Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotiäidit! Teettekö IHAN KAIKKI kotityöt?

Vierailija
16.02.2012 |

NImim. Aika rankkaa jaksaa vauvan ja taaperon kanssa, kun vielä kerran viikossa töitä kodin ulkopuolellakin.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikolla käymään lasten kanssa kirjastossa, pihalla päivittäin, kaupungilla ostelemassa jne.

Joku ikkunanpesu tapahtuu aika harvoin. Roskat ja lumityöt (jos on) voi hoitaa ulosmennessä.

Kaupasta kandee tuosa enemmän, niin ei tarvi joka pvä ravata ja ruokien suunnittelu on helppoa.

Kunnon siivous 1-2 krt/vkossa ei kamalasti aikaa vie, kun ryhtyy (esim. lasten päiväunilla.)

Täällä netissä tyhjänroikkuminen se vasta aikaa viekin eikä mitään saa aikaseksi.

Vierailija
42/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vastaa aina tällaiseen, että kyllä toki teen. Tosiasiassa niitä kotitöitä on normaalissa lapsiperheessä vielä iltaisinkin edessä monen tunnin ajan (tiskiä, pyykkiä, siivousta ym), joten halveksun kyllä naisia, jotka esittävät, että kaikki kotityöt kuuluvat naiselle, jos hän on esim. äitiyslomalla tai hoitovapaalla.

Hauskaa elämää vain teille, jotka katsotte kuinka ansiotyöstä palaava talon Herra rojahtaa sohvalle neljän jälkeen, pesette likaiset sukkansa ja järjestätte kaappiinsa, teette aterian eteen ja siivoatte keittiön sekä päivän sotkut!

Eihän tällaista kauheaa sovinismin kulttuuria OIKEASTI ole kellään vuonna 2012, eihän??

jos on ne siivoukset ja pyykit hoitanut päivällä ja astiat pesee tiskikone, ei illaksi oikeasti jää juuri muuta hommaa, kuin iltapalan valmistaminen ja keittiön pikainen siistiminen sen jälkeen.

vai montako kertaa päivässä siivoat? minulle riittää kyllä se yksi viikkosiivous ja sen lisäksi muutama imurointi päiväsaikaan. en viitsi niitä illaksi jättää, mieluummin vain oleskelen perheeni kanssa illan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin äitiyslomalla tein kaikki kotityöt, kävin kaupassa, siivosin ym. Hoidin lasten hommat ja lääkärit ym (toinen koululainen). ai niin ja oltiin siihen aikaan yrittäjiä molemmat, joten tein myös firman paperityöt. Ja jotenkin hassua, nyt kun olen taas töissä saan paljon vähemmän aikaan, en viitsi leipoakaan niin usein.

Vierailija
44/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki mä teen niin paljon, kun vain ehdin. Kyllä 2-vuotiaat kaksoset ainakin meillä työllistää niin paljon, että en millään saa kaikkia kotitöitä tehtyä päivän aikana, eli esim. sitten illalla, kun toinen nukuttaa, niin toinen laittaa tiskit ja järjestelee paikat kuntoon. Lisäksi mies usein imuroi ja pesee lattiat, kun mä vien penskat jaloista pois, vaikka kauppaan, tai ulkoilemaan, niin, että ko. hommat pystyy kunnolla tekemään. Silloin kun mies on työmatkalla toki teen kaikki, mutta silloin on aina vähemmän tekemistäkin, kun ei ole läheskään niin paljoa tiskiä, pyykkiä ja sotkua, kun mies ei ole kotona!

Vierailija
45/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mieskin tehnyt työtään koko 8 h joten tuskin kukaan odottaa, että työpäivän jälkeen pitäisi ryhtyä vielä kotitöitä paiskimaan, jos muija venyy päivät kotona???

työpäivän jälkeen pitäisi vielä ryhtyä kotitöitä paiskimaan, jos on paiskittu niitä jo koko päivä ja hoidettu lapset alusta loppuun? Eli siis toisen osapuolen - NAISEN - täytyy paiskia töitä aamusta iltaan!?!?!!? Toinen saa levähtää koko illan! Helkkarin reilua!

Voi jumalaare millaista idiotismia!

kuitenkin löytyy, että ehditään roikkua netissä? Lasten päiväunet on omaa aikaa ja iltaisin niiden mentyä nukkumaan alkaa oma aika myös. Ja kai se mieskin voi esim. lampun vaihtaa tai astianpesukonetta tyhjentää tms. tavallisia pikkuhommia tehdä töistä tultuaan - eihän sekään sohvalla koko iltaa makaa?

Ihmeellistä sakkia, jos joka nippelihomma merkitään pieneen vihkoon, että mun tekemä ja sun tekemä. Eikös parisuhteessa kumpikin tee mitä eteen tulee, jos kerran voi ja ehtii. Eri asia, jos toinen (tai kumpikin) osapuoli tuppaa luistamaan kaikesta laiskuuttaan, niin sitten pitää sanoa asiasta.

t. se jolle vastasit

Vierailija
46/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä lapset 2v4kk ja 1v3kk ja teen kaiken. Siivoan, vaihdan lakanat, pistän tiskit, pyykkään, laitan ruoat. Teen sen päivän aikana, jotta iltaisin saadaan lepuuttaa kaikki. Pyykkejä tosin ripustellaan monesti yhdessä vielä illalla.

Mutta ap, on ollut jaksoja toisen vauvan syntymän jälkeen kun ruoka on ollut valmiimpaa ja koti sotkuisempi. Jos vauva valvottaa ja muuten tuntuu tärkeältä viettää mieluummin aikaa lasten kanssa kuin kotia puunaten, olen niin tehnyt. Lapset on tärkeimmät, koti ja itse sitten perässä.. :D Eli tukkakin on kyllä ajoittain mulla harjaamatta ja naama meikkaamatta.

Oli kyllä kiva, kun mies kävi heittämässä jonkun soittimen jollekin tutulleen ja sieltä tultuaan tokaisi meillä olevan kyllä sotkuhetkinäkin siistimpää. :) Enkä tosiaan ole mikään kova puunaaja, hauskaa siis että mieskin huomaa mun työn määrän joskus. :)

Vierailija
47/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluvaa ajatella, että mies "auttaa". Juuri tällaiset äidit jatkavat sovinismin perintöä, jonka mukaan nainen on miesten palvelija ja mies vain auttaa sen verran kuin kykenee, mutta ei ensinnäkään osaa, ja toisaalta hänen ei tarvitse hoitaa omaa kotiaan tai tylsiä siivous- ym. hommia.

Minäkin käytännössä teen kaiken. Vaikka protestoinkin asiaa. Meillä kun asiat menevät niin, että mies lupaa tehdä yhtä jos toistakin, ja varmaan ylpeänä kertoo tekevänsä paljon kotitöitä. Tosiasiassa hän jättää hommansa tekemättä ja minä katselen touhua pari päivää, jonka jälkeen teen hänen lupaamansa hommat. Tai revin perseeni ja hermoni ja saarnaan ja lopulta huudan. Vituttaa. Mutta enpä ole osaani valinnut, vaan mies on veltostunut iän myötä.

Vierailija
48/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta. Raskausajan alussa mies on tehnyt suurimman osan kotihommista, kun itse olen maannut sohvalla huonovointisena. Äitiyslomilla toki teen päivän aikana perussiivoiluja, esim. pyykit ja astiat, teen ruuat ja vien lapset kerhoon, ulos jne. Mutta töiden jälkeen kumpi tahansa menee kauppaan, toinen sillä aikaa laittaa ruuan jne. Ja illalla molemmat laittaa lapset yökuntoon, iltapalat yms. Lisäksi meillä siivotaan joskus iltaisin kunnon viikkosiivous, itse imuroin esim. keittiötä ja olohuonetta päivällä ns. välisiivouksena, kun muruja kertyy aina. Minä siis teen enemmän, mutta olen enemmän myös kotona. Sitten, kun palaan töihin, todennäköisesti minä enemmän otan siivousvastuuta ja mies hoitelee lapset (ruuan, pesut yms.) sillä aikaa.

En tajua myöskään niitä äitejä, jotka perustelevat kotityönsä sillä, että mies tienaa. Siis käytännössähän he ovat miehensä alaisia, saavat ns. palkkaa mieheltä kodin ylläpidosta? Jos mies jäisi työttömäksi, hoitaisiko mies silloin kaikki kotityöt? Itse ainakin koin töihin menon tavallaan omana vapaa-aikana.

Vierailija
49/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenjotkut "tulee kotiin lasten kanssaja valmistaa lounaan". Mulla 2v kaksoset ja IHAN MAHDOTONTA alkaa ´valmistella` lounasta, se on oltava nenän edessä just eikä heti. Muutenkin kaikki kotihommat on kauheeta räpellystä kun 4 pientä kättä on auttamassa. Kyllä mun on ainakinkotityöt hoidettava kun penskat on poissa jaloista. Enkä aina jaksa kyllätehdä kaikkea, ap oot ihan normaali.

Vierailija
50/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä mies tekee myös paljon, välillä jopa enemmän kuin minä. Hän vie roskia, laittaa tiskejä ja pyykkejä, käy kaupassa ja tekee ruokaa. Pölyjen pyyhkiminen ja tavaroiden järjestely jää lähes aina minun kontolle.

Vierailija
51/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulasten kanssa ehtii sen minkä voi. Mutta isompien kanssaha ei kotona enää ollakaan, vai?

Kun mä menen töihin, kotityöt jaetaan organisoidusti.

Jos mies olisi työttömänä, hän hoitaisi enemmän kotitöitä - so simple.

Vierailija
52/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenjotkut "tulee kotiin lasten kanssaja valmistaa lounaan". Mulla 2v kaksoset ja IHAN MAHDOTONTA alkaa ´valmistella` lounasta, se on oltava nenän edessä just eikä heti. Muutenkin kaikki kotihommat on kauheeta räpellystä kun 4 pientä kättä on auttamassa. Kyllä mun on ainakinkotityöt hoidettava kun penskat on poissa jaloista. Enkä aina jaksa kyllätehdä kaikkea, ap oot ihan normaali.

Mulla on lapset vuoden välein ja lisäksi hoitolapsi, eli kaksi 1v ja yksi 2v. Todellakin teen ruoan valmiiksi aiemmin ja vain lämmitän lounasaikaan. Ja sen ruoan teen miehen tultua kotiin, jotta mies voi katsoa lasten kanssa pikkukakkosta ja minä saan laittaa rauahassa ruoan. Tai toisin päin, mutta yleensä minä mieluummin kokkaan. Sitä lämmitän seuraavana päivänä.

Vierailija
53/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenjotkut "tulee kotiin lasten kanssaja valmistaa lounaan".--

ei mitään ongelmia. kuten sanoin, tää on normaalia perhe-elämää.

Vierailija
54/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ne mitä en itse osaa tai ehdi joko ulkoistanut tai jäävät odottamaan miestä. Pihatien auraa naapuri samalla kun omansa jne. Seuraavan kerran mieheni kotona maaliskuun alussa.

Vierailija
55/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en ole kokenut kotihommia mitenkään hankaliksi siinä lastenhoidon ohella.

Olin ensin kolme vuotta kotiäiti, välillä toistakymmentä vuotta töissä ja taas kotiäitinä ja aina nuo on kotihommat hoituneet. Kun olimme molemmat töissä, molemmat tekivät mitä olikin tehtävänä. Joku tuossa sanoikin, että se on normaalia perhe-elämää ja ainakin itse olen jopa pitänyt siitä. Välillä on kiireisempää lasten tai jonkin muun asian kanssa ja silloin saattaa pölyjen pyyhkiminen siirtyä, mutta en minä niitä silti ole viitsinyt miehelleni illalla antaa tehtäväksi, onhan ne saanut seuravanakin päivänä pyyhittyä. On meillä silti joka viikko lattiat pesty, pölyt pyyhitty ja muutaman kerran viikossa imuroitukin, vaatteet ovat puhtaita ja silitettyinä kaapissa ja pihakin suhteellisen lumeton, vaikka olenkin vähän suurpiirteisempi.

Vierailija
56/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen päivän aikana, mitä ehdin. Loput jaetaan. On selvä, että jos olen viettänyt lasten kanssa päivän vaikka Korkeasaaressa tai uimassa yms, niin ei ole ruoka kotona miehelle valmiina. Joskus taas on.

Ja tietysti mies tekee ruokaostokset työmatkallaan. Helpompaahan se yksin on kuin lasten ja rattaiden kanssa (ei ole autoa).

Kumpikin hoitaa työnsä päivällä, illalla lepäillään yhtä paljon. Tietysti!

Vierailija
57/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en sentään ihan kaikkea. Mies auttaa illalla ja aamulla lähinnä tiskien ja aamupuuron laiton kanssa, vie roskat ja viikkaa omat vaattensa. Jos en ole jaksanut siivousta tehdä arkena niin auttaa viikonloppuna siinäkin.

T. kolme alle kouluikäistä ja töissä pari päivää viikossa

Vierailija
58/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas ne sitten tekis jos en minä mamma ite??

Satunnaisesti mies vaihtaa astiat koneeseen mutta Harvoin.

meillä 5 lasta ja 150 neliön huusholli.

Vierailija
59/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy tosin kerran viikossa siivoja ja isommat lapset osallistuvat myös kotitöihin, eli siinä mielessä vastaus olisi EI.

Vierailija
60/75 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes kaiken teen itse..

Silloin jos on kipeenä tai muuten väsyneempi niin pyydän miestä enemmän avuksi, esim kaupassakäynteihin..

Ja roskikset meillä mies vie useimmiten aina.

Jos haluan siivota rauhassa niin viikonloppusin mies lähtee lapsen kanssa ulos siks aikaa jos pyydän..