Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
Jännä että monet täällä kauhistelevat ap:n purkausta mutta eivät itse asiaa eli kohtuuttomuuksiin paisuvaa vanhojenpäivien rahanmenoa. Oletteko oikeasti sitä mieltä että nykyinen suuntaus on hyvä?
Norjassahan abiturientit lähtee kirjotusten jälkeen ns. bilepusseilla maata kiertämään, ovat reissulla kuukausia, viettävät holtittomia ryyppyjuhlia ja palaavat kotiin kun jaksavat. Pappa betalar, luin joskus juttua jossa yhden henkilön kulut olivat yli kymppitonnin. En todellakaan sano että tuo olisi tulossa Suomeen, mutta tuommoisiakin äärimmäisyyksiä länsimaista löytyy.
Tarkoitus tuossa viittauksessa oli se, että kyllä vanhempien on hyvä säilyttää tietty kriittisyys nuorison touhuihin, en ymmärrä vanhemmuutta jossa kaikki mikä on "nuoren mielestä kivaa", on kyseenalaistamatta jeesjees myös vanhemmalle. Siksikö sitä viinaakin pitää alaikäiselle ostaa että sille ei lopulta osata sanoa ei? (Offtopic, myönnetään.)
Jännä että monet täällä kauhistelevat ap:n purkausta mutta eivät itse asiaa eli kohtuuttomuuksiin paisuvaa vanhojenpäivien rahanmenoa.
Ihan kuin puhe olisi jostain hirviöstä johon ei voi itse vaikuttaa.
25 vuotta sitten olin itse vanha ja silloin tarkoitus oli vain näyttää vanhalta. Tukkaan laitettiin harmaata yms. Ainakaan meidän paikkakunnallamme ei tanssittu kuin yksi tanssi juhlasalin lavalla ja sekin oli vapaaehtoinen. Eli ihan keksitty "perinne" koko päivä.
Älä ap viitsi aloittaa tämmöistä. Koska sulla ei ole varaa (etkä sannut varautua) kukaan muukaan ei saa? Näinhän tää maailma just menee. Muistaakseni pukujakin on kautta aikojen ommeltu itse jne. Et sitten vois ajatella asiaa niinpäin, että tyttösi saa ilmaiseksi tanssiopetuksen? Ja mitä vikaa itse laitetuissa hiuksissa ja meikissä?
Siis mihin ihmeen kohtuuttomiin paisuvaa? Ihan kuin puhe olisi jostain hirviöstä johon ei voi itse vaikuttaa.
Aika sinisilmäinen kysymys. Nuoret ovat lähtökohtaisesti erittäin herkkiä sosiaalisille paineille, ja jos yleinen ilmapiiri on se, että vanhojentansseissa ei enää tavoitella vanhojen aikojen tanssiaisia, vaan päämääränä on Paris Hilton-glamour limousineineen, seurauksena on nuorten jakautuminen niihin, joiden perheen talous sen kestää ja toistaalta niihin, joille se ei ole mahdollista. Aikuisten tehtävä on koulumaailmassa vaikuttaa siihen, että tuontyyppisiä jakoja ei syntyisi.
Muuten nuo jutut, joissa kehotetaan laittamaan kymppi syrjään sinne ja tänne aina ja joka ikisessä ketjussa, kun joku rahapulansa kehtaa ilmaista, ovat naurettavia. Näillä ihmisillä ei oikeasti ole käsitystä tilanteesta, jossa niitä ylimääräisiä kymppejä ei ole joka kuu milloin taaperon välikausihaalariin, sitten vanhojen tansseihin, rippijuhliin, yo-juhliin, ajokortteihin, ja niin edelleen ja niin edelleen.
-ex-köyhä
Jännä että monet täällä kauhistelevat ap:n purkausta mutta eivät itse asiaa eli kohtuuttomuuksiin paisuvaa vanhojenpäivien rahanmenoa. Oletteko oikeasti sitä mieltä että nykyinen suuntaus on hyvä?
lisäksi ap on saanut vinon pinon vinkkejä, jotta vanhojentanssit eivät kustantaisi monta sataa euroa? (Miten sä nämä viestit tuolta missasit?)
Ei mun mielestä koko traditiota pidä lopettaa, vaikka se onkin saanut tuon kilpavarustelupiirteen. Ja onhan sitä tässä kritisoitu..
Ja olen yhä sitä mieltä että pissikset laittaa rahaa palamaan tonnin verran yhteen tilaisuuteen
on pakko olla samaa mieltä. Heikosti on asiat, jos ilahduttaminen ja päivän hauskuus on kiinni siitä, että on kalliilla hankittu mekko (tai niin kuin yllä, kaksi mekkoa,) kampaajat ja meikkaajat.
Tai olet niitä, jotka tulevat juhliin kuin juhliin farkuissa ja hupparissa, koska "meillä osataan juhliua näinkin". Yliopistossa on runsaasti pukujuhlia, joten kannattaa tehdä siitä ensimmäisestä oikea prinsessapäivä, josta jää kauniita muistoja. Jos sinä et kykene juhlimaan, jos joku on panostanut itseensä ja juhlaansa, niin älä oleta, että muut ovat yhtä kateellisia ja kyvyttömiä iloitsemaan myös kauniista puitteista.
Mitä kalliimpi puku, sen parempi. mieluummin kaksi pukua
Ja tukkahan on pakko laittaa kampaajalla, samoin kynnet, ripset, meikkaus jne.... just just
Netistä saa loistavia pukuja (uusia) alle 100 e, kts jenjenhouse.com esimerkiksi
Ja olen yhä sitä mieltä että pissikset laittaa rahaa palamaan tonnin verran yhteen tilaisuuteen
on pakko olla samaa mieltä. Heikosti on asiat, jos ilahduttaminen ja päivän hauskuus on kiinni siitä, että on kalliilla hankittu mekko (tai niin kuin yllä, kaksi mekkoa,) kampaajat ja meikkaajat.
Tai olet niitä, jotka tulevat juhliin kuin juhliin farkuissa ja hupparissa, koska "meillä osataan juhliua näinkin". Yliopistossa on runsaasti pukujuhlia, joten kannattaa tehdä siitä ensimmäisestä oikea prinsessapäivä, josta jää kauniita muistoja. Jos sinä et kykene juhlimaan, jos joku on panostanut itseensä ja juhlaansa, niin älä oleta, että muut ovat yhtä kateellisia ja kyvyttömiä iloitsemaan myös kauniista puitteista.
Mitä kalliimpi puku, sen parempi. mieluummin kaksi pukua Ja tukkahan on pakko laittaa kampaajalla, samoin kynnet, ripset, meikkaus jne.... just just Netistä saa loistavia pukuja (uusia) alle 100 e, kts jenjenhouse.com esimerkiksi
http://www.tori.fi/vi/4719754.htm
Kerran tosiaan käytetty ja siistissä kunnossa. Vuokrapuvun hinnalla saa omaksi ja voi myydä edelleen...
Oleellisinta Wanhojen tansseissa on itse tanssi, askellus ja kuviot. Niihin kannattaa keskittyä. Paraskaan puku ei korvaa tanssitaitoa. Nuoret naiset ovat kauniita luonnostaan joten mitän meikkejä ei tarvita. Joku sopiva puku vain jostain kirpputorin henkarista tai omasta ompelukoneesta.
Jonkinlainen käsitys nimittäin on kun opetan noita tansseja ja kun itse olen mies niin myös jonkunlainen käsitys mikä kaunistaa naista. Voin luvata että illan paras puku ei ole se kallein.
Sopivan punainen ainakin on herrojen mieleen.
Tanssinopettajan näkövinkkelistä menee raha vähän väärään osoitteeseen kun se menee vaatteisiin. Tanssikengät on ainoa mikä tanssimisessa pitää olla kunnolliset ja kyllä tuollaiset yhdet tanssiaiset tansii vielä huonomillakin kengillä.
Vanha ketju mut kyllä alkoi ärsyttää.
Siis homma on karannut käsistä mutta kukin varojensa mukaan.Kynnet ja hiukset laitetaan kotona.Kaunis kynsilakka riittää.Pukuja saa netistä alle 100 euroa.Naapurin tyttö lähtee kouluun joka aamu,kuin lähtisi vuosisadan bileisiin.Vaatteita oman huoneen komero ja veljen makuuhuonekin täynnä.VANHEmpansa valittaa rahan menosta:hei älä osta ja opeta järjen käyttöä.
YMMÄRRÄN täysin rahavaikeudet.Voi olla niin pieni palkka että 10 euroakin kuussa sivuun on iso raha.Työn takia autot/huollot ,vakuutukset jne.Jo kuukausittain pakolliset menot.Oma palkkani 1200 euroa kuussa netto.Nyt joku kirjoittaa että on tultava toimeen puolet pienemmällä.Senkin tiedän.Sukulaisisssa ja tuttavissa 1600-2500 puhtaana ansaitsevia naisia ja hirmuinen narina, ettei ole rahaa?!???!!!Kummasti joka kuukausi rouvat käy kampaajalla ja tekoripset huolletaan.Älkää olko näsäviisaita.Esim toisen vanhemman pitkäaikainen sairaus tiputtaa tulot.Kaikilla ei ole esim kuntatyöntekijöiden sairauslomaetuja,yksityisellä palkka loppuu aika pian ja putoat kelan sairauspäivärahalle.
Itselläni lapset ovat poikia ja vanhemmalle on ostettu siisti puku.Omat vahempain tanssit oli disco ja asu vapaa,sai olla hieno tai hassu tai tulla päivän koulu vaatteissa.Oli rahaa tai ei homma on karannut käsistä.Kaikki tapahtumat paisuu ja paisuu ,oli kyse polttareista tms,mutta hyvät ihmiset,ei lähdetä mukaan paisuttelemaan.
Vanhojen tansseihin ei ole pakko osallistua, jos siltä tuntuu. Jos kuitenkin haluaa, niin ei siihen ole mikään pakko laittaa satoja euroja. Pojalle riittää musta puku ja kauluspaita, jos ei ole jotain rippipukua tms. kaapissa/ei mahdu, niin luulisi jostain sukulaisista, ystäviltä tms. löytyvän lainaan, samoin kengät tarvittaessa. Tytölle kannattaa kiertää esim. teatterit/puvustamot tms., toisinaan voi tehdä löytöjä halvalla, samoin pukuvuokraamot myyvät paljon kiertäneitä pukuja halvalla (voi siis myydä itse eteenpäin ja saa vähän rahojaan takaisin). Hyvä ystäväni osti oman mekkonsa kirpputorilta hintaan 18e ja oli aivan loistokunnossa, pienillä muokkauksilla sai juuri sopivan istuvuudelta. Huudot ym. myös kannattaa tsekata. Kengiksi kelpaa siistit korkkarit, kirppikseltä muutamalla eurolla jos ei omia/ei saa lainaksi. Meikin, kynnet ja hiukset voi laittaa kotona.
itse olen elänyt "vanhanaikaisesti" sanontaa "suu säkkiä myöten" elämällä. Mielestäni tärkeä oppi lapsellekin. Onnellinen voi olla vähemmälläkin. Kun on sen oppinut, ei ole niin paljon suorituspaineita omallekaan elämälle. Ostaa sen mihin on varaa, aina sitä joutuu sen kestämään että joku ostaa enemmän / kalliimpaa. Kyllä meillä saadaan lapselle sanottua mihin rahat riittää ja mihin ei, ja lapsetkin sen kestävät ja ymmärtävät. Ja kestävät ehkä vähän paremmin pettymyksiä ja epätäydellisyyttä aikuisenakin. Voimia ja rohkeutta ap:lle elää tuossakin tilanteessa suoraselkäisesti tulojen mukaan :)
Muistan omat vanhojentanssini 6 vuotta sitten :) Lukiossani oli toki tyttöjä, joiden rikkaat vanhemmat kustansivat tytöillensä limusiinikyydin koululle, satojen eurojen mekot, meikin ja kampaukset, heillä oli jopa turkit päällä. Minä ystävineni lähinnä oudoksuimme tätä, miksi noin 2h kestävään tapahtumaan pitää tälläytyä noin paljon?
Äitini kanssa tutkimme huuto.netissä vanhojentanssimekkoja, upeita yksilöitä löytyi! Minun yönsininen tyllihameunelma olkaimettomalla korsetilla maksoi postikuluineen 50€. Meikin ja kampauksen tein itse, menin koululle bussilla. Skippasimme ystävieni kanssa 150€/hlö maksaneen huippuillallisen, mihin muut lähtivät tanssien jälkeen. Valokuvausta harrastava ystäväni veli räpsi meistä upeita kuvia ihan ilmaiseksi. Me menimme illalliselle mäkkäriin :D vähän tuli katseita, kun viisi tälläytynyttä prinsessaa pyyhältää mäkkäriin illastamaan.
Hei, kerron omat vinkkini vanhoilta vuodelta 2010:
Ei tarvitse solariumia: Jos et halua olla kalkkilaivan kapteeni, opettele levittämään itseruskettavaa oikein ajoissa etukäteen. Doven edullinen on hyvää. Jos solariumiin on pakko mennä niin kuntosaleilla niitä löytyy ja 4-10 eurolla voi saada jo päivettyneen ihon.
Ei tarvitse rakennekynsiä: Jopa ranskalainen manikyyri onnistuu itse kun harjoittelee. Olen tehnyt vuosia itse lakkaamalla ja näyttävät ammattilaisen tekemiltä.
Kuten ette tekään, niin ei tarvitse kampaajaa eikä meikkaajaa: Katsokaa youtubesta videoita, sieltä löytyy tuhansittain niitä, missä alusta alkaen opetetaan tekemään kampauksia ja meikkejä. USA:ssa on prom joten se hakusanaksi, prom makeup tai prom hair tutorial. Sitten ei kuin harjoittelemaan. Erityisesti mitään ripsienpidennyksiä ei vanhoja varten kannata ottaa (voivat pahimmassa tapauksessa olla todella rumatkin) joten jos lisäpituutta kaipaa, kannattaa ostaa tekoripset ja jälleen kerran, harjoitella niiden laittamista.
Ei tarvitse ostaa uutta mekkoa: Esim. netistä löytää varmasti monien käyttämättömäksi jääneitä mekkoja edullisesti.
Jos kaikesta huolimatta itse tuntuu hankalalta tehdä meikkiä tai hiuksia niin varmasti löytyy joku kaveri tai tuttava joka osaa.
Toivottavasti kaikkien tytöt muistavat nauttia siitä päivästä!
itse tanssin vanhat 2012. Eikä tullut kalliiksi. Mekko löytyi ulkomailta tilaamalla, maksoi reilu 100 e, oli tosi huolellisesti tehty pienintäkin yksityiskohtaa myöten, tosi laadukas ja hyväkuntoinen. Moni kehui kauneimmaksi ja tulikin paljon kyselyitä josko myisin mekon eteenpäin (tarjottiin jopa isompaa summaa kuin mitä itse olin maksanut) :) eli ei sen mekon tarvi mitään 500 maksaa jos vähän jaksaa ettiä ja nähdä vaivaa.
Kampaus maksoi kampaajalla alle 40 e. Oli vähän pienempi yhden naisen kampaamo, ei mikään ketjuliike.
Kengät oli ballerinat hm:stä, maksoi ehkä 10 e :D etikettivirhe, mutta ei kukaan niitä nähnyt mekon alta.
Itseruskettavat vedit itse, kuorimalla ja rasvaamalla ja tarkalla levityksellä saa nätin lopputuloksen.
Meikin tein itse, oon kuudennesta luokasta saakka meikannut päivittäin joten olin kehittynyt aika hyväksi meikkaajaksi. Tai itseasiassa kosmetologi teki ensin meikin, mutta pesin ne pois koska totesin että osaan itse tehdä itselleni sopivamman ja paremman näköisen :D Eli meikkiinkin menee se 0e, jos tuotteet löytyy kotoa valmiiks.
Lippu jatkoille tais meillä maksaa alle 10 e.
Sisko teki geelikynnet, jonkun vaivanpalkan taisin sille maksaa.
Eli kaikenkaikkiaan wanhat maksoi mulle ehkä 200 e, mutta mekon sai myytyä eteenpäin ja ballerinoja tuli tietysti myöhemminkin käytettyä, eli aika mussutusta mun mielestä että tulisi hirveen kalliiks. Ei sinne tarvii mitään hiuksenpidennyksiä ja ripsienpidennyksiä hankkia, tärkeintä mun mielestä on että mekko ja naama ja kampaus on nätteinä ja ne nyt ei hirveästi rahaa vie :)
Niin ja en edes mitenkään tarkoituksella pihistellyt, varmasti yhtä nätin lookin oisin saanut vieläkin pienemmällä rahalla :)
t.208
Ja vielä halvemmaksi kuin puvun vuokraaminen tulee puvun tekeminen itse. Niin minunkin äitini teki. Kankaat Eurokankaasta alennuksesta ja tuttava teki kaavat. Äitini ompeli puvun ja sitä en ikinä vaihtaisi pois! :)
Monissa kouluissa tytöt tekevät puvut itse käsityötunnilla, siinä onkin ideaa.
Toisaalta kun likat pääsevät leikkimään prinsessajuhlia jo 17-vuotiaana, ei tarvitse mennä naimisiin vain siksi, että saa panna pitkän keon päälleen.
Kaikki tytöt eivät halua mukaan tuohon touhuun ollenkaan eli ei se mikään pakko ole.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:29"]
Ja vielä halvemmaksi kuin puvun vuokraaminen tulee puvun tekeminen itse. Niin minunkin äitini teki. Kankaat Eurokankaasta alennuksesta ja tuttava teki kaavat. Äitini ompeli puvun ja sitä en ikinä vaihtaisi pois! :)
[/quote]
Mullekin äiti teki puvun, ihana puku olikin :) jos ei omassa lähipiirissä ompelutaitoista ole, joku tutun tuttu ompelija varmaan löytyy kun vähän kyselee.
Ei ole pakko osallistua!
Minä en osallistunut lainkaan, sillä en pitänyt salissa pyörähtelyä sen rahan arvoisena. Kamala ja kallis vaiva siitä, että saa yhtenä päivänä tanssia salissa.
Turhaa.
tuo päivä on meillä edessä vuoden päästä. Kauhistuttaa.