Onko tosiaan erikoista että lapsen isä on tyttärensä
kanssa paljon?
Meillä saadaan ihmettelyä kun isä osallistui yösyöttöihin (rintamaito pakastettiin). Kävivät vaunulenkeillä usein kaksin. Taaperoiässä isä otti tyttären kaupoille mukaan. Kävivät uimassa ja isä opettanut tyttärelle mm. korjaamaan autoa (tyttö 5v). Leikkivät prinsessoilla ja muutakin mielestäni normaalia. Moni kuitenkin kummastelee asiaa? Onko outoa että töiltään isä kerkeää ja ennen kaikkea tahtoo olla lapsensa kanssa? Miksi asiaa ihmetellään?
Kommentit (59)
Yleistä on vieläkin ettei lapsen isä osallistu kasvatukseen. Vanhoista ajoista parantunut, mutta vieläkin sellaista. Moni isä myös vain siittää ja katoaa kuulema.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmettelee?
Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym.
Ap.
Jos ihmiset kummastelevat asiaa, siihen voi olla useita syitä:
Joillakin on edelleen perinteinen käsitys siitä, että äiti on lapsen ensisijainen hoivaaja.
Heidän omassa lapsuudessaan tai lähipiirissään isät eivät ehkä osallistuneet yhtä paljon lastenhoitoon.
Aktiivinen isyys voi erottua ympäristössä, jossa monet vanhemmat jakavat vastuita eri tavalla.
Joskus ihmiset kommentoivat asioita, jotka poikkeavat heidän omasta kokemuksestaan, vaikka niissä ei olisi mitään kummallista.
Erityisesti se, että isä viettää paljon aikaa tyttärensä kanssa, saattaa herättää huomiota joissakin ihmisissä enemmän kuin vastaava suhde isän ja pojan välillä. Se kertoo usein enemmän kommentoijan ennakkokäsityksistä kuin itse tilanteesta.
Kuvailemasi toiminta kuulostaa lähinnä sitoutuneelta, läsnä olevalta vanhemmuudelta. Lapselle on yleensä hyödyksi, että hänellä on läheinen ja turvallinen suhde molempiin vanhempiinsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmettelee?
Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym.
Ap.
Päiväkodissa lapset kyselleet? Heh, provoa paremmin tai ole provoamatta ollenkaan.
Meillä on herättänyt suurta ihmetystä päiväkodissa se, kun tyttären isä hoitaa kaikki päiväkotikuljetukset. Isompien lasten kohdalla minä hoidin kaikki vastaavat kuljetukset. Tuolloin ei kyselty kertaakaan isän perään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset kummastelevat asiaa, siihen voi olla useita syitä:
Joillakin on edelleen perinteinen käsitys siitä, että äiti on lapsen ensisijainen hoivaaja.
Heidän omassa lapsuudessaan tai lähipiirissään isät eivät ehkä osallistuneet yhtä paljon lastenhoitoon.
Aktiivinen isyys voi erottua ympäristössä, jossa monet vanhemmat jakavat vastuita eri tavalla.
Joskus ihmiset kommentoivat asioita, jotka poikkeavat heidän omasta kokemuksestaan, vaikka niissä ei olisi mitään kummallista.
Erityisesti se, että isä viettää paljon aikaa tyttärensä kanssa, saattaa herättää huomiota joissakin ihmisissä enemmän kuin vastaava suhde isän ja pojan välillä. Se kertoo usein enemmän kommentoijan ennakkokäsityksistä kuin itse tilanteesta.
Kuvailemasi toiminta kuulostaa lähinnä sitoutuneelta, läsnä olevalta vanhemmuudelta. Lapselle on yleensä hyödyksi, että hänellä on läheinen ja turvallinen suhde molempiin vanhempiinsa
Näitä tekoälyvastauksia ei kukaan halua lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmettelee?
Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym.
Ap.Päiväkodissa lapset kyselleet? Heh, provoa paremmin tai ole provoamatta ollenkaan.
Tyttö kertoi ohimennen päivästä päiväkodissa ja sanoi että X isä ei koskaan leiki X kanssa ja myös on yksi toinen suoraan kysynyt miksi meidän lapsen isä leikkii tyttären kanssa kun hänen isä ei. Ap.
Nuo ihmettelevät tuttavasi ovat ääliöitä. Ei tähän ole muuta vastausta.
Mun isäni hoiti minua varmaan enemmän kuin äitini jo 60-luvulla. Poikani oli puolet hoitovapaista tytärtensä kanssa ja tytöt ovat todella isänsä perään.
Mun mieheni oli enemmän kuin tasavertainen hoitaja meidän lapsillemme (poika ja 3 tytärtä)
Mukava että osallistuu jo varhain, monissa perheissä innostutaan yhteisajasta enemmän sitten kun jotain iän mukana yhteistä enemmän keskusteltavaa ja tekemistä oli se sitten jalkapallo tai vaikkapa pleikkari
Isiltä pitää kieltää kaikki yhteydet ja yhdessäolo lapsensa/lapsiensa kanssa.
Onko tuttavilla omia lapsia? Lapsilla itsellään isiä?
Meillä miehen työnantaja ihmetteli ääneen, miksi lapsen isä jää lapsen kanssa kotiin kun lapsi sairastaa.
Tää on naurettavaa ja saat tottua ihmeellisiin kommenteihin jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ihmettelee?
Tuttavat. Ystävät kyllä pitävät normaalina, mutta tutut hämmästelevät. Myös päiväkodissa on tytöltä kaverit ja tädit kysyneet kuinka isä jaksaa ym.
Ap.Päiväkodissa lapset kyselleet? Heh, provoa paremmin tai ole provoamatta ollenkaan.
Ensinnäkään alle kouluikäinen lapsi ei kysy kenenkään jaksamisesta mitään.
Se ikäinen on luontaisesti narsisti ja näin kuuluu ollakin.
Toiseksi, mistä ne päiväkodin työntekijät tietävät vapaa-ajan vieton noin tarkasti? Ja vaikka tietäisivät, eivät noin kommentoisi.
Yksi huonoimmista tänään.
Mielestäni on hienoa että isä viettää aikaa lapsensa kanssa 💕
😱🍗🚀🍻🔪💥🍆🍺📣🎊🌇🌴😻💟🐽🍙📢🌄🌈😍🎄🎉🍑🍼🎅🌅💋🌵🌚🔥
ISÄ VASTAA
Olin kahden lapsen kans kotihoidontuella PÄÄTOIMISESTI usean vuoden. Kunnes sitten menivät tarhaan vähän ennen eskaria. Hoidin molempien lasten neuvolareissut ja rokotukset. Niitä oli silloin alkuun ihan 1kk - 3kk - 6 kk jne. Tämä siis molemmilla lapsilla. Ihan ekoissa oltiin kyllä molemmat.
Olin tytön kans muskarissa ainoana isänä. Molempien kans leikkipuistossa melkein joka päivä. Vein molemmat tarhaan ekana päivänä, sitten vienti/ haku päivittäin. Molempien ekat koulupäivät saattelin myös.
Kumpikin oli mukana auttelemassa renkaanvaihdossa yms yms. Vaipanvaihdoista on kokemusta muutaman tuhannen vaihdon verran.
Tästä on niin paljon aikaa, että silloin se oli aika harvinaista, taitaa olla vieläkin . Leikkipuistossa oli porukkaa ihan peevelisti, mutta lisäkseni oli vain kaksi isää säännöllisesti. En sanoisi tätä miksikään suureksi sankariteoksi, toi oli itelle ihan peruskauraa.
ASIASSA EI OLE MITÄÄN ERIKOISTA. Elätkö somessa, ja luulet että maailma on somessa.....ei ole. Oikea elämä on ihan jossain muualla.
Pedotutkahan tässä alkaa värähtelemään.
Kannattaa kyllä seurailla tarkalla silmällä mitä isukki sen lapsen kanssa tekee.
Missä periferiassa oikein asutte?
Olen helsinkiläisessä pk:Saa töissä ja varsin tavallista, että isä tuo ja hakee lapset pääsääntöisesti.
Kukaan ei mitään ole ihmetellyt.
Kuka ihmettelee?