Lokamasujen kevät
Kommentit (214)
Näin ensimmäisen kohdalla kaikki hankinnat on edessäpäin. Lähipiirin tarvikkeet ovat menneet jo kiertoon, joten ei ole sieltä tällä erää tulossa.
Kestovaipat kiinnostaisi. Kestovaippainfo-sivuilla oli kyllä hyvin tietoa. Niitäkin tuntuu vain olevan niin monenlaisia, että olisi kiva kuulla vielä tarkemmin teidän toimivista kokemuksista.
Onkohan hoitopöytä kuinka välttämätön hankinta? Tuntuisi luontevalta hoitaa esim. sängyn päällä, mutta onkohan siinä pidemmän päälle huonot asennot?
Entä onko kokemuksia mahatuubista raskausaikana?
Me ollaan kolmistaan koiran kanssa levittäydytty kotiin niin, että nyt täytyy kunnolla tehdä tilaa vauvalle. Hyvä hetki hankkiutua eroon turhasta roinasta. :)
Vadelmiina rv 8+2
Kestovaippoja on jos jonkinlainen pino erilaisia... Itsekin tutustunut niihin paremmin nyt marraskuun lopun jälkeen, vaikka esikoisella ihan pienenä niitä myös käytin... Itse aijon tehdä flanelli taskuja sekä aio-vaippoja ( yhdellä 2 kertaisella kiinteällä imulla ja 2 läpällä niin kuivuu paremmin) sekä varmaan fleece kuoria, villavaippahousuja uusia.. :D ja yö käyttöön "aio-taskuja" mitä nyt esikoisella. Mahdollisimman ohuilla kiinteillä imuilla max 2 kerrosta kiinniommeltuna, että kuivaa nopeasti, muuten menee hermo niihin... Ja vaipat teen ryöhelö lahkeisina, koska jos on samanlainen rimpula kuin isoveljensä niin taskuvaipat falskaa reisikumppareista ja ei oo väliä kuin kireet tai löysät on tai kuin hyvin vaippa istuu (toimii villahousujen kanssa kyllä).
Mutta se että miten falskaa ja falskaako olleskaan on lapsi kohtaista, mutta esim. meillä kuten jo aikasemmin kirjotin niin kertakäyttö vaipat falskaa mennen tullen ja palatessa yökäytössä, kestovaippa ei ja seki ollut joskus vähän huonostikkin..
Kestovaippojen kirjo on todella todella laaja ja sieltä pitää löytää ne omansa... Ja esim. ihan vastasyntynyttä vauvaa voi kestovaipattaa myös sideharsoilla ja sekin toimii.
Mutta moni on kehunut esim. tirsokkaan yhden koon taskuvaippoja että menee heti vastasyntyneelle ja sit ihan vaippa iän loppuun saakka, toki ei kaikilla jos lapsi kasvaa valtavasti, mutta useimmilla... Ja jos itse joutuisin vaippoja alkaa ihan ostamaan niin ostaisin suurimman osan yhden koon vaippoja ja sitten S-kokosia ja L-kokosia..
NB menee niin pienen hetken (ellei sit oo tosi pikkuinen vauva, mut meille tulee semmonen 3,5kg niin NB menee tosi pikku hetken vain) ja M koko on useasti niin että se on sillain S:n ja L:n välissä, että sitä ei välttämättä tarvitse, koska S koko voi mennä sinne ihan loppuun asti esim. 9 kiloon niin L koko on alkanut jo 8 kilosta, joten en tiedä onko se M koko niin välttämätön, mut riippuu vaipoista miten pitkään menee..
Meillä on 1v8kk rimpula esikoinen niin käytetään edelleen L-kokosia vaippoja ja meidän yövaipat on kaverin kaavalla tehty ja hän on käyttänyt sitä kaavaa niiden lapsella max vuoden ikään asti, kunnes lapsi kasvoi siitä yli. Että lapset todella erikokosia ja mallisia, että se oma vaan pitää löytää...
Mikä on omalle hyvä ja mistä itse tykkää käyttää.. Meillä mies tykkää käyttää taskuvaippoja, kun siinä ei tarvitse ihmetellä imuja sen enempää, kun minä täytän ne valmiiksi aina.
Ja mielestäni hoitopöytä ei oo missään nimessä välttämätön toiset tykkää toiset ei. Mutta toisaalta se voi olla ensimmäisinä viikkoina hyvä, koska jos ei pysty kumarteleen paljoa tai kärsi kunnolla istumaan niin hoitopöydän päällä on kuiteskin sitten ihan kätevää vaihtaa vaippa, mut meillä hoitopöydän käyttö loppui oikeastaan vauvan ollessa 2-3viikkoa ja sen jälkeen se oli hyvä tavaran säilytys paikka (siis sen päällä oli valtavasti roinaa aina) eli ei siihen olisi edes lapsi enää mahtunut... Ite vaihdoin sängyn päällä vaipan tai sitten kun lapsi vähän kasvoi niin lattialla, enkä minä koe sitä asentoa mitenkään huonoksi, itse tykkäsin kovasti siitä... Mutta esim. hoito alusta kannattaa hankkia se ei maksa paljoa ja jos on vaikka sivusta täytettävä pesukone niin pesukoneen päällä voi vaihtaa vaipan ja ajaa silloin täydellisesti hoitopöydän asian. Mutta kuten meillä ainakin tupataan sanomaan niin toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä Ridge Forrester molemmista, joten mielipiteitä löytyy moneen lähtöön asiassa..
Masutuubia en käyttänyt, itse siirryin pisempiin toppeihin vain mm. H&M:n spakettiolkaimisiin, jotka oli sitä tosi pitkää mallia, en käyttänyt juurikaan äitiyspaitoja vaan ihan normi paitoja. Sen verran kyllä katsoin tarkkaan, että maha oli aina peitossa inhosin, sitä jos maha vilkkui maidan alta, en tykännyt yhtään, joten mahdollisimman pitkiä paitoja käytin. Tunikat on aika hyviä, ne on hyviä synnytyksen jälkeenkin peittämään vähän läskejä... Ja kun niitä on edellisestä raskaudesta käyttänyt tänne asti niin tätä seuraavaa voi vähän pisempään piilotella tunikan alla, eikä kukaan tajua mitään, ku ne on vanhoja paitoja joita käyttäny jo pitkään... ;) Itse ostin n. viikolla 30 tukivyön ja käytin sitä jonkin aikaa kunnes oli niin kuumat kelit että hiosti ihan valtavasti niin oli helpompi olla kun ei käyttänyt sitä, mut sen mitä sitä kerkesin käyttämään n. 4viikkoa niin mielestäni se oli hyvä, tykkäsin. Sitä suosittelen kyllä.
Meilläkin tiedossa kodin raivausta, mutta aattelin tehdä sen vasta kesällä, jos sitten jaksaisi.. Hyvin on saatu 3hlö + koira levittäydyttä tänne ikiomaan kolmioon, mutta onneksi iso lasten huone niin pikkuinen mahtuu tänne hyvin isoveljen seuraksi sitten..
S+ pömppis (isännältä saanut uuden nimensä) rv 9+6
Äh, päätä taas särkee.. En tiiä johtuuko kevätauringosta, ainaisista huonoista öistä vai raskaudesta, mutta ärsyttävää yhtä kaikki.
Vadelmiina, kannattaa tosiaan hyvissä ajoin selvittää kestovaipat itelleen, mulla meni esikoisen odotusaikana ainakin monta kuukautta ennen kuin oikeesti tajusin, että mikä on mikäkin. Termit vaan vilisi silmissä ja olin ihan sekaisin, että mitä kannattais hommata. Vauvan synnyttyä sitä selvitystyötä ei välttämättä jaksa tehdä.
Me tykätään käyttää vastasyntyneellä ihan harsoja vaan villisten kanssa. Vaihtovälit on kuitenkin niin tiheitä, että imu riittää ja kuivuvat nopeaa. On meillä sit hirveä kasa noita vanhoja äitiyspakkauksen ImseVimsen vaippoja ja joitain anopin tekemiäkin, mut niitä on ihan pienellä tullut tosi vähän käytettyä. Jos joku haluaa noita ImseVimsen flanellivaippoja, niin voin muutamasta ihan hyvin luopua.
Esikoisella oli nimenomaan M-koko käytössä yli puoltoista vuotta :). Siirtyi S-koosta muistaakseni 8kk:n ikäisenä M-kokoon kun ei vaippaan enää mahtunut tarpeeksi imuja. L-koon vyötärönympärykset oli auttamattomasti liian isoja, siirtyi niihin vasta reilusti yli 2-vuotiaana. Käyttää siis edelleen vaippoja, ei ole oikein innostunut pottailija:). Tai käy potalla jos ei ole vaatteita, mikä ei näin talvella ole oikein onnistunut meidän vanhassa rintamamiestalossa..
Pikkukakkonen taas on siirtynyt L-kokoon alle vuosikkaana. Pojat on ihan eri mallisia, rinnanympärys on isompi tällä pikkukakkosella kuin tuolla 94cm:llä 12,5 kiloisella 2v9kk isoveljellään :D.
Kannattaa siis hommata erilaisia vaippoja, niin näkee sit ajan kanssa, että mikä omalle lapselle passaa. Monessa kunnassa saa kestovaippayhdistykseltä lainaan kokeilupaketteja, sitäkin varmaan kannattaisi harkita.
Nyt olen ihastunut Hahtuvahullun malliin, istuvat tosi hyvin meiän pojille.
Minä oon tykännyt masutuubeista. En juurikaan käytä tunikoita, koska pidän suurin piirtein aina hameita tai mekkoja, eikä minusta hameet ja tunikat sovi yhteen. Tavalliset t-paidat käy sit tosi hyvin, kun laittaa masutuubin alle.
Meillä on ollut hoitopöytänä pyyhe kodinhoitohuoneen tasolla. Esikoisella taidettiin käyttää pitkäänkin, mut pikkukakkonen on ollut liikkuvaisempi ja vastustellut kovasti vaipanvaihtoa (vastustaa edelleen), joten ollaan vaihdettu vaipat pääosin lattialla. Ei tunnu minustakaan hankalalta. Olenpa samalla nähnyt mitä esikoinen hommaa. Yks tärkeimmistä opeista on ollut näiden kahden pienen kanssa, että kun kaikki on saman neliön päällä, niin lapset on tyytyväisiä:).
Lähtis pihalle kattoon, että vieläkö esikoinen nukkuu rattaissa. Ihan mielissään istui rattaissa pitkästä aikaa ja tuumasi ottavansa pikku nokoset:).
LA 1.10./ensimmäinen/KYS.
Myrtti kyseli koiranäyttelyistä. Mulla on nyt suunnitelmia vaan tälle keväälle, syksyn näyttelyt pitää miettiä lähempänä, että vieläkö jaksaa lähteä.
Tekis niin mieli jo päästä hankkimaan pikkuisia vaatteita :) Meillä ei siis ennestään ole vielä mitään, kun on ensimmäinen kyseessä. Tosin ollaan nyt muutama pikkunen body saatu, kun tää juttu paljastui. Isommat jutut tulee hankittua varmaan kesällä/syksyllä vasta.
Mua on nyt jostain syystä alkanu pelottamaan ihan hirveesti, että jos seuraavassa ultrassa ei enää näykään sydämen sykettä :( Maanantaina se onneksi jo selviää. Jotenkin tuo pelko on tullut sen jälkeen, kun ollaan kerrottu vauvauutisia.. Jospa ne siitä haihtuis.
Tietyissä vaatteissa maha näkyy jo aika selvästi. Pitäis varmaan hankkia muutamat uudet farkut ja paitoja, joissa olis parempi olla :)
Paha olo on helpottanut tän viikon aikana. Enää ei oo koko aikaa kuvottava olo, vaikkakin välillä täytyy vielä käydä oksentamassa. Vessassa saa rampata ihan jatkuvasti ja lenkit pitää suunnitella niin, ettei niistä tule tuntia kestäviä :)
Tsemppiä kaikille odotukseen ja toivotaan, että pikkuiset pysyy mukana! :)
R & rv 11+5
LA 5.10
Zaida/toinen/KYS
Onhan meitä jo muutama KYsissäkin sitten :).
Meillä onneksi aika paljon ennestään ku eka on 2.. Ja nykyäänhän suositeltaisiin sylihoitoa, ei suinkaan hoitopöytää. Mulla on niin onnettoman lyhyet jalat että ehkä ekan viikon vois sylissä hoitaa. Niin on käytettynä hommattu hoitopöytä, joka on kyllä vielä lainassa serkulla.. :)
Eiks nyt ketään muuta ole päksii tulos, hö!
Mä käytin kuopuksella jossain vaiheessa kestoja, mut tunsin ne jotenkin työlääks ja vaihdoin takas kerta käyttösiks. Talles on kyl viel kestot, jos vaik taas innostun sit uuden tulokkaan kanssa kestoilee. Ja mul oli käytös suurimmaks osaks vaan taskuvaippoja, olivat helpoimpia käyttää.
Mul oli kuopuksella hoitopöytä (kahdel vanhemmalla pyykkikoneen päällinen toimi hoitopöytänä), ja meinasin nytkin hommaa samanmoisen hoitopöydän kun kuopuksella oli. Eli sellai mis on vanna hoitotason alla, ja mitä voi pitää kylppäris, kun siel kumminkin pyllynkin pesee niin helppo kun hana pöydän lähellä.
Mul on pahaolo hieman vähentynyt, mutta väsymys painaa pahemmin. Viime yönä nukuin n.12h mut siltikin piti saada ottaa parin tunnin päikkärit, ja nyt taas tuntuu et olis ihan väsylöinen.
Ja kyselin nyt tot näyttely asiaa koira tutuilta, niin kyl kuulemma monet ihan vikoille viikoille käyneet viel kehässä hölkkäämässä. Toki varmaan masun koostakin vähän kiinni. Mul nyt onneks sit on koirille nuit handlereita, jos en ite jaksakkan mennä enää kehää. Mitäs koiria Satsilta ja R:lltä löytyy?
Huomen olis tiedos keskimmäisen 6.v synttärit, pitää laittaa jotain väljää et pysyy vielä masunen salassa. Mut kauhee stressi, kun väsyttää ja pitäs jaksaa leipooo viel aamusel....
Hyvää lauantai illan jatkoa lokamasujen kasvattajille!
Myrtti & Väiski rv7+4 2pv ultraaaan!!!
Kiitos kokemuksista, täytyy tosiaan ajan kanssa perehtyä tuohon kestovaippaviidakkoon.
On osunut silmiin näitä meikkien, hajusteiden ym käytön rajoittamista koskevia kirjoituksia raskausaikana. Kiva kuulla, kuinka luonnonkauniina te vietätte raskausaikaa.
Itse käytän kosteusvoidetta, meikkivoide-puuteria, peitepuikkoa, hajustettua dödöä ja ihokarvojen shave-vaahtoa. Mietin vain, että missähän se järkevä raja näiden suhteen kulkee.
Hiusvärit nyt ainakin oli kielletty.
Vadelmiina rv 8+4
mä en ole innostunu oikeen ikää meikkaamisesta,en siis teinivuosien jälkeen oo muuta tököttiä naamaani laittanut kuin kosteusvoidetta.mutta jos meikkaisin niin en mä varmaan sellasta lopettaisi raskauden takia.
hiuksiakaan en jaksa värjäillä ja se on kyl sellanen et jos muuten värjäilisin ni taitasin raskausaikana jättää väliin,jotenki tuntuu et ne on aikamoista myrkkyä.hajuvesien käytöstä luovuin,ihan jo siitäkin syystä et hajut ottaa nokkaan tosi herkästi nyt kun odottaa ja luin kans jostain niiden käytöstä raskausaikana et ei olis suositeltavaa.
mutta toisaalta,tukkaan joudun laittaan ties mitä tököttiä kun on niin ohkanen liru että näyttäs typerältä jos ei sitä laittas.
liekö nuista kuitenkaan niin kauheesti tutkimustietoo mut kai se ois paras pitää minimissä.silti aika useet odottavat värjäilevät tukkaansa eikä siitä (kai) oo ollu haittaa...
Meillä on vietetty sunnuntai päivä nukkuen ja sisätiloissa muutenkin. Esikoinen ripuloi perjantaina, eilen oksensi ja eilen nosti kunnon kuumeen sitten, eilen iltana, viime yönä ja tänään ollut kuumetta.. Tuntui yöllä ettei kuume laskenut, vaikka panadolia oli saanut.. Onneksi itse terve niin jaksaa toista hoitaa.. Korvatulehdus tästä taudista varmaan kiitokseksi saadaan on vähän sen oloista, mutta seurataan.
Tunteet todellakin pinnassa, katseltiin juuri autot elokuva ja minulla lopussa tippa silmässä ja ihan ku en ois ennen koko elokuvaa nähnyt... Vaikka no joo normaalistikin saattaisin nyyhkyttää, mutta en yleensä sen jälkeen ku oon lehvan useamman kerran nähnyt...
Luonnon kaunis lähes aina, mutta jos siltä tuntuu että haluan meikata niin meikkaan. Hajuvettäkin käytän toisinaan, en mitenkään älyttömän hirveästi.. Tukkaani en kokonaan värjää (sitä en ole tehnyt 7 vuoteen enää), mutta raidotan kyllä ja aijon myös tämän raskauden aikana raidottaa tukkaani kerran tai kaksikin, täytyy katsoa miten jaksaa... Tiedän ihmisiä, jotka on koko raskaus ajan värjänneet hiuksiaan ja terveitä lapsia on ollut maailmaan. Hiuslakkaa käytän ja sitä aijon käyttää jatkossakin!
Ihokarvoja aijon ajella ja ehkä käydä kosmetologillakin niitä vahauttamassa, jos maha tulee liian paljon eteen.. (Edellinen)kesä raskaus ei ollut mitenkään helppo, kun jalkakarvojen ajo oli kohtuu vaikeaa, kun järjettömän kokonen maha oli edessä...
Minä en hirveästi välitä suosituksista mitä raskausaikana on, koska esim. maksa ja suurin osa kalaruuista ei kosketa mua, koska en syö niitä. Lakritsia syön jos tekee mieli, mutta yritän välttää.. Pasteroimatonta maitoa on kyllä edellisessä raskaudessa juonut ja aijon tässäkin juoda jos sellaista saan tankki kylmänä tarjoiteltuna.
Lääkkeitä vältän, niitä en käytä, no en hirveästi yleensäkkään, mutta vielä vähemmän raskausaikana.
Toki huomenna täytyy soitella neuvolaan ja alkaa ruinaamaan lääkärin aikaa, että saisin litalgin reseptin näihin mahakipuihin, ei ole pahoinvoinnista johtuvaa, ei kohdun kasvukipuja eikä ennakoivia supistuksia miksi näitä edellisessä raskaudessa luulin, kun alkoi vasta viikolla 18+. Mutta nyt tiedän, mikä näihin auttaa ja sen edestä aijon taistella, koska muuten tulee tosi kurja reilu puolivuotta...
Joku kyseli meidän koiruudesta meillä on 3v 3kk ja 10 päivää vanha (en yleensä noin tarkkaan kerro, mutta tää on helppo päivä muistaa, ilman suurempia ponnisteluja noin tarkasti se) jackrusselin terrieri uros. Esikoisemme on tänään tasan 1v8kk!
S + pömppis rv 10+1 vajaa 3 viikkoa ultraan
R. mulle on käynyt vähän niin kuin sulle, on alkanutkin pelottaan, että onko siellä mahassa lainkaan elämää.. Mulla vaikuttaa pahoinvoinnin helpottaminen, ei ole enää kokoaikaista. Vaikkei noihin oireisiin voi muutenkaan luottaa, olishan sitä raskaushormonia kehossa vielä viikkoja vaikka vauva olisi kuollutkin. Mutta 2 viikkoa joutuu vielä odottamaan...
Sats, onpa ikävä juttu tuo lapsen sairastaminen! Toivottavasti tosiaan vältyt taudilta, mikään ei oo raskaampaa kuin kotiäidin sairastaminen, etenkin jos lapset on terveinä.
Kemikaaleista, tämä ei liity raskauteen vaan on nykyään ihan mun normaalia elämää, eli en värjää hiuksia (en ole värjännyt 5 vuoteen) enkä juurikaan meikkaa. Tuntuu kotona pyöriessä turhalta hommalta (töissä ollessani meikkasin joka päivä, kunnes rupesin odottamaan esikoista), varsinkin kun rajausta ei oo kovin kiva vetää kahden pojan roikkuessa jaloissa:). Jos oon menossa kaupunkiin asioille tai vaikka syömään, niin silloin kyllä meikkaan. Mitä tapahtuu noin kerran kahdessa kuukaudessa.
Käytän mineraalideodoranttia, paitsi jos oon menossa johonkin mitä tiedän jännittäväni, niin laitan tavallista ettei tarvii hermoilla:). Käytän luonnonkosmetiikan shampoota ja hoitoainetta jne. Tutkin tarkkaan kaikkien mahdollisten meille päätyvien purkkien INCL-listat. Löytyy meiltä silti parabeenejä yms, en ole luonnonkosmetiikasta vielä löytänyt hyvää rasvaa iholleni.
Kemikaalien kanssa sehän ei mene ihan vain niin, että jos minä käytän paljon kemikaaleja, niin minun lapseni saattaa saada vamman tai jotain muuta. Näinkin voi tietysti käydä, mutta suurempi ongelma on pojillemme aiheutuvat ongelmat liiallisen estrogeeninsaannin takia, esim. kives- ja siittiöongelmat ovat lisääntyneet. Ja se miten luontokin naisistuu.
No, nää kemikaalit on ihan mahdottoman monimutkainen suo ja uskon, että niissäkin joku kohtuullisuuden laki on olemassa. Tuskin yksittäiset värjäykset on paha synti, kemikaalejahan on ihan joka paikassa.
Se on mielenkiintoista miten Suomessa tullaan näissä niin jälkijunassa, esim. Tanskassa on ollut pian 10 vuotta olemassa lista, jossa luetellaan tiettyjä kosmetiikkatuotteita, joita ei kannattaisi raskaana ollessaan käyttää.
Mä aina innostun näistä kemikaaleista, kun mietin näitä paljon...
Timantti 9+4
nanna_83* LA 1.10/ensimmäinen/HUS =)
Täälläkin alkaa etova olo vähitellen väistyä. Kun vielä alkais rautakuuri puremaan niin helpottais väsymyskin. Anemia ei ihan kovin kivaa ole, on niin uupunut olo koko ajan.
Muakin kiinnostaa kaikki nuo kestovaippajutut, esikoisen kohdalla jäi kokonaan välistä kun en sektiosta toipuessa jaksanut yhtään perehtyä edes niihin ImseVimseihin. Nyt jos ottais etukäteen selvää niin vois toimia homma :D
Meillä on ollut pyykkikone+hoitoalusta hoitopöytänä. Musta paljon kätevämpi olla siinä lavuaarin vieressä kuin jostain toiselta puolelta asuntoa makkarista hoitopöydältä juosta hirveetä vauhtia vessaan pesemään pyllyä ja takaisin ja toivoa ettei siinä välissä liraha pissit lattialle. Esikoisella ainakin sillon pienenä ehti monesti tulla pissa siihen pesukoneen ja lavuaarin väliin, miten se olikin niin nopea ;) Helpompi kuitenkin kylppärissä siivota tollaset sotkut. Joo, eli meille ei ole tulossa hoitopöytää kun sellanen ei kylppäriin mahtuiskaan!
Tarvikkeet meillä on kaikki ennestään, ei olla mistään vielä luovuttu kun toiveissa kuitenkin oli enemmän kuin yksi lapsi. Mutta jos saadaan poika tällä kertaa, joudutaan aika paljon vaatteita hankkimaan kun esikoisella on niin paljon hempeän vaaleanpunaista että en niitä kyllä pojalle pue. Onneks noi sukulaiset on niin innokkaita että eiköhän ne tällekin ostele vaikka mitä niin ei jää kaikki meidän kukkarolle ;) Uudet rattaat/vaunut tosin on haaveissa, koska en tykkää meidän vanhoista yhdistelmistä, ostettiin ne käytettynä ja vaikka oli ja on edelleen hyväkuntoiset niin muutamia asioita niissä on mitkä harmittaa. Haluaisinkin hankkia Travel System -paketin, turvakaukalo meillä on jo esikoiselle hankittu sellainen Britaxin minkä saa yhdistettyä Travel Systemiin. Onko teillä kellään näistä jostain mallista/merkistä kokemuksia? Muukin kuin Britax?
Sain viime viikolla ajan ekaan ultraankin ja niinkun arvata saattoi, se menee niin kauas... Ainakin itsestä tuntuu että sitä saa odottaa vaikka kuinka kauan. Vasta pääsiäisen jälkeen ollaan vuorossa, sillon on jo 13+ viikot. Huh. Toisaalta tää aika tuntuu kuluvan niin nopsaan että kohtahan sekin sitten on jo mennyt.
anmane rv 10+4
Hei vaan! on jäänyt kirjoittelu aika vähälle vaikkakin luen teidän juttuja lähes päivittäin :)
Tässä olis mun tiedot:
LA 24.10.
OnniOona/kolmas/OYS
Tänään oli siis ensimmäinen neuvola ja sain tuon "virallisen" lasketun ajan. Voi tosin vielä muuttua ultrassa, jonka sain varattua huhtikuun 16. päivälle. Meillä piti tuo ultra varata itse, kun kunta ostaa palvelun yksityiseltä lääkäriasemalta. Neuvolassa kaikki ok ja seuraava aika on huhtikuun lopulla ja kuulemma lääkäriaika.
Itsellä vielä paha olo jatkuu, joka tarkoittaa, että koko ajan pitää syödä jotain. Sehän taas näkyi neuvolan puntarilla, kun nyt jo oli +3kg :)
Aikaisemmista raskauksista olen kerännyt huimat raskauskilot molemmista, n. 25-30 kg aina. Nyt yritys pitää painon nousu hieman maltillisimmissa lukemissa, koska noista raskauskiloista on ollu tosi vaikeaa päästä eroon. Mulla ei esim. imetys ole juurikaan laihduttanut kummankaan kohdalla.
Meillä on isommat hankinnat edessä tälle kolmoselle, eli vaunut ja turvaistuin. Edelliset on menossa veljen perheellä ja haluankin kyllä uudet jo :) Pinnasänky on jäljellä edellisiltä. Hoitopöytää käytin molemmilla lapsilla, mutta sen olen myynyt pois. Nyt mietitään ratkaisua, kun asutaan kaksikerroksisessa omakotitalossa ja jonkinlaista hoitotasoa tarvitaan molemmissa kerroksissa. Alakerrassa asian hoitaa kodinhoitohuone, mutta yläkerta on vielä mietinnässä. Laitetaanko pinniksen päälle asennettava hoitotaso, vaiko joku taso kylppäriin.
Mukavaa viikonalkua kaikille!
OnnoOona 8+5
Jos lähdetään siitä, mitä pitäis hankkia niin ihan kaikki. Esikoinen tulossa tähän talouteen ja joo, meilläkin roinaa kertynyt ihan suoksi asti. Kauhea vimma tullut, että tää talo ei ole tarpeeks siisti, täällä on ihan liikaa tavaraa, mää en saa pidettyä tätä hallinnassa, mihin tää vauva täällä oikeen lykätään etc. Mutta onneksi on kesä edessä, laitetaan kuntoon. Vaunut todennäköisesti saadaan yhden lapsen jäljiltä lähipiiristä ja meillä on mummu niin villinä, että talo on varmaan täynnä potkupukuja ennen laskettua aikaa. Itse ajattelin hankkia hoitopöydän, sellaisen missä olisi laatikostoja vauvan vaatteille.
Äippävaatteet on nyt alkanut olla hankinnassa ja ne on hankalia. Etsin h&m:stä, mutta kun ei ihminen saa omistaa reisiä ilmeisesti, eihän ne mahdu. Kuulin myöhemmin sitten huonoja kokemuksiakin niistä, että ehkä oli onni, etteivät mahtuneet. Pitää joku päivä lähtee ihan missionille keskustaan ja käydä kaikki mammaliikkeet läpi. Masu alkaa puskea kohta, vaikka viikkoja on vasta reilut 11. Meidän perheen naisilla on masut puksahtanut esiin selvästi 12 viikon paikkeilla ruumiinrakenteesta huolimatta ja näyttää pahasti siltä, etten minä ole poikkeus. Mutta musta se on ihanaa. Raskausaika on niin lyhyt.
Muuten täällä menee tämä viikko saikulla. Ainoa hyvä puoli päivystyksessä käymisessä oli se, että siellä katsottii, että ipanallakin on kaikki hyvin ja sai taas vähän tietää miten siellä masussa menee. Muakin on nimittäin monesti pelottanut, että mitäs jos siellä ei olekaan ketään. Pelotti nytkin, lääkäri käänsi ja väänsi sitä ultraa siinä masulla vakavan näkösenä niin kauan, että pelkäsin jo että kohta se sanoo, ettei täällä kyllä mitään, oo, että milläs perusteella luulit olevasi raskaana. Onneksi sanoi sitten, että kyllä täällä ainakin liikettä löytyy. Hyvin hän voi ja mullakin vain lihasrevähdys. Ilmeisesti raskausajan liikunnan tulee olla mulla hyvin kevyttä. :)
kehrä rv 11+3
Kävin tänään sielä alkuraskauden ultrassa, ja sieltä löyty pieni ihminen jonka sydän sykki
Kävin tänään sielä alkuraskauden ultrassa, ja sieltä löyty pieni ihminen jonka sydän sykki
Ei onnistu, ja kun kokeilen muokata ni tää lähettää uuden textin. Eli mun viikot muuttu, ja näin ollen laskettu vasta 8.11, eli siirryn marrasmasuihin. Mut käyn tän teidän kevät pinon listauksen päivittelemässä :)
Eilen satoi oikein kunnolla lunta n. 10cm. Oikein mukavaa oli käydä lumisateessa lääkärissä, kun piti linja-autolla ja rattailla liikuskella... Onneksi on hyvät rattaat niin päänvaivaa aiheutti vain tosi märkä lumisade ja linja-auto jossa oli sitten portaat ettei sinne vaan päässyt itse ilman apua..
Lääkäri reissun tuloksena oli välikorvatulehdus, joka ei minua suuresti yllättänyt. (siis meidän esikoista käytin lääkärissä). No saatiin antibioottia ja kunnon särkylääkkeet niin viime yönä nukuttiin ku pienet porsaat.. Nukahti n. 18:30 sohvalla mun syliin ja nukkui tähän aamuun asti n. klo 7:20 asti aikasta hyvin.. sen jälkeen vielä kölli lähes tunnin mun kanssa sängyssä.
Ja nyt ku poika alkaa paranemaan niin minä taidan saada uudestaan tämän räkätaudin tälle keväälle, ei oo reiluu!
Itsekin hyödyin lääkärin reissusta sain litalgin reseptin ja se auttaa vatsakipuihin. Mutta... samalla sain tietää, että litalginia ei saisi syödä raskaana ollessa tai imetyksen aikana, mutta ilmeisesti sitä aika "yleisesti" kuiteskin annetaan sairaalassa sekä raskauden, että imetyksen aikana.. Itse sain sekä raskauden aikana vatsakipuun, että sitten jälkisupistuksiin imetyksen aikana kyseistä lääkettä sairaalassa. että mene ja tiedä sitten.. Täytyy toivoa, että vatsakivut pysyisi poissa, että ei tarttisi lääkettä ottaa.
Mulla varmaan teki mieli äsken tepposet.. Iha ku olisin tuntenut pienen pienen lipaisun mahassa... Mutta enhän mä vielä edes tiedä varmaksi onko siellä ketään ja eihän ne voi näin aikaisessa tuntua edes uudelleen synnyttäjille... :O pelottavaa! Ekan kohdalla aloin tuntemaan liikkeitä joskus 17+ viikoilla, että ihan kohtuu aikaisessa vaiheessa kuiteskin, ku tiedän niitäki, jotka ei oo vielä viikoilla 20-21 tunteneet niitä... No.. mieli toisinaan temppuilee joo... mut eipä mee kauaan, kun oikeasti ne tuntuu... :)
Voi jestas, miten voi ihmisellä olla tunteet pinnassa... Joo, mä tiedän olevani tunteellinen, kyllä, mutta en mäkään nyt ihan kaikesta itke, varsinkaan hysteerisesti... Eilen iltana telkkaria kahtoessa pillitin ihan hirveästi, kolmoselta tuli se kadonneen jäljillä, en mä yleensä ihan niin voimakkaasti elä mukana, itseänikin jo alkoi ärsyttämään se itkeminen... sitten mies tuli kanssa siihen ja pyysin siltä nenäliinoja, ja se hiukka naureskeli mulle ku sanoin, et tää on ärsyttävää.. niin sitten en enää tiennyt itkenkö vai nauranko mut ihan hysteeristä se kuiteskin oli.. .turhauttavaa...
ai niin ihanaa Myrtti, että syke löytyi pikkuiselta... Harmi, että "jouduit" marraskuisten pinoon...
Niin joo... ja eilen iltana ku oltiin naapurin kanssa iltalenkillä niin otin sitten vähän pyllymäki laskua ja laskin yhtä alamäkeä varmaan puolitoista metriä ainakin pyllylläni alas päin, ku oli vähän liukasta ja huomasin siinä vaiheessa ku olin ja liu'in alas päin, että lähti muuten jalat alta mukavasti.. Mut kaippa sitä pitää aina kerta raskauteen kaatua... ekaa odottaessani kaaduin pyörällä ihan alkuraskaudesta ja sitten ihan loppu raskaudesta kompastuin yhteen kuoppaan ja liukastuin yhden lammen rannalla siihen hyvinkin liukkaaseen rannikkoon... No loppu raskaudesta onneksi pystyi laskemaan liikkeitä, että liikkeet tuntuu ei oo mitään hätää.. Nyt vaan pitää luottaa siihen ettei oo mitään hätäää...
Tämmösiä kuulumisia tänään tänne päin..
S+ pömppis rv 10+3 2vkoa ja 2päivää ultraan..
Meillä on vaaville kaikki valmiina :) siis edellisiltä jääneitä ja uudet vanhat rattaat ostin kun tuli kivat vastaan (siis käytetyt),pieniä vaippoja oon ommellut jo vinon pinon.vaatetta ostelen muutoinki kirpparilta et jos jotain kivaa tulee vastaan niin voi olla et tulee ostettua.mulla on iso omakotitalo ja yläkerta ihan vaan varastona...en siis oo mitään hävittänyt kun tilaa on :D vähän mietin niitä rattaita eka et jätänkö ostamatta mut työssäni perhepäivähoitajana ne tulee käyttöön jos niin ikävästi kävisi että päättyisi keskenmenoon tää raskaus.ja sukulaisvauvalle saan kyllä vaipat sun muut lainattua jos niille ei omaa käyttöä tulis.
mammavaatettakin olen ostellu jo jonkin verran (käytettynä tosin nekin,on niin kalliita) ainoastaan yhdet mammafarkut on tällä hetkellä hyvät jalkaan ja nekin pehvasta ja reisistä löysät.sellaset jokka menee masun alle.mut omat housut tekee mahaan tukalan olon,kasvais jo kunnon massu niin istuu nuo mammahousut paremmin :)
ootteko muut muuten huomannu onko nuissa mammavaatteissa kokoeroo kovasti tavallisiin verrattuna vai onko mulla ollu huono tuuri?!kun sama koko mitä normivaatteista käytän on mammavaatteissa ihan liian suuri (tarkoitan siis muualta kun mahan kohdalta) onko niihin suunniteltu sit ylimäärästä tilaa jos loppuajasta turpoaa muutoinkin :D