Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suutuinko syystä, mitä mieltä olette

Vierailija
24.02.2012 |

Lapsemme on nyt 5-vuotias, ja ollut päivähoidossa 1-vuotiaasta. Olemme mieheni kanssa molemmat kokopäivätyössä ja tienaamme lähes yhtä paljon, mieheni hieman enemmän.

Hoidamme arjessa lasta hyvin tasaisesti, molemmat pukevat, pesevät, leikkivät, vievät harrastuksiin, nukuttavat, yms.

Mutta loma-aikoina jostakin syystä se olen aina minä, joka pitää enemmän vuosilomapäiviä, jotta lapsen loma-ajat saadaan pidettyä pitkinä. Olen ollut lapsen kanssa kahdestaan lomalla niin kesällä kuin talvellakin.

Mieheni on vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran, ja siihen vedoten hän on pitänyt huomattavasti vähemmän lomaa. Kuitenkin, hän on aina saanut rahana pitämättömät lomansa edellisestä työpaikasta, ja olisi halutessaan voinut kustantaa sillä palkatonta lomaa uudessa työssä. Tätä hän ei ole halunnut tehdä muutamia päiviä lukuun ottamatta.

Nyt tuli taas puhetta kesälomasta, ja olimme jo aikaisemmin sopineet, että olemme yhtä aikaa molemmat 4 vkoa lomalla. Vaan eilen mies taas totesi, että saattaa olla, että onkin vain kaksi viikkoa ja ei varmaan pysty neuvottelemaan enempää. Tarkoittaisi siis sitä, että olisi taas lomasta suurimman osan lasten- ja kodinhoitajana, kun mies nettoasia lomarahansa (jotka laittaisi omiin tarkoituksiinsa, kuten aikaisemminkin).

Nyt suutuin toden teolla ja sanoin, että tämä ei käy. Joko loma vietetään sovitusti yhdessä, tai minäkään en pidä lomaa kuin kaksi viikkoa, ja se on sitten myös lapsen loma. Mieheni on myös vastuussa lapsen lomista, en vain minä.

Olen vieläkin niin vihainen, että aivan kiehun!

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ihme v-ttuili vastauksia taas täällä. Kyllä minä ymmärrän ap:n harmistuksen. Yhtälailla mieskin voi joustaa, ja vaatisin itsekin vastaavassa tilanteessa tasapuolisuutta.minusta ap ei suuttunut yhtään turhasta.

Kannattaa keskustella miehen kanssa asia nyt selväksi.

Vierailija
42/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua olla lapsensa kanssa vaikka koko kesää. Mutta sen tiedän ettei monet miehet välttämättä halua olla perheensä kanssa koko lomaa.

Miehet haluavat mennä keskenään hutsuille jonkun rallikisan varjolla!

En siis hyväksy asiaa ollenkaan eikä mun lasteni isä ole koskaan saanut lomailla ilman perhettään ja äitikin vain kerran erään jutun takia. Olisi ollut kivempi jos mieheni olisi ollut mukana:)

Miksi muuten teet kotityöt lomallasi? Eikö sun tulisi olla lapsesi kanssa vaikka rannalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Mieheni on vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran, ja siihen vedoten hän on pitänyt huomattavasti vähemmän lomaa. Kuitenkin, hän on aina saanut rahana pitämättömät lomansa edellisestä työpaikasta, ja olisi halutessaan voinut kustantaa sillä palkatonta lomaa uudessa työssä.

Vaikka miehesi HALUAISI pitää lomarahat palkattomana vapaana, ei työnantajan ole pakko suostua antamaan palkatonta vapaata jos lomia ei ole vielä kertynyt.

Miehesi sanoi ettei varmaan pysty neuvottelemaan enempää. (Eli hän on YRITTÄNYT jäädä kanssasi kotiin) ja sinä kehtaat keuhkota miehelle tästä asiasta?

Ihan uskomatonta. Häpeäsit.

Vierailija
44/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi niin päin, että mies olisi kateellinen kun mulla on niin paljon enemmän lomaa ja saan maata aamulla pitkään, nauttia pitkän kaavan mukaan aamiaista, lötkötellä rannoilla ja puistoissa. Sillä aikaa kun hän hikoilee helteellä töissä sisätiloissa ja ihana kesä menee ihan hukkaan :)

En osaa neuvoa, mutta aika naurettavalta tosiaan kuulostatte.

Vierailija
45/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä ap:n kirjoitusta ollenkaan. Siis, eihän palkatonta vapaata välttämättä töistä saa ollenkaan. Ja kukaan ei takaa sitä, että sen loman, minkä saa itselleen puhuttua, voisi pitää silloin kun sen itse haluaa.

Esimerkiksi meidän työpaikalla loma-aika alkaa toukokuusta ja on syyskuulle. Ne pitää jakaa tasaisesti jokaisen työntekijän kanssa. Kaikki eivät voi olla heinäkuussa lomalla. Näillä näkymin mulla ja miehellä on ensi kesänä yksi viikko yhteistä lomaa, kun ei niitä saa sovitettua yhteen.

Tuli melkein olo, että ap on keksinyt koko jutun. Se tuntui sellaisen ihmisen kirjoittamalta, joka ei tiedä, mitä työelämä oikeasti on.

Vierailija
46/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme juttu että täällä parjataan ap:ta itse piruna kun tämä haluaisi viettää loman yhdessä perheenä, mutta ei halaistua sanaa arvon isukista joka ei todellakaan omaa tällaista mielihalua, vaan viihtyy mielummin töissä ja hassaa ansaitut "ylimääräiset", eli lomarahat, itseensä! Siisus mikä sika. Koittakaas nyt emännät ottaa ne essut pois silmiltä ja nähdä se, mikä tässä on oikein ja mikä väärin. Ja ihan turha nostaa mitään älläkkää siitä että lapsi on laitettu ihan yksivuotiaana päivähoitoon. Hellanlettas. Kaikilla nyt vaan ei ole varaa istua kotona lapsen kanssa, vaan on lainat ja laskut maksettavana. Eikä se tee kenestäkään huonoa vanhempaa.

Mutta se tekee että ei halua olla perheensä kanssa ja käyttää lomarahat itseensä. Varaa ap sulle ja lapsellenne joku parin viikon etelänloma ja annat laskun sille isännälle, jos teillä ei ole yhteisiä rahoja. Olkoot sitten töissä, mutta tälläkertaa ei pistäkkään niitä pennosia itseensä.

Menkää naiset nyt vähän itseenne, säälittävää olla noin miesten vietävinä. On se toki ihanaa ja onni ja autuus saada olla lapsensa kanssa, mutta tuo miehen toiminta on sikamaista. Ei todellakaan ole mitään parjattavaa ap:n suuttumisessa.

Vierailija
47/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos arkena molemmat osallistuvat kodinhoitoon. Kai se mies osallistuu samalla tavalla sun lomallakin, tai laitat osallistumaan. Eikai se sitä tarkoita että jos on lomalla niin joutuu päivät pitkät kotia hoitamaan???

Ymmärrän kyllä sen, että suuttuttaa se ettei mies ole samaan aikaan lomalla.

Vierailija
48/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Mieheni on vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran, ja siihen vedoten hän on pitänyt huomattavasti vähemmän lomaa. Kuitenkin, hän on aina saanut rahana pitämättömät lomansa edellisestä työpaikasta, ja olisi halutessaan voinut kustantaa sillä palkatonta lomaa uudessa työssä.

Vaikka miehesi HALUAISI pitää lomarahat palkattomana vapaana, ei työnantajan ole pakko suostua antamaan palkatonta vapaata jos lomia ei ole vielä kertynyt.

Miehesi sanoi ettei varmaan pysty neuvottelemaan enempää. (Eli hän on YRITTÄNYT jäädä kanssasi kotiin) ja sinä kehtaat keuhkota miehelle tästä asiasta?

Ihan uskomatonta. Häpeäsit.

Vierailija
49/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on joissain viesteissä arveltu, että mieheni ei vain saa lomaa, vaikka haluaisikin. Totta kai työnantaja viime kädessä päättää, antaako lomaa vai ei palkattomana. Myös minä olen vuosien mittaan neuvotellut usean kerran lisää lomaa, jotta kesät js joulut saadaan hoidettua säällisesti lapsen kannalta. Kas kun sitä vuosilomaa on ollut 5-6 vkoa vuodessa, ja määrä hissukseen kasvaa, mutta ei ole vielä esim. 7 vkoa. Tästä taiteillaan myös mahdolliset pikkuvapaat vaikkapa helatorstain jälkein pe jne. Olen lomamäärääni aivan tyutyväinen, ei siinä ole ongelmaa. Mutta olen ollut töissä tiukkana sen kanssa, että saan tarvittaessa vapaata. Mies ei halua tätä osaltaan tehdä, vaan on mieluummin töissä. Pelkää joutuvansa huonoon valoon tms. Saman riskinhän minäkin otan, kun junailen vapaita. Ja minä en kuulu niihin, joiden mielestä erityisesti äidin kuuluu aina joustaa.

Vierailija
50/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan käsittämätön avaus.

Olet lapsellinen! Onko loma ja oman lapsen kanssa vietetty aika sinulle joku rangaistus?

Vierailija
51/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tilanne on ihan klassinen. Mies priorisoi omaa uraa ja vaimon oletetaan joustavan, jotta lapsilla olisi kivaa.

Älä luovu periaatteistasi ap!

Vierailija
52/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei halua olla lomalla perheensä kanssa vaan mieluummin ottaa lomansa rahana, voi ap tehdä samoin. Lapseltahan se on pois.

Ei voi olla äidin velvollisuus huolehtia lapsen kesälomasta, kyllä se on molempien vanhempien vastuulla. Jos isä laistaa vastuustaan, käyttäkööt lomarahansa siihen, että lapselle hankitaan kotiin hoitaja.

Vierailija
53/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kummallakaan kerralla saanut sovittua kuin 2 viikon kesäloman, olisi siis halunnut enemmän.

Itse taas työskentelen kuntasektorilla ja voin pitää palkatonta melkein koska vain (viime vuonna lomaa yht. 7vko mistä 5 palkatonta). Pidän itseäni etuoikeutettuna enkä todellakaan valita kun saan olla lasten kanssa lomailemassa kun mies on töissä. Se, että laitan lapsille ruuat pöytään ja pidän huushollin siistinä vie ehkä pari tuntia päivässä, lopun aikaa ole LOMALLA. Ihanaa!

Vierailija
54/132 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet pitää pistää kantamaan vastuuta lapsistaan siinä missä naisetkin tekevät niin.

Vierailija
55/132 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perheen hyvinvointiin, ostakaa esim. kotiin jotain juttua tai lähtekää niillä rahoilla sillä yhteisellä 2 vko:n lomalla reissuun koko perhe,

niin ei mies käytä niitä rahoja vaan omaan hauskaansa.

Vierailija
56/132 |
25.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla ollut yleensä vähintään 2 kk:n kesäloma hoidosta. Minä lomalla 5 vk ja miehellä sellainen työ että on usein arkipäivät kotona - ja tietysti lasten kanssa silloin. Myös yhteistä lomaa pidetty, on elinehto perhe-elmälle ja parisuhteelle.

En isetkään pidä sitä että olisi yksin lasten kanssa koko lomalla, on kiva perheenä touhuta: veneillä, retkeillä, matkustella jne.

Vierailija
57/132 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille keskustelijoille, näkökulmia tuli monia.

Päädyin nyt toistaiseksi seuraavaan ratkaisuun, osittain tämän keskustelun pohjalta:

Menemme lapsen kanssa kahdestaan rantalomalle 1 viikoksi, jos ja kun mies on osan meidän loma-ajastamme töissä. Menemme sellaiseen hotelliin, jossa lapsille on muutaman tuntina päivässä ohjattua toimintaa, ja täten voimme sekä olla yhdessä että saan hengähtää (ts. ottaa päikkärit, uida aikuisten altaassa, käydä hieronnassa tai vaikka juoda kahvit rauhassa) kun lapsella on ohjelmaa. Muun ajan sitten touhuan lapsen kanssa lastenaltaalla ja rannalla. Hotellissa ruoka ja siivous on valmiina, joten niistä ei tarvitse huolehtia.

- En voi pakottaa miestä kanssamme lomalle, vaikka olisikin kiva olla yhdessä. Olemme tähän mennessä lomailleet perheenä rantakohteissa (ja muuallakin), ja rantapaikoissa ongelmana on aina ollut rantatuolissa yksin murjottava mieheni. Ei halua uida, väsyttää, ihmisiä on liikaa, joku tuli puhumaan hänelle (hui kamala), on liian kylmä/kuuma jne. Taidan loppujen lopuksi päästä helpommalla, kun keskityn vain lapseen enkä huolehdi lapsen lisäksi murjottavasta miehestä.

Mies kaipaa kaupunkilomia, ja haluaa, että lapsi olisi mukana. Olemme matkustelleen parina ja lapsenkin kanssa myös kaupungeissa. Nyt vain koen, että vilkas 5-vuotias ei ole ihan omimmillaan suurkaupungeissa, ja lisäksi lapsemme rakastaa uimista ja vesileikkejä. Olen luvannut miehelle, että mennään kaupunkeihin, kun lapsi hieman kasvaa, enemmänkin. Lisäksi, mieheni on kaupungeissakin aina hieman "hoidettava", eli minun pitää huolehtia tavaroiden pakkaamiset, lapsenhoito, ruokapaikkojen etsintä, rahanvaihtaminen/pankkiautomaatin etsintä, ohjelman suunnittelu (siis minne mennään ja millä). Olemme asiasta monesti keskustelleet ja koetan parhaani mukaan kannustaa miestä omatoimisuuteen. Olen koettanut olla mahdollisimman flegmaattinen, ja on se joskus vähän auttanut.

Summa summarum: pelataan niillä korteilla, jotka on. Kaikkea ei voi saada. Olen kyllä surullinen siitä, että meistä tulee yksi niistä perheistä, joissa äiti ja lapsi matkustavat kahdestaan, koska isästä "se ei ole kivaa".

Vierailija
58/132 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies yleensä hoitaa lapsia loma-ajat.

Miehellä on vakituinen työsuhde ja hän pystyy itse päättämään milloin lomansa pitää.

Minä taas teen pätkätöitä ja työt on otettava vastaan silloin kun niitä tarjotaan. Tosiasia on, että uudelle työntekijälle lomapäiviä kertyy vähemmän kuin vanhemmalle työntekijälle. Meillä ainakin pitää olla ensin kokonainen vuosi töissä ennen kuin alkaa kertymään talvilomaa. Kesälomaakin yli vuoden töissä ollelle kertyy puoli päivää enemmän kuussa kuin meille pätkätyöläisille.

Onneksi mies ei sentään tästä asiasta vedä kilareita.

Vierailija
59/132 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä halua kahdestaan lapsen kanssa reissuun, koska silloinhan aivan kaikki lapsen hoitaminen jäisi minulle, aamusta iltaan ja mahdolliset yöheräilyt päälle. Olisin varmasti aivan kuitti sellaisen "lomaviikon" jälkeen. Lapsemme on vilkas ja sosiaalinen, mutta myös aika vaativa, ei todellakaan mikään itsekseen puuhailija vaan vaatii koko ajan huomiota ja hoivaa. Ei ole minun käsitykseni kivasta lomasta se, että olen koko viikon yksin 24h/vrk -palveluksessa.

kasvahan aikuiseksi.

Vierailija
60/132 |
27.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että lomaa kertyy eri tavalla erilaisissa (eri pituisissa yms.) työsuhteissa, koska olen itsekin tehnyt 12 ensimmäistä työvuottani pelkkiä määräaikaisuuksia, ja vaihtanut työpaikkaa jne.

Kysymys on siitä, kuinka tämän kanssa sumplii, kun perheessä on lapsi, jonka loma-ajasta on tärkeää huolehtia. Minulla on ollut useampi palkaton lomaviikko viime vuosina, ja teen työtä, jossa kukaan ei sijaista, vaan kaikki poissaolo kaatuu ihan omalle työpöydälle. Olen esimiesasemassa. Silti sumplin, ja vaikka mies ei ole edes esimiestasolla, silti haraa vastaan näissä lomien sumplimisessa.

Korostettakoon vielä, että arkisin lapsen hoitaminen sujuu ihan hyvin ja tasaisesti yhdessä.