Suutuinko syystä, mitä mieltä olette
Lapsemme on nyt 5-vuotias, ja ollut päivähoidossa 1-vuotiaasta. Olemme mieheni kanssa molemmat kokopäivätyössä ja tienaamme lähes yhtä paljon, mieheni hieman enemmän.
Hoidamme arjessa lasta hyvin tasaisesti, molemmat pukevat, pesevät, leikkivät, vievät harrastuksiin, nukuttavat, yms.
Mutta loma-aikoina jostakin syystä se olen aina minä, joka pitää enemmän vuosilomapäiviä, jotta lapsen loma-ajat saadaan pidettyä pitkinä. Olen ollut lapsen kanssa kahdestaan lomalla niin kesällä kuin talvellakin.
Mieheni on vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran, ja siihen vedoten hän on pitänyt huomattavasti vähemmän lomaa. Kuitenkin, hän on aina saanut rahana pitämättömät lomansa edellisestä työpaikasta, ja olisi halutessaan voinut kustantaa sillä palkatonta lomaa uudessa työssä. Tätä hän ei ole halunnut tehdä muutamia päiviä lukuun ottamatta.
Nyt tuli taas puhetta kesälomasta, ja olimme jo aikaisemmin sopineet, että olemme yhtä aikaa molemmat 4 vkoa lomalla. Vaan eilen mies taas totesi, että saattaa olla, että onkin vain kaksi viikkoa ja ei varmaan pysty neuvottelemaan enempää. Tarkoittaisi siis sitä, että olisi taas lomasta suurimman osan lasten- ja kodinhoitajana, kun mies nettoasia lomarahansa (jotka laittaisi omiin tarkoituksiinsa, kuten aikaisemminkin).
Nyt suutuin toden teolla ja sanoin, että tämä ei käy. Joko loma vietetään sovitusti yhdessä, tai minäkään en pidä lomaa kuin kaksi viikkoa, ja se on sitten myös lapsen loma. Mieheni on myös vastuussa lapsen lomista, en vain minä.
Olen vieläkin niin vihainen, että aivan kiehun!
Kommentit (132)
Onko se lomailu kotona sulle lapsen kanssa tosiaan noin vastenmielistä?
Ihme ongelmia ihmiset kehittääkin ihme asioista!
Se on minulle vastenmielistä, että minä joudun aina loma-ajoiksi perheen kodinhoitajattareksi, vaikka normaalissa arjessa en sellainen olekaan. Perään sitä, että mies kantakoon myös vastuunsa loma-ajan hoitamisesta ja kodin pyörittämisesä.
Minä lähtisin lapsen kanssa reissuun miehen ollessa töissä
Miksi lapsen kanssa kotona oleminen on sinulle vastenmielistä? (tiesithän, ettei lomalla ole pakko hoitaa kotia?)
Miksi suutuit? Osaatteko keskustella vastavuoroisesti?
Mitä mieltä olisitte, jos minulla olisi 5-vuotias lapsi, ja jatkuvasti laistaisin yhteisen lomanvieton ja nettoaisin lomat rahana omiin hauskuuksiini? Vai saavatko vain miehet tehdä niin?
Se on minulle vastenmielistä, että minä joudun aina loma-ajoiksi perheen kodinhoitajattareksi, vaikka normaalissa arjessa en sellainen olekaan. Perään sitä, että mies kantakoon myös vastuunsa loma-ajan hoitamisesta ja kodin pyörittämisesä.
Sopii että herra paahtaa töissä 2 viikkoa enemmän, mut sit maksaa siivojan 2 kertaa tekemään teille viikkosiivoukset sun taakkaa helpottamaan, niin et tunne itseäsi kodinhoitajaksi.
...tosin en vaan ymmärrä miks sä ajattelet että loma on jotenkin erityisesti rankempaa vastuuta kodinsiivouksesta ja lapsesta? Teillähän on VAPAA-AIKAA tehdä yhdessä kaikkea hauskaa. Olet kyllä varmaan melkoinen skitsoilija vaimo.
No, tarkoitan sitä, että pakkohan lomallakin on ruoat laittaa, lasta viihdyttää, siivota, pestä pyykkiä yms. Ja lapsen kanssa ei todellakaan voi tehdä mitä vaan lomalla, vaan enemmän se on sellaista leikkipuistossa nuokkumista. Uimassa rannalla toki käymme, mutta enhän minä siinä pääse uimaan, vaan kykin lapsen kanssa rantaviivassa sen mitä rannalla ollaan, lasta vahtimassa. Kouluikäisen kanssa asia on jo varmaan toisin.
Normaaliarjessa mies imuroi ja hoitaa tiskit, minä laitan ruokaa ja hoidan pyykit. Kesällä kotona ollessa kaikki jää minulle. Ja emme me nyt ihan kaaoksessa kuitenkaan halua elää.
En ole lainkaan kotivanhempityyppiä, vaikka lapsen kanssa tykkään touhuta. Kotona olo lapsen kanssa kahdestaan on tylsää, pelkästään lapsen rutiinien mukaan pomppimista. Kahden aikuisen voimin saa jo hieman eloa päiviin. Ja kyllä, kaikkea on kokeiltu, olemme käyneet Hoplopissa, vaikka missä puistoissa, pitsalla, uimarannalla, metsäretkellä. Mutta tylsää se vaan on, jos joutuu ainoana aikuisena siinä olemaan.
ukot myös hommiin sanon mä.Siis kotihommiin ja lastenhoitoon.Niin se vaan monesti on että me mammat hoidetaan homma ja ukko tekee mitä lystää.Jonkunhan ne muksutkin on hoidettava.Ja ymmärrän hyvin olisihan se 4-viikkoa kiva viettää yhdessä ei vain kahdestaan lapsen kanssa.
haluaisi viettää lomaa perheenä, niinkuin näyttäisi teillä olevan.
Enkä halua kahdestaan lapsen kanssa reissuun, koska silloinhan aivan kaikki lapsen hoitaminen jäisi minulle, aamusta iltaan ja mahdolliset yöheräilyt päälle. Olisin varmasti aivan kuitti sellaisen "lomaviikon" jälkeen. Lapsemme on vilkas ja sosiaalinen, mutta myös aika vaativa, ei todellakaan mikään itsekseen puuhailija vaan vaatii koko ajan huomiota ja hoivaa. Ei ole minun käsitykseni kivasta lomasta se, että olen koko viikon yksin 24h/vrk -palveluksessa.
Ja pitäkää peräkkäin miehen kanssa, niin lapsi saa 4 viikkoa lomaa. Silloin saat itsekin 2 viikon palkan lisää ja ei tarvitse hoitaa kotia ja lasta 2 viikkoa miestä enemmän.
No, tarkoitan sitä, että pakkohan lomallakin on ruoat laittaa, lasta viihdyttää, siivota, pestä pyykkiä yms. Ja lapsen kanssa ei todellakaan voi tehdä mitä vaan lomalla, vaan enemmän se on sellaista leikkipuistossa nuokkumista. Uimassa rannalla toki käymme, mutta enhän minä siinä pääse uimaan, vaan kykin lapsen kanssa rantaviivassa sen mitä rannalla ollaan, lasta vahtimassa. Kouluikäisen kanssa asia on jo varmaan toisin.
Normaaliarjessa mies imuroi ja hoitaa tiskit, minä laitan ruokaa ja hoidan pyykit. Kesällä kotona ollessa kaikki jää minulle. Ja emme me nyt ihan kaaoksessa kuitenkaan halua elää.
En ole lainkaan kotivanhempityyppiä, vaikka lapsen kanssa tykkään touhuta. Kotona olo lapsen kanssa kahdestaan on tylsää, pelkästään lapsen rutiinien mukaan pomppimista. Kahden aikuisen voimin saa jo hieman eloa päiviin. Ja kyllä, kaikkea on kokeiltu, olemme käyneet Hoplopissa, vaikka missä puistoissa, pitsalla, uimarannalla, metsäretkellä. Mutta tylsää se vaan on, jos joutuu ainoana aikuisena siinä olemaan.
Siis muita ystäviä joilla samanikäisiä lapsia? En todellakaan ymmärrä ulinaasi. Miksi teit lapsia jos perheestä noin paljon vaivaa?
Luulisi "äidin" olevan ratkiriemuissaan lomailusta ainoan lapsensa kanssa, joka on tungettu vauvana päivähoitoon.
On minulla ystäviä, ja osalla lapsiakin, ja toki joskus tapaammekin perheiden kesken. Sellainen "lapset ja äidit yhdessä kun isät ovat töissä" -meininki on minusta vaan hieman vastenmielistä ja vanhanaikaista. Ystävyyssuhteeni ovat syntyneet muualla kuin perhekahviloissa, ja siksi niiden pääpaino ei ole lastentarhan pyörittämisessä tai kodinhoidossa, noin suoraan sanottuna.
Lisäksi, ystävämme eivät asu naapurissamme, ja kesällä kaikilla on kuitenkin omat menonsa, mökkeilyt yms. joten seuraa saattaa olla hankala löytää.
sori vaan siltä, että te molemmat -sekä mies että sinä - viihdytty enemmän työpaikalla kuin oman lapsen kanssa. JA lomafyffetkin olisi mukavampi käyttää vain omaan itseen eikä perheeseen... ei lupaavalta kuulosta.
ps.
olisin itsekin suuttunut siitä, ettei mies halua enempää yhteistä lomaa, mutta en kyllä koe lasteni kanssa olevani mikään kotipiika... vaan koen olevani siellä missä haluankin olla
Tuo nyt on aivan höpöhöpöä, olen tähän asti viettänyt lapsen kanssa lomaa kahdestaan vaikka kuinka paljon, kaikki arki-illat ja viikonloput olemme yhdessä jne. Mutta nyt perään sitä, että myös mies kantaisi loma-aikoina vastuutaan, en vain minä.
Niin uhrautuva en kyllä ole, että alkaisin vain hyväksyä, kun mies tekee mitä tahtoo, ja minä sen, mitä pitää tehdä, jotta lapselle olisi lomaa.
Lapsesi on tuupattu päivähoitoon - ja nyt vanhemmat riitelee siitä, kumpi joutuu olemaan lapsen kanssa.
Surullista!
En kyllä voi tajuta uhrautumista se on, että on oman lapsensa kanssa - varsinkaan kun sitä ei juurikaan ole harrastanut tähänkään asti!
Meillä huomioidaan toisten toiveet ja molemmat haluavat viettää kaiken mahdollisen ajan perheen kanssa. Mä en aina siivoa, jos ei huvita ja keksin lasten kanssa paljon hauskaa tekemistä. Mun 5v on okeasti ihan huippu tyyppi, jonka kanssa voi tehdä jo lähes mitä vaan. Ja hauskaa on! Aika rentoa se rannalla olokin on, toki pitää vahtia, mutta aika paljon rennompaa se jo on, kuin taaperon kanssa, eli todellakin nautin siitä itsekin. En sano, että miehesi teki okein, mutta et sinäkään kovin helppo tapaus ole... Kannattaa varmaan kekustella aiheesta ihan asiallisesti. Ja toivottavasti pystytte myös nauttimaan lomastanne asen kanssa.
jos aikuisten raha-asiat eivät ole sovittu reilusti. Ensinnäkin on väärin pitää lasta hoidossa enempää kuin on pakko ja "valita" että nyt olenkin vain 2 viikkoa lomalla vaikka etuus olisi 4 viikkoon. Toisekseen on järkyttävää, että alistat lapsen lomanvieton keskinäisen valtapelinne (kumpi tekee enemmän) alle. Nyt ei ole todellakaan sulla asiat missään perhemoraalissa.
Se on eri asia, että mihin mies säästyneet rahansa käyttää - teidän pitää sopia niin että kumpikin kustantaa puolet perheen kuluista tai sitten vain yhteiset rahat. Mutta lomalla keinottelu on epäoikeudenmukaista lasta kohtaan.
Unohdat lapsen ja ajattelet vain oman taistelusi kannalta.
Onko se lomailu kotona sulle lapsen kanssa tosiaan noin vastenmielistä?