Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
että siinä kun aloitat säästämisen 1,5v aikaisemmin.
Miten aikaisin sitä nykyään päätetään aikovansa osallistua tanssiaisiin? Ei kaikki kuitenkaan siellä tanssi tietääkseni. Vai olenko väärässä?
Ja muutenkin, joillekin se yksikin kymppi on tärkeä. Ihan vain kun ajattelee, että kaikki kallistuu koko ajan. Mutta palkat ei nouse samaa tahtia. Ellei sitten ole kansanedustaja. :)
Vanhojen tanssien hinta vuonna 1998
- Mekko lainattu kaverilta, 0 markkaa
- Kengät avokkaat marketista, ehkä 100 markkaa
- Hiukset, meikki kynnet itse laitettuja, 0 markkaa
- Hansikkaat 80 markkaa
- Sukkahousut, hintaa en muista, muutama markka?
- Alushame äidin vanha, 0 markkaaYhteensä: noin 180 markkaa
Pikkukaupungissa asuin.
Vuokrattu puku 1200 markkaa
Hienon ulkotakin olin saanut ilmaiseksi mummon ullakolta
Kampaus kampaajalta 300 markkaa
Joitain meikkejä ostin ja itse meikkasin 50 markkaa?
Uudet hyvät korkkarit 500 markkaa (jotta jaksaa tanssia, minä ainakin kävin esiintymässä päivällä kolmessa eri paikassa ja illalla oli pääesiintyminen. Ja hyvistä kengistä huolimatta jalat olivat ihan rakoilla.)
Äiti kyyditsi, joten periaattessa 0 markkaa
Illalla/yöllä yhteisillallinen 100 markkaa ja jatkot baarissa, kai sitä viinaan sai illan aikana 200 markkaa menemään
Yhteensä 2350 markkaa eli vajaat 400 euroa
Enkä todellakaan kokenut, että olisin hirveesti panostanut vaan ihan normimeininki oli.
Nimitys "Vanhojen tanssit" tulee siitä, että 3. vuosikurssin opiskelijat on päivällä viettäny penkkareita ja siis "lähteneet" koulusta, eli kakkosista tulee niitä VANHIMIPIA.
Jos ennen on ollut tapana pukeutua johonkin vanhaan, niin ei se musta tarkota sitä, et niin pitäis edelleen olla. Kuitenkin tollasen "kilpavarustelun" vois yrittää pitää minimissä.
Ite tanssin Vanhat 4 vuotta sitten ja kaiken jouduin maksamaan ite, koska asuinkin jo omillani. Mekon ompelin yhdessä kummitätini kanssa, kaveri laittoi hiuksiin raidat, kampauksen ja meikin laittoi ystäväni äiti, eno kyyditsi jne. Että käy se niinkin! Ja uskallanpa väittää, että olin yksi näyttävimmistä tytöistä.
Itse olin Wanha keväällä 2000. Puvun kankaat maksoivat 300 mk ja ompelutus toiset 300 mk. Hanskojen hintaa en muista, varmaan jotain 30-80 mk. Kampaus maksoi 150 mk, meikkasin itse. Isä vei koululle.
Edullisesti siis selvisin, mutta tuuriakin oli, kun ompelijakin teki puvun noin edullisesti. Liekö ollut ajatuksissaan tai jotain hinnasta sovittaessa? Hän teki kaavatkin mallipiirrokseni mukaan, oli tosin hyvin yksinkertainen malli. Minulla on se 600 mk kustantanut mittojeni mukaan ommeltu puku koko elämäni, kun toiset pulittivat saman vuokrapuvuista, jotka olivat ehkä liian isoja, ehkä liian lyhyitä, ja jotka piti varata kuukausia etukäteen... Kampauksenikin oli oikein tyylikäs, selkeä nuttura, kaksi harjoituskampauskertaakin (ekalla ei sopivaa vielä keksitty) kuului hintaan (hyvälle kaverilleni ei tehty koekampausta - tuloksena ei-niin-pukevat korkkiruuvikiharat:). Maalaiskampaamon etuja... meikkejä ostin kyllä, ja meikkini oli onnistuneempi kuin joillakin meikissä käyneillä (oli esim. aivan väärän sävyisiä meikkivoiteita jne.). En muutenkaan oikein tahtoisi sudittavaksi samoilla sudeilla kuin kymmenet muut, yöh.
Vanhojen päivän merkitys on kyllä todella hämärtynyt nykyään, kun pimut vetävät salonkitansseja moderneissa iltapuvuissa. Ei näin ei näin... tarkoitus on näyttää vanhanaikaiselta, ei linnan juhlijalta!
mutta joo, kyllä siitä edullisestikin selviää, jos tahtoo. ei ole pakko olla silkkiä ja samettia tai limusiinia, ja silti on yhtä kaunis tai kauniimpikin kuin muut ja yhtä hauskaa on myös!
Ja jos pitää saada iltapuku, on sen tekeminen varmasti vielä halvempaa kuin vanhojenpuvun. Kangasta menee vähemmän ja malli voi olla todella simppeli.
Ja opettakaa hyvät vanhemmat tytöillenne että rakennekynnet ovat todella mauttomat ja saavat pitäjänsä näyttämään halvalta. Yöks.
kun tuo joku yh kehui käyttäneensä 1200??
Tietty puku kuuluu lainata, tai vuokrata tai ostaa käytettynä, siinäkai se koko idea on.
Ja mukavampaahan se on yhdessä kaverin kanssa laittaa meikit ja hiukset, tai äiti mars opettelemaan.
itseruskettava ihovoide maksaa pari euroa, onnistuu varmasti (siis ne kosteusvoiteet joissa ruskettavaa seassa) ja on terveydellekin parempi kuin solarium.
Kai tää aloitus oli provo?
Meillä kävi aikanaan äidin kampaaja kaveria tukan laittamassa, mekko oli lainassa, kyydit ilmaiset, meikit itse, kengät omat jne, ei tullu mieleenkään et oisin jotenki jääny paitsi.
heti samat vastaukset. Vastaako täällä joku aaveerobotti nämä !tuliko yllätyksenä, etkö säästänyt jne..
Itse ainakin ihmettelen tätä kilpavarustelua. Tytöt valmistautuvat kuin häihin tähän juhlaan. Kilpavarustelu ja autovuokrat yms.
Omassa nuoruudessa meillä oli oikeat vanhojen vaatteet ja hauskaa oli.
Ihmettelen vanhempai, jotka lähtevät kilpailemaan naapureiden kanssa siitä, että minun tytölläni on kalliimpaa. Meillä on kyllä varaa, mutta en aio sijoittaa 10 000 euroa yksiin vanhojen päiviin, minkä aikoo tehdä tytön luokkakaveri.
Mun aikana vanhojen tansseihin laitettiin vaan joku mekko ja pojat laittoi puvun. Ja se oli hyvä, jos mekko oli oikeesti vanha, mulla oli mummoni tanssimekko 40-luvulta. Hiukset ja meikki laitettiin tietysti itse.
Aivan naurettavaksi mennyt. Samaa rataa kuin kaikki touhu nykyään; häät, synttärit, yo-juhlat, rippijuhlat. Mikään kotoisia ja pienimutoinen, edullinen ei enää kelpaa mihinkään :(
Ihan älytöntä koko homma. Tanssit on jotenkin niin tönkön näköisiäkin. Huonot bileet sanoisin...
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
-kampaus (väri, leikkaus ja kampaus) 250 euroa
-kynnet, meikki liikkeessä, ihonpuhdistus ja kuorinta sitä ennen yms. pientä n. 150 euroa
-10 kerran solariun ja ruiskurusketus n. 100 euroa
-kavereiden kanssa taksimatkat päivän aikana 200 euroa
-iltavietto ja hotelliyö 700 euroa
Jotain pientä taisi mennä vielä sukkiksiin ja laukkuihin ja muuhun tilpehööriin ehkä n. 300 euroa
Eli ei siihen saa kulumaan kuin 3000 euroa korkeintaan, vaikka meilläkin tyttö ei ihan halvinta kaikesta valinnut. Mutta varasivat kampaajat ja muut porukalla niin saivat hiukan alennusta tukan ja meikin laitossa.
Meillä mennyt rahaa vain frakin vuokraan + kengät.
Ja kun tulee tytön vuoro niin itse tehdään mekko ja varmaan itse laitetaan tytölle meikit ja kampauskin.
Kyllä me itsekin ostaan, ei olla tumpeloita!
Meillä mennyt rahaa vain frakin vuokraan + kengät.
Ja kun tulee tytön vuoro niin itse tehdään mekko ja varmaan itse laitetaan tytölle meikit ja kampauskin.
Kyllä me itsekin ostaan, ei olla tumpeloita!
Miten aikaisin sitä nykyään päätetään aikovansa osallistua tanssiaisiin? Ei kaikki kuitenkaan siellä tanssi tietääkseni. Vai olenko väärässä?
Kyllä on olemassa sellaisia lukiolaisia, joilla ainoa lukionkäynnin tavoite on tansseihin osallistuminen ja ylioppilasjuhlat.
Minun tyttäreni on sellainen, ja onneksi "säästäminen" on aloitettu hyvissä ajoin eli jo aloitusvuonna. Hänellä on hyvin realistinen käsitys perheen taloudellisesta tilanteesta, ja siksi puku hankittiin hyvissä ajoin, kampaus ja meikkaus olivat kohtuullisen edulliset eikä todella tullut mieleenkään limusiinia hankkia.
Nyt on hyvissä ajoin suunnitellut kampausta ym. ylioppilasjuhliin, vaikka kirjoitusten läpimenosta ei ole mitään takeita. Mutta sehän tietäisi vain vuotta lisäaikaa juhlavalmisteluihin.
Kaikkien ei todellakaan tarvitse tanssia. Poikia on usein vähemmän, ja jos kaikille ei saada värvättyä ulkopuolista tanssipartneria, voi tyttö tanssia pojan puvussa, mikä tulee huomattavasti halvemmaksi. Varsinkin "poikamaiset" tytöt tuntevat olonsa hyvin kiusalliseksi hienoissa hepenissä, ja siksi he osallistuvat tanssiaisiin mieluummin muulla tavalla.
han naurettavuuksiin on tuo kilpavarustelu mennyt. Tuhansia laitetaan meneen vanhojentansseihin. Jotka ovat menettäneet alkuperäisen tarkoitksensakin jo.
Mennyt amerkkalaiseksi touhuksi tämäkin.
suostuu, jos EI OLE VAIHTOEHTOJA. Miksi pitäisi kieltää kaikilta, jos yh:lla ei ole varaa? Pitäsikö kaikilta nuorilata kieltää mm.
- ajokortti
- laittaa kaikkille tasa kuukausiraha
- tietyn hintaiset vaatteet
- ulkomaan matkat
- kalliit harrastukset?
EI TODELLAKAAN EIHÄN AIKUISTENKAAN MAAILMA OLE REILUA, kyllä 17 -18 vuotias sen ymmärtää. Säästämisenhän voi aloittaa jo silloin kun lapsi on vasta vauva-
ihan on omia valintoja nämä kaikki, sama kuin se että paljonko on valmis syöttämään rahaa tähän tapahtumaan.
vain odotan kauhulla mitä tulee tapahtumaan kun sinne asti päästään, mutta kyllä minä ainakin kätevänä käsistäni saan väännettyä kirpparimekoista luomuksen, mutta harmittaahan se, jos muut ajaa limoissa ja lapsi on siellä bussissa. Toisaalta ehtii se tottua siihenkin, että muut lähtee hiihtolomalla alpeille ja me syömme puuroa ilman suksia.
Itse olin aikoinani varakkaasta perheestä ja olihan se kivaa, mutta nyt omalle lapselleni kävi näin ellen 8 vuodessa onnistu naimaan rahaa.
Kysyin juuri meidän ysiluokkalaisen mielipidettä ja hän sanoi, että kyllä hän ainakin tekee itse meikkinsä ja laittaa tukkansa. Eikä kuulemma halua mitään suihkurusketustakaan. Mekko tehdään itse ei kuulemma halua mitään vuokrapukua.
Onneksi mulla on järkevä tyttö!!!!!
Oletko sitä mieltä, että ulkomaan matkat on kiellettävä, koska teillä ei olisi rahaa?
Tai muita juttuja mihin muilla on rahaa mutta sulla ei?
Tiedätkö noihin ei ole pakko mennä eikä myöskään niihin tansseihinkaan.
Katsos kun kaikki ei saa kaikkea ja siihen on totuttava.
Kateus paistaa pahasti ap nyt läpi!
Älähän hättäile, mikä on tilanne nyt,inhottavaa ku ihmiset heti dumaa. Älä Murehi :)