Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suutuinko syystä, mitä mieltä olette

Vierailija
24.02.2012 |

Lapsemme on nyt 5-vuotias, ja ollut päivähoidossa 1-vuotiaasta. Olemme mieheni kanssa molemmat kokopäivätyössä ja tienaamme lähes yhtä paljon, mieheni hieman enemmän.

Hoidamme arjessa lasta hyvin tasaisesti, molemmat pukevat, pesevät, leikkivät, vievät harrastuksiin, nukuttavat, yms.

Mutta loma-aikoina jostakin syystä se olen aina minä, joka pitää enemmän vuosilomapäiviä, jotta lapsen loma-ajat saadaan pidettyä pitkinä. Olen ollut lapsen kanssa kahdestaan lomalla niin kesällä kuin talvellakin.

Mieheni on vaihtanut työpaikkaa muutaman kerran, ja siihen vedoten hän on pitänyt huomattavasti vähemmän lomaa. Kuitenkin, hän on aina saanut rahana pitämättömät lomansa edellisestä työpaikasta, ja olisi halutessaan voinut kustantaa sillä palkatonta lomaa uudessa työssä. Tätä hän ei ole halunnut tehdä muutamia päiviä lukuun ottamatta.

Nyt tuli taas puhetta kesälomasta, ja olimme jo aikaisemmin sopineet, että olemme yhtä aikaa molemmat 4 vkoa lomalla. Vaan eilen mies taas totesi, että saattaa olla, että onkin vain kaksi viikkoa ja ei varmaan pysty neuvottelemaan enempää. Tarkoittaisi siis sitä, että olisi taas lomasta suurimman osan lasten- ja kodinhoitajana, kun mies nettoasia lomarahansa (jotka laittaisi omiin tarkoituksiinsa, kuten aikaisemminkin).

Nyt suutuin toden teolla ja sanoin, että tämä ei käy. Joko loma vietetään sovitusti yhdessä, tai minäkään en pidä lomaa kuin kaksi viikkoa, ja se on sitten myös lapsen loma. Mieheni on myös vastuussa lapsen lomista, en vain minä.

Olen vieläkin niin vihainen, että aivan kiehun!

Kommentit (132)

Vierailija
21/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan nyt viimeisen kerran kantaa tässä ketjussa siihen, että normaali päivähoito ei ole mitään "päivähoitoon tuuppaamista". Lapsellamme on tähän asti ollut joka kesä 5 vkoa lomaa, ja jouluna 2 vkoa. Tämän on mahdollistanut nimenomaan minun joustamiseni, koska mieheni on tehnyt oman mielensä mukaan.

Lapsen ei tietenkään pidä joutua minkään valtataistelun välikappaleeksi, mutta en minäkään aio tumput suorana katsoa, kun mies käyttää minua hyväkseen ja luistelee vastuustaan.

Vierailija
22/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan nyt viimeisen kerran kantaa tässä ketjussa siihen, että normaali päivähoito ei ole mitään "päivähoitoon tuuppaamista". Lapsellamme on tähän asti ollut joka kesä 5 vkoa lomaa, ja jouluna 2 vkoa. Tämän on mahdollistanut nimenomaan minun joustamiseni, koska mieheni on tehnyt oman mielensä mukaan.

Lapsen ei tietenkään pidä joutua minkään valtataistelun välikappaleeksi, mutta en minäkään aio tumput suorana katsoa, kun mies käyttää minua hyväkseen ja luistelee vastuustaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuppaamista päivähoitoon. Puhtaasti.

Vierailija
24/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies saisi olla töissä

Vierailija
25/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituista, ettei mies halua lomailla perheensä kanssa.

Vierailija
26/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saa tienata enemmän ja tuhlata rahat omiin asioihin.

Ja kyllä mustakin ois tylsää lomailla vaan yksin aikuisena lasten kanssa.

Mut teillä on kyllä aika urakeskeinen omanapainen ajattelutapa vanhempina(varsinkin ap:miehellä) ja lapsi vaikuttais olevan vaan se yksi pakolla hankittu kun se kuuluu asiaan kun on aikuinen ja parisuhteessa.

Voin sanoa että mun ajatusmaailma on kyllä aivan toinenlainen. Meillä on lapsia useampi ja niillä on seuraa toisistaan, et ei tarvii olla koko ajan viihdyttämässä heitä. Olen ollut pääosin kotiäitinä monta vuotta ja nauttinut rennosta kotielämästä, toki se on välillä yhtä siivousta. Meillä on lisäksi yhteiset varat ja jos jompikumpi vanhemista haluaa ostella jotain isompaa ja kalliimpaa vain itselleen niin asiasta keskustellaan ekaksi ja katellaan et mistä rahat siihen nipistetään.

Mut ap juttele asiasta miehesi kanssa ja kysy onko lapselle reilua kun on noin omanapainen isä hällä?

Vierailija
27/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

idiooteista vanhemmista. Tapelkaa tappelunne keskenään. Kiristä miestä asioilla, jotka koskevat häntä! Tuo on ala-arvoista käytöstä teiltä molemmilta.

Vierailija
28/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta tuossa tilanteessa tapahtuu kuin se että lapsi on välikappale kahden itsekkään ihmisen valtataistelussa? Myönnä edes itsellesi että kyseessä ei ole vain miehesi itsekkyys, vaan myös SINUN itsekkyytesi.

Joku 2 viikkoa lomaa kahdestaan lapsen kanssa vuodessa on niin hemmetin vähän "uhrautumista" että kuinka edes kehtaat valittaa? Ja se että miehesi on pönttö ja egoistinen oman edun tavoittelija ei ole muuta kuin ihan oma syysi, mitäs teit lapsia sellaisen kanssa.

Lasta käy sääliksi, kumpikin vanhemmista vaan haluaa rahaa, omaa aikaa ja pakoon töihin kun tavallisten lapsiperheiden "typerät hiekkalaatikkohommat" kyllästyttää.

Vierailija
29/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kanssa haluaa olla ja onkin lomansa, mieshän se tuossa ei lapsen kanssa aikaa vietä. Ja tosiaan suuttuisin minäkin, ei mene nyt miehellä arvot ihan oikein.

Vierailija
30/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan tuupannut hoitoon ja nyt närisee muutamasta viikosta.

Vierailija
31/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan eilen mies taas totesi, että saattaa olla, että onkin vain kaksi viikkoa ja ei varmaan pysty neuvottelemaan enempää.

Vaikka saa vanhasta työpaikasta lomarahat, ei se oikeuta ottamaan palkatonta lomaa uudesta työpaikasta, vaan siitä pitää neuvotella. Ja lähtökohta on, ettei lomaa pidetä jollei sitä ole kertynyt.

Jos miehesi saisi lomaa, muttei sitä halua, niin silloin ymmärrän tuohtumuksesi.

Vierailija
32/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomaa kesällä 5 vkoa ja talvella 2! Ei tuo ole mikään erityinen ansio jonka perusteella "saat" pitää sitä hoidossa kesällä 2 vkoa enemmän. Tuo on normaalia! ja pidät lasta aivan väärässä roolissa, pelinappulana asiassa joka on aikuisten välinen

Vierailija
33/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä itsekin vaan 2 viikkoa lomaa..

Ja pitäkää peräkkäin miehen kanssa, niin lapsi saa 4 viikkoa lomaa. Silloin saat itsekin 2 viikon palkan lisää ja ei tarvitse hoitaa kotia ja lasta 2 viikkoa miestä enemmän.

Ap, ymmärrän hyvin pointtisi. Ihmettelen vähän monia noista muista kommenteista :)

Kyllähän sitä aina venyä voi ja jokaista pikkujuttua ei tarvitse laskea, mutta jos se menee kovin yksipuoliseksi niin rajoja vaan peliin.

Tuo kalahti korvaan pahiten, että mies ottaa lomarahat itselleen ja käyttää ne omiin huvituksiin! Siinä olisin ymmärtänyt, jos ne olisivat perheelle menneet, mutta että noin... ei kuulosta ihan yhteen hiileen puhaltamiselta!

Nuo peräkkäiset lomavuorot oli tosi hyvä idea, kuulostaa reilulta.

Vierailija
34/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitäkää peräkkäin miehen kanssa, niin lapsi saa 4 viikkoa lomaa. Silloin saat itsekin 2 viikon palkan lisää ja ei tarvitse hoitaa kotia ja lasta 2 viikkoa miestä enemmän.

Ap, ymmärrän hyvin pointtisi. Ihmettelen vähän monia noista muista kommenteista :)

Kyllähän sitä aina venyä voi ja jokaista pikkujuttua ei tarvitse laskea, mutta jos se menee kovin yksipuoliseksi niin rajoja vaan peliin.

Tuo kalahti korvaan pahiten, että mies ottaa lomarahat itselleen ja käyttää ne omiin huvituksiin! Siinä olisin ymmärtänyt, jos ne olisivat perheelle menneet, mutta että noin... ei kuulosta ihan yhteen hiileen puhaltamiselta!

Että peräkkäin lusitaan lomat lapsen kanssa kun KUMPIKAAN ei voi pitää koko lomaa ja menettää HIEMAN RAHAA. Se on vain rahaa! Ihmiset maksavat yleensä rahaa siitä että saisivat enemmän vapaa-aikaa perheen kanssa.

Ja toisaalta, jos miehellä ei ole uuden työn takia mahdollista pitää kuin 2 viikkoa lomaa ja hän saa lomarahat, miksi se olisi pois teidän perheelle taloudesta jos kummankin palkat menevät kuitenkin 50% / 50% perheen hyväksi?

Miettikää lapsen parasta, älkää vain itseänne.

Vierailija
35/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että peräkkäin lusitaan lomat lapsen kanssa kun KUMPIKAAN ei voi pitää koko lomaa ja menettää HIEMAN RAHAA. Se on vain rahaa! Ihmiset maksavat yleensä rahaa siitä että saisivat enemmän vapaa-aikaa perheen kanssa.

Ja toisaalta, jos miehellä ei ole uuden työn takia mahdollista pitää kuin 2 viikkoa lomaa ja hän saa lomarahat, miksi se olisi pois teidän perheelle taloudesta jos kummankin palkat menevät kuitenkin 50% / 50% perheen hyväksi?

Miettikää lapsen parasta, älkää vain itseänne.

Miten niin kujalla? Me ollaan perhekeskeisiä ihmisiä, useampi lapsi, onnellinen perhe. Kuinka paljon lasten kanssa sitten sinun mielestäsi pitäisi lomailla?

Nykyään me pystytään pitämään lomaa se 4 viikkoa kesässä ja se on minusta todella hyvin!

Silloin kun oltiin opiskelijoita, ei pystytty. Eikä myöskään silloinkaan, kun firma oli vasta perustettu. Alle kouluikäiset lapset olivat silloin tietysti päivähoidossa, toki pyrittiin vähän lyhyempää päivää järjestämään.

Koko aika ollaan toimittu perheen parhaaksi, pidetty huolta kaikkien perheenjäsenten hyvinvoinnista parhaalla mahdollisella tavalla.

Jos oltaisiin ajateltu, että joka kesä pitää pystyä 5 viikkoa lomailemaan niin oltaisiin sinne vuokraslummiin jääty jne... se on sitten toinen tarina, mitä siitä olisi ajan myötä voinut seurata. Asuinpaikan merkitys on tosi suuri, mutta tää nyt menee jo ot.

Jokatapauksessa, jos kaiken maailman kansalta alkaa kysellä mielipiteitä siitä miten pitäisi elää, niin vastauksia todella tulee laaja kirjo.

Parhaiten niiden analysoinnissa toki auttaa se, että katsoo mikä on ko. tyypin/perheen tilanne ja haluaako sellaista itselle. Jos se on todellakin niin ihailtava, niin voihan sellaisesta tietysti lähteä mallia ottamaan.

T: 34

PS. Rahalla on muuten aika suuri merkitys hyvinvointiin, myös lasten kohdalla.

Vierailija
36/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOUTUU olemaan lomalla lasten kanssa! Eikö se ole etuoikeus? Kummastelen miehessäsi sitä, että hän ei valitse yhdessäoloa perheen kanssa. Sinussa kummastelen vastentahtoisuuttasi lomailla omien lastesi kanssa. Pitikö ne lapset hankkia?

Vierailija
37/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla ettei miehesi halua olla 4 viikkoa lomalla perheensä kanssa -niin se vain usein on!!

En kylläkään ymmärrä miten joku ÄITI ei halua olla lastensa kanssa vaikka koko kesää? Se jos mikä olisi luxusta lapsille, jotka elämänsä viettäneet vieraiden hoivissa -karseeta!

Vierailija
38/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin, että minä lomailen lasten kanssa yhdeksän viikkoa, ja isä on mukana kuusi viikkoa. Minä en ymmärrä ap:n miestä, meillä kyllä mies ottaa lomarahat vapaana, että ehditään lomailla yhdessä mahdollisimman paljon. Talvella olemme lomalla kaikki koululaisten loma-ajat, sekä isä että minä.

Vierailija
39/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla ettei miehesi halua olla 4 viikkoa lomalla perheensä kanssa -niin se vain usein on!!

En kylläkään ymmärrä miten joku ÄITI ei halua olla lastensa kanssa vaikka koko kesää? Se jos mikä olisi luxusta lapsille, jotka elämänsä viettäneet vieraiden hoivissa -karseeta!

Ihan yhtä vastenmielinen on mies, joka ei halua viettää lastensa kanssa vaikka koko kesää.

Vierailija
40/132 |
24.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fattar du? Ja mies selvästi laskeskelee ainakin minusta. Siitä ap nurisee!