Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen tanssit kiellettävä

Vierailija
15.02.2012 |

Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?

Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com

Kommentit (282)

Vierailija
1/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen saa tehdä asiat omalla tavallaan, kuka limusiinien ja solariumien kera ku ilman, ketä se haittaa jos joku ajaa limusiinilla pihaan?!? Se ei ole teiltä pois.

Koulu ei aja ketään kulutukilpailuun, vaan hommat voi hoitaa monella tavalla kuka kuluttaen kuka säästäen, sen päättävät jokainen itse.

Mitä tulevat nuoret aattelisivat jos lukion kohokohta vietäisiin heiltä pois, vaan sen takia että jollain ei ole varaa kaikkeen. Tässä asiassa voisi ajatella muitakin eikä vain omaa kukkaroa.

Eikä vanhojen tanssit tarkoita että puvun pitäisi olla vanha vaan että lukion tokaluokkalaisista tulee koulun vanhimpia, koska abit jäävät lukulomalle.

Miksi ihmisten on pakko valittaa kaikesta, kuin muualla maailmassa menee paljon huonommin, onko tanssiaiset ainoa huolen aiheesi tässä maailmassa?!? jos vastaus on kyllä, kannattaisi lopettaa valitus ja elää sen kanssa mitä on.

Vierailija
2/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- pitkävartiset talvisaappaat, joihin kaikilla ei ole varaa

- kaikki harrastukset, sillä läheskään jokaisella lukiolaisella ei ole varaa esim. lasketteluun tai edes elokuvissa käymiseen

- mässy: kouluruoka riittäkööt, pois karkit, piltit, mehut jne., joihin köyhillä ei ole varaa

- koulukirjat, ne vasta loven tekevätkin budjettiin

- koulumatkat, jotka ovat ihan turhia nekin

- lyijytäytekynät, jotka herättävät kateutta niissä, joilla on taviskynät

- kuviokantiset vihot: köyhillä on varaa vain niihin sinikantisiin, niitä siis kaikille

- meikkaaminen, koska osalla ei ole varaa kuin ripsiväriin, osa ostaa värivoiteesta alkaen kaiken

- reput ja laukut, kirjat kulkevat kyllä muovikassissakin

Listaa voi vielä jatkaa, tärkeintä on se, että kukaan ei saisi mitään enempää tai kauniimpaa kuin nekään, joilla "ei ole varaa". Lukion tarkoitushan on tasapäistää.

Viestin kirjoittaja on oikeassa, vanhat ovat asia siinä missä muutkin asia, kuten vaatteet ja tavarat, se vaan on saanut julkisemman leiman. miksei valiteta että muilla koulussa on uudet kalliit kengät, kun minun kullannupullani ei ole, mutta jaksaa valitaa vanhoista?!?

eivät tavarat tee ihmistä.

kaikkien tulisi kulkea samoissa vaatteissa ja muissa härpäkkeissä, jos tähän maahan haluttaisiin tasa-arvoa. kaikkien EI vaan ole mahdollista saada kaikkea mitä muilla on.

on vaan hyväksyttävä se asia, sillä se ei miksikään tästä muutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös ihmiset, aika muuttuu. enää ei eletä millään 70-luvulla, vaan tämä on nykyaikaa halusimme sitä tai emme. turhaa vertailla parinkymmenen vuoden taakse, ku kaikki on muuttunutta täällä siihen nähden niin ihmiset kuin tekniikka ja muotikin.

Vierailija
4/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin itelleni paria muutama viikko edellisten Vanhojen jälkeen. Mun koulussa oli enemmän poikia, et kaikki tytöt sai kyl parin, mut halusin varmistaa itelleni kivan parin.

Mut niin se vaan on, ettei kaikilla voi olla sitä kivointa paria tai montaa tonnia laittaa mekkoihin ja tykötarpeisiin. Eikä tarvikaan. Itelläni kaikki oli itetehtyä, mut sain kyl paljon kehuja!

Vierailija
5/282 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika jätti väliin nämä "vanhojen juhlat" jo 12 vuotta sitten. Silloin oli jo havaittavissa tämä hysteria, kuin olisi valmistautunut omiin häihinsä ;D

Vierailija
6/282 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä meni ihan ohi lukioaikana, että vanhojen tanssien olisi kuulunut olla se lukioajan huippuhetki, johon olisi pitänyt panostaa hartaudella ja aloittaa valmistelut vuosia etukäteen. Olenkohan täysin epäonnistunut yksilö, kun se ei ollut mitenkään ikimuistoinen tapahtuma mulle? Paljon paremmin on jäänyt mieleen esim. penkkarit ja ylioppilaaksi pääsy kuin vanhojen tanssit.

Vierailija
7/282 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hhirrrween hauskaa wanhojenpäivänä kun olin hhirrween humalassa ja mentiin limusiinilla shampanjakylpyyn. Olen tosi tyytyväinen kaikille rikkaille ja rakkaille jotka maksoivat lystit!

Vierailija
8/282 |
18.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta solarium/rakennekynnet/hiusten pidennykset yms alkaa mennä vanhojen tansseissa kyllä jo yli. Meillä ne on vuoden päästä ja toivon että ei tarvitse lähteä kilpavarusteluun mukaan. Niillä rahoilla tekee vaikka etelänmatkan, eikä vanhojentanssit ole mikään once-in-a-lifetime tilaisuus. Ne on kuitenkin vaan koulun tanssiaiset.

Miten voi sanoa ettei ole "mikään once in a lifetime-tilaisuus". Se on just sitä eikä mitää muuta, tietysti poikkeuksia lukuunottamatta. Kerrankin saa hyvän syyn laittautua kauniiksi hankkia mekot, meikit, kampaukset ymsyms. Kuinka moni sen ikäinen on saanut kokeilla sellaista kaikkea? Ei se oo mikää joka perjantainen rilluttelureissu. Okei, loppuilta ehkä on, mutta päivä on kuitenkin varmasti ikimuistoinen.

Vierailija
9/282 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin alkuperäistä viestin kirjoittajaa, omakin tyttö tanssi vanhat tänä vuonna ja itsekin yksihuoltajana olin kuluista huolissani etukäteen. Toki haluan tyttärelleni tarjota mahdollisuuden osallistua samaan kuin muutkin ja niinpä jo syksyllä alettiin yhdessä suunnitella hommaa. Puku tilattiin netistä/Kiinasta mittojen mukaan ( maksoi 120 eur) ja onnistui todella hyvin ( aivan ihana prinsessaunelma), helmaa piti lyhentää ja tuttu ompelija vielä kiristi vähän sivusaumoista, että tuli täydellisen istuva ( ei oltu osattu antaa tarpeeksi tarkkoja mittoja), ompelija otti 60 eur, vannehame lainattiin. Tytön kaveri laittoi ripset ja toinen kaveri geelikynnet, tuttu kampaaja kampauksen edullisesti, keinoturkisviitta ostettiin alennusmyynnistä heti joulun jälkeen ( oltiin käyty etukäteen katsomassa), kengät kotoa, itseruskettavaa voidetta Anttilan tarjouksesta ja minä kuljetin paikasta toiseen omalla autolla.

Vierailija
10/282 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainafrakki tuttavalta kenkineen ja päällysvaatteineen ja huiveineen. Itsehän jokainen valitsee, plajonko rahaa vinguttaa.

Vierailija
11/282 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojentansseista pääsee helpolla ja vähällä rahalla kun kuluttaa hieman aikaa ja jaksaa etsiä.

Hyvän puvun saattaa löytää käytettynä ystävältä, tai kirpputorilta uuden näköisenä kun kiertelee.

Samoin kengät löytää varmasti alennuksesta kun etsii tarpeeksi.

Manikyyreihin ei ole pakko mennä, etsii vain netistä sopivat hansikkaat, eikä maksa kuin 10e.

Hiukset on helppo laittaa itse kun pyytää kaveria laittamaan tai jos suvussa on ihminen jolla on tähän koulutus.

Meikkauksen saa kestävimmän kun käy liikkeessä meikkaamassa, mutta kotona saa myös helposti yksinkertaisen ja nätin meikin.

En sanoisi että siinä on mitään vikaa että tekee kotona meikin ja hiukset, saa käyttää omia kykyjään.

Ja tärkeintä vanhoissa on se että saadaan tanssia päivä ja pitää hauskaa ystävien keskellä.

Jos ei ole löytynyt tarpeeksi halpaa pukua ja täytyy päästä manikyyreihin niin se ei tarkoita sitä että vanhojen tanssit pitäisi kieltää kaiklta ihmisiltä.

Vierailija
12/282 |
05.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

halauakkaille, sopivan kokoisille, tanssiasuni. Se on tietenkin aina, että mikä kelpaa. Kannattaa siis katsoa yksityishenkilöiltä pukua vuokraan. Omaan ei kannata törsätä.

Vierailija
13/282 |
13.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssin nyt 2013 helmikuussa vanhat. Ja rahaa tulee kulumaan

250 e mekkoja ja vannehame

70e yöhotellissa ja illanohjelma

40 e tuttu kampaaja tekee meikin ja hiukset

Mitään limusiineja ei kenelläkään ole koskaan ollut.

Ja kaikki rahat tienattu itse kesällä. Mekkokin oli alennuksesta ja en todellakaan harkinnut ostavani mitään 500 euroa maksavaa, kuten esim. muutavat luokkatoverit. Riippuu iha tytöstä vetääkö noi tanssi järjestelyt iha överiksi. Itse ajettelin pikemminki pitää hauskaa kuin prameilla jollakin mekolla. Ja vaikka tansseihin ei osallistu, voi osallistua vanhojen jatkoille mikä ei nyt hirmu hinnakasta ole ainakaa meilläpäi.

Silti on kiva olla yksi päivä prinsessana.

Vierailija
14/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanee kuitenkin jo opintotukea ja opintolainaa kaiketi mahdollista nostaa myös? Mä menin omiin vanhoihini junalla, niinkuin kouluun aina muutenkin. Kengät oli vanhat korkkarit, koska tärkeintä oli että on hyvät jalalle. Puku alerekistä 40€, meikkasin itse junassa ja hiuksiin äiti teki nutturan aamulla. Kustannukset oli siis illallinen sen jonkun vajaa kolmekymppiä ja puku 40€, ja olin hirrrveen onnellinen!

Vierailija
15/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puku maksoi 160,kynnet 15 ja kengät 15euroa.

Tytön mielestä oli once of lifetime-tapahtuma...

Ja ei todellakaan kulkenut millään limusiinillä,vaan itse vietiin ja haettiin.

Raha on tiukassa,mutta ei onneksi niin tiukassa,ettei olisi voitu sijoittaa alle 200e tytön tansseihin.

Se on once IN A lifetime! Älkää käyttäkö vieraskielisiä sanontoja, jos ette edes osaa.

Vierailija
16/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhojenpukuja saa kirppareilta MUUTAMALLA kympillä, ulkomaalaisista nettikaupoista samoin. Ei todellakaan voi olla rahasta kiinni !!!

Me ollaan suht koht varakkaita, mutta en meilläkään panna rahaa menemään tuohon asiaan kuin max 100 e

Puku ostettu ulkomaailaisesta nettikaupasta, kengät ja laukut vanhoja. Hiukset laitetaan itse jne

Ei täällä edes ole "muotia" tuhlata teetettyihin pukuihin, kampaajiin, loistoautoihin

Vierailija
17/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mekko muutosompeluineen, vannehame ja hanskat 205 €,

- Kengät 90 € (olivat kyllä syntymäpäivälahja ja olisivat käytössä edelleen, ellei niitä olisi varastettu muutama vuosi myöhemmin)

- Kampaus n. 70€

- Meikin tein itse, ostin eyelinerin, alle kympin.

- Korut oli vanhat.

- Vaatteet jatkoille n. 50€

- Lounas koululla 0€

- Tauon aikana syödystä jättipizzasta oma osuus n. 3€.

- Osuus jatkopaikan vuokrasta ja illan juomat n. 15€

Yhteensä ~450€. Vanhemmat tienasi nettona alle 3000€ yhteensä, kolme nuorempaa sisarusta ja talolaina päälle, mutta ajoissa varautumalla ja mun omia rahoja käyttämällä päästiin pitkälle.

Vierailija
18/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeesti menny ihan missikisoiksi koko vanhojentanssi... blaah.

Vierailija
19/282 |
14.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikeesti menny ihan missikisoiksi koko vanhojentanssi... blaah.

Vierailija
20/282 |
29.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin kaupunginteatterin kirpputorilta puvun. Maksoi 20e, mielettömän hieno ja upea kokonaisuus. Menihän sitä kenkiin, hiuksiin jne. rahaa (varmaan 100e tähän päälle) mutta aika kohtuudella selvisin verrattuna niihin tyyppeihin, jotka teetättivät puvun ompelijalla tms. Sukulaisilta voi aina yrittää lainata vanhoja pukuja ja kysellä muualta, ei sitä oikeasti tarvitse nälkää nähdä pelkkien vanhojentanssien takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän