Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kateus kotiäitejä kohtaan

Vierailija
06.03.2012 |

Olen seurannut keskustelua kotihoidontuen lyhyntämisestä ym. täällä palstalla ja muualla. En voi kuin ihmetellä, miten kotona lastaan hoitavista puhutaan. Totuushan on tänään Hesarissa olleen Väestöliiton perhebarometrinkin mukaan, että 2/3 haluaisi hoitaa alle 3v lapsen kotona. Miksi siis he, joilla ei ole itsellään siihen mahdollisuutta niin agressiivisesti hyökkäävät niitä vastaan, jotka tähän ihanteeseen pystyvät? Ei ole kyse mistään muusta kuin kateudesta! Miten se on teiltä pois, jos joku toinen pystyy tekemään niin kuin useimmat haluaisivat? Ei elämässä muutenkaan aina saa sitä kaikkea, mitä muilla on.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan lapsiasi.

Minä taas maksan työlläni monen mamman päivähoitopaikkaa kun he vievät lapsensa virikehoitoon. Mieluummin maksaisin sen 300 kuussa siitä, että he hoitaisivat sen esikoisenkin kotona kuin sen, että menee 1500-2000 euroa kuussa hoitopäivämaksuihin päiväkotiin.

Ja selvennykseksi vielä. Kotihoidontuen saaminen ei edellytä hoitovapaata. Me olemme saaneet neljästä lapsestamme kotihoidontuen, vaikka olemme kumpikin olleet töissä. Mutta emme ole vieneet lapsia päiväkotiin vaan järjestäneet hoidon muuten.

Joten kotihoidontuen saat sinäkin jos järjestätte hoidin muulla tavoin kuin viemällä päiväkotiin.

Työssäkäyvä pitää muutenkin yhteiskuntaa toimeliaampana kuluttamalla itse ja perheensä eri tuotteita ja palveluita enemmän kuin kotihoidontuella.

sinun kohdallasi pitää paikkansa, ei koske meitä kaikkia. Kyllä rahaa käyttävät nekin perheet, joissa toinen on lasten kanssa kotona.

Minä esim. ostin säästämilläni kotihoidontuilla itselleni Lindroosilta kunnollisen kellon. Rollen, maksoi 6700 euroa. :)

Hyvä, että teit jotain järkevää sillä kotihoidontuella!

Juuri tämän takia ihmettelen kotihoidontuesta kohkaamista. Jos on varaa olla kotona kolme vuotta, johtuu se usein siitä, että puoliso tienaa tarpeeksi, ei kotihoidontuki yksin mihinkään riitä. Itse menen töihin, koska miehelläni ei ole varmuutta tuloista seuraavaan puoleen vuoteen (yrittäjä, taantuma, ei oikeutta mihinkään tukiin). Kotihoidontuki ei meidän perhettä elätä. Mutta veroillani maksan sitten lasten päivähoitopaikkojen lisäksi ainakin muutaman äidin kotihoidontuen.

Muiden ihmisten kotihoidontuet eivät ole niin iso asia elämässäni, että niiden vuoksi katkeroituisin. Pointti olikin, että ne joilla on varaa ja halua jäädä kotiin jäävät joka tapauksessa, maksettiinpa kotihoidontukea tai ei. Ja minun maksamistani veroista saa kustantaa jokaisen lapsen hoidon ihan niin kuin vanhemmat parhaaksi näkevät; kotona, päiväkodissa, virikehoidossa jne.

Vierailija
122/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin jäävät naiset ovat useimmiten pienituloisia kuin kymppitonnin kelloja ostavia :D

ei koske kovinkaan montaa kotihoidontukilaista. ;0)

Työssäkäyvä pitää muutenkin yhteiskuntaa toimeliaampana kuluttamalla itse ja perheensä eri tuotteita ja palveluita enemmän kuin kotihoidontuella.

Mikä sinun kohdallasi pitää paikkansa, ei koske meitä kaikkia. Kyllä rahaa käyttävät nekin perheet, joissa toinen on lasten kanssa kotona.

Minä esim. ostin säästämilläni kotihoidontuilla itselleni Lindroosilta kunnollisen kellon. Rollen, maksoi 6700 euroa. :)

Tiedän. Pointtini olikin se, että on turhaa lässyttää kuinka vain työssäkäyvät ostavat tavaroita ja palveluita. Suomalaiset lapsiperheet eivät ole ihan niin homogeeninen ryhmä kuin jotkut haluavat itselleen uskotella.

"useimmiten" sama kuin 100%? Don't think so.

En taidakaan kertoa mitä lapsilisillä olen hankkinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun kohdallasi pitää paikkansa, ei koske meitä kaikkia. Kyllä rahaa käyttävät nekin perheet, joissa toinen on lasten kanssa kotona.

Hyvä, että teit jotain järkevää sillä kotihoidontuella!

Juuri tämän takia ihmettelen kotihoidontuesta kohkaamista. Jos on varaa olla kotona kolme vuotta, johtuu se usein siitä, että puoliso tienaa tarpeeksi, ei kotihoidontuki yksin mihinkään riitä. Itse menen töihin, koska miehelläni ei ole varmuutta tuloista seuraavaan puoleen vuoteen (yrittäjä, taantuma, ei oikeutta mihinkään tukiin). Kotihoidontuki ei meidän perhettä elätä. Mutta veroillani maksan sitten lasten päivähoitopaikkojen lisäksi ainakin muutaman äidin kotihoidontuen.

Ne jotka haluavat, hoitavat lapsensa kotona kotihoidontuella tai ihan ilman sitä.

Kaunis muisto ranteessani noilta ajoilta on.

Vierailija
124/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten eläkkeellä, kun on mitättömän pieni eläke, kun ei ole niitä töitäkään tehty.

Tunnen monia naisia joilta mies kuollut, oma ura on tosiaan ollut tyyliä 10-20 vuotta kotona ja sitten jotain osa-aikaista puuhastelua. Eläke on aivan onnettoman pieni ja elintaso valovuosien päästä siitä mitä aikuisena perheenäitinä, mutta itsepä ovat kitueläkkeensä halunneet.

Vierailija
125/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö sä ymmärrä, että sinun päiväkotilapsistasi valtio maksaa paljon enemmään!

veroja kyllä sen päiväkotipaikan verran palkastaan, kun taas kotiäiti ei tuota mitään. Ts. työssäkäyvässä äidissä valtiolla on palkansaaja, kotiäidissä valtiolla on elätti.

Vierailija
126/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan pienen yrityksen jossa meitä on viisi naista töissä. Ei mikään kultakaivos muttaa jotenkin kitkutellaan ja toimeen tullaan. Osa työntekijöistä on ollut äitiyslomalla ja sitten hoitovapaalla kotihoidontuen turvin. Yritykselle on ihan tolkuttomat kustannukset äitiys- ja vanhempainvapaasta mutta hoitovapaasta ei.Kotihoidontuenhan maksaa kunta ja yritys ei masa mitään. Voi olla niin että äiti on perhelomillaan 10 vuotta ja kokoajan työnantaja maksaa.

En siis usko että kotihoidontuen poistaminen työllistää naisia yhtään.Ennemmin päinvastoin. Töihin ei haluta ottaa naisia joilla on hyvin pienet lapset kun ne ovat koko ajan sairaana. Siis kotihoidontukeen ei saa koskea. Se olisi tyhmä päätös.

Vierailija
127/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten eläkkeellä, kun on mitättömän pieni eläke, kun ei ole niitä töitäkään tehty.

Tunnen monia naisia joilta mies kuollut, oma ura on tosiaan ollut tyyliä 10-20 vuotta kotona ja sitten jotain osa-aikaista puuhastelua. Eläke on aivan onnettoman pieni ja elintaso valovuosien päästä siitä mitä aikuisena perheenäitinä, mutta itsepä ovat kitueläkkeensä halunneet.

Minähän todellakin aijon nauttia näistä lapsista nyt enkä vasta sitten mummoiässä.

Äitini tuli hyvin toimeen pienellä eläkkeellä. Ei hän paljoa kuluttanut. Itsekin olen säästeliäs ja uskon, etten tarvitse miljoonia eläkeiässä. Olen tyytyävinen vähään.

Lapset tuovat paljon nyt. Haluan nauttia heistä ja haluan hoivata heitä.

Juuri äsken tulin pienempien kanssa tuolta upeasta aurinkoilmasta sisään ja pistin kuopuksen päiväunille. Kohta valmistan aterian perheelleni ja vanhin lapsi tulee koulusta.

Tätäkö minun pitäisi alkaa häpeemään!? En ikinä! Päinvastoin - aijon nauttia joka ikisestä sekunnista! Ja kiitos Suomelle, että minulle jopa maksetaan tästä hiukan! Kiitän nöyrästi! Kiitän myös miestäni, joka myös mahdollistaa omalla ahkeruudellaan tämän elämäntavan. Ja mikä onni siitä, että hän nauttii siitä, että kotona asiat rullaa ja pääsee valmiiseen ruokapöytään töistä tullessaan.

Vierailija
128/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnalle tuhat euroa eli äidin pitää tienata ainakin 2000 netto ennen kuin hän on kustantanut edes sen oman päivähoitonsa.

Ja kun tiedetään että suomalainen nainen tienaa keskimäärin tuon verran niin enpä hirveästi väittäisi muuksi kuin elätiksi.

Vierailija
129/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteiskunnalle tuhat euroa eli äidin pitää tienata ainakin 2000 netto ennen kuin hän on kustantanut edes sen oman päivähoitonsa.

Ja kun tiedetään että suomalainen nainen tienaa keskimäärin tuon verran niin enpä hirveästi väittäisi muuksi kuin elätiksi.

Vierailija
130/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on melkosesti ajatukset solmussa jollakin tän asian kanssa! Herranen aika! Miten kukaan voi kirjoittaa seuraavaa:

"Yhteiskunta mahdollistaa myös kieroutuneita ilmiöitä" ja äiti on itsekäs, kun on kotona lastensa vuoksi?????

Luepa uudestaan tekstisi. Ei siinä ole päätä eikä häntää!

Kenelle sinä oikein elät tässä elämässä? Yhteiskunnalleko? Perheellesi? Itsellesi? Oisko arvojen uudelleen asettamisen aika!

Ihanko tosissaan sinä pakerrat siellä töissäsi yhteiskunnalle ja vartioit, ettei me laiskimuskotiäidit vaan kajota näihin jaloihin varoihin? Pää nöyrästikö alaspäin laskettuna ja kädet ojossa jalosti ohjaat palkkasi vero-osuuden valtiolle ja toissijaisenako olet sinä itse ja perheesi? Sen kuvan tuosta sinun tekstistä saa!

Mun puolesta jokainen käyttäköön tukia sun muita rahotuksia hyväkseen niin paljon kuin vain kerkiää! Ei ne mitään kultakaivoksia ole. Ja jos on, niin herranen aika nyt kaikki mammat sieltä heti rientäkää tännepäin! Täällä on kultakaivos! Mitä ihmettä te siellä pakerratte! Työnteko seis ja tänne päin tukien perään vaan - tavalla tai toisella!! Huhuu!

Annan sinulle voimahalin. Jos oikein ahdistaa niin kannattaa käydä tuosta pakkomielteestä juttelemassa jonkun kanssa.

Koita jaksaa tämän pahan olosi kanssa.

tässä systeemissä on jotain mätää. Opitaan jo kehdossa että kyllä yhteiskunta huolenpitää ja varmin tapa on saattaa itsensä raskautetuksi ja elättää itsensä lapsilla. Kyllä tässä jonkinlaista siipien leikkaamista tarvittaisiin.

Ei Itäkeskuksen äiti ole tyhmä. Hän tietää että suuri lapsikatras on hänen turvansa. Ei hän ensisiaisesti ajattele lapsia vaan itseään. Itäkeskuksessa nämä äidit kulkevat lapset viimmeistä muotia olevissa vaatteissa ja vauva nukkuu ei-halpisvaunuissa rauhaista untaan.

Tämä on tämän päivän ilmiö. Turha Itäkeskusen äitä tästä on syyttää ja kivittää. Yhteiskunta mahdollistaa myös kieroutuneita ilmiöitä.

Esim. lapsilisiä leikkaamalla päästäisiin tulokseen ja ihmiset miettimään tekojaan ja niiden seurauksia.

Lapsi käytetään hyväksi ennen kuin he syntyvätkään. Heidän avullaa kiskotaan rahaa kaikista mahdollisista reijistä. Vedoten lapsen tarpeisiin vaikka itseasiassa kysymys on vain omista tarpeista.

Ja Itäkeskuksen äidit ei poikkea muista suomalaisista äideistä.

Taisi kalikka napsahtaa omaan nilkkaan.

Katsos meillä olisi varaa auttaa maailman lapsia. Lapsia jotka todella kärsivät. Emme ole kuitenkaan valmiita luopumaan omista eduista, niin itsekkäitä me olemme. Meillä pyyhkii hyvin ja meillä pyyhkii huonosti. Ja huonosti siksi koska meille annetaan mahdollisuus käyttää lapsia raha-sampoina. Se antaa mahdollisuuden "leikkiä" kotia. Meillä pitää asiat olla ensin hyvin. Meillä pitää olla mahdollisuus olla kotona, jopa kolme vuotta, josta tietysti on saatava palkkaa.

Luulen tulevaisuuden muuttavan asioita. On pakko tulla pilvilinnoista alas ja nähtävä todellisuus. Aivan liian moni pääsee yhteiskunassa kuin koira veräjästä. Lapsille on kasvatettu arvot joissa tähdennetään että mahdollisimman vähän työtä tekemällä ja kotona oleskelulla olet täydellinen.

Ihmeellistä mielialalääkkeiden kasvu on räjähdysmäisesti kasvanut. Tuleva sukupolvi curlattiin kotiäideiksi. Helppoa siitä saa vielä maksunkin.

Vierailija
131/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veroja kyllä sen päiväkotipaikan verran palkastaan, kun taas kotiäiti ei tuota mitään. Ts. työssäkäyvässä äidissä valtiolla on palkansaaja, kotiäidissä valtiolla on elätti.

Se rahan rullauttaminen ympäri tekeekin työssäkäyvästä äitistä arvokkaamman! Salli mun nauraa! Turhuutta sanon minä! Mieluummin semmoinen äiti voisi yhteiskunnan silmin jäädä kotiin hoivaamaan niitä lapsosiaan. Ois jotain hyötyäkin siinä työnteossa ja lapsillekin parempi!

Vierailija
132/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on osoittanut, että ap on täydellisen oikeassa.

Vierailija
133/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssäkäyvä äiti saa enemmän ihmettelyä osakseen. Onhan tilanne ehkä vähän absurdi jos ajatellaan kansantaloutta. Normaali työssäkäynti on itsekkään uraohjuksen elämää?? Ihan kuin äiti olisi töissä 24/7. Toisaalta jos kotihoidontukea leikataan, pitää huomiota kiinnittää päiväkotiryhmien kokoihin ym.

Vierailija
134/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se rahan rullauttaminen ympäri tekeekin työssäkäyvästä äitistä arvokkaamman! Salli mun nauraa! Turhuutta sanon minä! Mieluummin semmoinen äiti voisi yhteiskunnan silmin jäädä kotiin hoivaamaan niitä lapsosiaan. Ois jotain hyötyäkin siinä työnteossa ja lapsillekin parempi!

Jos nämä vain yhteiskunnan parasta ajattelevat raatajaäidit jäisi kotiin muutamaksi vuodeksi lapsiaan hoitamaan (mistä olisi yhteiskunnalle myös taloudellista hyötyä, muusta hyödystä puhumattakaan), niin heidän tilalleen töihin ei tietysti olisi ketään sijaista tarjolla, eihän ;) Ja nämä sijaiset eivät tietysti myöskään maksa veroja ;)

Vierailija
135/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssäkäyvä äiti saa enemmän ihmettelyä osakseen. Onhan tilanne ehkä vähän absurdi jos ajatellaan kansantaloutta. Normaali työssäkäynti on itsekkään uraohjuksen elämää?? Ihan kuin äiti olisi töissä 24/7. Toisaalta jos kotihoidontukea leikataan, pitää huomiota kiinnittää päiväkotiryhmien kokoihin ym.

Kyllähän kotiäidit saa enempi ihmettelyä osakseen! Kyllähän sitä normaalisti töissä saa käydä, mutta elkää tulko tuomitsemaan toisten valintoja.

Vierailija
136/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäitejä. En näe siihen mitään syytä.

Vierailija
137/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kadehtinut kotiäitejä. En näe siihen mitään syytä.

Vierailija
138/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään, mutta hauska ketju oli luettavaksi :) En ole koskaan kadehtinut kotiäitejä. En näe siihen mitään syytä.

Vierailija
139/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavathan kokit, lastenhoitajat, siivoojat, puutarhurit, sairaanhoitajat, opettajat ja askarteluohjaajatkin palkkaa - siis kodin ulkopuolella! Äidillä ei ole edes työaikoja, ei lomaa, ei sairaslomaa.

Vierailija
140/173 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän todellakin aijon nauttia näistä lapsista nyt enkä vasta sitten mummoiässä.

Äitini tuli hyvin toimeen pienellä eläkkeellä. Ei hän paljoa kuluttanut. Itsekin olen säästeliäs ja uskon, etten tarvitse miljoonia eläkeiässä. Olen tyytyävinen vähään.

Lapset tuovat paljon nyt. Haluan nauttia heistä ja haluan hoivata heitä.

Juuri äsken tulin pienempien kanssa tuolta upeasta aurinkoilmasta sisään ja pistin kuopuksen päiväunille. Kohta valmistan aterian perheelleni ja vanhin lapsi tulee koulusta.

Tätäkö minun pitäisi alkaa häpeemään!? En ikinä! Päinvastoin - aijon nauttia joka ikisestä sekunnista! Ja kiitos Suomelle, että minulle jopa maksetaan tästä hiukan! Kiitän nöyrästi! Kiitän myös miestäni, joka myös mahdollistaa omalla ahkeruudellaan tämän elämäntavan. Ja mikä onni siitä, että hän nauttii siitä, että kotona asiat rullaa ja pääsee valmiiseen ruokapöytään töistä tullessaan.

Kaikkea hyvää sinun perheellesi. Onnea :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan