Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan meille opeille kokonaistyöajan.

Vierailija
23.02.2012 |

Olisi selkeä työaika, minkä puitteissa työt hoidetaan. Tiedän niin monia, jotka lähtevät juosten koulusta heti tuntien päätyttyä, eivätkä valmistele mitään kotona. Sanovat sen myös ääneen.

Lapselleni on sattunut juuri tällainen taikuri opettajaksi, mikä harmittaa minua suuresti.

Mitään puolustusta tällaisella opettajalla ei ole toimintaansa ja he ovat myöskin juuri niitä, jotka kieltäytyvät jyrkimmin pitämästä esim. vanh.vartteja vanhemmille sopivampiin aikoihin.

Terv työnsä hoitava ope

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kokenut ja tuntisuunnitelmat on tehty jo monena vuonna. Tokihan siihen suunnitteluun menee silloin vähemmän aikaa.

Itse juoksen kotiin heti tuntien jälkeen, koska siellä on rauha tehdä töitä. Meidän koulussa ei ole kunnollisia työtiloja opettajille.

Luokanopettajien palkka on sen verran huono, että jos jonkun viikon pääsee hieman pienemällä tuntimäärällä, en nostais meteliä. Kaikki tuntemani opet kyllä puskevat ainakin joulun- ja kesäloman alusajat ylitöitä.

Vierailija
2/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan viettää aikaa lapsieni kanssa, töitä (juuri ne valmistelut, kokeet jne.) teen illalla kun omat lapset nukkuvat.

Ihan suoraan sanoen tunteja ei nyt tarvitse tuntikausia suunnitella enää silloin kun on työstä jo kokemusta. Siinä vaiheessa kun luokanope on vetänyt kaikki luokka-asteet kerran läpi tai kun aineenope on vetänyt kaikki kurssit läpi niin ei siinä vaiheessa enää suunnitteluun mene paljoakaan aikaa: juttuja toki päivitetään ja mietitään ryhmäkohtaisia asioita + eriyttämistä, mutta ei sen perusjutun suunnitteluun enää mene aikaa :)

Itselläni on jokaiseen asiaan aina useampia tapoja opettaa asia/ tehdä sitä ja ryhmäkohtaisesti päätän, miten edetään. Paljon tässä vaiheessa suunnittelutyö on ajatustyötä, pohdintaa miten toteuttaa jonkun jutun - tätä työtä teen usein bussissa tai ratin takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajien palkka on sen verran huono, että jos jonkun viikon pääsee hieman pienemällä tuntimäärällä, en nostais meteliä. Kaikki tuntemani opet kyllä puskevat ainakin joulun- ja kesäloman alusajat ylitöitä.

kokonaistyöaikahan tarkoittaa juuri tätä: vuodessa on 1600 tuntia töitä ja se on sit sun itse mietittävä (toki rehtorin kanssa yhdessä) että miten ne tunnit vuoden ajalle sijoittuvat. Ei ole päivittäistä, eikä viikkotyöaikaa, vaan tuo kokonaiskasa vain.

Vierailija
4/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin varttiajat olivat klo 8.45, 9.15 tai 13.30 ei kukaan ko. aikoihin voi menn

Vartti kuuluu jokaiselle oppilaalle eikös siitä mainita ihan opetussuunnitelmassa.

Yhetys opetustoimenpäällikköön.kaikki tai ei mitään

Vierailija
5/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ensi jaksossa 3 x sama kurssi (ei muuta opetusta), jonka olen vetänyt tätä ennen toistakymmentä kertaa. Suunnitteluun menee aikaa max. 2 minuuttia ja yhdellä suunnittelulla vedän siis 3 ryhmää. Kaikki monisteet ja tehtävät on mietitty ja kopioitu ja suunnitelmia on a:n lisäksi ainakin b, c, d, e, f, ja g, joten hyvillä mielin lähden juoksujalkaa heti tuntien jälkeen kotiin ja tulen töihin 10 minuuttia ennen tuntien alkua. Opiskelijat saavat varmasti erinomaista opetusta levänneeltä ja hyväntuuliselta opettajalta :)

Siitä ei tietenkään puhuta, että 4 muussa jaksossa kursseja on 5-6/jakso ja päälle yo-kirjoitukset sun muut jutut.

T: lukion opettaja

Vierailija
6/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ensi jaksossa 3 x sama kurssi (ei muuta opetusta), jonka olen vetänyt tätä ennen toistakymmentä kertaa. Suunnitteluun menee aikaa max. 2 minuuttia ja yhdellä suunnittelulla vedän siis 3 ryhmää. Kaikki monisteet ja tehtävät on mietitty ja kopioitu ja suunnitelmia on a:n lisäksi ainakin b, c, d, e, f, ja g, joten hyvillä mielin lähden juoksujalkaa heti tuntien jälkeen kotiin ja tulen töihin 10 minuuttia ennen tuntien alkua. Opiskelijat saavat varmasti erinomaista opetusta levänneeltä ja hyväntuuliselta opettajalta :)

Siitä ei tietenkään puhuta, että 4 muussa jaksossa kursseja on 5-6/jakso ja päälle yo-kirjoitukset sun muut jutut.

Vierailija
7/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opettajia ja sitten on Opettajia.

haluan viettää aikaa lapsieni kanssa, töitä (juuri ne valmistelut, kokeet jne.) teen illalla kun omat lapset nukkuvat.

Ihan suoraan sanoen tunteja ei nyt tarvitse tuntikausia suunnitella enää silloin kun on työstä jo kokemusta. Siinä vaiheessa kun luokanope on vetänyt kaikki luokka-asteet kerran läpi tai kun aineenope on vetänyt kaikki kurssit läpi niin ei siinä vaiheessa enää suunnitteluun mene paljoakaan aikaa: juttuja toki päivitetään ja mietitään ryhmäkohtaisia asioita + eriyttämistä, mutta ei sen perusjutun suunnitteluun enää mene aikaa :)

Itselläni on jokaiseen asiaan aina useampia tapoja opettaa asia/ tehdä sitä ja ryhmäkohtaisesti päätän, miten edetään. Paljon tässä vaiheessa suunnittelutyö on ajatustyötä, pohdintaa miten toteuttaa jonkun jutun - tätä työtä teen usein bussissa tai ratin takana.

Vierailija
8/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on opettaja, oli hän sitten alakoulussa, yläkoulussa tai lukiossa.

T: toinen lukion ope

P.S. Ala-aste -nimitystä ei muuten enää ole...

Vierailija
9/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInua ei niinkään harmita nuo lusmurit - minä itse haluan tehdä työni hyvin. MInua sieppaa suunnattomasti esim. rehtorin asenne, joka siis velvoittaa opettajia (olen yläkoulussa) tiiviiseen yhteydenpitoon vanhempien kanssa (vartit, tiivistä seurantaa viikottain, sekä Wilma-viesti että soitto kotiin samasta asiasta, vanhempainiltoja koulun yhteisten lisäksi luokan kanssa jne. Toisaalta jankuttaa, miten oppituntien on oltava mielenkiintoisia ja opetusmateriaalien monipuolisia. Numeroiden pitää tietysti perustua vahvaan näyttöön. Olen näistä asioista muuten samaa mieltä, mutta kaikki nämä yhdistettynä työmäärä on valtava. Olen säännöllisesti koululla klo 8-15.30 mutta lisäksi vähintään kerran viikossa teen pitkän päivän eli olen noin klo 18 asti (teen kokeet). Tämän lisäksi korjaan kokeita viikonloppuisin muutamia tunteja.

Minua ärsyttää, kun todetaan, että suunnittelen työni huonosti, jos minulla menee aikaa näin kauan. Mistä voin lyhentää? Oppituntien suunnittelusta, tehtävien korjaamisesta eli toisin sanoen tarjoan oppilaille huonompaa opetusta arviointia, joka perustuu vain koenäyttöön ja pärstäkertoimeen. Tässä vaiheessa siis minut pakotetaan laskemaan oman opetukseni standardeja, kun työhöni lisätään uudenlaisia velvotteita (vaikka kodin ja koulun yhteistyö on tärkeää, saisi se joskus olla myös vastavuoroista eikä aina opettajan varassa). En suostu olemaan toisen luokan opettaja, vaadin itseltäni enemmän. Siksi teen paljon työtä ja saan kuulla olevani huono organisoimaan. Kokonaistyöaika ei varmaan ratkaisisi tätä ongelmaa mutta näyttäisi kyllä rehtoreille, miten vähän aikaa on sen varsinaisen opetuksen suunnitteluun ja arviointiin.

Vierailija
10/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenemällä koulukirjan mukaan.

Mitään muuta hän ei tarjoa, eikä tuo opetukseen tämän lisäksi. Minusta tuo on surullisen surkeata työskentelyä.

Myöskään ne, jotka väittävät, ettei tunteja tarvitse suunnitella kokemukseen vedoten: Arrgh, teitä. Jatkuva päivitys on tarpeen ja suotavaa; mistä teille oikein maksetaan?

Vierailija
11/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kokenut ja tuntisuunnitelmat on tehty jo monena vuonna. Tokihan siihen suunnitteluun menee silloin vähemmän aikaa.

Itse juoksen kotiin heti tuntien jälkeen, koska siellä on rauha tehdä töitä. Meidän koulussa ei ole kunnollisia työtiloja opettajille.

Eikö siellä ole isot luokkahuoneet tyhjillään? Jos ne kelpaavat työtiloiksi lapsille, niin miksei sinulle?

Vierailija
12/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenemällä koulukirjan mukaan.

Mitään muuta hän ei tarjoa, eikä tuo opetukseen tämän lisäksi. Minusta tuo on surullisen surkeata työskentelyä.

Myöskään ne, jotka väittävät, ettei tunteja tarvitse suunnitella kokemukseen vedoten: Arrgh, teitä. Jatkuva päivitys on tarpeen ja suotavaa; mistä teille oikein maksetaan?

niin varmastiu huomasit, että nimenomaan päivittelen tunteihin liittyviä asioita.

Ja kyllä, kokemus tuo mukanaan sen, ettei tunteja tarvitse enää niin tarkkaan suunnitella, mitä uran alkupuolella.

Ja ei, en vedä samoja tunteja samalla kaavalla vuodesta toiseen, tuntini eivät myöskään ole oppikirjapainotteisia.

Vierailija
13/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla menisi 12 työvuoden jälkeen yhtä kauan tuntien suunnittelussa kuin 10 vuotta sitten, huolestuisin pahasti omasta ammattitaidostani. Päivitystä teen kyllä jatkuvasti, mutta kuten joku tuolla ylempänä sanoikin, sen päivitys on enemmänkin ajatustyötä, jota voi tehdä missä tahansa, eli monesti heti tuntien jälkeen kotiin ajaessa :) Suuret linjat ja ajankäyttö on jo hallussa. Meillä kun tietyt asiat on pakko ehtiä käydä kurssin, eli n. 6 viikon puitteissa.

Vierailija
14/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta

silloin minä haluan kunnon työtilan, jossa suunnittelua, yhteydenpitoa ja korjaamista voi tehdä.

Nyt tilanne on se, että minun on pakko tuoda työt kotiin - ja kodin rauhaan.

(Ei ole omaa luokkahuonetta, eikä kunnon työtilaa. Opehuoneessakin jaan pienen pyöreän pöydän kuuden muun open kanssa. Ja tietokonetta ei tietenkään ole työn puolesta..)

T. äikän ope

Vierailija
15/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta

silloin minä haluan kunnon työtilan, jossa suunnittelua, yhteydenpitoa ja korjaamista voi tehdä.

(Ei ole omaa luokkahuonetta, eikä kunnon työtilaa. Opehuoneessakin jaan pienen pyöreän pöydän kuuden muun open kanssa. Ja tietokonetta ei tietenkään ole työn puolesta..)

T. äikän ope

Mene johonkin tyhjään luokkaan. Moni yhtä korkeasti kouluttautunut työskentelee avokonttorissa vaativissa tehtävissä. Työpiste saattaa jopa vaihtua joka päivä. Luokkahuoneessa on sentään oma rauha. Ja käytä sitä samaa kannettavaa kuin kotonasi.

Vierailija
16/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusmateriaalia minulla on kotona työhuoneellinen, eikä niille ole paikkaa koulussa. Minun on tehtävä kaikki tuntien ulkopuolinen työ kotona.

-äikänmaikka

Vierailija
17/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta

T. äikän ope

Kun meillä hirveä pula luokkatiloista. Ja niissä tosiaan on opetusta 8-15 (joskus pidempäänkin), sekä yläkoululle, että lukiolle.

Oma opetukseni saattaa olla esim klo 8-12, niin missäköhän kannon nokassa sitten istuisin noiden konseptipapereideni kanssa.

Valitettavasti kun noita aineita ei voi korjata läppärillä. Ja kyllä jumalaton opehuoneen härdelli häiritsee minua niin paljon, että kirjoitelmien korjaaminen on vaikeaa. Kyllä opiskelijatkin mielestäni ansaitsevat töilleen täyden huomioni.

Mene johonkin tyhjään luokkaan. Moni yhtä korkeasti kouluttautunut työskentelee avokonttorissa vaativissa tehtävissä. Työpiste saattaa jopa vaihtua joka päivä. Luokkahuoneessa on sentään oma rauha. Ja käytä sitä samaa kannettavaa kuin kotonasi.

Vierailija
18/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusmateriaalia minulla on kotona työhuoneellinen, eikä niille ole paikkaa koulussa. Minun on tehtävä kaikki tuntien ulkopuolinen työ kotona.

-äikänmaikka

Jos kaikki luokat on täynnä, niin opettajainhuoneessa täytyy olla tilaa.

Mutta OAJ on aivopessyt teidät vinkumaan joka paikassa, että pitää saada oma täysin varusteltu kirjasto ja toimisto, jotta suostutte tekemään töitänne työpaikalla. Oikeita syitä vinkumiselle on tasan kolme: kesäkuu, heinäkuu ja elokuu.

P.S. Äikän opettajasta tuli näemmä äikänmaikka. Katsoisit sieltä kirjoistasi, kumpi muoto on oikein.

Vierailija
19/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta

T. äikän ope

Kun meillä hirveä pula luokkatiloista. Ja niissä tosiaan on opetusta 8-15 (joskus pidempäänkin), sekä yläkoululle, että lukiolle.

Oma opetukseni saattaa olla esim klo 8-12, niin missäköhän kannon nokassa sitten istuisin noiden konseptipapereideni kanssa.

Valitettavasti kun noita aineita ei voi korjata läppärillä. Ja kyllä jumalaton opehuoneen härdelli häiritsee minua niin paljon, että kirjoitelmien korjaaminen on vaikeaa. Kyllä opiskelijatkin mielestäni ansaitsevat töilleen täyden huomioni.

Lapset ja mies säätää ympärillä - teksti täynnä virheitä...

Vierailija
20/62 |
23.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.S. Äikän opettajasta tuli näemmä äikänmaikka. Katsoisit sieltä kirjoistasi, kumpi muoto on oikein.

[/quote]

Ei tarvitse katsoa: kumpikin on oikein.

T. äidinkielenopettaja ja äidinkielen opettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme