Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein? Opettaja kertonut lapselle tämän isän olleen kidutuksen uhri?

Vierailija
07.03.2012 |

Olivat keskustelleet tunnilla ajasta ennen. Tehtäväksi jokainen oppilas sai haastatella vanhempiaan heidän kokemuksistaan. Opettaja oli antanut jokaiselle oppilaalle hieman eri aiheen mistä haastatella. Meidän 5-luokkalaiselle oli sitten antanut aiheen, joka sisälsi, että minkälaista oli pakolaisleirillä ja millaista oli olla kidutuksen uhrina.

Lapsemme ei ole vielä tiennyt pakolaisleiritaustasta tai kidutuksestakaan mitään. Nuo jäljet isän vartalossa on selitetty auto-onnettomuudella.

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et suostu kertomaan mistä ilmansuunnasta kysymys.

Vierailija
62/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omassa suvussa on pakolaisleirillä olleita niin tietenkin on luontevaa kertoa niistä myös lapselle. Onhan se osa hänen sukunsa historiaa.

ei kukaan tule kieltämään sinua kertomasta. Vanhemmat itse päättävät mitä asioita käsittelevät lastensa kanssa. Opettaja voi kertoa yleisemmin mitä maailmassa tapahtuu, mutta ei saa paljastaa tuollaisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon omin silmin nähnyt, ja niistä ei oo helppo puhua kenellekkään ja jos mun ystävä tai joku kirjottais mun jutuista avlle, ei hän ois mikään ystävä.

Vierailija
64/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkin asian oleminen osa identiteettiä. Toisekseen on asioita, jotka kannattaa kertoa vasta myöhemmällä iällä, silloin kun ne kohtaavat lähipiiriä. on ihan eri asia käydä asioita läpi yleisellä tasolla.

Jos omassa suvussa on pakolaisleirillä olleita niin tietenkin on luontevaa kertoa niistä myös lapselle. Onhan se osa hänen sukunsa historiaa.

Lapselle on kerrottu asioita, jotka ovat hänen identiteetilleen paljon tärkeämpiä: perheen ja suvun traditioita, kertomuksia, edesmenneitten sukulaisten koulutustaustaa, miehen onnellisia lapsuusmuistoja, on luetto sukulaisten kirjoittamia kirjoja jne. Nämä ikävät asiat olisi kerrottu sitten kun ikää ja psyykettä on tarpeeksi käsittelemään asiaa edes jossain määrin. Tähän mennessä on riittänyt, että isä pakeni, koska maassa oli vaarallista. Miksi ihmeessä pakolaisleirin, pitäisi olla osa lapsemme identiteettiä?

Mutta itse pakolaisleiristä kertominen kuuluu minusta ihan normaalin perheen tapaan siirtää tietoa. Onhan se osa perheen historiaa ja lapsen identiteettiä. Aika hämmentävää, että tuollainen pitäisi salata lapselta. Ei ole käynyt edes mielessä, ettei lapsella olisi jo tuossa iässä oikeus tietää taustansa ja hän on joka tapauksessa jotenkin "värillinen" muuhun massaan verrattuna täällä, joten omakuvankin kannalta on tärkeää kertoa taustoista ja siihen liittyvistä asioista, lapselle sopivalla tavalla. Pakolaisleiri on jo ihan sellainen asia, joka tuon ikäiselle menee hyvin.

Meillä päiväkodissa kerrottiin aika raakaakin juttua eräästä pakolaisena tulleesta lapsesta. Lapset osaa ottaa asiat niin "nätisti". Niinpä meidän 5-vuotias kertoi, kuinka "xxx:ää on ammuttu käteen "maassa x", josta on kotoisin ja siksi siinä on sellaisia jälkiä"

Mitä asioita sieltä keksit? Ylipäätänsä, miksi antaa lapselle tuollainen tehtävä?

löydätte tavan kertoa pakolaisleirillä olosta lapselle ilman, että kerrotte seikkaperäisiä tarinoita kidutuksesta. Eikös vain? Voitte vaikka keskittyä siihen muuhun osuuteen.

Vierailija
65/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen genitaalit on tuhottu niin mistä lapsi on tullut?

Vierailija
66/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon omin silmin nähnyt, ja niistä ei oo helppo puhua kenellekkään ja jos mun ystävä tai joku kirjottais mun jutuista avlle, ei hän ois mikään ystävä.

Missä?

Vierailija
67/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin silti miettimään, miksi oletat opettajan antaneen lapsellesi juuri tuon aiheen lapsen isän takia?

Ehkä opettaja halusi, että lapsesi kirjoittaa kyseisestä aiheesta. Lähiomaisensa historiaa miettimättä ja/tai tuntematta.

On tietenkin mahdollista, että ymmärsin tekstisi väärin.

Vierailija
68/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan periaatteesta en koskaan vastaa jankkaajille av:lla mitään.

ap

Miksi et suostu kertomaan mistä ilmansuunnasta kysymys.

Vierailija
69/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoruavat muille oppilaille jonkun yksittäisen oppilaan asioista. Samoin mm. minun henkilökohtaisista asioistani on pidetty "luento" muille luokan oppilaille, ilman että itse tiesin koko asiasta. Sain toiselta oppilaalta tietää tästä vasta noin vuotta myöhemmin.

Vierailija
70/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä, Kiina, Yhdysvallat, Lähi-Itä, Afrikka jne. jne.

Vierailija
71/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä?

Vierailija
72/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toisekseen onhan olemassa ns. koeputkilapsia...

Jos miehen genitaalit on tuhottu niin mistä lapsi on tullut?

Vierailija
73/118 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukset vaihtelivat.

ap

Jäin silti miettimään, miksi oletat opettajan antaneen lapsellesi juuri tuon aiheen lapsen isän takia?

Ehkä opettaja halusi, että lapsesi kirjoittaa kyseisestä aiheesta. Lähiomaisensa historiaa miettimättä ja/tai tuntematta.

On tietenkin mahdollista, että ymmärsin tekstisi väärin.

Vierailija
74/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tienneet, että kidutksia valitettavasti oikeasti tapahtuu?

ei ap

Etkö itse tiedä että kidutuskokemuksia myös sepitetään? Siksi AP voisi nyt kertoa sen maan niin joku asiaa tunteva voisi ehkä valottaa tätäkin

Helvettiäkö se sulle kuuluu missä maassa noin on käynyt? Vai oletko sitä mieltä että sun kuuluu asiaa jotenkin arvioida? Kun se asia ei sulle kuulu mitenkään jos et sitten satu olemaan suojelupoliisin tms. virkailija joka näitä asoita varmentaa, ja jos olisit, niin tietäisit jo. Että pitää olla utealias vaikka asia ei kuulu sinulle pätkääkään! Häpeäisit vähän.

Kidutusta sattuu edelleen ympäri maailmaa, myös esim. venäjällä kidutetaan armeijassa simputuksen nimessä ihmisiä kuoliaaksi asti. Jos kidutusväitteitä esitetään esim. turvapaikanhaun yhteydessä, ne pystytään yleensä todistamaan lääkärien avulla -kidutus kun on harvoin sellaista että siitä ei jää jälkiä.

Kerropa mitä jälkiä jää jos annetaan sähköä

Ja kerropa miten se sun lääkäri erottaa onko joku tehnyt itse ihoonsa jotain jälkiä

Sähkökidutuksesta jää uhrin ihoon (joskus myös ihon alaisiin kudoksiin) yleensä palovammoja, jotka sijaintinsa, kokonsa ja paikallisuutensa vuoksi eroavat ns. normaaleista, onnettomuuksista tulleista palovammoista. Harvoin onnettomuuksissa tulee esim. paikallispalovammoja ja kudosvaurioita vain nänneihin, kiveksiin jne.

Kidutuksissa harvemmin raaputellan vain ihoa, vaan niissä tehdään sellaista kipua ja vammaa ettei niitä kukaan itse pysty tekemään. Ja sen kyllä erottaa paljaalla silmälläkin onko vain ihoa raaputettu vai pistetty pukko kudoksesta läpi asti. Arpi on ihan erilainen. Ruoskanjälki, piikkilangalla sitominen, tupakanpolttama tai teräaseella tehty pistely erottuu onnettomuusarvista heti. Irtileikattu korva tai kieli tai käsi on aika isolla todennäköisyydellä jonkun muun aiheuttama.

Olen nähnyt kidutettujen ihmisten vammoja työni vuoksi. Niitä ei missään oloissa pysty luulemaan itseaiheutetuiksi. Ei kidutus ole mitään läpsimistä tai raaputtelua tai tönimistä, se on äärimmäisen kivun ja tuskan tuottamista, ja sisältää lähes aina merkittäviä ruumiinvammoja joita ei kukaan pysty itse itselleen tuottamaan.

Vierailija
75/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten ole pitkä aika kun telkasta tuli joku ohjelma jossa kerrottiin ettei suomessa ole yhtään vakavan kidutuksen uhria.Siinä myös kerrottiin että useita valehtelijoita löytyy vuositasolla useita.

Ne ketkä ovat oikeasti kidutuksen uhreja eivät koskaan pääse pakoon.Ne uhrit jäävät kidutettaviksi ja suomeen tulee ne kiduttajat.Ne joilla on rahaa,valtaa ja röyhkeyttä.

Vierailija
76/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos se tukee vain omaa ajatusmaailmaa...

Ei muuten ole pitkä aika kun telkasta tuli joku ohjelma jossa kerrottiin ettei suomessa ole yhtään vakavan kidutuksen uhria.Siinä myös kerrottiin että useita valehtelijoita löytyy vuositasolla useita.

Ne ketkä ovat oikeasti kidutuksen uhreja eivät koskaan pääse pakoon.Ne uhrit jäävät kidutettaviksi ja suomeen tulee ne kiduttajat.Ne joilla on rahaa,valtaa ja röyhkeyttä.

Vierailija
77/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ohjelma telkussa, jokin aika sitten, jossa joku kertoi jotain.

Vierailija
78/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ohjelma telkussa, jokin aika sitten, jossa joku kertoi jotain.

Vierailija
79/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alettiin puhumaan koulusurmista?

Vierailija
80/118 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitäkin on vaikea uskoa todeksi. Silti niitä on tapahtunut useita _Suomessakin_.

alettiin puhumaan koulusurmista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi