Lokamasujen kevät
Kommentit (214)
Kiitos Myrtti päivityksistä:)!
Äityli-72, tuntuu kivalta, että sulla tuntuu olevan hyvät lääkärit apuna. Varmasti tietävät parhaiten, miten kannattaa tehdä. Yritä vaan nauttia tästä spesiaalista ajasta.
Jos yrittäis tänään itekin tunnustella liikkeitä:). Aion pötkötellä mahallani jalat koukussa vatsan alla, silleen tunsin liikkeet pikkukakkoselta aikaisin. Vaikka esikoisen liikkeet tunsin vasta joskus 21.viikolla. Mut olikin semmonen, et liikutti kättään kolmesti päivässä.
Mulla alkoi eilen supistelut, tympäsee! Ihmettelin kaupassa, että miten mulla on niin vaikea olo ja vasta muutaman tunnin päästä tajusin, kun vaikea olo jatkui, että muahan supistelee... Se on mun pääasiallinen ja vaikein raskausvaiva, tarkoittaa että mun raskausajat ovat menneet niin, että koko ajan jotain tehtäessä supistelee ja pikku hiljaa kävely hidastuu, niin että monta kuukautta ihan oikeasti köpöttelen ja mummot ohittaa. Ei käy kipeetä, eivätkä vaikuta kohdunkaulaan, mutta on niin vaikea tehä mitään, kun maha on kovana käytännössä koko ajan.
Kumma kyllä, pystyin silti kevyttä kuulaa jonkin verran heiluttamaan:). Ehkä mulla on kävely pahin. Ja noiden poikien nostelu. Jätin sitten kuitenkin rutistukset väliin ja pidin taukoja, kun alkoi sykkeet olla taivaissa.
Mä toivoisin, että oltais selkeästi enemmän jommassa kummassa ryhmässä. En oikeestaan ehdi kuin iltaisin käydä täällä, niin menee paljon aikaa ja venähtää myöhään, jos kahta ketjua lukee ja selaa.
Olipa omaa napaa. Kiitos kuitenkin kun sain vuodattaa:).
Timantti 14+0
Hei vaan,
hieman kopsailin tuota meidän LA-listaa suljetulle puolelle. Laitoin tiedot vain niiltä, joiden tiedot löytyy täältä ja ovat jo suljetun ryhmän jäseniä. Äsken meitä oli tasan 20.
TaigaQ ja tirppu rv13+6
Aiemmin en ole vielä uskaltanut iloita raskaudesta, kun noita keskenmenoja on jo kertynyt. Eilen kävin lääkärineuvolassa ja syke kuului edelleen, tuli NIIIN hyvä mieli :) Sen innoittamana sitten itteni tänne änkesin. Nyt siis rv 13+2. Olisi kiva jakaa ajatuksia muidenkin samassa jamassa olevien kanssa. Joten, lisätkää lokakuisten listaan:
Metsäviklo/esikoinen/KOKS/LA 16.10.
Itse kuulun nyt sitten molempiin keskustelyryhmiin, ja olen kyllä samaa mieltä, että molempiin ei viitsisi kirjoitella. Kävin äsken lukemassa suljetun ryhmän viestit ja vähänhän niitä siellä oli... vaikka jäseniä siellä jo aikas kivastikin. Mulle asia on sama, että kummassa kirjoitan.
Tuli muuten mieleen, että onko täällä muita siitepölyallerkikkoja? Itse kuulun tähän joukkoon, ja pikkuhiljaa huomaan allergiaoireita ilmaantuvan. Tämä kesä pitäsi sitten mennä ilman allergialääkkeitä.. no onneksi on tullut pari kertaa saatua siedätyshoitoa, että mitään pahoja oireita nykyään ei enää ole. Ennen esikoista olin todella paha siitepölyallerkikko, ja kauhulla odotin kesää (esikoinen syntynyt huhtikuussa) ja tietoa, että imettäessä ei saisi allergialääkkeitä syödä. Myös silloinen neuvolatäti oli ehdottomasti sitä mieltä, että lääkkeitä ei saa ottaa. Kuopuksen raskausaika ilman allergialääkkeitä menikin sitten jo paljon helpommin :) Nyt siis odottelen, että toivottavasti ei tule paha siitepölykesä.
Anu ja pikkuruinen 12+4
Minäkin näköjään olen tuossa listassa, vaikka pääasiassa olen kirjoitellut tuolla keskenmenon kokeneissa... Lasketuksi ajaksi voi laittaa 14.10.2012.
Yritin liittyä tuohon suljettuun ryhmään, mutta se lyö vaan kirjautumissivun koko ajan. Joten minä toivon että pysytte täällä avoimella puolella, voi käydä lukemassa kanssasisarien kuulumisia :)
Minulla on välillä hyvin epäuskoinen asennen raskautta kohtaan. Keskenmenon kokeneena tuntuu etten uskalla nauttia vieläkään. Koko alkuraskauden olen kärsinyt vuodoista, eikä ne ole kokonaan loppuneet vieläkään. Stressiä riittää.
Kun maha pullahtaisi äkkiä esiin tuolta vararavinnon alta, ja vauvan liikkeet alkaisi tuntua, ehkä omakin olo rauhoittuisi...
anir 13+4
Mulla on anir ihan sama juttu. Ei uskalla nauttia eikä aina edes uskalla toivoa, että tämän saisi syliin asti. Joskus tulee kauhea kateus niitä kohtaan, jotka ei ole keskenmenoa kokeneet, ja pystyvät heti nauttimaan ja hehkumaan ihan täysillä. Ehkä sitten helpottaa, kun on se masu kasvanu, ja sitä voi silitellä :)
Taas ei ole ehtinyt kirjoitella kun töitä pitää vaan painaa :(
Allergioista joku puhui ja ajattelinkin kysyä neuvoa miten aiotte selvitä keväästä :) luin juuri että nyt on tulossa pahin siitepölykausi ikinä..?
Itse olen astmaatikko ja erinäisiä allergioita myös mm. siitepöly. Oireita ei ole ollut moneen vuoteen enkä astmalääkkeitäkään ole käyttänyt mutta nyt tämän raskauden myötä kaikki oireet ovat yhtäkkiä tulleet takaisin..! Nenä vuotaa koko ajan ja silmiä kutittaa, toissayönä hengitystieni menivät aivan tukkoon ja oli pakko ottaa avaavaa lääkettä..huomenna on onneksi neuvolalääkäri mutta en vaan haluaisi raskauden aikana käyttää mitään lääkkeitä kun ei nuo astmalääkkeetkään varmasti hyvää tee vaikka niiden ei ole todettu vahingoittavan sikiötä..kurjia tämmöset vaivat..myös ihottumani on palannut takaisin ja joudun ahkerasti rasvailemaan, välillä myös kortisonilla. Kai raskaus vaan muuttaa naisen hormonitoimintaa ja kaikkea niin paljon..toivotaan että selviämme keväästä mukavasti siitepölystä huolimatta ;)
Miten se suljettu ryhmä toimii, siis kuinka sinne pääsee jos saa blondi kysyä? :)
Laitan tämän viestin nyt suljetun ryhmän lisäksi tännekin, jos täällä on vilkkaampi keskustelu.
Tänään tuli 12 viikkoa täyteen. Helpotus, kun on tästä alkuraskaudesta selvitty.
Teiltä, joilla on jo lapsia, olisi kiva kuulla vauvamahojen muodoista. Eli onko niistä oikeasti voinut päätellä sukupuolta etukäteen? Onko siis "poikamaha" enemmän eteenpäin työntyvä ja "tyttömaha" leveämpi?
Mulla mielitekona on ollut vanilja; vaniljajäätelö, vaniljarahka, vaniljakastike, vaniljakiisseli... :)
Äitiyshousut, -toppi ja mahatuubi hankittuna, mutta vielä pärjää ilmankin. Tervetuloa kunnon maha! Näin tänään juuri kuvasarjan hoikan naisen valtavasta mahan kasvusta, kun oli odottanut kolmosia.
Onko muilla ollut vaivana ihon kutina? Mulla se alkaa olla todella häiritsevää! Rasvaus ei auta, joten varmaan pakko pyytää neuvolasta varmuuden vuoksi maksa- ja sappikokeita(vai mitä ne nyt olivat).
Vadelmiina 12+0
Vadelmiina, toivottavasti ei oo mitään maksavaivoja!! Milloin sulla on seuraava neuvola, että pääset kysymään mahdollisista labrakokeista?
Ihmisillä on hirveä hinku arvailla, kumpaa sukupuolta vatsassa on.. Itse en usko, että mahan muodosta voi päätellä yhtään mitään, mahan muoto on ihan riippuvainen kunkin omasta kropasta. Me ollaan kerrottu kaikille kysyjille aina rakenneultran jälkeen, et poika on tulossa, et sen jälkeen on sit säästytty miljoonilta arvailuilta.
Allergioista, mulla on allergiaoireet olleet helpompia kestää raskausaikoina. Ja oon kai raskaus-, imetysvuosien aikana jonkin verran siedättynytkin. Mut jos oikeen iskee oireet päälle, niin otan kyllä lääkkeitä, en mä pysty muuten tekemään mitään kaikilta niiltä vaivoilta ja hirveältä nivelkivulta. Ja tarvittaessa olen ottanut Ventolineakin.
Tänään on ollut vähän liian raskas päivä. Pikkukakkonen tipahti kerhossa tuolilta ja sai aikamoisen vekin ohimoonsa, johon sitten tikkikin laitettiin. Sit piti kaupan kautta mennä kotiin, leipoa pari piirakkaa, olla ilta mll:n kokouksessa ja vielä touhuta kotihommia. Mulla alkaa selkä väsymään, jos ei ehdi yhtään levätä päivän aikana.
ja nyt vaan oottelen et tulis aamu, pääsis sokerirasitukseen ja sit syömään! Ahdistaa tämmönen 12 tunnin paasto..
Timantti 14+1
Timantti76: Seuraava neuvola olisi vasta viikkojen päästä, joten aion soittaa sinne huomenna. Soittelin jo viime viikolla aiheesta, mutta suosittelivat kokeilemaan ensin ihon rasvausta. Nyt kun vaiva vaan jatkuu, niin pyydän niitä kokeita.
Kaiken kaikkiaan tosi kiusallinen vaiva, häiritsee nukkumistakin. Kutinaa on eniten keskivartalolla, pahimpana selkä, niska ja olkapäät, jonkin verran myös vatsassa, olkavarsissa ja reisissä. Helpompi sitten etsiä syitä pyykinpesuaineista/saippuoista/vaatemateriaaleista ym. kun saisi ensin varmistuksen, ettei oo mikään maksahomma.
Mutta oon kyllä aika varma, että tavalla tai toisella tämä liittyy raskauteen, koska ei ole koskaan ennen ollut vastaavaa. Jos ei muuta, niin iho jotenkin herkistynyt.
Mullakin alkoi ihan järkyttävän ihon kutina kolmisen viikkoa sitten. Pahimmat alueet on olkapäät, yläselkä ja reidet. Viime viikolla sain neuvolasta määräyksen ottaa rautatabletteja alhaisen hemoglobiinin takia. Sain neuvolasta myös pienen esitteen raudan puutosoireista, ja siellä oli mainittu yhtenä oireena ihon kutiaminen. Nyt kun olen melkein viikon syönyt rautatabletteja, niin kutina on selvästi vähentynyt. Eli kannattaa Vadelmiina varoiksi myös kysellä hemoglobiinin tasosta.
Anu ja pikkuruinen 12+5
Millä hei rasvaatte itseänne? Suosittelen ihon rasvaukseen iho öljyä, ceridal tai aqualan oil, ovat ehdotomasti parempi ku perusrasvat. Itselläni kutisi reidet esikoista odottaessa sillä lailla, että jos en joka ilta rasvannut niin suihkussa kirveli, kun iho kuivui niin pahasti.
Mielestäni jos on maksa oireita niin kutina on mahassa, kämmenissä ja jalkapohjissa yleisesti. Ne on niitä alueita mihin kiinnitetään huomiota, jos niitä kutittaa.. Itselläni kutitti mahaa ja kämmeniä edellisessä raskaudessa ja loppujen lopuksi maksa arvot oli vähän korkealla, vaikka neuvolatädin mielestä kutinani ei ollut pahaa. Enkä itse olisi edes tajunnut sen kutinan olevan epänormaalia, jos isosiskoni ei olisi sanonut, että et saa raapia itseäsi, että se ei ole hyvä merkki..
Tuosta raudan puutos tilasta en osaa sanoa, itselläni oli yli 30 raskausviikkoa edellisessä raskaudessa ennenkö hemoglobiinini laski, mutta mä voisin kans sanoa, että tuo saattaisi olla tässä kohtaa vielä todennäköisempää kuin maksa arvot. Toki erojahan ihmisissä on ja raskauksissa, mutta mielestäni ne maksa arvot iskevät vähän myöhemmin ja jos on edellisiä raskauksia niin ne on yleensä ollut niissäkin vaivana.
Itselläni se kutina tuli muistaakseni vasta rv 25+ jälkeen tai ehkä jopa rv 30+ jälkeen, että vasta loppu raskaudessa ja itselläni kutitti mahaa ja kämmeniä. Sinänsä mahan kutinakin voi olla sitä, että iho venyy, mutta itselleni ei tullut edes raskausarpia mahaa, että sinänsä se venyminen ei hirveästi vaikuttanut mahani ihoon... Mutta kyllä rasvasinkin itseäni siihen malliin, ettei sen puoleen olisikaan pitänyt kutittaa, joka päivä, yrittäen välttää raskausarvet...
Ai niin piti vielä sanoa allergioista sen verran, että vaikka itse en millekkään ole allerginen enkä ole myös raskauksien ainakaan millekkään herkistynyt.. mutta allergiaoireiden hoitoon ja muuhunkin lääkitykseen niin toisinaanhan on parempi hoitaa oireita, vaikka sinänsä ei sopisikaan raskaana olevalle lääkitys kuin jättää hoitamatta, koska hoitamatta jättäminen voi aiheuttaa pahempaa haittaa sikiölle kuin ne lääkkeet. Kaikki, jolla on jonkinlaista allergia oiretta ja varsinkin jos ne häiritsevät oikeasti arjen elämistä niin ottakaa yhteys (omaan/hoitavaan)lääkäriin ja keskustelkaa lääkärin kanssa vaihtoehdoista miten hoitaa allergiaa raskauden aikana.
S + pömppis rv 13+4
Kutinoista. Mulla kans alkoi joku aika sitten ihan mahdoton kutina mut mulla se on kyljissä. Oon jo mokoma raapinut ihan pienille näpyille... Mut erittäin kuivan ihon kosteusvoide tuntuu auttavan. Itse arvelen et iho valmistautuu venymään, tai sit toi on joku Obsidanin (rauta) sivuoire.
Ryhmästä: minäkään en ole kovin tuttu sen kanssa, mutta nyt huomasin siel sellasen kohdan, mistä sain sen avoimeksi ryhmäksi. Nyt siis ei pitäis kellään olla ongelmaa päästä sinne. Niin ja ylläpito-oikeudet voin antaa kenelle vaan haluaa, niillä pääsee muokkailemaan tarkemmin ryhmän ominaisuuksia tms.
anmane 14+0
OHJE RYHMÄN LÖYTÄMISEKSI
Koska moni ei tiedä mitä ihmettä ne ryhmät oikeen on, niin tässä ohje (vaikken itsekään niihin vielä tarkkaan ole perehtynyt):
Klikkaa vasemmalla olevasta palstasta (Etusivu, keskustelut, nimet....) RYHMÄT. Aukeavalta sivulta klikkaat auki LOKAMASUT ja nyt pitäisi ryhmässä olevat viestiketjut näkyä kaikki siinä allekkain. Jos näyttösi on matala niin rullaa hiukkapikkuisen alaspäin niin sitten ainakin ryhmän keskusteluotsikot näkyy. Ryhmässä siis saa kootusti kaikki ryhmän keskustelut samaan paikkaan, joten tänne keskustelut-nimiselle osastolle ei välttämättä sitten tarvitse tulla etsiskelemään missä mennään vaan suoraan sinne ryhmään. Esim. lasketuista ajoista on siellä oma "keskustelu" jolloin sitä ei tarvitse jokaisen uuden ketjun alkuun päivitellä vaan se löytyy aina omana "ketjunaan".
Ryhmään tervetulleita kaikki uudet ja vanhat lokakuiset odottelijat!
Eikö tuon suljetun ryhmän idea ollut se, että se pysyisi suljettuna /lukittuna, ettei sitä pääsisi kaikki lukemaan lokamasu odottajien yksyityyden suojaamiseksi? Että onko siinä suuresti enää järkeä pitää erillistä ryhmää sinänsä jos se on julkinen kaikille... Itse ainakin ymmärsin näin.. Toki minulle se on sinänsä aivan sama onko julkinen vai ei.. mut kuhan aattelin...
S + pömppis rv 13+4
Yksi lisää joukkoon :)
Zanie/ensimmäinen/KOS 27.10
Siitä on aikaa, kun viimeksi kävin sivua lueskelemassa. Jotain kommenttiakin taisin antaa.
Kun nyt päädyin jälleen lukemaan kuulumisianne, niin ajattelin itsekin kirjoittaa.
Meillä laskettuaika siirtyi pari viikkoa ultran perusteella. Itselle ei tuo suurena yllätyksenä tullutkaan. Eli nyt LA 25.10, kaksi ultraa jo takana. Kesäkuussa olisi sitten rakenneultra.
Tulevana keskiviikkona on muksun ja minun lääkärineuvola. Onneksi hoituu molemmat samalla kertaa. Toivottavasti terkka on kiva, koska neuvola vaihtui nyt huhtikuussa. Edellinen suljettiin kokonaan :/ harmittaa.
Yritän olla aktiivisempi ja tulla taas lueskelemaan kuulumisianne. Tuntuu vaan päivät kuluvan yhdessä hujauksessa ja koneen käyttö jää hyvin pieneksi. Tai noh, facebookkia tulee vilkaistua pitkin päivää, mutta muilla sivustoilla ei tule juurikaan käytyä.
Pitkästä aikaa ehdin kirjoitella kuulumisia. Olen kyllä pikaisesti yrittänyt lukea ketjua, mutta en kyllä yhtään muista, mistä on keskusteltu.
Meillä oli pari viikkoa sitten ultra ja siellä oli kaikki hyvin. Oli liikuttavaa nähdä pikkuinen siellä sätkyttämässä. Rakenne ultra on sitten kesäkuun alussa. Olis saatu rakenneultra toukokuun loppuun, mutta mies on työreissussa silloin, joten jouduttiin siirtää ultraa seuraavalle viikolle, että pääsee mukaan. Sukupuolen itse toivoisin saavani tietoon rakenneultrassa, mutta miehen kantaa asiaan en ole vielä kysellyt. Esikoisesta ei kyselty, kumpi on tulossa. Silloin itsellä oli koko raskauden ajan tosi vahva tyttöolo ja tyttöhän sieltä silloin tuli.
Raskaudesta me ollaan kerrottu molempien vanhemmille, sisaruksille ja ystäville. Mun puolen sukulaisille on tullut myös kerrottua, mutta miehen sukulaisille kerrotaan tulevana viikonloppuna, kun suunnataan viikonloppureissulle miehen mummuille ja kummeille. Mies, kun haluaa kertoa uutisen heille kasvokkain.
Imetyksestäkin tais olla puhetta joku aika sitten. Esikoista osittain imetin n. 2kuukautta, mutta maitoa ei vaan tullut riittävästi koskaan. Tuossa 2 kuukauden kohdalla totesin sitten lopulta, että nyt saa riittää, kun itsellä ei ollut kuin stressiä imetyksestä ja pikkuneitikin tuntui reagoivan mun stressiin. Toivon mukaan tämän toisen kanssa imetys onnistuisi, mutta jos ei onnistu, niin kasvaa sitä korvikkeellakin.
Lauantaina pääsin pitkästä aikaa parhaiden ystävien kanssa iltaa istumaan ja baariin bailaamaan, joka oli ihanaa, mutta kostautui sitten seuraavana päivänä kunnon selkäkipuna ja päänsärkynä. Illalla tais jopa hieman supistellakin, ainakin vatsassa oli moneen otteeseen tosi ahdistava olo, istuessa oli ok, mutta seistessä ahdisti. Vielä tänään aamusta oli ei normaali olo, joka on nyt onneksi mennyt ohi. Toivon mukaan tälläistä oloa ei tule usein, sillä tuntui tosi rankalta pysyä reilu kaksi vuotiaan neidin perässä.
Nyt nukkuun, niin on taas yhden päivän lähempänä seuraavaa neuvolaa joka on vajaan kahen viikon päästä.
Ronnuli ja Kirppu rv 14+1
Listaa taas hieman päivitetty teille :)
Hei kaikki lokakuiset odottajat !
Täällä uusi odottaja tulisi mukaan ryhmäänne.
kolmas, la 31.10., HUS
Tämä on meille todellinen yllätysvauva, koskapa suunnitteilla ei ollut noiden kahden ihanan (8v ja 5v) lisäksi saada lisää lapsia.
Ensimmäisen lapsen alulle saamiseen meni noin kaksi vuotta ja toisessa puolisen vuotta. Noiden kanssa laskettiin oviksia, mittailtiin lämpöjä jne. kaikki kikat kokeiltiin, että raskaannuttiin...tämä kolmonen tahtoo varmasti kovasti tulla maailmaan koska ihan yllättäen ilmoitti itsestään :) Alku hämmennyksen jälkeen asia tuntuu oikeasti tosi hienolta....iiiks meille tulee vauva !
Eka neuvola takana, sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta tuolloin vkolla 9 ei vielä saatu ääneen kuin istukan pörinät (tosi kovat sellaiset).
Ensimmäinen ultra on ensi viikon tiistaina. Jännittää, että onko kaikki varmasti kunnossa. Koska en ollut raskautta suunnitellut, joten en myöskään osannut varoa syömisiäni taikka juomisiani ennen kuin pahoinvointi ja täydellinen väsymys helmikuun alussa alkoi ja raskustesti antoi todella selvän plussan.
Vauvamassu on mielestäni jo aika selvä, joten parhaani mukaan yritän sitä vielä löysien vaatteiden alla piilotella ekaan ultraan asti :)
Emme ole kertoneet asiasta vielä kenellekkään. Haluan saada varmistuksen, että masuasukki on varmasti kunnossa ennen kuin kerromme asiasta.
Vointi on aika vaihteleva, jos ei syö tasaisesti tulee karmea nälkä ja pahaolo. Yökötystä on ollut aikalailla tasaisesti aamusta iltaan ja väsymys on aivan mahdotonta. Lapset ihmettelee miksi äiti yökkäilee ja lepäilee :)
No tästäpäs tuli pitkä tarina.....
Terkuin mj75