Haluan meille opeille kokonaistyöajan.
Olisi selkeä työaika, minkä puitteissa työt hoidetaan. Tiedän niin monia, jotka lähtevät juosten koulusta heti tuntien päätyttyä, eivätkä valmistele mitään kotona. Sanovat sen myös ääneen.
Lapselleni on sattunut juuri tällainen taikuri opettajaksi, mikä harmittaa minua suuresti.
Mitään puolustusta tällaisella opettajalla ei ole toimintaansa ja he ovat myöskin juuri niitä, jotka kieltäytyvät jyrkimmin pitämästä esim. vanh.vartteja vanhemmille sopivampiin aikoihin.
Terv työnsä hoitava ope
Kommentit (62)
ja samanlaiset lomakertymät kuin muillekin kunta-alan työntekijöille. Loppuisi opettajien selittelyt ja muiden työntekijöiden motkottaminen. Silloin tehdystä työstä maksetaan ja nämä, joiden "ei tarvitse suunnitella ja valmistella" saavat työmääränsä mukaista palkkaa. Kyllä kokeneellakin opettajalla pitäisi olla sen verran ammattiylpeyttä, että käyttää työaikaan laskettuja tunteja työnsä valmisteluun. Sääli, että teitäkin on, jotka menevät siitä läpi, missä aita on matalin.
mutta
silloin minä haluan kunnon työtilan, jossa suunnittelua, yhteydenpitoa ja korjaamista voi tehdä.
Nyt tilanne on se, että minun on pakko tuoda työt kotiin - ja kodin rauhaan.
(Ei ole omaa luokkahuonetta, eikä kunnon työtilaa. Opehuoneessakin jaan pienen pyöreän pöydän kuuden muun open kanssa. Ja tietokonetta ei tietenkään ole työn puolesta..)
T. äikän opeKun meillä hirveä pula luokkatiloista. Ja niissä tosiaan on opetusta 8-15 (joskus pidempäänkin), sekä yläkoululle, että lukiolle.
Oma opetukseni saattaa olla esim klo 8-12, niin missäköhän kannon nokassa sitten istuisin noiden konseptipapereideni kanssa.
Valitettavasti kun noita aineita ei voi korjata läppärillä. Ja kyllä jumalaton opehuoneen härdelli häiritsee minua niin paljon, että kirjoitelmien korjaaminen on vaikeaa. Kyllä opiskelijatkin mielestäni ansaitsevat töilleen täyden huomioni.Mene johonkin tyhjään luokkaan. Moni yhtä korkeasti kouluttautunut työskentelee avokonttorissa vaativissa tehtävissä. Työpiste saattaa jopa vaihtua joka päivä. Luokkahuoneessa on sentään oma rauha. Ja käytä sitä samaa kannettavaa kuin kotonasi.
Lapset ja mies säätää ympärillä - teksti täynnä virheitä...Kyllä on kurjaa, kun ei voi missään tehdä töitä. Sun kannattaa vaihtaa alaa.
Kun opetus päättyy, niin meikäläisen katumaasturi kurvaa koulun pihasta kohti kotia. Siellä on sitten mukava vetää veluurit jalkaan ja odotella lapset koulusta. Lasten tehdessä läksyjään kaivan omat kotitehtäväni esiin.
Kyllä minun kelpaa :) (Onneksi tuli valittua tämä ammatti. Ja enää muutama kuukausi kesälomaan. Pitkä ulkomaanreissu odottaa...)
opettajainhuoneeseen kaikkine materiaaleineen. Tietokone ja tulostin ovat myös usein välttämättömiä. Opettajainhuoneessa on yksi kahvipöytä ja aikamoinen meteli, koska siellä keskustellaan. Mitään työskentelytilaa ei ole.
Miksi sinulle on tärkeää, että minä tekisin kaiken työni koululla? Minulle sopii tämä työpaikan vaihto kesken työpäivän ihan hyvin. En valita iltatöiden määrää.
Tylsä juttu sinänsä, että sinunkin tunnepurkauksesi syy oli näköjään kateus lomaviikoista. Opiskele opettajaksi! Esim. erityisopettajista on valtava pula.
Järkytytkö, jos kerron, että Suomessa on monta äidinkielenopettajaa?
-äikänmaikka
Opetusmateriaalia minulla on kotona työhuoneellinen, eikä niille ole paikkaa koulussa. Minun on tehtävä kaikki tuntien ulkopuolinen työ kotona. -äikänmaikka
Jos kaikki luokat on täynnä, niin opettajainhuoneessa täytyy olla tilaa. Mutta OAJ on aivopessyt teidät vinkumaan joka paikassa, että pitää saada oma täysin varusteltu kirjasto ja toimisto, jotta suostutte tekemään töitänne työpaikalla. Oikeita syitä vinkumiselle on tasan kolme: kesäkuu, heinäkuu ja elokuu. P.S. Äikän opettajasta tuli näemmä äikänmaikka. Katsoisit sieltä kirjoistasi, kumpi muoto on oikein.
Opetusmateriaalia minulla on kotona työhuoneellinen, eikä niille ole paikkaa koulussa. Minun on tehtävä kaikki tuntien ulkopuolinen työ kotona.
-äikänmaikka
Jos kaikki luokat on täynnä, niin opettajainhuoneessa täytyy olla tilaa.
Mutta OAJ on aivopessyt teidät vinkumaan joka paikassa, että pitää saada oma täysin varusteltu kirjasto ja toimisto, jotta suostutte tekemään töitänne työpaikalla. Oikeita syitä vinkumiselle on tasan kolme: kesäkuu, heinäkuu ja elokuu.
P.S. Äikän opettajasta tuli näemmä äikänmaikka. Katsoisit sieltä kirjoistasi, kumpi muoto on oikein.
Ja opehuoneessa niitä töitä tekeviä opettajia ihan kiitettävästi. Meillä on 30 luokkahuonetta ja 50 opettajaa. Tämä merkitsee, että 20 opettajaa on aina vapaalla esim. hyppytunnilla. Toisaalta sitten kotitalousopettaja saattaa omien tuntiensa jälkeen tehdä omassa luokkahuoneessaan valmisteluja tai tilauksia, joten kaikki luokkahuoneet eivät ole aina vapaina, vaikka siellä ei opetettaisikaan.
Opettajanhuoneessa on kaksi puhelinta ja neljä tietokonetta näiden 20 vapaana olevan opettajan käyttöön. Lisäksi yhden kansion verran työtilaa ja istumapaikka löytyy 40 opettajalle. Loput 10 saavat mieluiten sairastaa jatkuvasti tai opettaa kellon ympäri. Työpuhelut hoidetaan siis samassa tilassa, kopiokone on erotettu vain sermillä. Kaiken maailman kirjaesittelijät roikkuvat samassa työtilassa. Lisäksi opettajanhuoneessa on vaihdettava ne kaikki tarpeelliset tiedot toisten opettajien kanssa, joten rauhallista siellä ei ole koskaan.
Minusta on järkyttävää opettajan työtilojen aliarvioimista kuitata työtilojen puutteen sillä, että saa viettää 2,5 kk kesälomaa. Eiköhän se kesäloma johdu ihan siitä, että palkka on surkea työn vaativuuteen nähden. Itse pääsin vihdoin 10 vuoden jälkeen nippa nappa 3000 euron bruttopalkkaan. Lisätunteja ei meidän koulussamme ole tarjolla.
T. Se yläkoulun ope ylempää
Opettajien palkat nousisivat ja kulut kasvaisivat.
Nythän on niin että tietyt tehtävät opettajan on tehtävä, ehti sitten tai ei. Opettaja ei saa nykyään palkkaa ylitöistä. Ylitunneista kyllä, muttei ylitöistä sinänsä. Esimerkiksi kotien kanssa tehtävästä yhteistyöstä ei saa ylityökorvausta silloinkaan kun yhteydenpito ja asioiden selvittely vie selkeästi tavallista enemmän aikaa.
töitä joka päivä klo 15.30-17.30 asti (riippuen, onko minun vuoroni hakea lapset pk:sta). Sitten lähden kotiin, jossa teen vain kotihommia. En voisi kuvitellakaan, että vielä illalla klo 21 tekisin jotain työhommia, koska olen iltaisin niin kuolemanväsynyt.
t. luokanope
opettajainhuoneeseen kaikkine materiaaleineen. Tietokone ja tulostin ovat myös usein välttämättömiä. Opettajainhuoneessa on yksi kahvipöytä ja aikamoinen meteli, koska siellä keskustellaan. Mitään työskentelytilaa ei ole.
Miksi sinulle on tärkeää, että minä tekisin kaiken työni koululla? Minulle sopii tämä työpaikan vaihto kesken työpäivän ihan hyvin. En valita iltatöiden määrää.
Tylsä juttu sinänsä, että sinunkin tunnepurkauksesi syy oli näköjään kateus lomaviikoista. Opiskele opettajaksi! Esim. erityisopettajista on valtava pula.
Järkytytkö, jos kerron, että Suomessa on monta äidinkielenopettajaa?
-äikänmaikka
Opetusmateriaalia minulla on kotona työhuoneellinen, eikä niille ole paikkaa koulussa. Minun on tehtävä kaikki tuntien ulkopuolinen työ kotona. -äikänmaikka
Jos kaikki luokat on täynnä, niin opettajainhuoneessa täytyy olla tilaa. Mutta OAJ on aivopessyt teidät vinkumaan joka paikassa, että pitää saada oma täysin varusteltu kirjasto ja toimisto, jotta suostutte tekemään töitänne työpaikalla. Oikeita syitä vinkumiselle on tasan kolme: kesäkuu, heinäkuu ja elokuu. P.S. Äikän opettajasta tuli näemmä äikänmaikka. Katsoisit sieltä kirjoistasi, kumpi muoto on oikein.
En ole kateellinen, vaan tiedän, että ette halua luopua pitkistä lomistanne. Itse olen tavallaan aina lomalla, koska olen jo eläkkeellä. Omalla alallani jäädään eläkkeelle alle 5-kymppisinä.
Sääli kyllä, että opettajat eivät anna toisilleen työrauhaa. Voisivathan he varmaan keskustella jossain muuallakin kuin sen työpöydän ääressä.
työtilan koululle. En vaadi paljoa, muutama kunnon hyllymetri, ja pätkä pöytää, joka on nimenomaan minun käytössäni. Sen voi minusta työnantaja halutessaan tarjota työntekijälleen. Omia luokkia aineenopeilla ei useinkaan ole, joten kyllä se oma paikka tarvitaan. Ja taukotila ei ole työpaikka kenelläkään muullakaan, ei tarvitse olla opellakaan. Eikä se ole muilta pois, jos ope kunnioittaa hieman omaa työtään.
Ja sellainen ope ei kyllä opena kehity, joka suunnittelee tuntinsa vain sen 'ekan kierroksen' aikana, eikä sitten enää.
Eikä kaikissa kouluissa ole mitään työpöytää, on vain kahvipöytä omien eväiden syöjille.
Miten kehtaat edes ottaa esille kielteisenä asiana opettajien lomaviikot, kun et itse ole tehnyt kuin murto-osan siitä työmäärästä, jonka muut työntekijät tekevät?
opettajainhuoneeseen kaikkine materiaaleineen. Tietokone ja tulostin ovat myös usein välttämättömiä. Opettajainhuoneessa on yksi kahvipöytä ja aikamoinen meteli, koska siellä keskustellaan. Mitään työskentelytilaa ei ole. Miksi sinulle on tärkeää, että minä tekisin kaiken työni koululla? Minulle sopii tämä työpaikan vaihto kesken työpäivän ihan hyvin. En valita iltatöiden määrää. Tylsä juttu sinänsä, että sinunkin tunnepurkauksesi syy oli näköjään kateus lomaviikoista. Opiskele opettajaksi! Esim. erityisopettajista on valtava pula. Järkytytkö, jos kerron, että Suomessa on monta äidinkielenopettajaa? -äikänmaikka
En ole kateellinen, vaan tiedän, että ette halua luopua pitkistä lomistanne. Itse olen tavallaan aina lomalla, koska olen jo eläkkeellä. Omalla alallani jäädään eläkkeelle alle 5-kymppisinä. Sääli kyllä, että opettajat eivät anna toisilleen työrauhaa. Voisivathan he varmaan keskustella jossain muuallakin kuin sen työpöydän ääressä.
tässäkin ketjussa opettajat vouhkaavat, että työaika ei riitä ja ylityökorvauksia ei saa, mutta sitten kuitenkin torjutaan kokonaistyöaika, joka poistaisi nämä ongelmat. Mutta totuushan on se, että saavutetuista eduista ei luovuta. Kun kerran vähemmälläkin työpanoksella saa täyden palkan, niin kuka sitä nyt enemmän tekisi. Tiedoksi niistä ylityökorvauksista: harva kunta-alalla niitä rahana saa. Ne annetaan ylityövapaina, joita opettajat pystyvät hyvin pitämään esim. kesäaikana tai koulujen muina loma-aikoina jos/kun tekin siirrytte siihen normaaliin tapaan kerryttää lomaa.
työn tekemiseen hyvin. Siinä tapauksessa: jos opettaja saisi ylityövapaita, jäisi jotain oppilaiden kannalta tärkeää tekemättä. En nytkään selviä työviikosta 40 tunnissa. Työni on kuitenkin valintani. Pidän siitä, että työpäivän voi jaksottaa koko päivän ajalle.
tässäkin ketjussa opettajat vouhkaavat, että työaika ei riitä ja ylityökorvauksia ei saa, mutta sitten kuitenkin torjutaan kokonaistyöaika, joka poistaisi nämä ongelmat. Mutta totuushan on se, että saavutetuista eduista ei luovuta. Kun kerran vähemmälläkin työpanoksella saa täyden palkan, niin kuka sitä nyt enemmän tekisi. Tiedoksi niistä ylityökorvauksista: harva kunta-alalla niitä rahana saa. Ne annetaan ylityövapaina, joita opettajat pystyvät hyvin pitämään esim. kesäaikana tai koulujen muina loma-aikoina jos/kun tekin siirrytte siihen normaaliin tapaan kerryttää lomaa.
Vaikka siellä koululla olisikin työtilat, niin eivät ne kelpaisi. Mieheni on aineenopettaja ja hän on sanonut sen suoraan.
Vaikka siellä koululla olisikin työtilat, niin eivät ne kelpaisi. Mieheni on aineenopettaja ja hän on sanonut sen suoraan.
Aion kertoa huomenna pomolle, että teen työt kahden tai kolmen tunnin pätkissä niin kuin omalle vartalolleni sopii. Työ on mun valintani, joten pomolla ei pitäisi olla siihen urputtamisen sijaa! Sitä paitsi kunta-alan työntekijänä asia ei edes kuulu hänelle, koska pomohan ei maksa mun palkkaa!
työn tekemiseen hyvin. Siinä tapauksessa: jos opettaja saisi ylityövapaita, jäisi jotain oppilaiden kannalta tärkeää tekemättä. En nytkään selviä työviikosta 40 tunnissa. Työni on kuitenkin valintani. Pidän siitä, että työpäivän voi jaksottaa koko päivän ajalle.
Älä ihan noin alas alennu.
Aion kertoa huomenna pomolle, että teen työt kahden tai kolmen tunnin pätkissä niin kuin omalle vartalolleni sopii. Työ on mun valintani, joten pomolla ei pitäisi olla siihen urputtamisen sijaa! Sitä paitsi kunta-alan työntekijänä asia ei edes kuulu hänelle, koska pomohan ei maksa mun palkkaa!
kokonaistyöajan eli olen koululla klo 8-16 (paitsi useamman kerran kuukaudessa opekokoukset, tiimipalaverit, vanhempainillat jne, jolloin työaika venyy myöhempään). Korjaan kokeita, valmistelen tunteja, vastaan soittopyyntöihin jne. Tämän ajan jälkeen en ole tavoitettavissa. En vastaa illalla Wilma-viesteihin enkä anna vanhemmille omaa henkilökohtaista kännykkänumeroani. Koeviikoilla, yo-kokeiden aikana jne. teen töitä myös viikonloppuisin. Tämä toimii hyvin ja saan selkeän rajan vapaa-aikaan. Opehuoneessa voi tehdä töitä, jos käyttää korvatulppia ja on hyvä keskittymiskyky. tietenkin pitää olla mukana oma tietokone.
tässäkin ketjussa opettajat vouhkaavat, että työaika ei riitä ja ylityökorvauksia ei saa, mutta sitten kuitenkin torjutaan kokonaistyöaika, joka poistaisi nämä ongelmat.
Mitä se ratkaisee? Näytä minulle se yliopiston opettaja, joka saa vuosittaiset työnsä tehtyä niiden 1600 tunnin aikana, jotka työlle on viisaasti laskettu, niin minä patentoin ikiliikkujan.
että silloin tehdyistä tunneista saa palkan ja ylimenevistä korvauksen joko rahana tai vapaana. Ei tarvitse enää valittaa, kuinka työtä "joutuu" tekemään omalla ajalla. Minäkin tunnen aika monia yliopiston opettajia (myös ammattikorkean, -ammattikoulun ja peruskoulun), joilla se työ ei todellakaan vie niin paljoa aikaa kuin puheissa väitetään. Silloinhan, kun vuosiloma kertyy samalla tavalla kuin muullakin väestöllä, on esim. kesäkuu aikaa tehdä rästiin jääneitä paperitöitä jne.
No, eihän se tietenkään teidän "virallisessa" versiossa ole mahdollista. Uskotaan... ;)
tässäkin ketjussa opettajat vouhkaavat, että työaika ei riitä ja ylityökorvauksia ei saa, mutta sitten kuitenkin torjutaan kokonaistyöaika, joka poistaisi nämä ongelmat.
Mitä se ratkaisee? Näytä minulle se yliopiston opettaja, joka saa vuosittaiset työnsä tehtyä niiden 1600 tunnin aikana, jotka työlle on viisaasti laskettu, niin minä patentoin ikiliikkujan.
kokonaistyöajan eli olen koululla klo 8-16 (paitsi useamman kerran kuukaudessa opekokoukset, tiimipalaverit, vanhempainillat jne, jolloin työaika venyy myöhempään). Korjaan kokeita, valmistelen tunteja, vastaan soittopyyntöihin jne. Tämän ajan jälkeen en ole tavoitettavissa. En vastaa illalla Wilma-viesteihin enkä anna vanhemmille omaa henkilökohtaista kännykkänumeroani. Koeviikoilla, yo-kokeiden aikana jne. teen töitä myös viikonloppuisin. Tämä toimii hyvin ja saan selkeän rajan vapaa-aikaan. Opehuoneessa voi tehdä töitä, jos käyttää korvatulppia ja on hyvä keskittymiskyky. tietenkin pitää olla mukana oma tietokone.
Mä olen koululla n. 7:30 - 15:30. Jos on vähän kursseja niin vähemmän aikaa. Olen sanonut rehtorille, että mua ei haittaa hyppytunnit vaan käytän niitä mielelläni töiden valmisteluun. Kun koululta lähden, en ole tavoitettavissa: en lue työsähköpostia, Wilmaa tms. Viikonloppuisin en avaa koskaan työsähköpostia. Henk.koht kännykkänumeroni ei ole julkisesti tiedossa. Koeviikoilla ja yo-kokeiden aikaan teen tietenkin pidempiä päiviä, mutta nekin aina koululla.
En ole _koskaan_ vienyt yhtään töitä kotiin enkä aio aloittaakaan. Opettajana olen ollut 11 vuotta. Tällä hetkellä minulla on työhuone (jaan sen 3 kollegan kanssa, jotka tekevät työt kotona = se on "oma" työhuoneeni) ja luokkakin on usein vapaana, mutta aiemmin tein töitä opehuoneessa juurikin korvatulpat tai kuulokkeet korvilla. Lisäksi meillä on työläppärit, joten edes omaa konetta ei tarvitse käyttää. En valita.
T: Vielä yksi lukion ope
Kyllä on kurjaa, kun ei voi missään tehdä töitä. Sun kannattaa vaihtaa alaa.