Jessus mikä kermaperse mun tyttäreni on
Pääsis ehkä työpaikkaan jossa työt alkaa klo 7, lähinnä puutarhatöitä ja muuta ulkohommaa. Ilmoitti ettei sinne ainakaan men koska joutuisi heräämään puol 6???? ja pääsis töistä puol 4 ja olis ihan väsynyt koko ajan.
Mä olen ehkä julma mutta ajattelin että lopetan kuukausirahan ellei saa muuta työtä eikä ota tuota hommaa vastaan. Ehkäpä seuraavana kesänä paskempikin työ kelpaa ja koulunkäynti maistuu kun ymmärtää että ilman hyvää koulutusta joutuu ainaiseksi paskatöihin.
Kommentit (136)
Niin se on, että pakko sinne duuniin on joskus mennä ja jos ei tarpeeksi aikaisin aloita, voi joskus ollakin jo myöhäistä. Heitä kermaperse töihin vaikka väkisin, älä anna edes minkäänlaista vaihtoehtoa. Äläkä ainakaan anna periksi millekään nasaalikimitykselle ja "siisniinku" -selityksille.
Oppiipahan olemaan.
mutta ei niin että sanot sen vasta sitten myöhemmin vaan jo nyt että osaa varautua. Sanot että kuukausiraha lopetaan kesäksi ja kesän ajalta on itse tienattava omat rahansa. Sitten voi päättää ottaako työn vastaan vai onko ilman rahaa.
Enpä ole eläissäni kuullut kuukausirahasta, viikkorahasta olen kuullut, mutta en ole sellaista ikinä nähnyt tai saanut.
Omat kokoomus tyyppiset vanhempani pistivät aina kesäksi töihin ja myöhemminkin patistivat. Palkkani sitten ryyppäsivät reteesti ja mainostivat, kuinka kova työ kasvattaa. Ja kiittäisin heitä myöhemmin. Väittivät että maksan vuokran. Viinat minä maksoin.
Myöhemmin ei työnteko oikein ole maistunut. Ei maistu viinakaan eikä leveä elämä.
Rennosti oleilu veronmaksajien rahoilla kirjaston kirjallisuuden ja netin äärellä on minulle maistuvaa elämää.
15 vuotiaana puutarhatöissä ja yhteen suuntaan matkaa oli 13km. Menin joka aamu kahdeksaksi töihin polkupyörällä ja pääsin klo 16.
Yhden kerran isä tuli hakemaan minut töistä ja heitti pyörän auton takakonttiin kun oli hirveä ukkosmyrsky. En koskaan valittanut työn raskaudesta tai pitkistä matkoista.
Meillä nyt oli perheessämme muutenkin työnteko aina kovassa huudossa. Molemmat vanhemapani olivat yrittäjiä. Ja niin olen minäkin nykyään. Ja varmasti vaadin omiltakin lapsiltani että ainakin osa lomasta on käytettävä työntekoon viimeistään yläasteikäisenä.
Mutta onneksi oli varaa elättää, eikä tarvittu niitä muutamaa euroa, mitä paskahommista sai.
Saivat keskittyä lepäämiseen ja kesällä suorittivat abikursseja ja kävivät kielikursseilla ulkomailla. Kirjoittivat hyvin ja nyt kumpikin opiskelee mieleistään alaa ja ovat saaneet alansa töitä kesällä ihan hyvin.
Onneksi on ollut mahdollisuus antaa nuorille paremmat lähtökohdat. Olen kyllä onnellinen siitä.
Niin se on, että pakko sinne duuniin on joskus mennä ja jos ei tarpeeksi aikaisin aloita, voi joskus ollakin jo myöhäistä. Heitä kermaperse töihin vaikka väkisin, älä anna edes minkäänlaista vaihtoehtoa. Äläkä ainakaan anna periksi millekään nasaalikimitykselle ja "siisniinku" -selityksille.
Oppiipahan olemaan.
Mutta onneksi oli varaa elättää, eikä tarvittu niitä muutamaa euroa, mitä paskahommista sai.
Saivat keskittyä lepäämiseen ja kesällä suorittivat abikursseja ja kävivät kielikursseilla ulkomailla. Kirjoittivat hyvin ja nyt kumpikin opiskelee mieleistään alaa ja ovat saaneet alansa töitä kesällä ihan hyvin.
Onneksi on ollut mahdollisuus antaa nuorille paremmat lähtökohdat. Olen kyllä onnellinen siitä.
Keskittyivät lepäämiseen ja kielikursseiluun monta kuukautta, menevät varmaan sitten töihinkin vanhempien suhteilla aikanaan?
Tasoittaminen ei ole hyvä juttu. Nuorna vitsa väännettävä ja duunia painettava. Ihan syystäkin töitä tekemättömille naureskellaan.
myös kohtuus on hyväksi. Teinit tarvitsevat myös lepoa koulutyöstä, kunnon lepoa. Ja myös tarvitsevat enemmän unta kuin aikuiset.
Mutta on myös todella tärkeää oppia vähän itsekuria, sinnikkyyttä ja ansaitsemismoraalia.
Minusta nuoren pitäisi mennä töihin esim. kuukaudeksi ja lopun ajan saisi olla lomalla. Ja jos ei suostu siihenkään niin todellakaan ei ole kohtuutonta pienentää/poistaa kk-rahaa. Ymmärrän että tuo "en jaksa herätä" ärsyttää, mutta se nyt vaan on niin teiniä.
Ai niin, minusta ap ei todellakaan ole tuon perusteella epäonnistunut kasvattajana :D toi on täysin normaalia nuorisolta, epäonnistunut vanhempi on silloin jos menee tohon mukaan ja maksaa herrantertulleen vastikkeetta kaiken, mitä tämä keksii toivoa tai toisaalta jos vaatii nuorta tyyliin elättämään itsensä täysin loma-aikoina.
Hyvin menee kummallakin pojalla ja alansa vastaavaa työtä ovat saaneet nyt kesäisin kun tarvitsevat työharjoittelua. Ei tule olemaan ongelmia työnsaannissa kummallakaan.
Ja kyllä. Olen tyytyväinen, että saivat keskittyä opiskeluun ja lepäämiseen ja harrastuksiin. Kielikurssit oli hyvä henkinen pääoma ja hyvä kielitaidosta on taatusti ollut enemmän hyötyä kuin jostain rikkaruohojen nyppimisestä hautausmaalla.
Ahkeria poikia, vaikka ei ole tarvinnutkaan kesäisin rikkaruohoja repiä. Toisaalta, parempituloisten lapset ei kyllä pääsekään näihin kunnan töihin, mitä alaikäisille on yleensä pelkästään tarjolla.
Mutta jokainen tavallaan. Olen kyllä itse tyytyväinen, että pystyin tarjoamaan sellaisen nuoruuden teineille, mitä heille tarjosin.
Keskittyivät lepäämiseen ja kielikursseiluun monta kuukautta, menevät varmaan sitten töihinkin vanhempien suhteilla aikanaan?
Tasoittaminen ei ole hyvä juttu. Nuorna vitsa väännettävä ja duunia painettava. Ihan syystäkin töitä tekemättömille naureskellaan.
kuinka paskassa kunnossa te ja teidän lapset olette, jos joku puutarhatyö on muka älyttömän raskasta?
Hyvin menee kummallakin pojalla ja alansa vastaavaa työtä ovat saaneet nyt kesäisin kun tarvitsevat työharjoittelua. Ei tule olemaan ongelmia työnsaannissa kummallakaan.
Ja kyllä. Olen tyytyväinen, että saivat keskittyä opiskeluun ja lepäämiseen ja harrastuksiin. Kielikurssit oli hyvä henkinen pääoma ja hyvä kielitaidosta on taatusti ollut enemmän hyötyä kuin jostain rikkaruohojen nyppimisestä hautausmaalla.
Ahkeria poikia, vaikka ei ole tarvinnutkaan kesäisin rikkaruohoja repiä. Toisaalta, parempituloisten lapset ei kyllä pääsekään näihin kunnan töihin, mitä alaikäisille on yleensä pelkästään tarjolla.
Mutta jokainen tavallaan. Olen kyllä itse tyytyväinen, että pystyin tarjoamaan sellaisen nuoruuden teineille, mitä heille tarjosin.
Mutta samalla veikkaan, että heiltä on jäänyt syntymättä sellainen perustyönteon arvostus. Jo tuo, miten itse puhut "paskaduuneista" kertoo arvomaailmastasi tosi paljon.
Itse olen kuutta kieltä puhuva akateeminen ja siitä huolimatta monessa ruumiillisessa työssä ryvettynyt. Taatusti aion laittaa omat lapseni töihin kesäksi, koska haluan että oppivat kunnon ihmisten tavoille.
että puutarhatöihin ei tarvi laittautua ja saa nukkua vähän pitempään :)
Omat kesätyökokemukset alkoivat 14-vuotiaana (täytin syksyllä 15) lastenleirin apuohjaajana eli isosena. Nykyään ei varmaan noihinkaan hommiin noin nuorena pääse, mutta silloin elettiin 80-luvun alkupuolta. Pesti ei ollut pitkä, ylöspidon sain ja muutaman silloisen markkakympin taskurahaa päivältä. Mutta työ oli 24 tuntia vuorokaudessa ala-asteikäisten lasten kaitsentaa, leikittämistä, nukkumista heidän kanssaan, lohduttamista koti-ikävässä joskus, uima- ja saunavalvontaa jne... Tietysti leirinjohtaja-aikuisten opastamana, mutta melko itsenäisesti kuitenkin. Selvisin hyvin, näitä hommia tein useampana kesänä lukioikäisenäkin, silloin pääsin jo aiemman kokemuksen perusteella kaikille lastenleireille ja ohjasin jo nuorempia isosiakin. Leiriohjaajana "keikkailin" myös toisen kunnan ja työantajan palveluksessa.
Kun täytin 15, sain aloittaa maatalouslomittajana sukulaisilla, kun kunnasta ei saanut lomittajaa. Aamut oli aika aikaisia ja iltapäivästäkin piti tietysti vielä mennä töihin. Yksin ei onneksi jätetty, lomat isäntäväki piti vuorotellen niin, että toinen oli kanssani ja toinen lomalla. Tai sitten kunnasta toinen lomittaja, jos yhdessä lähtivät jonnekin. Maitotila eikä 80-luvulla vielä mitään lypsyrobotteja ollut... loppuvaiheessa putkilypsykone kuitenkin ettei tarvinnut maitoja enää kantaa. Ja sen koneen pesuri helpotti myös paljon.
Sitten pääsin kaupungin puistoille, kun täytin 18 (eivät silloin ottaneet nuorempia). Sitten kesät menikin kaupungin puistoilla, hautuumaalla ja opiskelukaupungin hautuumaalla (jonne pääsin aiemman kokemuksen pohjalta). Pestit olivat 1-2,5 kk mittaisia, lomaakin jäi aina (tuo pisin aika oli opiskellessa, yo-opiskelijana sain aloitettua jo hyvissä ajoin toukokuussa, kunhan tenttejä varten puhuin palkattomia tunteja, pääsin sitten heinäkuun lopulta lomailemaan opiskelujen alkuun).
Elikkä: mulle aiemmasta kesätyöstä on ollut hyötyä hakiessa uudelleen samaan paikkaan ja myös samoihin hommiin eri kaupunkiin. Itse en koskaan oikeastaan ajatellut tulevaisuutta, vaan palkka kiinnosti. Kotonakin oli sen verran maahommaa ja puutarhatöitä, että aika pienestä niitäkin sai tehdä. Kaikki kesäduunit hankin itse. Vanhemmat kustansivat kyllä eivätkä vaatineet minua töihin, kyllä oli ihan oma ajatus, että hommiin pitää päästä.
kuinka paskassa kunnossa te ja teidän lapset olette, jos joku puutarhatyö on muka älyttömän raskasta?
Selkä meni piloille. Ihan hyvässä kunnossa olin muuten. Työn vain kulutti nopeasti kropan. Puutarhatyöt ovat sieltä raskaimmasta päästä.
Suosittelivat sairaseläkettä selkäni vuoksi, mutta onneksi löysin hyvän istumatyön, joka sekin tekee selälle "hallaa".
Enpä ole eläissäni kuullut kuukausirahasta, viikkorahasta olen kuullut, mutta en ole sellaista ikinä nähnyt tai saanut.
Omat kokoomus tyyppiset vanhempani pistivät aina kesäksi töihin ja myöhemminkin patistivat. Palkkani sitten ryyppäsivät reteesti ja mainostivat, kuinka kova työ kasvattaa. Ja kiittäisin heitä myöhemmin. Väittivät että maksan vuokran. Viinat minä maksoin.
Myöhemmin ei työnteko oikein ole maistunut. Ei maistu viinakaan eikä leveä elämä.
Rennosti oleilu veronmaksajien rahoilla kirjaston kirjallisuuden ja netin äärellä on minulle maistuvaa elämää.
Eivät ryypänneet palkkaani, mutta ottivat palkkani "vuokraan ja ravintoon". Ihan pienestä pitäen. Mitään kuukausipalkkaa en saanut, mutta olikin lama ja mitään ei saanut, ei edes lukion oppikirjoja. Lopetinkin lukion sen kalleuden vuoksi... Kateeksi käy näitä rikkaita perheitä. Minusta heitä pitäisi verottaa enemmän.
Omat koulukirjat olisi ollut kiva saada.
Selkä meni piloille. Ihan hyvässä kunnossa olin muuten. Työn vain kulutti nopeasti kropan. Puutarhatyöt ovat sieltä raskaimmasta päästä.
Suosittelivat sairaseläkettä selkäni vuoksi, mutta onneksi löysin hyvän istumatyön, joka sekin tekee selälle "hallaa".
Tässä on kyse yhdestä kesästä tai kuukaudesta, ei seitsemästä vuodesta. Terve ja normaali jaksaa puutarhatöitä kuukauden verran.
Siinähän mammat ihmettelette, kun kultapoika asuu luonanne vielä 40-vuotiaana. Ei jaksa herätä aamulla töihin, kun siellä on pimeää. Onneksi äiti sanoo, että ei tarvitsekaan. :D
koska tuli tämä kateusvero, maksetaan osan isän liksasta lapselle eli kuukausipalkka nousee ihan kohtalaiseksi eli yli 4000 e/. Sivukulut on pienemmät kuin mitä isästä maksettaisiin. Ja töitä lapsella on 3-4 tuntia päivässä. Meillä kasvatetaan kermapersettä ihan verottajan suosiollisella tuella.
Trolli trolli trolli!
jos ei ole hyvää lihaskuntoa alla.
Miettisin tarkkaan onko tytön kunto riittävä niinkin fyysiseen hommaan. Onhan niitä töitäkin tarjolla, jossa soitellaan ihmisille ja myydään lehtiä.
Eikä alle 18v saa ajaa edes nurmikkoa. Laki estää sen. Mitä heille jää tehtäväksi?
Soisin työttömille töitä enemmän, kuin nuorille. Sääli, kun nuoret vievät työttömiltä työt. Ovathan nuoret edullisempaa tykinruokaa, kuin aikuiset vastaavat.
jos ei ole hyvää lihaskuntoa alla.
Miettisin tarkkaan onko tytön kunto riittävä niinkin fyysiseen hommaan. Onhan niitä töitäkin tarjolla, jossa soitellaan ihmisille ja myydään lehtiä.Eikä alle 18v saa ajaa edes nurmikkoa. Laki estää sen. Mitä heille jää tehtäväksi?
Soisin työttömille töitä enemmän, kuin nuorille. Sääli, kun nuoret vievät työttömiltä työt. Ovathan nuoret edullisempaa tykinruokaa, kuin aikuiset vastaavat.
Tyttö on hyväkuntoinen, käy säännöllisesti salilla ja harrastaa liikuntaa, mutta silti pesulatyö oli liian rankkaa hänen fysiikalleen. Hän teki kumminkin työn hyvin ja ahkerasti niin kauan kuin oli sopinut. Puhelinmyyntityötä hän kokeili yhtenä kesänä. Ei saanut myytyä niin ei tullut palkkaakaan. Se on vihoviimeinen työ, johon lapsiani enää patistan. Ja eipä mun tytön monet työkokemukset ole auttaneet edes kesätyön saamisessa, vaikka tyttö on erittäin kielitaitoinen, on hyvä opiskelupaikka ja hyvät koulu- ja työtodistukset. Ihmetyttää muakin, mistä alaikäiset töitä saa, kun ei niitä edes täysi-ikäisille ja työttömille löydy.
Nää kuutta kieltä osaavat akateemiset vain panevat kakaransa töihin :D
t. se, joka nuorena joutui tekemään töitä niin paljon, että laihtui ja nukkui muut ajat. Aika rankkaa oli syksyllä aloittaa lukion eka kun oli fyysisesti ihan lopussa.
Mutta jokainen arvostaa lastaan sen mukaan, miten paljon häntä rakastaa. Toisethan jopa tuppivyöllä hakkaa kermaperseisiin uskoa jos ei muuten mene perille.
Meillä ei teinejä haukuta kermaperseiksi ja ei tehetetä työtä niin, että ovat burnoutin partaalla.