Haluan meille opeille kokonaistyöajan.
Olisi selkeä työaika, minkä puitteissa työt hoidetaan. Tiedän niin monia, jotka lähtevät juosten koulusta heti tuntien päätyttyä, eivätkä valmistele mitään kotona. Sanovat sen myös ääneen.
Lapselleni on sattunut juuri tällainen taikuri opettajaksi, mikä harmittaa minua suuresti.
Mitään puolustusta tällaisella opettajalla ei ole toimintaansa ja he ovat myöskin juuri niitä, jotka kieltäytyvät jyrkimmin pitämästä esim. vanh.vartteja vanhemmille sopivampiin aikoihin.
Terv työnsä hoitava ope
Kommentit (62)
mietin sitä, miten paljon paperimateriaalia teillä oikein on? Korjattavat kokeet ym. tietenkin, mutta kai teillä nyt on opetusmatsku sähköisessä muodossa?
Ymmärrän kyllä, ettei joka paikassa ole uusinta tekniikkaa, mutta ei tällä palstalla voi olla näin paljon opettajia, jotka menevät edelleen kalvoilla ja paperipinoilla...
Tämä ihmetykseni koskee lähinnä aineenopettajia, luokanopettajilla on kai vähän eri opetusmenetelmät.
Tuskin nämä trollaajat täällä edes ovat opettajia. Korkeintaan opiskelevat opettajiksi. Mitä järkeä on tällaisella hulivilipalstalla keskustella tuollaisista? Menkööt mieluummin vaikka lakkoon, jos ovat niin tosissaan niiden työhuoneidensa kanssa.
Pitäkää nyt vaan kiltisti ne lyhyet työpäivät ja pitkät lomat. kaikkea ei voi saada.
Minusta se on erittäin hyvä ratkaisu, ja suosittelen sitä muillekin.
Aineenope olen. Ei varmaan kadehdituta? Materiaali on suureksi osaksi esim. novellikokoelmia, käsin piirtämiäni pohjia ja muuta paljon tilaa vaativaa. Toki on sähköisessä muodossa lähes kaikki tekemäni monisteet ym.
mietin sitä, miten paljon paperimateriaalia teillä oikein on? Korjattavat kokeet ym. tietenkin, mutta kai teillä nyt on opetusmatsku sähköisessä muodossa? Ymmärrän kyllä, ettei joka paikassa ole uusinta tekniikkaa, mutta ei tällä palstalla voi olla näin paljon opettajia, jotka menevät edelleen kalvoilla ja paperipinoilla... Tämä ihmetykseni koskee lähinnä aineenopettajia, luokanopettajilla on kai vähän eri opetusmenetelmät.
Tunnithan suunnitellaan opetussuunnitelman mukaan, sama opetussuunnitelma oppiainesisältöineen ollut peruskouluss voimassa vuodesta 2004. Siellä kerrotaan mitä pitää opettaa. Miksi pitäisi joka vuosi suunnitella alusta alkaen uudelleen?
VHS-video! Ei tosta mitään tule. Ihan kauheeta, ihmisarvoa alentavaa.
Aineenope olen. Ei varmaan kadehdituta? Materiaali on suureksi osaksi esim. novellikokoelmia, käsin piirtämiäni pohjia ja muuta paljon tilaa vaativaa. Toki on sähköisessä muodossa lähes kaikki tekemäni monisteet ym.
mietin sitä, miten paljon paperimateriaalia teillä oikein on? Korjattavat kokeet ym. tietenkin, mutta kai teillä nyt on opetusmatsku sähköisessä muodossa? Ymmärrän kyllä, ettei joka paikassa ole uusinta tekniikkaa, mutta ei tällä palstalla voi olla näin paljon opettajia, jotka menevät edelleen kalvoilla ja paperipinoilla... Tämä ihmetykseni koskee lähinnä aineenopettajia, luokanopettajilla on kai vähän eri opetusmenetelmät.
VHS-video! Ei tosta mitään tule. Ihan kauheeta, ihmisarvoa alentavaa.
Siellä lukee, mitä oppilaiden pitää oppia. Eikä siellä lue, että pitää oppia sanaluokat ja derivoiminen vaan esim. kielen rakenteesta jne.
Pitäähän opettajan suunnitella, mitä oppitunnin aikana tapahtuu. Ei sinne voi vain mennä luokan eteen heilumaan ja alkaa puhua jotain jostain aiheesta ja lopettaa kolmen vartin päästä.
Tunnithan suunnitellaan opetussuunnitelman mukaan, sama opetussuunnitelma oppiainesisältöineen ollut peruskouluss voimassa vuodesta 2004. Siellä kerrotaan mitä pitää opettaa. Miksi pitäisi joka vuosi suunnitella alusta alkaen uudelleen?
Mulla onkin piirtoheitin, vhs-video ja dvd-soitin!
Kokeet ovat monet sähköisessä muodossa, kun niitä niin yritän tehdä, mutta esim. kuvat täytyy ihan kopiokoneella kopsata... Monisteet paperiversioina paitsi ihan uusimmat.
Meilläkin varttiajat olivat klo 8.45, 9.15 tai 13.30 ei kukaan ko. aikoihin voi menn
Vartti kuuluu jokaiselle oppilaalle eikös siitä mainita ihan opetussuunnitelmassa.Yhetys opetustoimenpäällikköön.kaikki tai ei mitään
No huhhuh!Miksi olet kupeistasi kersoja puskenut jos et vanhempainvarttiin ehdi?
Sitä mieltä olen että lopetetaan peruskoulu kokonaan. Ihmisten röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Opettakaa narsistiset vanhemmat narsistiset penikkanne ihan itse!
Meilläkin varttiajat olivat klo 8.45, 9.15 tai 13.30 ei kukaan ko. aikoihin voi menn
Vartti kuuluu jokaiselle oppilaalle eikös siitä mainita ihan opetussuunnitelmassa.Yhetys opetustoimenpäällikköön.kaikki tai ei mitään
No huhhuh!Miksi olet kupeistasi kersoja puskenut jos et vanhempainvarttiin ehdi?
Sitä mieltä olen että lopetetaan peruskoulu kokonaan. Ihmisten röyhkeydellä ei ole mitään rajaa. Opettakaa narsistiset vanhemmat narsistiset penikkanne ihan itse!
Tai pikemminkin palkkauksen.. Jos haluatte, ni siirtykää samaan ku koulunkäyntiohjaajat, kaikki lomat lomautettuna!!
terveisin opettajien KITINÄÄN kyllästynyt.
Tai pikemminkin palkkauksen.. Jos haluatte, ni siirtykää samaan ku koulunkäyntiohjaajat, kaikki lomat lomautettuna!!
terveisin opettajien KITINÄÄN kyllästynyt.
Mä olen alotteleva yläkoulun/lukion opettaja. Ja teen kyllä ihan hemmetisti töitä. Ehkä keskimäärin 6 tuntia unta ja 1-2 tuntia työmatkoihin, syömisiin, peseytymisiin yms. Kaikki muu aika menee hiki hatussa töiden merkeissä. Ja silti joka päiväksi riittää surkeasti valmisteltuja (ja surkeasti meneviä) tunteja kun ei vaan ehdi. Ja mulla ei edes ole mitään ryhmänohjaajan velvollisuuksia tai yhteydenottoja vanhempiin. Mun palkkaus on ihan hyvä, se on lähes 3500, mikä johtuu huimasta määrästä ylitunteja.
Jos joskus tästä kokemuksesta (ja muutamasta tulevasta) viisastuneena selviydyn tunneistani niin että voin vaan mennä sinne tunnille ja hoitaa hommat, niin olen perskules soikoon sen ansainnut!
Hommaa ei sitä paitsi mitata tehdyillä tunneilla, koska tämä on ihmissuhdetyötä (jotkut osaavat splitata sen ihmissuhdeosion pois, mutta minä en). Niinpä epäonnistunut suhde joidenkin oppilaitten kanssa aiheuttaa jatkuvaa masennusta ja epätoivoa. Onneksi ne helmet (joilla en tarkoita niitä robottimaisesti viittaavia hikipinkoja) aiheuttavat niin suurta iloa, että sen avulla jaksaa tätä työtä.
Kokonaistyöaikaa en minäkään kannata. Ensinnäkin tunnit eivät minulle mitenkään riittäisi ainakaan tässä vaiheessa. Mutta varsinainen syy on se, että pelkään siitä kokonaistyöajastaa unohtuvan kokonaan se tuntien suunnittelun osuus. Rehtori täyttää sen koululla istuvien opettajien päivän joillain pilipalitehtävillä ja sen jälkeen ei enää nukkuakaan kerkiä, kun pitäisi ne tunnit valmistella. turha unelmoida että valmisteluun käytettävästä ajasta koskaan mitään maksettaisiin, juuri siksi että eri opettajilta kuluu niin kovin eri lailla aikaa siihen. Kuka edes kehtaisi ilmoittaa niitä ylitunteja, kun saisi vaan niskaan haukut "tehottomuudesta".
Ja palkasta sen verran että opettajilla oli aikanaan sama syteemi kuin avustajilla. Eli palkka työjasta ja kesä palkatta. Mutta sitten se sama palkkapotti jaettiin tasaisesti koko vuodelle. Ihan sama mulle, vaikka olisi kesä palkatta, kunhan se koko palkka sitten maksettaisiin työkuukausien aikana.
saa tehdä pirusti töitä tuntien eteen. Itse opetan vielä siinä mielessä helppoja aineita eli matemaattisia aineita, mutta joka ilta raadan seuraavan päivän tuntien eteen sen kolmisen tuntia. Enemmänkin pitäisi, mutta en vaan ehdi. Tuon kolme tuntia otan siinä vaiheessa, kun lapset menee nukkumaan ja itse pääsen harvoin nukkumaan ennen puoltayötä tuosta syystä. Lisäksi joka viikonloppu teen runkoa viikolle, jotta selviän tuolla kolmella tunnilla per ilta sitten viikon aikana. Pyöreästi voisi laskea, että teen opetuksen eteen töitä viikossa kotona 3*5 + viikonloppuna 3-5 tuntia eli 18-20 tuntia viikossa. Silti tuntini ovat välillä todella huonoja ja ottaa itseäkin päähän, kun joskus en ehdi tehdä valmistelua kunnolla ja sitten saattaa tulla sen takia huono tunti. En yhtään epäile, etten tähän rutinoidu ja pääse vuosien saatossa helpommalla, mutta nyt kyllä menee ihan kohtuullinen aika.
Mulla haastetta tuo myös ainehallinta. Tottakai osaan opetettavat aineeni, mutta jokainen yliopistossa opiskellut tietää, ettei oman alansa nippelitietoa muista tuosta vaan. Kaikki pitää kaivaa, googlettaa ja kerrata, ettei joudu noloon tilanteeseen. Opetan lukiossa, joten oppilaat on hanakoita huomaamaan, jos en nyt just tasan muista jotain. Nuorten mittapuu opettajan ainehallinnalle on todellakin pienten nippelitietojen osaaminen ja pitävät heti osaamattomana, ellei muista suunnilleen kaikkea. Suorastaan testaavat siitä. Kokenut opettaja on oppinut ne kaikki ulkoa, joten siinä mielessäkin pääsee helpommalla.
luokilla 1-3. Opettaa vain näitä kolmea luokkaa.
Kirjan mukaan mennään. Kukaan ei saa tehdä yhtään ylimääräistä tehtävää kun menee hänen rytmit sekaisin. Kummallakin lapsella oli samat kokeet. Ope ei pitänyt vanhempainvartteja. Parasta oli, että eivät päässeet mäkeä laskemaan laskiaisena muiden mukana mäelle, koska opettaja on niin lihava, ettei jaksanut sinne kävellä. Kykkivät sitten laskiaistiistain koulun pihalla.
Englanninopetus oli kolmannella varsinaista tankeroenglannin riemujuhlaa. Ja tämä ope tosiaan myös häipyi heti klo 12 kun koulu loppui ja puhelimeen ei vastannut jos olisi ollut jotain kysyttävää. Ei kyllä valmistellut tunteja ja näiden ekaluokkien kokeiden tarkistukseen ei paljon aikaa tainnut mennä.
etenemällä koulukirjan mukaan.
Mitään muuta hän ei tarjoa, eikä tuo opetukseen tämän lisäksi. Minusta tuo on surullisen surkeata työskentelyä.
Myöskään ne, jotka väittävät, ettei tunteja tarvitse suunnitella kokemukseen vedoten: Arrgh, teitä. Jatkuva päivitys on tarpeen ja suotavaa; mistä teille oikein maksetaan?
menee nyt aiheen ohi pahasti, mutta eikö todella vieläkään ole kaikissa kouluissa aineenopettajia kielten opetukseen? Vitsit miten mä olen ollut pimennossa, kun olen kuvitellut että kieliä opettaa vain aineenope. Ja ilmeisesti olen ollut todella onnekas. Meillä nimittäin oli jo 80-luvun lopussa oikea englanninope jo heti alusta lähtien. Ilmankos meille sanottiinkin yläasteella että kuulee kyllä että tätä luokkaa on oikea opettaja opettanut, lausuimme kuulemma hyvin. :D
Pienemmillä alakouluilla ei ole aineenopettajia edes kielten opetukseen, musiikista tai käsitöistä puhumattakaan. Isommilla paikkakunnnilla ja isommissa kouluissa on. Lisäksi monissa erityiskouluissa ei viitsitä panostaa opetukseen sen vertaa, että kielissä olisi aineenopettajia. Niinpä niissä voi hyvin käydä niin, että sellainenkin, joka kyllä itse pystyisi opiskelemaan normaalioppimäärän, joutuu tyytymään tähtioppimäärään siksi, että sen enempää opetusta ei vain ole. Eikö olekin loistavaa ja tasa-arvoista?
menee nyt aiheen ohi pahasti, mutta eikö todella vieläkään ole kaikissa kouluissa aineenopettajia kielten opetukseen? Vitsit miten mä olen ollut pimennossa, kun olen kuvitellut että kieliä opettaa vain aineenope. Ja ilmeisesti olen ollut todella onnekas. Meillä nimittäin oli jo 80-luvun lopussa oikea englanninope jo heti alusta lähtien. Ilmankos meille sanottiinkin yläasteella että kuulee kyllä että tätä luokkaa on oikea opettaja opettanut, lausuimme kuulemma hyvin. :D
Alakoulussa opetin urani alussa, ja valmisteluihin meni järkyttävä määrä aikaa. Tein töitä kaikki illat ja viikonloput. Onneksi ei ollut lapsia tuolloin!
Korjasin kokeiden lisäksi matematiikan kirjat ja äidinkielen kirjat säännöllisesti sekä kirjoitusvihot. Suunnittelin valtavia määriä tehtäviä, ryhmätöitä, kokeita yms. Kollegani kyllä pääsivät helpommalla. Harva alakoulun opettaja teki töitä juuri lainkaan oppituntiensa jälkeen - erityisesti ne rutinoituneet vanhemmat opet.
Yläkoulussa vain harva oli niitä, jotka lähtivät heti oppituntien jälkeen ja jotka eivät lainkaan suunnitelleet tuntejaan. Toki näitäkin oli ja on, mutta vähemmän. Enemmän on sellaisia tapauksia, jotka joka päivä viettävät tunnin tai kaksi koulun jälkeen mutta eivät muuten sitten tee töitä vapaa-ajallaan.
Ei kaikkien opettajien tarvitsekaan suoriutua samassa ajassa töistään, mutta harmittaahan välillä se, että tunnollisesti töitä tekevä saa osaamattoman leiman. Faktahan on, että eri luokkia ei voi opettaa vuodesta toiseen samalla kaavalla. Oppikirjatkin jo siinä ajassa vaihtuvat ja itse päivittelen niin tunnin rakennetta kuin tehtävämonisteitakin. Jotkut monisteet sopivat vuosikausia, toiset eivät. Joillakin luokilla saman asian oppimiseen menee vähemmän aikaa ja joillakin enemmän.
Minusta olisi siis tärkeää päästä eroon myytistä, että kerran hyvin suunnitellulla konseptilla voi jatkaa vuosikausia. Toki aloittelevilla opeilla menee enemmän aikaa tuntien suunnitteluun kuin muilla, koska mitään kokemusta toimivasta konseptista ei ole. Mutta ei se tarkoita sitä, että muut voivat olla suunnittelematta tunteja täysin.
Niillä 1600 tunnilla vuodessa takaa sen, että seuraavassa laitoksen vähien määräaikaisten tehtävien jaossa jää nätisti rannalle, kun tutkimustyö ei ole edennyt korkeimpien standardien mukaisesti. Ja "työajanseurantaan" tunnetusti merkitään joka päivälle vakiomäärä tunteja sille projektille, josta palkka maksetaan, ihan riippumatta siitä, mitä ja kuinka kauan on sattumalta tehnyt. Että se niistä ylitöistä. Kokemuksesta voin sanoa, että nykyiset tehtävät yksityisellä sektorilla ovat paljon yksinkertaisempia ja palkkakin on parempi, vaikka kotiin pääsee joka päivä pykälässä ja työsuhdekin on vakituinen.