. Työ ei sentään ole urakkatahtista eikä kasvihuoneella. Eikä hänen tarvitsisi herätä puol 6 kuin omasta tahdostaan, ehkäpä töihin ei ole pakko laittaa täyttä tällinkiä.
Tiedän että hän pääsisi tuohon työhön jos tahtoo, suhteillahan kaikki tapahtuu nykyään.
En ole saaanut lastani teininä eikä hän ole pilannut elämääni.
Kermaperse ei ole haukkumista, se on ihan fakta hänen kohdallaan.
Ja mitä tulee koulutukseen, aika onnekas on jos olemattomalla tai kokonaan ilman koulutusta saa hyvän ja pysyvän työpaikan.
AP
Just. Itse olin ensimmäisissä kesätöissäni vasta 18-vuotiaana, ennen sitä ei äitini koskaan edes käskenyt hakemaan, ja hyvä niin. Minusta nuoren tulee nauttia kesästä, sillä sen jälkeen kerkeää olla töissä joka helkutin kesä, kun aurinko paistaa ja kavereiden kanssa viihteelle tekisi mieli. Aikuisen näkökulmasta se on tietty hankala tajuta kun saa kuukauden kesäloman joka vuosi ja on jo unohtanut, millaista oli kun opiskeluaikana piti istua kaupan kassalla toukokuusta elokuuhun, että sai edes vuokrarahat kaavittua kasaan.
En todellakaan ymmärrä vanhempia, jotka ovat jo 15-vuotiaita potkimassa töihin ja heittämässä pellolle. Mitä sen ikäinen edes tekee hirveillä summilla rahaa? 7-16 on todellakin rankka työpäivä 16-vuotiaalle jolla ei ole aikaisempaa työkokemusta, kannattaa mielummin valita työ joka kestää 3-4 viikkoa ettei koko kesä mene vain niitä rikkaruohoja kitkemässä.
Oman kokemukseni mukaan nämä jotka loivat "uraa" paskaduuneissa jo 17-vuotiaana jäivät aina sille tielleen kun kassalla istuminen meni koulun edelle. Anna lapsen levätä kouluvuoden jälkeen.
Tuolla joku kertoi, miten ei edes vanhemmilleen etukäteen paljastanut, mitä paikkaa teininä haki, ja itse teki työsopparit ja muut työnantajan kanssa.
Suosittelen, että avustatte teiniä niiden sopimusten kanssa, jos suinkin mahdollista. Se on ihan uskomatonta, miten nuorta ihmistä yritetään mennen tullen kusettaa, jos hän ei osaa vaatia etujaan.
T. ay-aktiivi
Teinille kannattaa selvittää mikä on laillista ja ei. Lähipiirissä on maksettu alta TESin palkkaa, ei pyhä/ylityö/lauantaikorvauksia eikä annettu pitää taukoja tai lomia yms yms. Nuorta ihmistä on helppo käyttää hyväksi eikä kukaan noita oikein valvo ellei teini itse.
Siis täällä ihan tosissaan jotkut mammat kertovat, että työ on liian raskasta teinille. Jos omani olisi niin huonokuntoinen, ettei kuukautta kykenisi tekemään fyysistä työtä, niin olisi todella huolissani hänen tulevaisuudestaan.
Minusta ap:lla on oikea asenne, työmäärä ajallisesti on ihan kohtuullinen, vain kuukauden pätkä! Jos ei tyttö pärjää siinä, niin tietääpä ainakin, ettei kannata hakea aloille, joissa joutuu tekemään yö/aikaista aamutyötä, ei mitään, missä joutuisi vähänkään fyysiseen hommaan jne. Itse menen töihin seitsemäksi, ja aamuruuhkissa usein ajelen. Aika monet työt alkavat ajoissa.
Kuka idiootti luulee, että teininä ei voi muuttaa päivärytmiä niin, että heräisi seitsemäksi töihin? Onko porukka täällä ihan tosissaan????
Nyt rekrytoijana alan ymmärtää, mistä näitä velttoja ja saamattomia nuoria meille maleksii kesätöitä kysymään- parhailla äiti tietty pohjustaa vähintään puhelulla, usein on mukanakin ...
Ja mä kysyn AINA työtodistukset ja suosittelijat. Soittelen kanssa. Olemattomia, laiskoja luusereita en takuulla palkkaa, sen verran heistä on kokemusta.
Oma 17-v on tehnyt töitä lukio-opintojensa ohella yläasteen päättymisestä ja jo sitä ennen kesäisin. Nyt hänellä on jo täysi loma työn puolesta eikä elatukseen ole tarvinnut sekaantua vuoteen. Maksan sitten autokoulunsa ym. ekstraa.
AP: pidä pintasi, perusterve ja -tolkku kersa jaksaa kyllä kuukauden!
Toivottavasti teille ei tule eksyttyä töihin. Itse olin nuorena hillittömän ujo ja työhaastattelut hermostuttivat. Juuri tämän kaltaisten nuoria nenäänsä pitkin katselevien jalat pöydällä retkottavien rekrytoijien takia opin kammoksumaan työhaastatteluja pitkäksi aikaa.
just niitä "äitejä" joiden mielestä lapsi on vaikea ja turha ja jonka pitää lähteä kotoa pois 18 vuotiaana. Joiden mielestä lapsen pitää tehdä kesälomat töitä, ettei itse vaan tarvitse antaa rahaa. Joiden mielestä lapsi on joku kotiorja.
Tällaisten ihmisten ei pitäisi saada lapsia ollenkaan...
Koulu on lapsen työtä ja lomalla SAA ja PITÄÄ levätä. Oma lukiolainen on max 2 viikkoa per kesä töissä ja ei todellakaan missään aamuyöllä alkavassa orjatyössä.
Ja ikinä en katso työnhakijan kesätöitä. VAIN ALAN TYÖKOKEMUS RATKAISEE.
Ja nuori joka joutuu kaiket vapaa-ajat tekemään töitä, ei jaksa opiskella ja näistä nuorista tulee sitten niitä kouluttamattomia duunareita. Kun työnteoltaan eivät ole jaksaneet opiskella.
Kauheaa porukkaa täällä.
Nyt rekrytoijana alan ymmärtää, mistä näitä velttoja ja saamattomia nuoria meille maleksii kesätöitä kysymään- parhailla äiti tietty pohjustaa vähintään puhelulla, usein on mukanakin ... Ja mä kysyn AINA työtodistukset ja suosittelijat. Soittelen kanssa. Olemattomia, laiskoja luusereita en takuulla palkkaa, sen verran heistä on kokemusta. Oma 17-v on tehnyt töitä lukio-opintojensa ohella yläasteen päättymisestä ja jo sitä ennen kesäisin. Nyt hänellä on jo täysi loma työn puolesta eikä elatukseen ole tarvinnut sekaantua vuoteen. Maksan sitten autokoulunsa ym. ekstraa. AP: pidä pintasi, perusterve ja -tolkku kersa jaksaa kyllä kuukauden!
Toivottavasti teille ei tule eksyttyä töihin. Itse olin nuorena hillittömän ujo ja työhaastattelut hermostuttivat. Juuri tämän kaltaisten nuoria nenäänsä pitkin katselevien jalat pöydällä retkottavien rekrytoijien takia opin kammoksumaan työhaastatteluja pitkäksi aikaa.
Tämä ns. rekrytöijä kuulostaa niin ammattitaidottomalta, että rekrytoi korkeintaan johonkin paskaduunnin. Ei mihinkään kunnon duuniin
Oletan nyt että kermaperseesi opiskelee, silloin mielestäni tarvitsee myös kesälomaa.
Voisitko ehdottaa hänelle, että kestäisi tätä epäinhimillistä kidutusta yhden kuukauden ajan ja voisi sitten lomailla ja kerätä voimia kouluvuotta varten yli kuukauden ajan.
Miksi muuten joutuisi heräämään puol kuus jos työt alkaa seiskalta?
niin minäkin oon tehnyt kesätöitä 15v saakka,niih ,paskasta se on lähettävä,mutta ei kun av mammojen kermaperseet oottaa kuuta taivaalta,siinäs uneksivat totuus iskee viel karusti eteensä.
vm83
Tuo seitsemäksi meno voi olla joillekin hankalaa. Tokihan sitä vähän aikaa pitäisi aikuisen ihmisen kestää. Ja aivan oikein on, että nuori alkaa vähin erin tehdä töitä. Siitä huolimatta täydet päivät, aikainen herätys jne voi olla liikaa kerralla. Mutta kokeilemalla sen näkee. Ei se tyttö sinne töihin mene, jos se ylivoimaisen raskasta on. Silloin on sitten syytä pohtia, mikä meni pieleen ja mitä voisi muuttaa. Kyllä näitä tapauksia on nähty, eikä maailma siihen ole kaatunut. Useimmat heistä ovat löytäneet paikkansa.
Enkä saata uskoa, etteikö tuo ap:n asenne näkyisi kotona. Jos se on fakta, että tytär on kermaperse, niin minulle tulee mieleeni, että siellä on pystyssä kierre, jossa isä painostaa tytärtä ja tuon ikäinen tytär pistää vastaan, minkä pystyy. Ja se ei työhön pakottamalla muutu. Se vain vahvistaa sitä faktaa, että iskä on idiootti joka ei tajua mitään.
Enkä ole aikaisemmilla kommenteillani halunnut kasvattaa saamattomia vätyksiä. Painostaminen ja kannustaminen ovat asioita, jotka pitäisi pyrkiä erottamaan toisistaan, vaan vaikeaa näyttää olevan. Ja kuten aikaisemmin sanoin, olen ollut nuorten työntekijöiden esimies ja siltä kannalta tilanne on melko toisenlainen: työpaikka ei ole kasvatuslaitos. Töissä tehdään palkan eteen töitä. Se koskee myös nuoria työntekijöitä. Uuvuksiin ei saa raadatuttaa ketään, mutta ei siellä työmaalla viitsi väkisin paikalle patistettuja katsella - etenkin kun hyvin tietää, että he voisivat aivan hyvin tehdä jotakin muuta työtä, joka sopii heidän taipumuksiinsa paremmin. Satunpa tietämään, että jokseenkin kelvottomasta museon kesäduunaripojasta tuli varsin reipas ja aikaansaapa apumies autokorjaamolle - ja ymmärtääkseni mainittu kaveri on nyt sen alan ammattilainen. Työnantajalla on usein valinnanvaraa, eikä kenenkään pikku kermaperse ole työnantajalle taivaan lahja. Hyvistä tekijöistä ollaan kiitollisia ja heitä palkitaan niin keinoin, joita työnantajalla on käytössä. Huonot tekijät etsivät itselleen toisen paikan seuraavaksi kesäksi tai maksattavat muotivaatteensa tai kevarikorttinsa vanhemmillaan.
Mutta tosiaan, taskurahan leikkaaminen on varmasti ihan asiallinen ratkaisu. Elatusvelvollisuuteen ei kuulu lapsen kaikkien mielitekojen tyydyttäminen. Eiköhän kesä ilman taskurahaa herätä ansaitsemisen halun - jos ei sitten näpistelynhalua. Ja muutoinkin on hyvä huolehtia siitä, että isin kukkaro ei muodosta kannusteluokkua, joka estää työhön menon. Elämä on kovaa ja lapsen elämän liiallinen siloittelu on varmasti karhunpalvelus. Haukkuminen selän takana ei kuitenkaan ole kasvatusta eikä sitä rakkautta, jonka jokainen lapsi ja nuori vanhemmiltaan ansaitsee. Kyllä sen maailman kovuuden ehtii tuta ja arvelisin, että paremmin siinä käy, kun sen saa kohdata vähä vähältä.
palkat ovat jääneet junnaamaan paikoilleen suhteessa muihin aloihin, vaikka vieläkin pieni ääni sisälläni epäilee tuota. Sitä paitsi en ollut puutarha-alan opiskelija ja nuo lisät maksettiin myös meille tavallisille tahvoille, vaikkei työ mielestäni mitenkään vaarallista ollut.
että edes kuukauden olisi tuollaisessa työssä, että ymmärtäisi vähän elämää. jos ei käy koulua, joutuu aina olemaan puistossa kitkemässä rikkaruohoja. se on niin vitun tylsää hommaa, että kyllä tulee motivaatiota koulunkäyntiin ihan uudella tavalla.
tuo viisi euroa tunnilta on nyt keksitty? Vai onko se alaikäisille, jotka eivät saa tehdä täyttä päivää tai käyttää koneita?
Olen ollut hautausmaalla ja meillä palkat alkoivat kaikilla jostain 8,5 eurosta per tunti.
sinä 20 v. opiskelija: laita vaikka oma firma pystyyn kesäksi, olet täysi-ikänenkin niin sekään ei este! Lähde esim. kiertämään festareita, myit vaikka paellaa tai jätskiä...pannuja ja muita vermeitä saa varmaan käytettynä ostettua. Näin mä tekisin, jos mun tarttis kesätöitä vielä katella :)
Jos ei duuni maistu, niin ottaisin itsekin kuukausirahan pois.
Todella monet nuoret eivat saa mitään töitä, joten jos paikka on tarjolla, mielestäni se pitää ottaa ja hoitaa hommat kunnolla - oli se sitten lähes mitä duunia vain.
Itse olin 14v lähtien joka kesä duunissa: puutarha, raksa, siivous, marjanpoiminta, jne paskahommat ovat tulleet tutuiksi.
Mielestäni se kasvatti luonnetta ja tajusin jo nuorena, että kannattaa opiskella ja tehdä töitä tavoitteidensa saavuttamiseksi.
Olen myös saanut urani alussa ainakin 2 työpaikkaa siksi, että arvostivat kesätyökokemuksiani ja sitä etten ole koskaan karsastanut huonopalkkaisia tai fyysisiakaan aloja.
tuo viisi euroa tunnilta on nyt keksitty? Vai onko se alaikäisille, jotka eivät saa tehdä täyttä päivää tai käyttää koneita?
Olen ollut hautausmaalla ja meillä palkat alkoivat kaikilla jostain 8,5 eurosta per tunti.
Puutarha-alalla minimtuntiansio näyttäisi olevan voimassa olevan te-sopimuksen nojalla 7,62 euroa. Museon lukioikäisille kesätyöntekijöille maksettiin joitakin vuosia sitten noin 5,50 tunnilta. Valitettavasti tällaiset palkat ovat edelleen mahdollisia. 16-vuotiaat saavat tehdä täyttä päivää, mutta heidän mahdollisuuttaan tehdä vaarallisia töitä säätelee erilliset asetukset. Alaikäisyys ei sinällään ole alhaisen palkan peruste, vaikka käytännössähän alaikäisille maksetaan suunnilleen minimipalkkoja. Eri asia sitten on paikat, joissa ei makseta edes minimipalkkoja. Näitäkin edelleen on, niistä ei vain esimerkiksi jonkin yhteisön sosiaalisen paineen vuoksi ilmoiteta mihinkään.
Koen, että vanhemmat,jotka maksavat lapsensa kulut ja antavat hänen vain lököillä (puhun siis 16-18-vuotiaasta lapsesta) tekevät lapselleen karhunpalveluksen ja opettavat lapsen käymään muiden kukkarolla. Yksi osa aikusuuteen opettelusta on työnteko.
Välillä sain päivällä vain ruokaa. Mitään rahaa en koskaan vanhemmiltani missään muodossa saanut. Vaatteetkin olivat vanhempien siskosten vanhoja. Mitään tavaroita en saanut. En oikeastaan oppinut ymmärtämään mitä raha on.
Myöhemmin, kun olin tottunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni rahattomuuteen en kaivannut rahaa. En siis mennyt koskaan töihin enkä kouluttanut itseäni.
Suosittelisin vanhempia antamaan edes sen viikkorahan ja näyttämään miten rahaa tuhlataan. Muutoin voi käydä kuten minulle. En ole koskaan ymmärtänyt sitä mitä hyötyä rahasta on. Kaiken saa otettua suoraan. Raha on vain joutava välikäsi.
Nykyään vaan kannattaisi ottaa ihan mikä tahansa työ nmuorena vastaan. Juuri sure kaveriani, joka ei meinaa päästä nyt 25-vuotiaana mihinkään edes vähän omaa alaansa vastaaviin töihin, kun häneltä puuttuu melkein kaikki työkokemus. Sitä ei siis oikeastaan ole edes noista paskahommista. Itse en ole työtä karsastanut ja monet työnantajat ovat kehuneet sitä, että työkokemusta löytyy monipuolisesti, vaikkei kaikki niin hienoja hommia olekaan.
kesätöistä saa, on työkokemus ja -todistus. Kyllä tulevat työnantajat arvostavat sitä, että ihminen on vaivautunut tutustumaan työelämään nuoresta lähtien. Kertoo asenteesta.
Kuulun kyllä vähemmistöuskontoon ja eronnut suurella tyytyväisyydellä luttereista. En ole lesta enkä yhdy todellakaan heidän uskonkäsityksiinsä MUTTA tuosta kohusta huolimatta älä unissasikaan mollaa heidän lapsiaan tai nuoriaan!
Sen verran olen ollut tekemisissä heidän kanssaan ja tavannut, että varmasti osaavat kasvattaa lapsensa täysin yhteiskuntakelpoisiksi VERRATTUNA luttereitten luusereihin, joita tässä maassa riittää! Vieläpä lestat osaavat kasvattaa nuorensa hyväkäytöksisiksi!