Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhojen tanssit kiellettävä

Vierailija
15.02.2012 |

Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?

Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com

Kommentit (282)

Vierailija
141/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö on nyt lukion ensimmäisellä, ja hän saa budjetin, jonka pitää riittää. Itse voi tienata siihen halutessaan lisää, mutta aika edullisestikin päivään voi halutessaan osallistua.

Tyhmiä minusta ovat ne vanhemmat, jotka lähtevät sellaiseen kilpavarusteluun, että tonnikaupalla laitetaan rahaa yhteen päivään. Meillä on lapselle ihan selvää, että kun rahaa ei ole rajattomasti, johonkin käytetty summa on jostakin pois. Tyttö on ihan tyytyväinen pieneen budjettiin, ja karsii suoraan hinnan perusteella liian kalliit vaihtoehdot pois.

Vierailija
142/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöjä sekä poikia jotka eivät tansseihin osallistuneet kuka mistäkin syystä. Sain itse kaksi pyyntöä tanssipariksi mutta kieltäydyin periaatteesta kun kaveriporukkamme oli näitä "anarkisteja" jotka eivät halunneet osallistua tähän turhaan kulutusjuhlaan, meillä oli kyllä omat (paremmat) pippalot samana päivänä ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukuja oli kaksi, koska tanssipäiviäkin oli kaksi ja äiti (minä) halusi maksaa. En minä niitä rahoja hautaan kanssani saa, joten miksi en olisi ilahduttanut tyttöä? Muuten käytiin läpi koko repertuaari eli oli kampaaja, meikkaaja jne.

Rahaa paloi, mutta onko sillä loppupelissä merkitystä? Tyttö kirjoitti keväällä ja on nyt Aalto-yliopistossa kauppatieteellisessä Helsingissä, eli ei ihan alinta pissikastia ehkä sentään.

Vierailija
144/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukuja oli kaksi, koska tanssipäiviäkin oli kaksi ja äiti (minä) halusi maksaa. En minä niitä rahoja hautaan kanssani saa, joten miksi en olisi ilahduttanut tyttöä? Muuten käytiin läpi koko repertuaari eli oli kampaaja, meikkaaja jne. Rahaa paloi, mutta onko sillä loppupelissä merkitystä? Tyttö kirjoitti keväällä ja on nyt Aalto-yliopistossa kauppatieteellisessä Helsingissä, eli ei ihan alinta pissikastia ehkä sentään.

Just joo. Ja pisseys ei riipu koulumenestyksestä vaan on state of mind.

Ja olen yhä sitä mieltä että pissikset laittaa rahaa palamaan tonnin verran yhteen tilaisuuteen

Vierailija
145/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen yhä sitä mieltä että pissikset laittaa rahaa palamaan tonnin verran yhteen tilaisuuteen

on pakko olla samaa mieltä.

Heikosti on asiat, jos ilahduttaminen ja päivän hauskuus on kiinni siitä, että on kalliilla hankittu mekko (tai niin kuin yllä, kaksi mekkoa,) kampaajat ja meikkaajat.

Vierailija
146/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhojen tanssit ovat sillä nimellä, koska Abit siirtyvät edellisenä päivänä pois näyttämöltä ja kakkosista tulee siis vanhimpia eli vanhoja. Että tiedoksi tämä!

Varsinkin tytöt panostavat päivään, vähintään kampaajalla käyvät, monet käyvät meikissä, manikyyrissä ja solariumissa. Näin ssis Hesarissa.

Mua häiritsee se, että edelleen puhutaan Wanhojen tansseista ja silti siellä on, varsinkin tytöillä, uutuuttaan kiiltelevät iltapuvut.

Outoa, silloin omana aikanani käytettiin todella aikaa siihen, että löydettiin VANHA puku. Monella oli jotain mummon vanhaa päällään, siskot tekivät kampauksia ja meikkejä, kukaan ei edes puhunut kynsistä.

Päivä oli hauska, ainakin omalla kohdallani. Ja mielestäni tämä nykyinen systeemi on ihan ryöstäytynyt käsistä.

Tänä vuonna meillä menee poika tansseihin, vuokrapuvussa. Itse laittaa hiukset, ei meikkiä, ei manikyyriä, eikä solariumia. Ja iskä kuskaa koululle ja ravintolaan illalliselle ja jatkoille ja hakee, ihan omalla arkisella autolla.

No, kaipa se sitten on noloa.

Vierailija
147/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakko olla samaa mieltä. Heikosti on asiat, jos ilahduttaminen ja päivän hauskuus on kiinni siitä, että on kalliilla hankittu mekko (tai niin kuin yllä, kaksi mekkoa,) kampaajat ja meikkaajat.

Tai olet niitä, jotka tulevat juhliin kuin juhliin farkuissa ja hupparissa, koska "meillä osataan juhliua näinkin".

Yliopistossa on runsaasti pukujuhlia, joten kannattaa tehdä siitä ensimmäisestä oikea prinsessapäivä, josta jää kauniita muistoja. Jos sinä et kykene juhlimaan, jos joku on panostanut itseensä ja juhlaansa, niin älä oleta, että muut ovat yhtä kateellisia ja kyvyttömiä iloitsemaan myös kauniista puitteista.

Vierailija
148/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinusta esim. häissä asiat ovat heikosti, kun morsian panostaa pukuunsa? Tai olet niitä, jotka tulevat juhliin kuin juhliin farkuissa ja hupparissa, koska "meillä osataan juhliua näinkin".

Yliopistossa on runsaasti pukujuhlia, joten kannattaa tehdä siitä ensimmäisestä oikea prinsessapäivä, josta jää kauniita muistoja. Jos sinä et kykene juhlimaan, jos joku on panostanut itseensä ja juhlaansa, niin älä oleta, että muut ovat yhtä kateellisia ja kyvyttömiä iloitsemaan myös kauniista puitteista.

ökyilylle!! Etkö tiedä, että päivään voi panostaa ilman kilpavarusteluakin? Tein esimerkiksi hääpukuni itse ja leivoin kakkunikin, ja kumpikin oli aivan upea. Panostin niihin paljon. Kykenen iloitsemaan ja pukeutumaan asianmukaisesti muiden juhliin, en liioin ole kateellinen kohtuuttomille törsäilijöille, päinvastoin.

Ja kysymykseesi: jos hääpäivän merkittävin asia on se, että morsiamella on kallis puku, niin asiat ovat huonosti. Jos vanhojen päivien itse tarkoitukseksi tulee, että on kallis (=kalliimpi kuin naapurin lapsella) puku, niin asiat ovat heikosti. Prinsessa voi olla myös sellaisella budjetilla, joka ei ole pienempituloisillekaan kohtuuton. Mukavinta on, jos normi on sellainen, johon enemmistön on helppo sopeutua. Minun mielestäni tuossa päivässä yksi oleellisimpia asioita on juhlia yhdessä. Siinä mielessä vertaus häihin on huono, koska häissä morsian on yksin päivän prinsessa. Vanhojen päivän tarkoitus on kai yhdessä juhliminen ja yhteisten positiivisten muistojen luominen, eikä kilpailu siitä, kenen perheessä on (muka lapsen parhaaksi) laitettu eniten rahaa haisemaan. Kilpavarustelulla saadaan joku jäämään kokonaan pois ja joku toinen tuntemaan huonommuutta. Vanhojen päivien prinsessoiden kuuluisi kaikkien voida olla yhtä prinsessoja.

Pointti on siis se, että panostaminen ei ole sama asia kuin ökytörsääminen. Sinullako juhlamieli on siitä kiinni, kuinka paljon siihen on käytetty rahaa?

Vierailija
149/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kaikkia viestejä lukea, mutta olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa. En tosin kieltäisi wanhoja, mutta toivoisin niiden periaatteen muuttuvan takaisin siihen, mitä wanhat joskus olivat.

Olin itse wanhana 2007. En tanssinut. Koko se ruljanssi pukujen, kampausten ja meikkien takia ei kiinnostanut yhtään. Sitä paitsi, se olisi tehnyt hirmuisen loven perheemme budjettiin. Vanhemmat kyselivät minulta hyvissä ajoin, haluanko tanssia vanhat ja kun ilmaisin inhoni koko juttua kohtaan, huokaisivat porukat selkeästi helpotuksesta.:D (ap:kin olisi kai voinut pidemmällä aikavälillä säästää pienen rahamäärän kuuta kohden, kun kerran tiesi, että tytär haluaa tanssia?)

Olisin varmaan tanssinutkin ne tanssit, jos juhla olisi samanlainen kuin äidin aikana. Puvut oli hankittu omien vanhempien vanhoista varastoista, eikä ostettu uusia kalliita kolttuja.

Mutta totta kai nykyisetkin wanhat ihan kivat juhlat ovat ja olin yleisössä mukana kannustamassa omaa vuosiluokkaa. Kauniita ja komeita olivat, mutta hauskempaa olisi ollut perinteisellä meiningillä.

Vierailija
150/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi olikin siis 2008...

Vierailija
151/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin varmaan tanssinutkin ne tanssit, jos juhla olisi samanlainen kuin äidin aikana. Puvut oli hankittu omien vanhempien vanhoista varastoista, eikä ostettu uusia kalliita kolttuja.

Mutta totta kai nykyisetkin wanhat ihan kivat juhlat ovat ja olin yleisössä mukana kannustamassa omaa vuosiluokkaa. Kauniita ja komeita olivat, mutta hauskempaa olisi ollut perinteisellä meiningillä.

Minä siis tanssin wanhat äidin vanhassa leningissä, kaikilla oli hauskaa ja kaikki olivat tarpeeksi hienoja. Ihan käsittämätöntä, millaiseksi tämä on näin lyhyessä ajassa mennyt!

Vierailija
152/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ne on "vanhojen tanssit" ei ainakaan meidän koulun perinteissä ole IKINÄ tarkoittanu sitä, että pitäisi pukeutua vanhaan. Vanhojen tanssit -nimi on tullut siitä, että abit ovat samalla viikolla lopettaneet koulunsa eli lukion kakkoset, vanhojen tansseja tanssivat ovat nyt koulunsa VANHIMPIA. Ja kyseessä yli 100-vuotinen lyseo. Että repikää siitä mummonne vanhat mekot.

Vierailija
153/282 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puvun voi vuokrata. Tai lainata joltain tutulta. Ei sitä omaa tarvitse välttämättä teettää. Ihme varustelukilpaa. 

Suurempi rahareikä kaiken kaikkiaan lukion käymisessä on kirjat. Miten niistä olet selvinnyt?

Vierailija
154/282 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ensi keväänä tanssimassa vanhat ja tämä höpinä täällä on kyllä ihan ihmeellistä. On totta, että tanssit ovat muuttuneet paljon 1900-luvun puolivälistä, mutta sille ei oikein voi mitään kun kaikki muukin muuttuu.

Todella halvallakin pääsee vanhoista jos tarpeeksi tahtoo ja silti voi näyttää todella kauniilta. Itse ostin mekon tori.fistä käytettynä (ollut kaksissa vanhojentansseissa) hintaa oli hieman yli 200e, sillä mekko teetetty ja ostettu Yhdysvalloista, joten toisenlaista tai edes samantapaista edes tulisi vastaan (mekko kaksivärinen). Kengät on ostettu jo rippijuhliin.

Kampaus on alusta alkaen ollut tarkoitus tehdä kampaajalla, sillä hiukseni ei mihinkään taivu omassa käsittelyssä ja siihen tarvitaan vähän ammattimaisempia otteita (uskokaa pois, monet kerrat kokeiltu ties minkä tököttien kanssa). Meikki oli alunperin tarkoitus tehdä itse, mutta äidin kanssa pohdiskelimme ja totesimme, että ei siitä tule mitään, sillä pelkät kestävät ja hyvät meikit maksavat väh. sen 50e ja sitten pitäisi vielä osata se meikki tehdä siinä kiireessä. Meikki ja kampaus siis tehdään samassa paikassa ja hintaa tulee 95e, sillä kyseisestä paikasta saa opiskelijakortilla alennusta. Koruja en paljoa laita, sillä mekko itsessään jo mielestäni kaunis ilman koruja. Kynnet laitan kotona.

Eli yhteishinnaksi tulee vähän päälle 300euroa, plus jos päätämme nyt johonkin kavereiden kanssa lähteä syömään sen jälkeen.

Toki vanhoista saa kalliit, mutta halvallakin pääsee. Itseäni vähän harmittaa, että mekko maksoi enemmän kuin piti (budjetti oli 200e). Toisaalta, rakastuin mekkoon ensisilmäyksellä ja en malta odottaa että saan tanssia se päällä! :)

Vierailija
155/282 |
23.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että lukio ei ole mkään ihan köyhien juttu, niin harmillista se onkin. Mutta turha valittaa, jos kerran tulot ovat niin pienet olisi säästämisen voinut aloittaa aikaisemmin. Ja Sitäpaitsi miksei tyttärenne maksa itse kulujaan?? Lienee saavan kuitenkin opintorahaa? Sekä kesätyöt on sitä varten että omia säästöjä voi kasvattaa. Itse ainakin maksan KAIKEN itse, teen osa-aika työtä koulun ohella, vaikken asu köyhässä perheessä tällä hetkellä.

Vierailija
156/282 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhojen tansseissa oli vanhat iltapuvut, yleensä äidin, tädin tai jopa mummon. Itse tehty meikki ja kampaus. Bilettämään illala meni ne, jotka oli 18, läheiseen tanssiravintolaan, mutta yleensä jo juhlalookin riisuneena. Kustannukset? Pari kymppiä?

Itselläni oli äitini vanha tanssiaispuku, omat kengät ja iltalaukku jostain lainattu. Muutkin olivat kovin sekalaisesti varustettu, haalittu vaatteet mistä milloinkin. Olimme niin nuoria ja nättejä ja hehkuvakasvoisia :)

Vierailija
157/282 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 90-luvulla ollut vielä karannut käsistä. Sääli vielä, että nykyään ei enää "vanha" puku ilmeisesti kelpaa, pitää olla joku uusi iltapuku. Minulla oli ainakin sukulaisen ompelema puku, joka maksoi 50 euroa.

Kaikilla oli vuokrapuvut, ei mitään sukulaisen ompelemia pukuja. Lisäksi kaikki kävivät kampaajalla ja meikissä. Se kyllä myönnettäköön, että rakennekynsiä tai ripsienpidennyksiä ei silloin ollut, mutta on sitä ennenkin osattu satsata vanhojen tansseihin.

Vierailija
158/282 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai tukea opiskelevaa lasta kuukausittaisilla rahasummilla? Minkälaisista rahasummista on kyse?

Elatusvelvollisuuden mukaan vanhempien on tuettava taloudellisesti myös täysi-ikäisyyden ohittanut lasta opintojen ajan. Kumma juttu, että täällä av:lla tunnetaan esim. neuvolan suositukset pilkulleen, mutta LAKIA ei tunneta pätkääkään.

Vierailija
159/282 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaikkien muidenkin tulee kärsiä.

Just.

Vierailija
160/282 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vaan tyttärellesi