Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidit! Teettekö IHAN KAIKKI kotityöt?

Vierailija
16.02.2012 |

NImim. Aika rankkaa jaksaa vauvan ja taaperon kanssa, kun vielä kerran viikossa töitä kodin ulkopuolellakin.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoatte, käytte kaupassa, laitatte ruoan, hoidatte lapset, viette roskat, pesette ja järjestätte pyykit ja astiat, jne.?

Miten se voi sitten olla mulle niin vaikeaa??? Mikä ihme mussa on vikana?

Meillä siis mies myös töissä todella paljon, viikolla käy kotona lähinnä nukkumassa.

ap

Vierailija
22/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt 5v 3v ja 1v ja kyllä teen itse kotityöt. Ostopalveluja ei käytetä, eikä kukaan muukaan niitä tule meille koskaan tekemään (esim. misovanhemmat auttamaan tms, koska asuvat toisella puolen Suomea).

Lumitöitä teen aika lailla puoliksi miehen kanssa. Auton remppaaminen/renkaiden vaihto jää miehelle.

Pikku ruuvaamiset, siivous, pyykkäys, järjestely, ruoanlaitto, leipominen... kaikki mun hommia ja mies sitten "auttaa" vaikkapa tiskikoneen tyhjentämisessä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies käy yleensä kaupassa kun tulee töistä ja vie ehkä roskat jos muistaa kun lähtee töihin. Muuten kyllä teen kaiken muun.

Vierailija
24/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja käy kerran viikossa,

miehen pukupaidat ja joskus myös lakanat hoitaa pesula,

ikkunat pesee vieras pari kertaa vuodessa jne.

Laitan ruoat itse, ja keskityn siihen miksi kotona olen; _olemaan jälkikasvun kanssa_.

"Miesten töistä" on ulkoistettu mm. lumityöt, myös autojen renkaat vaihdatetaan ja säilytetään liikkeessä.

Vierailija
25/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva ja leikki-ikäinen. Teen suurimman osan ja minusta näin on ihan järkevää, että voidaan viettää perheen kesken aikaa kun mies tulee töistä.

Mies saattaa arkena laittaa tiskit ja vähän raivailla. Jos isompi siivous suoritetaan viikonloppuna, niin mies osallistuu siihen.

Vierailija
26/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jo se, että mies käy kaupassa, on minusta ISO juttu. Kauppaan ei ole kiva mennä yksin vauvan ja taaperon kanssa. Myös se, että mies vie roskat ja tyhjentää tiskikoneen voi olla aika merkittäviä asioita kodin siiteyden kannalta.

ap

Vierailija
27/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen kaikki kotityöt, paitsi päivällisen, sen vaan valmistelen. Teen iltavuoroa 15.30-20.30.

Aamupäivän siivoilen, ulkoilen lasten kanssa, käyn kaupassa tai lasten kanssa uimassa.

Lapset siis 2v. ja 3v. ja 8v. on koulussa.

Mies on töissä 6-14.30, tulee siis kotiin kun minä lähden. On mulla vapaapäiviäkin 2-3/vko + joka kolmas viikonloppu.

Näin mennään eikä ole koskaan tuntunut rasittavalta.

Vierailija
28/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kotitöihin kuuluu mulla siis:

imurointi 3 kertaa viikossa

lattioiden pesu 2 kertaa viikossa

roskien vienti joka päivä

astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys

pyykin pesu

kaupassa käynti 2-3 kertaa viikossa

pölyjen pyyhintä muutaman kerran viikossa

vaatteiden silitys ja viikkaus kaappeihin,

paitsi tietysti mies laittaa itse omansa.

Ja autoa minulla ei ole, joten tulee sit liikuntakin samalla kun kauppaan on matkaa 2km/suunta.

Vierailija
29/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee pyykkihuollon alusta loppuun, vie roskat ja auttaa arkisessa siivoamisessa (ja leikkaa nurmikon kesällä). Mä hoidan lapset, ostan & teen ruoan, viikkosiivouksen, lumityöt. Siinä on ihan tarpeeksi hommaa.

Vierailija
30/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoatte, käytte kaupassa, laitatte ruoan, hoidatte lapset, viette roskat, pesette ja järjestätte pyykit ja astiat, jne.?

Miten se voi sitten olla mulle niin vaikeaa??? Mikä ihme mussa on vikana?

Meillä siis mies myös töissä todella paljon, viikolla käy kotona lähinnä nukkumassa.

ap

Tai sitten niillä on joka paikka vähän rempallaan. Tai ruoka on tyyliin makaroni kiehumaan ja tonnikalatölkki auki, tai Saarioisten äidin ruokaa.

Vierailija
31/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitän aamulla koneellisen pyykkiä pyörimään ja myöhemmin ripustan ne kuivumaan. sen jälkeen valmistan aamiaisen ja siivoan keittiön, sijaan vuoteet. tämän jälkeen ulkoilua ja ehkä lumitöitä, jos niitä on (asumme paritalossa ja meillä käy talonmies auraamassa pihat ja leikkaamassa nurmikon silloin kun ehtii, aina ei ehdi heti, jolloin piha on kolattava itse) ja samalla kauppareissu. kotiin valmistamaan lounas (myös mies syö kotona), siistin jälleen keittiön, imuroin tai pyyhin pölyt, pesen lattiat ja vain oleskelen lasten kanssa. tämän jälkeen silitän pyykit, vien ne kaappeihin ja alan valmistella ruokaa - päivällisen valmistamiseen mulla menee eniten aikaa, koska pidän ruuanlaitosta. käymme ulkona ruuan ollessa uunissa tai hautumassa ja kun mies tulee töistä, syömme, siistin jälleen keittiön ja sen jälkeen vain oleskellaan ilta (iltapala ja lasten pesu tottakai hoidetaan siinä sivussa).

noiden lisäksi viikkosiivous kerran viikossa, auton huollossa käyttäminen tarvittaessa sekä koiran lenkitys ulkoilujen yhteydessä ja noita tarvittaessa hommia, kun niitä eteen tulee (ikkunan pesut, puutarhan hoito, marjastus, sienestys, mehustaminen jne.)

aina kun pieni tauko tulee, pelailen lasten kanssa, luen heille ja muutaman kerran viikossa askartelemme yhdessä. minulla on se hyvä tilanne, että ei tällä hetkellä ole vauvaa, eli lapset pukeutuvat itse ja leikkivätkin jonkin verran itsekseen. lasten kanssa oleskelua on tosin sekin, että he auttelevat kotihommissa mielellään. (eli ehkä en sittenkään tee kaikkea itse, vaan käytän lapsityövoimaa hyväkseni... hmmm...)

minä en koe tätä mitenkään rasittavaksi, koska tämä on normaalia perhe-elämää. joutuisin tekemään noita siivouksia ja osan ruuista sekä vaatehuollon, vaikka olisin töissäkin, joten tuntuu, että helpollahan minä pääsen. joskus kun olemme olleet jossain käymässä ja käyn kaupassa vasta illalla ja alan valmistaa päivällistä kuuden maissa, ihmettelen miten työssäkäyvät jaksavat sen ja nostan kyllä virtuaalihattua heille mielessäni.

Vierailija
32/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hoitaa lumityöt, ajaa nurtsin, korjaa taloa ja autot ja tekee yleensäkin ne ns. perinteiset miesten työt ja käy töissä. Mä olen alusta saakka hoitanut lapset, siivouksen, ruuanlaiton, harrastukset, hammaslääkärit, koirien lenkitykset ja kissan lääkärikäynnit jne. Meillä tämä toimii näin. Kun lapset olivat ihan pieniä, niin eihän meillä mitään supersiistiä ollut, otin ihan rennosti, mutta silloinkin siivosin kunnolla kerran viikossa.

Jos tulee tilanne, etten mä ole kotona, kun on ruoka aika eikä jääkaapissa ole jämiä, niin mies ei ala ruikuttamaan, vaan tekee ruuan. En siis ole naimisissa miehen kanssa, joka pitää mua orjana ja itseään kuninkaana, vaan pystyy itsekin tekemään kotitöitä silloin, kun niitä hänelle jää.

Vierailija
33/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoan (mies pesee joskus harvoin vessan), laitan kaikki ruoat, hoidan lapset, kauppa-asiat, pesen kaikki vaatteet, ripustan, viikkaan vaatteet kaappiin, hoidan tiskikoneen täytön ja tyhjennyksen, lumityöt, lämmitän taloa takalla ja leivinuunilla, kuljetan yhtä lasta kerhoon ja toista tarvittaessa kouluun. Pienin on aina kotona minun kanssani ja kulkee mukana kuljetuksissa.

Harrastuskuljetuksista hoidan varmaan osan, koska mies ei ehdi yleensä kotiin ajoissa. Mies leikkaa ruohon, koska se on hankalaa pienten lasten kanssa kun en kuule missä ovat ja mitä tekevät kun ruohonleikkuri jurnuttaa niin kovaa. Mies kaataa ja pilkkoo polttopuut, yhdessä pinotaan puuvajaan.

Meilläkin mies pitkiä päiviä töissä, 11-15 tuntia, joten en todellakaan oleta että alkaisi meille esim. ruokaa laittaa kun kotiutuu! Kyllä nolottaisi moinen laiskuus. Jos jostain syystä ruokaa ei ole valmiina, niin se käydään hakemassa jostain.

Vierailija
34/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, että naiset, jotka jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan eivät siinä sivussa voi pitää kämppää kunnossa. Laiskat ämmät odottavat, että mies tekee töistä tultuaan kaiken. (Eipä ihme, et erotaan.) Onhan se mieskin tehnyt työtään koko 8 h joten tuskin kukaan odottaa, että työpäivän jälkeen pitäisi ryhtyä vielä kotitöitä paiskimaan, jos muija venyy päivät kotona???

Ihan hyvin voi laittaa ruuat, käydä kaupassa, siivota (väh. 1x/vkossa), hoitaa pyykit. Astian- ja pyykinpesukone hoitaa hommat ilman, että tarvii itse panna aikaansa ja vaivaansa em. pesemisiin.

Vaatii vaan organisointitaitoa ja aikataulutusta tämä homma. Sitähän työelämässäkin vaaditaan!

Vierailija
35/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minä olenkin kotona lasten kanssa, ja mies käy ansiotöissä. Meillä on lapset eka- ja tokaluokkalainen sekä 2v. Eli päivät olemme pienen kanssa kaksin.

En voisi kuvitellakaan alkavani "jakaa kotitöitä" kun mies tulee kuuden maissa töistä. En koe tätä mitenkään raskaaksi, vaan ihan normaalia arkielämää eletään. Aika paljon sitä työtä on, sillä tosiaan teen kaiken ruuan, pyykin, siivouksen, lasten harrastus-, synttäri- ja lääkärikuskaukset, lumityöt jne. Mutta musta kotiäidin homma ei ole vain "olla jälkikasvun kanssa". Arki rullaakin näin paremmin.

Viikonloput on asia erikseen, ja silloin molemmat tekee. Tosin yritän paljolti viikolla hoitaa kaikki siivoukset ja ruokia valmiiksi viikonlopuksikin, jotta saadaan olla yhdessä perheenä ja lähteä vaikka hiihtämään siivoamisen sijaan.

Vierailija
36/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vastaa aina tällaiseen, että kyllä toki teen. Tosiasiassa niitä kotitöitä on normaalissa lapsiperheessä vielä iltaisinkin edessä monen tunnin ajan (tiskiä, pyykkiä, siivousta ym), joten halveksun kyllä naisia, jotka esittävät, että kaikki kotityöt kuuluvat naiselle, jos hän on esim. äitiyslomalla tai hoitovapaalla.

Hauskaa elämää vain teille, jotka katsotte kuinka ansiotyöstä palaava talon Herra rojahtaa sohvalle neljän jälkeen, pesette likaiset sukkansa ja järjestätte kaappiinsa, teette aterian eteen ja siivoatte keittiön sekä päivän sotkut!

Eihän tällaista kauheaa sovinismin kulttuuria OIKEASTI ole kellään vuonna 2012, eihän??

Vierailija
37/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto olisi,että minä lähtisin tienaamaan ja mies jäisi kotiin lapsen kanssa.Ei kiitos,kotityöt ja lapsen hoito on paaaaljon mukavampaa,kuin työnteko.

Vierailija
38/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset jo isompia ja osalllistuvat kodin töihin, mieskin tekee oman osansa, on aina tehnyt jotain.

Mutta paljon on sellaista, josta olen aina vastannut ja huolehtinut. Mutta on myös sellaisia hommia, jotka ovat miehen vastuulla olleet aina. Poikkeustilanteessa hoidan toki esimerkiksi vaikka lämmityskattilan nuohoamisen, jos mies ei ole paikalla silloin, kun se on tehtävä.

Silloin kun lapsemme olivat pieniä, minulla meni useita tunteja päivässä erityislapsen hoitotoimenpiteisiin ja 3 muutakin lasta oli, ei todellakaan aika kaikkiin kotitöihin riittänyt. Oli aika, jolloin meillä kävi siivoojakin kerran viikossa apuna.

Vierailija
39/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman miehen palkkaa ei olisi varaa olla kotona.Koskaan ei ole tarvinnut kinuta käsiojossa rahaa millon mihinkin vaan mies siirtää mun tilille aina jotain,että voidaan lapsen kanssa käydä kahvilla,ostoksilla yms.mun rahat ei riitä,kun vauvan tarvikkeisiin.

Vierailija
40/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mieskin tehnyt työtään koko 8 h joten tuskin kukaan odottaa, että työpäivän jälkeen pitäisi ryhtyä vielä kotitöitä paiskimaan, jos muija venyy päivät kotona???

työpäivän jälkeen pitäisi vielä ryhtyä kotitöitä paiskimaan, jos on paiskittu niitä jo koko päivä ja hoidettu lapset alusta loppuun? Eli siis toisen osapuolen - NAISEN - täytyy paiskia töitä aamusta iltaan!?!?!!? Toinen saa levähtää koko illan! Helkkarin reilua!

Voi jumalaare millaista idiotismia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi