Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jessus mikä kermaperse mun tyttäreni on

Vierailija
25.03.2012 |

Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.

Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

postissa töissä. Piti herätä puoli viideltä töihin.

Työ oli helvetin rankkaa fyysisesti.

Onneksi olen joutunut tekemään töitä nuoresta asti, osaan arvostaa rahaa ja sitä että mitään tässä elämässä ei saa ilman työtä. Aion tyttäreni opettaa tähän myös.

Olet aivan oikeassa AP tyttösi suhteen. Jos tyttö aloittaa tuon über rankan kesätyön ja oikeasti on kuolemanväsynyt kokoajan (huom. valvo että menee ajoissa myös nukkumaan) niin sitten voi asiaa pohtia uudelleen mutta törkeää käytöstä häneltä tyrmätä tuo työ suoralta kädeltä.

Vierailija
42/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyn vaan, jos asenne on heti alkuunsa tämä!

Itsellä myös 16 v, joten tiedän mitä tarkoitan ja herää töihin samaan aikaan kesällä - vähän väsyttää mutta menee kyllä itse illalla ajoissa nukkumaan kun ei vaan jaksa. Teki nimittäin jo viime kesänä ko. hommaa. Normaalisti valvoo yli puolen yön, mutta takaan että parin päivän jälkeen uni maittaa teilläkin ajoissa eikä siten voi sen enempää väsyttää. Mun ohje on että töihin vaan jos sellaisen on saanut. Sitä ei kaikille edes ole. Ja tuskin sun kuukausiraha on niin suuri läheskään kuin tuo työstä saatava palkka!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavan teini ei ole voinut edes hakea kesätöitä, koska harrastaa jalkapalloa ja työt saattaisivat haitata harrastamista :)

Jos jo monta vuotta jalkapallo on saanut mennä kaiken edelle, niin onko ihme että myös kesätöiden?

Vierailija
44/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oikea asenne. Kyllä 16-vuotias 4 vkon kesätyöpestin kestää. Se kasvattaa asennetta, antaa perspektiiviä elämä realiteetteihin, saa omaa rahaa jota oppii eri tavalla arvostamaan kun on sen itse kovalla työllä ansainnut. Juuri näin, meidän vanhempien tehtävä on kasvattaa lasta todelliseen elämään. Nistä vastauksista näkee, että kyllä todelliset lorvimisen ja sosiaalipummiuden syyt kumpuavat lapsuuden kodin asenteista.

Itse olen akateemisen perheen kasvatti. Lapsesta asti päähän on taottu, että koulussa pitää lukea kovasti saadakseen hyvät arvosanat. Koulutuksen merkitystä on korostettu. Työtä täytyy tehdä. Aina ei ole kivaa, mutta elämässä täytyy joskus tehdä asioita jotka ei tunnu kivalle. Ja kesätöihin hakeuduin ihan oma-aloitteisesti 15-vuotiaana. Alkuun pientä keikkaa mansikanmyyjänä. Myöhemmin kaupan kassalle, sitten siivoamaan. Vanhusten osastolle pyllyjä pesemään. Siitä vähitellen eteenpäin. Nykyisin olen lääkäri. Arvostan kaikenlaisten töiden tekijöitä. Kaikkia meitä tarvitaan! Silti, jos haluaa hyväpalkkaiseen työhön, pitää tehdä duunia ja opiskella. Pullamössömeiningillä ei saavuta tavoitteitaan. Omat lapseni tulen kasvattamaan samalla asenteella, kuin mitä omat vanhempani ovat minut kasvattaneet: mikään ei tule ilmaiseksi.

Vierailija
45/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kesätöissä mansikkatilalla, kaupungin puutarhalla ja seurakunnan hautuumaalla. Näistä kevyin oli kaupungin puutarhatyö, hautuumaa oli myös ihan ok ja mansikkatila oli raskain koska piti kökkiä koko päivä huonossa asennossa ja poimia mansikoita..mansikanpoimuusta sai suhteessa parhaimman palkan, ainakin parhaimpina päivinä.

Fyysinen ulkotyö on sinänsä oikein mukavaa hommaa, ja sadevaatteetkin on keksitty, jos tulee sateinen kesä. Kuukausi menee todella nopeasti, jää aikaa lomailuunkin!

Itse passittaisin nuoren töihin, ja todellakin saisi tehdä kotitöitä eikä saisi kuukausirahaa jos kieltäytyisi! Eihän se aikaisin herääminen ole mukavaa, mutta se on opeteltavissa. Eli jos nuori alkaisi pikkuhiljaa, viikkoa ennen töiden alkamista heräämään aikaisemmin ja menemään nukkumaan aikaisemmin, niin olisi helpompi sitten aloittaa työt.

Vierailija
46/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tyttösi tuskin seurakunnan hautausmaahoitajan apulaiseksi pääsisi, hakijoita on paljon!

Eli tyttösi tuskin seurakunnan hautausmaahoitajan apulaiseksi pääsisi, hakijoita on paljon!

oli aivan poikki joka päivän jälkeen, kiukutteli työn raskautta ja sitä, että ulkona tosiaan oltiin säällä kuin säällä. tuntui, ettei mikään ole hyvin.

tänä keväänä hän kuitenkin haki samaan paikkaan. joko aika on kullannut muistot tai tyttö on vain realisti.

Vierailija
47/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään lähtisi tuollaiseen. Sori mutta olen tyttäresi puolella.

Mun poika oli puutarhahommissa viime kesänä, jotka tosin alkoivat vasta kello 8 mutta ei se nyt mitään kauhean kevyttä hommaa ollut ja pitkä päivä oli kun oli tunnin ruokatauko.

Vierailija
48/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa nuoren itse valita haluaako kesätöihin vai ei sillä hänelläkin oltava oikeus valintoihin. Tietysti kannattaa tehdä heti selväksi että valinnoilla on aina jonkinlaisia seuraamuksia.

Omista nuoristani toinen ollut aina kesätöissä ja tienaa muutoinkin omaa rahaa. Hänellä on siis ollut aina suht paljon rahaa käytettävissä ikäisekseen. Toinen lapsistamme on taas käyttänyt lomansa muutoin ja hyväksyy tosiasian että hänellä rahaa huomattavasti vähemmän kuin sisarellaan.

Vierailija
49/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkea ja en tiedä missä koulussa tyttäresi on ja minkä ikäinen...

Mutt aom atyttö on 16 v ja lukion ekalla. Tekee tosi paljon hommia lukion eteen ja mielestäni antaitsee myös lomaa. Lomalla ei todellakaan tarvitse herätä puoli 6 ja polkea jonnekin hevon kuuseen törkeän huonolla palkalla hommia tekemään.

En todellakaan pakottaisi tuollaiseen hommaan... meidän tyttö menee kyllä töihin kahdeksi viikoksi, mutta 9-17

Ja koskaan en omaa teiniäni haukkuisi, siten kun te täällä haukutte. Hävetkää

Vierailija
50/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v mansikanpoimijana ja keittiöapulaisena kesäleireillä.

Ammattikoulu aikaan olin siivoojana koulupäivän jälkeen. kyllä oli sikarankkaa, mut ei mun vanhemmat antaneet mulle rahaa!

Ammattikoulu oli siihen aikaan 8-16 ja perjantaina 8-14. töihin piti mennä 18-21,tosin sitten kun hommat oli tehty, sain lähteä pois, sovin etten jaksa kukkua koko yötä siellä!

Oli ihan sika rankkaa!!!

aikaa tuosta kylläkin jo yli 20v, mut vieläkin muistan kuinka rankkaa! kesäksi olisin mielelläni ottanut jotain kevyttä puutarhatyötä, mutta työn perässä piti lähteä helsinkiin siivoushommiin, ja en pitänyt lomia kesällä, kun muutaman päivän!

16v oli eteläsuomessa kaupankassana koko kesän!

Vierailija
51/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululainen tarvitsee lomansa. Motivaatio opiskella häviää muuten syksyllä väsymyksen vuoksi aika nopeaan, varsinkin kun nykynuoret tietävät, ettei edes korkealla koulutuksella saa välttämättä töitä.

Vierailija
52/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiani! Kaikki joutuivat koko nuoruutensa tekemään kotitöitä, myös YO-kirjoitusten aikana!!!!!!!! Kotitöihin kuuluivat kaikki muu paitsi ikkunoiden pesu.

Kuukausiraha? KUUKAUSIRAHA? Mitä ihmettä! Ansaitsematon kkraha? Onko ääliömäisempää juttua kuultu? Sitä saa mitä tilaa ja piste.

Omanikin napisivat ettei kenenkään muun tartte jne.. mua se ei häirinnyt, koska mun lasten piti oppia elämäntaidot jo kotona ollessa. Ja voin vakuuttaa teille, että olen nyt äärettömän tyytyväinen napakkaan otteeseeni ja tuloksiin:)) Onpa mua kiitettykin jälkeenpäin!

Vierailija
53/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään lähtisi tuollaiseen. Sori mutta olen tyttäresi puolella.

Mun poika oli puutarhahommissa viime kesänä, jotka tosin alkoivat vasta kello 8 mutta ei se nyt mitään kauhean kevyttä hommaa ollut ja pitkä päivä oli kun oli tunnin ruokatauko.

Nuori, terve ihminen kyllä jaksaa normaalia puutarhatyötä tehdä. Jos ei jaksa, niin vika on nuoren kunnossa, ei työssä. Yleensä puttarhatyöt ovat monipuolisia, paitsi ehkä mansikanpoiminta. Toki alussa voi tuntua raskaalta, jos on tottunut vaan koulunpenkissä istumaan, eikä harrasta liikuntaa. Itse en ollut liikunnallinen nuorena, mutta kaupungin puistotyö oli silti suht kevyttä kun niitä taukojakin oli ihan joka välissä!

Vierailija
54/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiani! Kaikki joutuivat koko nuoruutensa tekemään kotitöitä, myös YO-kirjoitusten aikana!!!!!!!! Kotitöihin kuuluivat kaikki muu paitsi ikkunoiden pesu. Kuukausiraha? KUUKAUSIRAHA? Mitä ihmettä! Ansaitsematon kkraha? Onko ääliömäisempää juttua kuultu? Sitä saa mitä tilaa ja piste. Omanikin napisivat ettei kenenkään muun tartte jne.. mua se ei häirinnyt, koska mun lasten piti oppia elämäntaidot jo kotona ollessa. Ja voin vakuuttaa teille, että olen nyt äärettömän tyytyväinen napakkaan otteeseeni ja tuloksiin:)) Onpa mua kiitettykin jälkeenpäin!

Pidät lapsiasi kotiorjina ettei tarvi tehdä itse mitään.... veikkaan että lapsesi inhoavat sinua.. Lesta ?

Vierailija
55/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsiani! Kaikki joutuivat koko nuoruutensa tekemään kotitöitä, myös YO-kirjoitusten aikana!!!!!!!! Kotitöihin kuuluivat kaikki muu paitsi ikkunoiden pesu. Kuukausiraha? KUUKAUSIRAHA? Mitä ihmettä! Ansaitsematon kkraha? Onko ääliömäisempää juttua kuultu? Sitä saa mitä tilaa ja piste. Omanikin napisivat ettei kenenkään muun tartte jne.. mua se ei häirinnyt, koska mun lasten piti oppia elämäntaidot jo kotona ollessa. Ja voin vakuuttaa teille, että olen nyt äärettömän tyytyväinen napakkaan otteeseeni ja tuloksiin:)) Onpa mua kiitettykin jälkeenpäin!

Mitähän kotitöitä itse teit... makasit perseelläsi ja komentelit lapsia. et taida olla kovinkaan lämmin äiti, kuulostat todella kylmältä henkilöltä. Kostatko omaa nuoruuttasi ?

Puistattaa

Vierailija
56/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt viikko- tai kuukausirahan antamista. Mitä se oikein opettaa? Rahaa ei vaan tässä maailmassa saa ilmaiseksi. En tajua sitäkään että kotitöistä maksetaan. Koti on yhteinen, ei mikään palvelulaitos, kaikki osallistuu hommiin oman ikätasonsa mukaan.

Itsellä jokakesäiset kesätyöt lukio- ja opiskeluaikana opettivat sen, että kouluttautuminen kannattaa ja että koulutus on oikeastaan etuoikeus ja ainoa tie mielekkäämpiin töhin.

Vierailija
57/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tehnyt noita ns. paskaduuneja 16-vuotiaasta lähtien. Joka ainoa kesä. Luki itselleen ammatin ja sai ylioppilaspaperit (molemmat todella hyvillä arvosanoilla). Silti hän ei vain saa töitä. Tämä nyt vain esimerkkinä siitä, ettei noiden kesätöiden teko välttämättä kannata. Siis tulevaisuutta ajatellen.

Oma kantani on edelleen se, että nuoren paikka ei ole töissä. Niitä töitä ehtii tehdä koko lopun ikänsä jos haluaa. Tokikaan en aio kieltää jos omat lapset joskus hamassa tulevaisuudessa haluavat mennä kesätöihin. En kuitenkaan aio pakottaa enkä kiristää.

Alle 18-vuotias tekee kotona sen verran kotitöitä, että tienaa leffalippunsa sun muut.

Eiköhän tuossa ongelmana ole alan työtilanne tai vastaava. Ei kukaan ole aikuisena saamatta töitä siksi, että on nuorena ollut kesätöissä.

Vierailija
58/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ymmärtänyt viikko- tai kuukausirahan antamista. Mitä se oikein opettaa? Rahaa ei vaan tässä maailmassa saa ilmaiseksi. En tajua sitäkään että kotitöistä maksetaan. Koti on yhteinen, ei mikään palvelulaitos, kaikki osallistuu hommiin oman ikätasonsa mukaan. Itsellä jokakesäiset kesätyöt lukio- ja opiskeluaikana opettivat sen, että kouluttautuminen kannattaa ja että koulutus on oikeastaan etuoikeus ja ainoa tie mielekkäämpiin töhin.

So what, tekevät kyllä kotitöitä, mutta ei meidän koti mikään työleiri ole ( kuten monella näyttää olevan)

Meillä koulunkäyminen on lasten työtä, niin kuin minullakin aikoinani oli. Olin joskus muutaman viikon kesätöissä, mutta vasta kauppakorkea aikoina kunnolla kesätöissä. Ja KUKAAN ei ole KOSKAAN kysynyt kesätöistä mitään ( siis työnantaja) eli on täyttä paskapuhetta se että kesätyötodistus jotain merkkaisi. En itsekään koskaan kiinnitä siihen huomiota kun haen työntekijöitä. Ainoastaan ALAN työkokemus ratkaisee

Vierailija
59/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäynti on kovaa työtä lukiolaiselle. Päälle vielä harrastukset, joissa haluaa pärjätä hyvin ja jotka vievät aikaa. On minun vastuullani elättää perheeni. Lasteni kesäloma menee lepäillessä, harrastuleireillä ja matkaillessa meidän vanhempien kanssa. Siinä he keräilevät voimia rankkaan opiskeluvuoteen. Töitä ehtii tehdä sitten myöhemmin.

silti sain ammatin+ elätän perheeni nykyään. en myöskään vaadi lapsiltani työtekoa, miksi pitäisi?ehtiihän sitä myöhemminkin!kyllä nuoruudessa tärkeintä on hauskanpito, kaverit, sekä harrastukset. t.äitivm-76

Omat lapset eivät ole vielä likikään teini-ikää mutta kuitenkin. Heidän "työnsä" on käydä koulua ja pitää kesälomaa (ette kait te muutkaan lomianne työntekoon kuluta...??) Töitä ehtii tehdä ihan kyllästymiseen asti. Nuoruuden kuuluu olla hauskaa.

Vierailija
60/136 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rekrytoijana alan ymmärtää, mistä näitä velttoja ja saamattomia nuoria meille maleksii kesätöitä kysymään- parhailla äiti tietty pohjustaa vähintään puhelulla, usein on mukanakin ...

Ja mä kysyn AINA työtodistukset ja suosittelijat. Soittelen kanssa. Olemattomia, laiskoja luusereita en takuulla palkkaa, sen verran heistä on kokemusta.

Oma 17-v on tehnyt töitä lukio-opintojensa ohella yläasteen päättymisestä ja jo sitä ennen kesäisin. Nyt hänellä on jo täysi loma työn puolesta eikä elatukseen ole tarvinnut sekaantua vuoteen. Maksan sitten autokoulunsa ym. ekstraa.

AP: pidä pintasi, perusterve ja -tolkku kersa jaksaa kyllä kuukauden!