Lokamasujen kevät
Kommentit (214)
mj75, tuo eka ultra, kyllä vierittää ison kiven pois sydämeltä! Joten onnea iloisista ultra kuulumisista!
Se on ihanaa nähdä oma pikkuinen. Itseäni ainakin helpotti, kun ultran jälkeen ei tarvinnut enää esittää että kaikki olisi "normaalisti" vaan sai kertoa, että kyllä meille tulee vauva!
No kirjoitanpa tännekin vähän kuulumisia, jos ei kaikki käy tuota ryhmää lukemassa... :) Itse olen alkanut selvästi tuntemaan liikkeitä, tuntuu tosiaan enempi semmosia muljahduksia kuin ihan hentosia potkuja.. Itselläni ainakin auttaa liikkeiden tunnistelussa se, että kun tökkäsee masua about kohdun kohdalta niin hetken päästä sieltä tuntuu pientä liikehdintää... Vähän "pelottavaa" ja epäilyttävää, että nyt jo.. Mutta ei voi olla mitään muuta!
S+ pömppis rv 14+1
Mie rupesin eilen pohtimaan, että koska olis mahdollista, että jotain ruplatuksia alkais tuntumaan...? Nyt tosin vasta rv 14+1. Mulla tosin tuota vararavintoa on kertyny mahan seutuville, mahtaa vaimentaa aika hyvin? Ja esikoista odottaessa en osaa oikein edes ajatella miltä se sitten oikeasti tuntuu. Ehkä se Vintiö jonain päivänä yllättää! :)
Ja mainitusta vararavinnosta johtuen: Ei vieläkään tietoa vauvamasusta :( Sitä saa varmaan odotella.
Huomenta! Taas marlenah ulkomailta kirjoittelee. Elikkäs vauvan liikkeet voi aikaisintaan tuntua viikolla 16. Sitä ennen sikiö on niin hento, ettei se sätkyt vielä tunnu. Eli ne jotka ovat "liikkeitä" tunteneet, niin suoliston kanssa olette vaan olleet tekemisissä. Mullakin iho kutiaa ihan hirvittävästi aina päänahkasta jalkapohjiin asti, mutta se on normaalia. Maksasta johtuva kutina ei ala vielä näin varhaisessa vaiheessa. Tunnen olevani joku äititeresa täällä ja vastailen, mutta jotain hyötyä noista kätilö-opinnoista on hehee :) musta tämä keskustelu on parempi, kuin suljettu. Ei täällä kumminkaan kukaan omalla nimellä ole, niin mitäpä se haittaa vaikka tämä on julkinen. Marlenah ja ötökkä 14+1
Huomenta! Taas marlenah ulkomailta kirjoittelee. Elikkäs vauvan liikkeet voi aikaisintaan tuntua viikolla 16. Sitä ennen sikiö on niin hento, ettei se sätkyt vielä tunnu. Eli ne jotka ovat "liikkeitä" tunteneet, niin suoliston kanssa olette vaan olleet tekemisissä. Mullakin iho kutiaa ihan hirvittävästi aina päänahkasta jalkapohjiin asti, mutta se on normaalia. Maksasta johtuva kutina ei ala vielä näin varhaisessa vaiheessa. Tunnen olevani joku äititeresa täällä ja vastailen, mutta jotain hyötyä noista kätilö-opinnoista on hehee :) musta tämä keskustelu on parempi, kuin suljettu. Ei täällä kumminkaan kukaan omalla nimellä ole, niin mitäpä se haittaa vaikka tämä on julkinen. Marlenah ja ötökkä 14+1
Sanotaan, että liikkeet alkavat tuntua rv 16-20, voi olla myös myöhemmin ja tietääkseni se, että onko lihava vai ei, ei vaikuta liikkeiden tuntumiseen, koska se liike välittyy äidille vatsan pohjan hermojen kautta (tai jotenkin niin, etsikää jostain esitteestä se kunnolla selitetysti). Mutta ilmeisesti esim. se että missä kohdassa istukka on (voi vaikuttaa tuntemiseen, että onko "edessä"/"tiellä", näin ymmärtänyt mut en oo varma asiasta) ja miten päin vauva on niin se vaikuttaa liikkeiden voimakkuuteen ja siten tuntemiseen... Esikoista odottaessa tunsin liikkeet rv 17+ viikolla muistaakseni, mutta nyt uudelleen synnyttäjänä ei ole "poikkeavaa", että voi tuntea aikasemminkin, koska osaa eri tavoin niitä kuulostella ja tietää miltä ne tuntuu...
Joten Metsäviklo ole huoleti, kyllä vielä tunnet ne, et ehkä ihan vielä, mutta hetken päästä! Itselläni ainakin ne ensimmäiset liikkeet tuntui semmoisilta kuplilta, jotka poksahteli rikki... Voi olla hankala kuvitella, miltä se tuntuu et siltä se itselläni ainakin tuntui... "Ja useasti se meni ohitse ennenkö edes tajusit sen tulleen".. Mut sit niitä oppi hyvin pian kuulostelemaan ja huomaamaan paljon enempi..
Marlenah, mutta sanotaan kuiteskin että uudelleen synnyttäjät voivat tuntea muutaman viikon aikasemmin kuin ensi synnyttäjät ja varsinkin kun kuulosteleee niitä liikkeitä... Ja itse ainakin osaan erottaa oman vatsani murinan niistä pienistä hennoista liikkeistä, joita tulee, kun kohtua tönäsee... Että ei se kaikilla ole vatsan murinaa... Ja myös neuvolasta saadussa vauvan odtus kirjassa sanotaan viikon 15. kohdalla, että "Liikkeet tulevat pehmeämmiksi ja kontrolloidummiksi. Jotkut tuntevat jo nämä hyöhenenkevyet liikkeet, muutta useimmat eivät tule tuntemaan niitä vielä muutamaan viikkoon." Eli rv 14+ viikolta on mahdollista tuntea vauvan liikkeitä.
Itse olen moneen kertaan aikasemminkin jo pohtinut, että voisiko olla liikeitä, mutta tullut siihen tulokseen, että ne on ollut vain mielikuvitusta, mutta nyt ne eivät ole enää mielikuvitusta.
S + pömppis rv 14+2
Jos tuo ryhmä on noin hankala juttu että osa ei sinne osaa mennä kun se on suljettu ja sitten ei ole mitään ideaa jos se ei ole suljettu niin olkoon koko juttu mun puolesta. Alunperin se oli jonkun muun idea ja mulle ainaki se ja sama missä kirjotellaan jos jaksaa vääntäytyä kirjottelemaan. Edelleen siel ryhmässä vois vähän jäsentää tätä keskustelua kun välillä ei pysy mukana että mistä asioista puhutaan kun väliin ehtii tulla kymmenen uutta asiaa. Enkä usko et henkilöllisyysasiat tässä vaikuttaa yhtään mitenkään onko se ryhmä salassa vai ei, kaikki on nimimerkillä. Nih. :)
Sikiön liikkeistä: Mä oon kyllä ihan 100 % varma et tunsin jo ennen 14. viikkoa. Tosi hentosia ja erittäin harvassa ne hipaisut, mut on ne mun mielestä tosi hyvin erotettavissa suolistomöyrinöistä. Ei kaikki tosin mutta siis ne selkeästi tunnistettavat. Esikoisen liikkeistä "lamppu syttyi" vasta 18. viikolla, nyt kuitenkin tietää mitä odottaa liikkeiden suhteen.
Nyt kun ehdin tuolla ryhmän puolellakin käymään niin siellä kyllä on kannatusta ryhmän ylläpitämiselle. Osa haluaa että se on suljettu (yksityisyyden vuoksi), osalle ei ole väliä onko suljettu (nythän se siis ei ole suljettu koska monella oli ongelmia päästä sinne, tosin olin kyllä kaikki liittymispyynnöt hyväksynyt). Olis ihan kiva mun mielestä, jos sais vaikka tässä jonkunlaista gallupia siitä, kannattaako se ryhmä olla jo jos kyllä, niin suljettuna vai ei. Itse epäilen, että kukaan ei-lokakuussa-vauvaa-odottava sitä ryhmää käy lukemassa, vaan pikemminkin lueskelee näitä avoimemman keskustelun sivuja. Toinen juttu tuo minkä jo mainitsin yllä: ryhmässä voi luoda rinnakkaisia keskusteluja ettei joku asia pääse hukkumaan kymmenen kuulumispäivityksen alle, jos siitä aiheesta haluaisi kuitenkin keskustella muiden lokakuisten kanssa.
Noniin, vuodatukset vuodatettu, teidän vuoro :)
anmane 14+5
ryhmää vai ei...mä olen siitä asti kirjottanut tonne ryhmän puolelle kun siihen liityin.musta on hassua kun tääl kirjotetaan et aika hiljasta siel on,tottakai jos kirjotellaan vaan tänne.ei mulle sinänsä ole kauheen väliä missä kirjotetaan.eikä mua häiritte vaikka joku mut tunnistais,enkä usko et mun elämä niin kovin ketään kiinnostaa (paitsi ehkä samassa tilanteessa olevia,siksi minä ainakin täällä lueskelen muiden juttuja :D)
että niin,mä jatkan kirjottelua jatkossakin ryhmän puolella sikälimikäli sellanen viel pysyy.
ja taidampa nyt viel lisätä niistä vauvelin liikkeistä.todellakin UUDELLEENSYNNYTTÄJÄ tuntee luultavammin liikkeet aiemmin kuin ensisynnyttäjä.ja mulla on nuita massuvaivoja ollut koko alkuraskauden,ilmakuplia jotka tuntuu ainoastaan ikävältä ja erotan selkeesti ne vauvan liikkeistä.ja näitä ihanan pehmeitä (melkeen kun silittelyä masun sisäpuolella) on alkanut tuntuun vaan useemmin.ja juurikin sillä kohti masua jossa pieni myllertää ja aika usein se vastaa liikkeillä jos hellästi tuuppaisee mahaa.niin että olkoon vaan aika aikasta liikkeiden tunnistamiseen niin kyllä nää niitä on!
Heippa! Mulla tuntui esikoisen liikkeet muistaakseni niinkin myöhään kuin rv22+0, istukka taisi olla edessä. Pikkukakkosen liikkeet taisin tuntea rv16 tienoilla, mutta hän olikin aikamoinen rummuttaja. Nyt en osaa sanoa, luultavasti en tunne vielä mitään vaan masu se vaan pulputtelee. Mutta tänään on ollut sellaisia tuntemuksia, että ne voisivat olla pikkuisen liikkeitä.
Päätettiin miehen kanssa, ettei haluta tällä kertaa tietää sukupuolta, ellei nyt itse osata päätellä rakenneultran perusteella, se tulee meille toukokuun lopulla. Ekan kanssa ei haluttu tietää, toisen kanssa haluttiin, nyt halutaan taas yllätys. :)
Suljetusta ja avoimesta keskustelusta, että puolestani olkoot molemmat. Ajattelin, etten nyt kirjoittele ihan identtistä tekstiä molemmille puolille, vaan vähän fiiliksen mukaan.
Uninen TaigaQ & tirppu rv 15+0
Kannatuksen annan suljetulle ryhmälle. Vaikkakaan en vielä ole laittanut pyyntöä ryhmään. Mietin, että kuinka aktiivisesti ehdin kirjoitella. Tämänpä vuoksi mietin, että antaako vähän kirjoittelu kenties kuvan "kyyläämisestä". Mutta nämä nyt ovat omia pohdintojani ja silti kannatan sitä suljettua ryhmää.
Siellä tosiaan pystyis juttuja laittamaan eri otsikoiden alle ja ei kaikki tulisi pötköön. Auttaisi ehkä vähän perässä pysymistä, kun tekstiä tulee kuitenkin paljon ja itse en ainakaan sitten muista kaikkea kommentoida.
eilen oli lääkärineuvola sekä itselläni, että pojalla. Melkoisen erikoinen on lääkäri, mutta ehkä sitten jutut saa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Minäkin olen suljetun ryhmän kannalla, vaikkakin vähänlaisesti olen ehtinyt kirjoitella. Toivottavasti pian aikaa enemmän. Lukemassa käyn aina kun ehdin ja kumpaakin tasapuolisesti seurannut. Hiukan hankalalta tosin tuntuu, mutta tehkää "aktiivijäsenet" niin kuin parhaalta tuntuu :)
T: hasselnougat 14+6
Täytyypä mennä seuraavalla kerralla tuolle 25 vuotta naistentautien ja synnytysten erikoislääkärina toimineelle, neljän lapsen äidille kertomaan että hän opettaa meille vääriä asioita ja käskeä hänet uskomaan vauva.filäisiä haha.
Miks mää jotenkin vierastan sitä ryhmää, mutta pääasia että kirjoitellaan, ei sen väliä missä :)
Tilasin kotidopplerin ja syke oli 153
Marlenah ja Ö 14+2
Mutta ehkä hänenkin olisi aika päivittää tietonsa.. Joskus opettajat opettavat myös vanhentuneilla tiedoilla, vaikka kuinka on ammattitaitoista porukkaa niin päivittävätkö tietonsa uusiin tutkimuksiin?... Mutta kyllä silti uskon, että itse ja muut jotka sanovat jo tuntevansa lasten liikkeet, todella ne tuntevat ja erottavat ne vatsan murinoistaan, koska tietää miltä se lapsen liikkuminen tuntuu niin osaa erotella ne sieltä vatsan murinoista.. Ehkä itsekin huomaan sen, jos joskus odotat esim. toista lasta.
Ja ei niitä esitteitä ihan hatusta vetämällä tehdä kyllä niissäkin täytyy olla jonkinlainen taustatieto ja kun katsoo, ketkä ovat kirjan/esitteen tehnyt niin kätilöä ja naistentautien erikoislääkäriä siellä lukee kirjoittajissa (alkuperäinen varmaan norjalainen tai ruotsalainen, luulisin voi olla tanskalainenkin, mut Pohjoismaalainen kuiteskin, nimistä päätellen) ja suomenkielisessä toimituskunnassa. Joten ovatko he sitten ammattitaidottomia ja tiedottomia asiasta, kun väittävät että jotkut voivat tuntea liikkeet aikaisemmin?! Tai silloinhan voisi sanoa, että neuvolassa annetaan väärää tietoa odottavalle äidille!
Toki paljonhan jätetään neuvolassa kertomatta, esim. jälkivuodosta (millaista se on ja mikä on normaalia ja mikä ei) ja myös siitä että jälkisupistuksia voi tulla ensisynnyttäjille myös todella rajuina, vaikka sanotaan, että ensisynnyttäjät ei niitä tunne.
Ja meillä tunnettiin esikoisen liikkeet jo vatsan päältä reilusti ennen viikkoa 28, vaikka ne silloin vasta pitäisi alkaa tuntemaan.. Että onko sitten myös mieheni kuvitellut tuntevansa ne? Kerta ilmeisesti sinun oppiesi mukaan niitä ei voi tuntea ennen kuin opettaja on sanonut sen olevan mahdollista...
Ihmettelyä ja avautumista tänään siis...
S+ pömppis rv 14+3, 2 viikon päästä taitaisi olla seuraava neuvolakäynti.. :)
Mutta ehkä hänenkin olisi aika päivittää tietonsa.. Joskus opettajat opettavat myös vanhentuneilla tiedoilla, vaikka kuinka on ammattitaitoista porukkaa niin päivittävätkö tietonsa uusiin tutkimuksiin?... Mutta kyllä silti uskon, että itse ja muut jotka sanovat jo tuntevansa lasten liikkeet, todella ne tuntevat ja erottavat ne vatsan murinoistaan, koska tietää miltä se lapsen liikkuminen tuntuu niin osaa erotella ne sieltä vatsan murinoista.. Ehkä itsekin huomaan sen, jos joskus odotat esim. toista lasta. Ja ei niitä esitteitä ihan hatusta vetämällä tehdä kyllä niissäkin täytyy olla jonkinlainen taustatieto ja kun katsoo, ketkä ovat kirjan/esitteen tehnyt niin kätilöä ja naistentautien erikoislääkäriä siellä lukee kirjoittajissa (alkuperäinen varmaan norjalainen tai ruotsalainen, luulisin voi olla tanskalainenkin, mut Pohjoismaalainen kuiteskin, nimistä päätellen) ja suomenkielisessä toimituskunnassa. Joten ovatko he sitten ammattitaidottomia ja tiedottomia asiasta, kun väittävät että jotkut voivat tuntea liikkeet aikaisemmin?! Tai silloinhan voisi sanoa, että neuvolassa annetaan väärää tietoa odottavalle äidille! Toki paljonhan jätetään neuvolassa kertomatta, esim. jälkivuodosta (millaista se on ja mikä on normaalia ja mikä ei) ja myös siitä että jälkisupistuksia voi tulla ensisynnyttäjille myös todella rajuina, vaikka sanotaan, että ensisynnyttäjät ei niitä tunne. Ja meillä tunnettiin esikoisen liikkeet jo vatsan päältä reilusti ennen viikkoa 28, vaikka ne silloin vasta pitäisi alkaa tuntemaan.. Että onko sitten myös mieheni kuvitellut tuntevansa ne? Kerta ilmeisesti sinun oppiesi mukaan niitä ei voi tuntea ennen kuin opettaja on sanonut sen olevan mahdollista... Ihmettelyä ja avautumista tänään siis... S+ pömppis rv 14+3, 2 viikon päästä taitaisi olla seuraava neuvolakäynti.. :)
näin juuri!!
ja yleensä ei tosiaan tarkota aina :)
ja ehkäpä siinäkin on osasyy miksi kerrotaan että yleensä ensisynnyttäjä tuntee liikkeet 16 viikoilta eteenpäin ja uudelleen synnyttäjä saattaa tuntea aiemminkin,että mitäpä jos kerrottaisiin että liikkeet tuntuu esim 14 viikoilta eteenpäin,neuvolat ja lääkärit olis tupaten täynnä huolestuneita äitejä kun ei vielä tunnukkaan mitään.kyllä jokainen tuntee oman kroppansa parhaiten!ekaa odottavalla vain ei vielä ole kokemusta niin ei ehkä niin aikaisin osaa tunnistaa mikä on vauvan liikkeitä ja mikä muuta.kyllä sen sitten tuntee selkeesti ja erottaa :) en tosiaan itse muista milloin aiemmissa raskauksissa tunsin liikkeitä,kai nekin jossain on yläällä mutta mitäpä sitä vertailemaan,jokainen raskaus on omanlaisensa :)
enkä tosiaan väitä että jokaista vauvan pyrähdystä tuntisin,päivässä muutamia kertoja vain,eli liikkeet on tosi hentoisia eikä niitä huomaa muuta touhuillessa,huilaillessa kyllä :)
tänään hurjan väsyttävä päivä.ei ole ehtinyt päikkäreitä nukkumaan mut kohta onneks pääsee yöunille :) jospa tää väsymyski piakkoin väistyy :)
aurinkoisia kevätpäiviä kaikille masunkasvattajille!! :)
(eikä viestieni tarkotus ole haastaa riitaa kenenkään kanssa,mut aina ei kannata niin tarkkaan luottaa vain lukemaansa ja olla tietävinään paremmin toisen kroppa,vaikka olisi kuinka opetettu ja opettaja ollut kuinka huippu hyvänsä.nautitaan kaikki vauvan odotuksesta ja luotetaan omiin tuntemuksiin :D)
ja mun ei pitänyt tällä puolen enää kirjotella,vaan ryhmän puolella,hupsista :D
(eikä viestieni tarkotus ole haastaa riitaa kenenkään kanssa,mut aina ei kannata niin tarkkaan luottaa vain lukemaansa ja olla tietävinään paremmin toisen kroppa,vaikka olisi kuinka opetettu ja opettaja ollut kuinka huippu hyvänsä.nautitaan kaikki vauvan odotuksesta ja luotetaan omiin tuntemuksiin :D)
Niin en minäkään halua kenenkään kanssa riitaa haastaa, mutta haluan ilmaista mielipiteeni siitä, mitä sanotaan esitteessä, jonka olen saanut neuvolasta. Ja en usko ihmisten tuntemusten olevan vääriä, mutta esim. nälkä ja muut ruuansulatus "vaivat" ainakin itselläni estää pikkuruisen liikkeet tuntemasta, koska on vahvempia, mutta niin käy myös myöhemmällä ajallakin, jos vaivat ovat kovia..
Ja siis tämä esite-kirja on Vauvan odotus 2011-2012 (vau.fi), Sandviks K.,s.70, 7. painos, 2011. sori nyt ei ole lähde merkintä oikein, mut siitä on liian pitkä aika, kun tein opinnäytetyön, et on unohtunut miten se oikein merkitään.. Alla myös linkki kyseiseen tekstiin, koska suurin piirtein samat tekstit ovat myös vau.fi sivustolla, jonka ylläpitäjä on sama kuin tuon esitteen julkaisija.
http://www.vau.fi/raskaus/Raskausviikot/Viikko-15/
Pian nukkumaan lähtevä S+ pömppis rv 14+3
Huomenta ja auttakaa!
Kuka on sairastanut jonkinmoista selkäkipua raskauden aikana? Entä miten se on hoidettu? Mulla on tämän viikon koetellut hermoja jännä oikean pakaran kipu,joka säteilee toisinaan oikeaan reiteen. Panadolia olen siihen ottanut,mutta ei auta. Yöt pahimpia ja ilta. Päivällä liikkeessä sitä ei aina huomaa.
En tiedä mikä on, mutta ulkoillessa päivisin töissäni,pakaralihakset jännittyvät oudosti,ihan kuin ois hätä,vaikka ei ole. Mietin ekaks onko mulla kehitteillä peräpukamat(koskaan ei ole ollut) vai mitä tämä on. Nyt sitten ilmestyi se pakarakipu samaisessa pakarassa,jota olin oudosti ännittänyt. Ja se "jännitys" laukeaa aina itsestään,en osaa rentouttaa pakaraa. Ihan hölmö juttu,mutta se vaivaa.
Eilisiltana laitoin sitten lämpimän kauratyynyn takapuolen alle kun menin nukkumaan - luin sitten äsken,että JOS se on iskiaskipua,kuuma on pahin vaihtoehto!!!
Joitain venytysliikkeitä olen yrittänyt tehä,mutta kun en varmasti tiedä onko tämä iskiasta vai en,en tiedä hoidanko oiretta oikein. Koskaan mulla ei ole selkää edes särkenyt,saatikka tällaista vaivaa.
Taidampa soittaa neuvolaan ja kysellä hoitovinkkejä näin viikonlopun edessä.
Hyvää perjantaita kaikille =)
äityli-72 rv 15+4
Itse olen tuon ryhmässä kirjoittelun kannalla. Perusteluna juuri se, että aiheita voi ryhmitellä paljon paremmin kuin tällä puolella. Uskoisin, että loppua kohden mentäessä kysymyksiä kaikenlaisista asioista tulee mieleen, ja niitä olisi sitten helpompi seurata / kommentoida tuolla ryhmä -puolella. Itse en ole käytännössä ensisynnyttäjä, mutta kuopus ehtii täyttämään 6 vuotta ennenkuin tämä pikkuruinen syntyy, joten monet asiat ovat unohtuneet... joten henkisesti olen varmaan raskauden loppupuolella ensisynnyttäjän roolissa, koska kaikki jutut ovat unohtuneet.
Se onko ryhmä suljettu vai avoin ei merkitse mulle mitään. Uskon, että jokainen meistä silti hieman varoo mitä kirjoittaa ja suojelee siten yksityisyyttään.
Käyn kirjoittelemassa kuulumisia tuonne ryhmä-puolelle :)
Anu ja pikkutuinen 13+5
äityli-72, ihan iskiakselta, jos jalkaan vetää... Ja sinua särkee vähän niinkuin pakaran päälle n. häntäluun kohdalle tai viereen toispuoleisesti.. ?! En tiedä, mistä olet lukenut, että lämpöpussi olisi huonovaihtoehto iskiakselle, sitä ainakin itse käytin esikoista odottaessa, ja auttoi mitä auttoi... Mutta itselläni ainakin se meni niin, että kun en tehnyt mitään, jäin töistä pois kokonaan ja en etsinyt uusia sijaisuuksiakaan niin se särky pysyi kurissa ja pystyin olemaan sen kanssa.. Jos olin töissä niin sen jälkeen olin todella todella kipeä, 2 päivää töitä ja kolme päivää semmosessa kunnossa, että kävelemään ei kunnolla pystynyt, niin ei kiitos. Ja ne vaivat tulivat itselläni heti tyyliin viikosta 6 lähtien, mutta paheni juuri n. viikoissa 15. Ja itselläni sitä ainakin särki myös töissä, että ihan aavistuksen meinaisi häiritä myös työntekoa, mutta tein fyysisesti raskasta työtä. Nyt kun olen esikoisen kanssa kotona niin tosi vähän on iskiasta särkenyt... Välillä, mutta ei olleskaan häiritsevästi, vaikka 90% päivittäin kannan meidän esikoista selässä, eli omalla kropalla on vähän yli 10kg lisäpainoa!
Mutta toivottavasti se ei olisi iskiasta ja saat siihen jotain apua... Itselleni ainaskin lääkäri ja neuvola totesi vaan vähän, että se on voi voi, sille ei voida tehdä mitään..
S+ pömppis rv 14+4
Taitaa hormpomot vähän hyrrätä? On tässä maailmassa tapahtunut isompiakin ihmeitä.. Ja viikolla 28 ensisynnyttäjäkin voi helposti tuntea ja jopa nähdä liikkeet päältä. Eipä teidän kannata sitten kättärille mennä synnyttämään, jossa nämä jutut opin
Heipparallaa,
Tänään oli eka ultra, siellä se ihana pieni köllötteli ja heilutteli jalkojaan. LA aikaistui eli nyt 22.10. ja menossa siis rv 13+1 pari viikkoa siis kirittiin.
Asiasta kerrottu nyt lapsille (ovat ihan täpinöissään molemmat), pomolle ja lähimmille työkavereille ja tietty isovanhemmille. Kaikki olivat tosi iloisia kuulemastaan. Onpas ihana olo !
terkuin mj75