Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lokamasujen kevät

Kommentit (214)

Vierailija
201/214 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei noniin. Kiitos kaikille, jotka ovat mielipiteensä ilmaisseet! Kaikki täällä kirjoitelleet ei varmasti vielä ole ehtineet mielipidettään kertoa, mutta tämänhetkisen perusteella ryhmä on jälleen suljettu ja kaikki jo jäseneksi pyrkineet ovat edelleen jäseninä. Jos joku ei vielä ole jäsen, eikä nyt siis ryhmän sivuille pääse, mutta haluaa sinne, klikatkoon tuolla sivun oikealla (Etusivu, keskustelut, nimet, osta&myy....) "RYHMÄT" ja listan alkupäässä on meidän ryhmä "Lokamasut 2012". Sitä klikkaamalla aukeaa sivu, jolla on pieni painike, missä lukee jotain tyyliin "hae ryhmän jäseneksi". SIitä sit eteenpäin, ja saatetekstiksi ei ole pakko kirjoitella mitään, näen kyllä mitkä nimimerkit jäseneksi hakee. Klikkailen teitä sitten sitä mukaa kun näillä sivuilla käyn, joten ei hätää jos ei heti toimi kun olet pyytänyt pääsyä, voi olla etten vain ole koneen äärellä hetkeen. Itse asiassa tän asian helpottamiseksi voinkin muutamalle teistä antaa ylläpito-oikeudet jolloin tietääkseni myös pystyy hyväksymään uusia jäsenpyyntöjä.

:)

Vierailija
202/214 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teistä muuten kukaan lukenut Anna-Leena Härkösen kirjaa heikosti positiivinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/214 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lukenut, mutta meinasin mennä ens viikolla kirjastoon etsiä ainakin just tuota :)

Mitä muuta kivaa lukemista olis aiheen tiimoilta?

Vierailija
204/214 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten yhtään muista millainen oli.

En kyllä juuri ole lukenut odotukseen ja vauva-aikoihin liittyvää kirjallisuutta. Esikoista odottaessani luin jonkun norjalaisen lääkärin kirjoittaman vauvakirjan, lähinnä sen takia että siinä oli paljon tietoa imetyksestä. En halua liikaa lukea muiden tarinoita etenkään kasvatuksesta. Miten tän nyt kirjottais.. Luotan omiin vaistoihini ja maalaisjärkeen ja koska maailma on nykyään täynnä tietoa koen, että se sekoittaa liikaa päätä. Erityisesti niinkin herkässä asiassa kuin vanhempien ja lasten välisessä elämässä, jonka jokainen haluaa tehdä parhaan kykynsä mukaan. Joten liikaa lukemalla aiheuttaa herkästi itselleen stressiä (lue: minulle). Mulla on tapana pohtia asioita monelta kantilta (liian monelta) ja tavoitella täydellisyyttä, joten tällä omiin vaistoihin luottamalla suojelen itseäni (ja lapsiani). Mulla on kirjoitettuna meidän perheen tärkeimmät arvot ja toiveet ja niiden mukaan yritetään elää. (Liittyi aiheeseen miten?)

Jos kaunokirjallisuutta hakee niin Eve Hietamiehen Yösyöttöä ovat monet kehuneet.

Marlenah, liika kirjaviisaus ja sen tiedon ainoana oikeana tarjoaminen tietysti provosoi ihmisiä. Ainakin jos vertaa itseään Äiti Teresaan, joka ei millään tasolla halunnut nostaa itseään kanssaihmisiensä yläpuolelle. Tietysti kätilöopinnot antavat sinulle taustaa ja tietoa asioista, mutta sielläkin varmaan korostetaan, että jokainen ihminen ja jokainen raskaus on ainutlaatuinen? Ainakin näin toivoisin.

Jos nousis lattialta, koittais piristyä ja päästä viikonlopun tunnelmaan.

Timantti 15+3 (piti ihan laskea?!)

Vierailija
205/214 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä taas kirjoittelen.

Soittelin neuvolaan ja sain sieltä muutamia venyttelyohjeita. Lisäksi terveydenhoitaja käski hakea selkäliitto.fi-sivuilta odottajan jumpan alta lisää ohjeita,miten selvitä selän kanssa.

Kuuma on iskiakseen pahasta, kylmägeeli olis hyvä.

Kaverini selkä on ollut kipeä jo vuosia ja hänelle iskiaksen vaivatessa on määrätty mm.jääpalalla tai vastaavalla kevyttä hierontaa kipukohdasta. Lisäksi makoilua lattialla,tennispallo kipukohdalla. Sattuu kuulemma niin hel....tisti,mutta auttaa.

Kylmä-kuuma-hoidotkin ovat hyvästä.

Tänään mennään saunaan ja kun mieheni kanssa ollaan kaksistaan, otetaan varmasti jääpalat käyttöön....=)

Mobilaattia hieroin eilisiltana kipukohtaan ja nukuin KOKO YÖN HERÄÄMÄTTÄ KIPUUN TAI WC-KÄYNTIIN !!!! Ehkä rentouduin kunnolla,koska eilisiltana,sohvalla löhöten, TUNSIN vauvan liikkeitä !!!!!! Eli rv 15+4. Pojista olen liikkeet tuntenut n.rv17 ja neidistä 16+3.

Taidampa taas ottaa löhöasennon ja ruveta kuulostelemaan,mitä pikkukaverille kuuluu =)

Niin,käväsin muuten kirppiksellä ostamassa 52-62cm vaatteita. Rahaa paloi huikeat 18e ja kassiin tuli 5 puolpotkarit,4 bodya,2 potkuhousut,2 kevyytpukua esim vaunuihin tai autolla matkustamiseen. Eli kyllä kirppis kannattaa! Mulla ei ole yhtään vanhoja vauvan vaatteita jäljellä,enää kun ei lapsia pitänyt siunaantua..... Ajattelin ostaa nyt näitä pieniä kokoja kirppikseltä,kun nehän menee samantien pieneksi,joten rahaa niihin ei hirveesti mielestäni kannata upottaa. Mutta täytyyhän niitä uusiakin sitten ostaa, kaikki vauvanvaatteet kun on niin iiiihania =)

Täällä nyt olen hypistellyt näitä vaatteita,taidan tulla "hulluksi" ennenkuin masuasukin saa rinnalle....=)

äityli-72 & rv 15+5

Vierailija
206/214 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Timantti, pystyit kirjoittamaan paljon fiksummin sen, mitä myös itse ajattelin (mutta en osannut pukea enää sanoiksi).

Marlenah, liika kirjaviisaus ja sen tiedon ainoana oikeana tarjoaminen tietysti provosoi ihmisiä. Ainakin jos vertaa itseään Äiti Teresaan, joka ei millään tasolla halunnut nostaa itseään kanssaihmisiensä yläpuolelle. Tietysti kätilöopinnot antavat sinulle taustaa ja tietoa asioista, mutta sielläkin varmaan korostetaan, että jokainen ihminen ja jokainen raskaus on ainutlaatuinen? Ainakin näin toivoisin.

Ja minä olen kanssasi myös samaa mieltä tuosta kasvatuksesta ja liian kirjallisuuden lukemisesta. Itse ainakin alan ajattelemaan liikaa sitä "mitä teen väärin", vaikka oikeasti en tee mitään väärin, kasvatan vain omalla persoonallani, tavallani, tunteellani ja maalaisärjelläni... Itse kyllä mielelläni kuuntelen miten muut kasvattaa ja saatan jotain "vastaankin" sanoa, mutta myös mietin sitten omaa kasvatustani ja välillä, että voisinko jotain parantaa siinä... Itse olen ainakin aina valmis oppimaan uutta ja vaikka en käytännössä mitään toteuttaisikaan niin ainakin mietin sitä, että kumpi tapa on sinänsä parempi...

Tietysti provosoi ja tiedän itse olevani helposti provosoitavissa.. Ja vielä en ole ymmärtänyt, miksi miehenikin sitä tekee tahallaan!! :S

Mutta jos olen erimieltä ja tiedän siihen olevan kirjallista faktaa taustatietona, kerroin siitä, koska silloin voi antaa toiselle myös lisää informaatiota aiheesta. Itse ainakin pidän keskusteluissa siitä, että kun huomaan oman tietoni olevan "vanhentunutta" niin joku "sivistää" minua uudella tiedolla, tai kertoo asiasta lisää, koska en ole tiennyt kaikkea.. Mutta voihan siitä hormoonejakin syyttää!

Voisin kirjoittaa aiheesta enemmänkin, mutta taidan lopettaa ennenkö alan olemaan liian "provosoitunut" tai ilkeä... :D Yritän kuiteskin kirjoittaa asiallisesti (mielestäni olen siinä jopa onnistunut), koska tarkoitus ei ole kuiteskaan loukata ketään, vaan antaa uutta ajateltavaa! Kiitos ja anteeksi!

Kirjallisuudesta... hmm.. No jos sitä voi kirjallisuudeksi sanoa niin mä luin "roskaromaaneja" esikoisen odotusaikana ihan mielettömästi... Mua ei kiinnostanut hirveästi mikään kirjallisuus lapsiin liittyen, koska mielestäni se menee omalla painollaan ja kirjoilla ei muuta kuin stressaa itseään turhaan! Toki minulle tuli odotus aikana vauva lehti ja sitä tykkäsin lukea!

Oho kello on jo puolen yön ja olen vielä hereillä, eilen illalla nukahdin taas esikoista nukuttaessa.. Ollaan otettu siinä oiken kunnolla takapakkia (nukkuu taas meidän vieressä), kuhan tässä jaksan niin aloitan taas nukutus projektin omaan sänkyyn, se oli pitkään tosi hyvällä mallilla... Mutta meillä tunnutaan menevän ojasta allikkoon siinä vaiheessa, kun päästään sieltä ojasta kuivalle maalle!

Toisaalta tää on ärsyttävää, kun on tuntenut jo vauvan liikkeitä niin nyt alkaa huolestuttamaan jos niitä ei tunnekkaan... vaikka tietää, että ne on niin hentoja ettei ne aina tunnu, jos vauva on "väärässä" asennossa... Tää oli yks syy miksi esikoista oli mukavampi odottaa, ku tässä vaiheessa ei ollut vielä tämmösiä huolia... Huolensa kullakin.. huoh..

S + pömppis rv 14+6, nyt tuntuu että ultran jälkeen aina mennyt hirmusen äkkiä....

Vierailija
207/214 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, minä en ainakaan sano enää mitään varmaa siitä, olenko havainnut jotain liikkeitä. Masu möyrii sen verran, että ne satunnaiset "erilaiset" hipaisut voivat olla mitä vaan. Mutta musta on kiva ajatella, että ne saattais jo olla vauvan pumpsauksia.

Timantti, kasvatusasioista. Ymmärrän hyvin näkemyksesi, mutta olen itse toista mieltä tiedon hankinnassa. Olen pitänyt hyvin mielenkiintoisena erilaisten kirjojen mm. Sinkkosen ja Tahkokallion ja myös muiden ajattelumallien edustajien kirjojen lukemista, sillä olen halunnut saada tutkittua tietoa lapsen kasvatuksesta. Olen nimenomaan saanut kirjoista apua, kun koin, että neuvolassa ja vauvakerhoissa aina korostettiin "oman maltin säilyttämisen tärkeyttä" ja aikuisena pysymisenä kiukuttelevan lapsen rinnalla.

Mielestäni välineitä ei kuitenkaan annettu vaikeisiin tilanteisiin ja esikoisen kanssa jouduin kauhukseni huomaamaan, että pidäteltyäni kiukkuani tappiin saakka, sain aivan järkyttäviä huutoraivareita, siis alle 3v. pojalle. Tätä tapahtui pari-kolme kertaa ja olin yhtä aikaa järkyttynyt ja hämmentynyt, että minkä pedon pieni lapsi sai äidistään esiin. Ja mulle vaan intettiin, että kyllä sun pitää pystyä pitämään maltti.

Mutta onneksi kirjojen kautta sain uskoa siihen, että tietty "tylyys" tai "armeijakäskytys" niskoittelevaa lasta kohtaan on samalla itselle varaventtiili, niin ettei oma ärtymys patoudu ja purkaudu sitten itseäkin pelottavalla tavalla.

Tämä kaikki sitä taustaa vasten, etten ole ikinä hoitanut muiden lapsia, eikä lähipiirissä ollut lapsia tullessani itse äidiksi. Mulla ei siis ollut muuta mallia miten lapsia kasvatetaan kuin lapsuudenkotini, mitä tyyliä taas en halunnut toistaa omassa vanhemmuudessani. Kotonani nimittäin lapseen suhtauduttiin kärsimättömästi ja itsenäistymistä vaadittiin jo varhain. Siten en yksinkertaisesti tiennyt (eivätkä vaistonikaan kertoneet), miten lapsia on hyvä kasvattaa. Nyt 5- ja 2-v. poikien kanssa menee hyvin, mutta etsikkoaika oli raskasta ja syyllisyydentunteita herättävää.

Lörpöttelevä TaigaQ ja tirppu rv 15+4

Vierailija
208/214 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

LA 28.10 Mammeli100/ensimmäinen/RAS

Vierailija
209/214 |
23.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Sinkkoseni ja Keltinkangas-Järviseni olen minäkin lukenut. Erityisesti Sinkkosen poikakirjat ovat lähellä sydäntä kahden pojan äitinä. Ehkä vähän huonosti osasin kirjoittaa mitä tarkoitin. Teoriasta on toki hyötyäkin, mutta lähdekritiikki tulis pitää aina mielessä. Nykyään on jos jonkunmoista opusta ja joskus huolestuttaa oman maalaisjärjen unohtaminen. Tässä mulla on tietysti pari perhettä mielessä joita erityisesti ajattelen.

Ja tämä mielipiteen pohjalla on omasta luonteestani johtuvat seikat, kun joka tapauksessa mietin kasvatusasioita ja lasten hyvinvointia PALJON, niin teorian lukeminen helposti ahdistaa minua. Jään miettimään, että mitä voisin tehdä vielä paremmin tai minkä trauman nyt aiheutin lapselleni, kun oikeesti riittää kun on riittävän hyvä vanhempi.

Mä kyllä tunnistan itseni tosta sun raivarista. Valitettavasti kilahdin vastaavalla tavalla esikoiselle muutaman kerran viimeisilläni raskaana päiväunista taistellessa... En varmaan ikinä unohda sitä kamalaa oloa mikä siitä seurasi.

Olen ite hoitoalalla ja 16 vuotiaasta (myös siitä syystä etten halua jatkaa äitini linjalla) asti miettinyt miten omat lapset kasvattaisin, jos minulla niitä joskus olisi. Olen hoitanut paljon omaa pikkuveljeä sekä siskon lapsia, että sikäli koen itselläni olevan "valmiudet" kasvatustyöhön. Ja nimenomaan työltä se usein uhmaikäisen kanssa tuntuu.

Timantti 15+5

Vierailija
210/214 |
14.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli lokamasuksi näin puolessavälissä ilmoittaudun :) LA 3.10/-juulia-/ensimmäinen raskaus/PÄKS

Mielenkiintoista lukee muiden odottajien kuulumisia ja raskausoireita :) mulla siis viikkoja tasan 20 ja olo alkaa olla aika pyöreä. odotan vauvaa yksin, koska vauvan isä ei halunnut olla mukana lapsen elämässä.Ehdittiin seurustella vain 5kk eli odotus tuli äkkiä ja yllätyksenä. minulle tosin ihanana yllätyksenä! Aborttiin en pystynyt enkä kyllä harkinnutkaan eli vaihtoehdoksi jäi yksin odottaminen. vaikkakaan yksin ei tarvitse odottaa kun on ihana perhe ja ystävät tukena :)

no.. raskaus on mennyt kaikenkaikkiaan hyvin.. aamupahoinvoinnista en joutunut "kärsimään" eikä muitakaan oireita juuri alussa ollut. väsymys tosin oli välillä niin kamalaa että sängyssä meni nukkuen KOKO päivä! Nyt viimeviikkoina ollut iskiaskipuja ja levottomat jalat vaivaa öisin.. ihan kamala vaiva! kärsiikö muut?

huomenna olis rakenneultra ja jäntskättää tosi paljo :) veikkaan odottavani tyttöä, mutta kuka tietää. tärkeintä että kaikki muuten vaavilla hyvin! Liikkeet olen tuntenyt 18 viikosta lähtien.. voimistuu päivä päivältä. tänäänkin olen tuntenut aikamoisia tuuppauksia :) kuulin että vauva potkii lähes aina kun syö jotain äkkimakeaa ja olen huomannut että kyllä näin on! ensimmäisen kunnon potkun tunsin syödessäni munkkia :) ja tänään lettuja syödessäni vauva potkutteli oikeen kunnolla!

Vierailija
211/214 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa joukkoon sekalaiseen! :)

Tää avoimen keskustelun puoli on ollut kuukauden päivät aika hiljainen... Mutta tuolla ryhmät puolen on lokamasujen oma suljettu ryhmä niin pistähän sinne "hakemus" vetämään, että pääset jäseneksi, siellä on vähän enempi kirjoittelua ollut!

http://www.vauva.fi/ryhmat -> lokamasut2012

S + pömppis rv 18+1

Vierailija
212/214 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin nyt oikeuden aloittaa meille uuden pinon, ja tänne vois nyt sit tehdä sen listan :)

Eli jos laitetaan samaan tyyliin kun marrasmasuilla, eli nimimerkki/mones/synnytyssairaala ja listataan LA:n mukaan. Olisko hyvän kuuloinen suunnitelma? Ja jotta mä pääsen helpol, eikä mun tarvi selaa kokonaan edellistä ketjua niin jos laitatte nuo tiedot uusiks :)

Lokamasut:

LA 1.10

enssu-/ensimmäinen/K-S KS

R./ensimmäinen/KYS

nanna_83*/ensimmäinen/HUS

LA 3.10

kehrä/ensimmäinen/K-S KS

LA 7.10

zarita/eka/K-HKS

La 8.10

äityli-72/neljäs/Tyks

LA 9.10

rusina90/toinen/TAYS

m@mi77/kolmas/synnyttää Saksassa

LA 10.10

anmane/toinen/K-S KS

Timantti76/kolmas/OYS

LA 11.10

TaigaQ/kolmas/HUS

LA 12.10

antju/ensimmäinen/TYKS

hasselnougat/toka/KYS

LA 14.10

Ronnuli/toinen/K-S KS

anjema/toinen/HUS

anir/kolmas/PKKS

LA 15.10

Rollis88/ensimmäinen/HUS

Sats/toinen/K-S KS

LA 16.10

sirpa p./neljäs/SeKS

Marlenah/ensimmänen/SATKS

Metsäviklo/esikoinen/KOKS/

LA 17.10

Neitinen/kolmas/OYS

Mimmi/ensimmäinen/HUS

LA 21.10

anu82/kolmas/TYKS

LA 22.10

nani76/viides/OAS

mj75/kolmas/HUS

LA 24.10

OnniOona/kolmas/OYS

LA 25.10

Vadelmiina/ensimmäinen/HUS

Haaveilija83/

LA 27.10

Zanie/ensimmäinen/KOS

LA 28.10

riinuska/ensimmäinen/SKS

tintinko/kolmas/OYS

Mammeli100/ensimmäinen/RAS

LA 29.10

Muisto/toka/LKS

LA 31.10

nainen-84/Toka/TYKS

LA ei tiedossa:

Menetetyt raskaudet:

hmp

zaida

Vierailija
213/214 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin nyt oikeuden aloittaa meille uuden pinon, ja tänne vois nyt sit tehdä sen listan :)

Eli jos laitetaan samaan tyyliin kun marrasmasuilla, eli nimimerkki/mones/synnytyssairaala ja listataan LA:n mukaan. Olisko hyvän kuuloinen suunnitelma? Ja jotta mä pääsen helpol, eikä mun tarvi selaa kokonaan edellistä ketjua niin jos laitatte nuo tiedot uusiks :)

Lokamasut:

LA 1.10

enssu-/ensimmäinen/K-S KS

R./ensimmäinen/KYS

nanna_83*/ensimmäinen/HUS

LA 3.10

kehrä/ensimmäinen/K-S KS

LA 7.10

zarita/eka/K-HKS

La 8.10

äityli-72/neljäs/Tyks

LA 9.10