Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
Mun aikana vanhojen tansseihin laitettiin vaan joku mekko ja pojat laittoi puvun. Ja se oli hyvä, jos mekko oli oikeesti vanha, mulla oli mummoni tanssimekko 40-luvulta. Hiukset ja meikki laitettiin tietysti itse.
Aivan naurettavaksi mennyt. Samaa rataa kuin kaikki touhu nykyään; häät, synttärit, yo-juhlat, rippijuhlat. Mikään kotoisia ja pienimutoinen, edullinen ei enää kelpaa mihinkään :(
lähtisi, mutta ymmärrän pointtisi ap. Vanhojen tansseihin valmistautuminen on ryöstäytynyt kyllä käsistä, etenkin tytöt tuntuvat valmistautuvan siihen kuin hääpäivään ikään.
T. Neljän tyttären äiti (=konkurssi edessä tulevaisuudessa ;) )
ja olisihan rahaa voinut säästää vähitellen jo pari vuotta.
Seuraavaksi pitää hankkia ajokortti, sekin varmaan pitäisi kieltää.Mitä vikaa on mennä bussilla ja ehostaa itse? Oletan että olet kasvattanut lapsen järkeväksi, ja hän itsekin tajuaa mihin on varaa
on säästänyt juurikin sitä ajokorttia varten...
Älä ap viitsi aloittaa tämmöistä. Koska sulla ei ole varaa (etkä sannut varautua) kukaan muukaan ei saa? Näinhän tää maailma just menee. Muistaakseni pukujakin on kautta aikojen ommeltu itse jne. Et sitten vois ajatella asiaa niinpäin, että tyttösi saa ilmaiseksi tanssiopetuksen? Ja mitä vikaa itse laitetuissa hiuksissa ja meikissä?
no voi onhan se tietysti ikävää, että rahaa on noin niukasti, mutta ei se minusta silti oikein ole, että vanhojen tanssit kiellettäisiin sillä perusteella, että jollain ei olisi siihen varaa.
Valitettavasti kaikilla ei aina ole varaa kaikkeen ja silloin voi jopa joutua jäämään pois.
vanhojen päivän pukuja voi saada myös edullisesti, vuokrata jne eli jos rahaa on vähän kannattaa miettiä miten asia hoituisi edullisimmin.
Mutta solarium/rakennekynnet/hiusten pidennykset yms alkaa mennä vanhojen tansseissa kyllä jo yli. Meillä ne on vuoden päästä ja toivon että ei tarvitse lähteä kilpavarusteluun mukaan. Niillä rahoilla tekee vaikka etelänmatkan, eikä vanhojentanssit ole mikään once-in-a-lifetime tilaisuus. Ne on kuitenkin vaan koulun tanssiaiset.
MUTTA normaaleilla ihmisillä yleensä on joku keneltä autoa saa lainaan/joka voi kuljettaa. Tuon ikäisillä on jo kavereillakin ajokortteja. Jos matka ei ole pitkä, niin taksikaan ei mahdottomia maksa.
Vinkki:
Netistä saa tilattua hienoja juhlapukuja jopa alle sadalla eurolla. Samoin puku kannattaa ostaa alennusmyynneistä, jos tyttö on kropaltaan tavis niin asuja löytyy PALJON sesonkien jälkeen, esim. pikkujoulut, lakkiaset, ja vanhojen tanssit. Kaupungissa missä asun on esim. kaksi liikettä joissa myydään muutenkin edullisia juhlavaatteita, n. 150€ saa kivan mekon, tuon jos ostaa -50% tai -70% hinnalla alesta ei paljoa maksa.
Hiukset ja meikin saa kotona laiettua, juhlakengät jokaisella pitää olla muutenkin, eli ne löyvät valmiina? Pikkuruisia juhlalaukkuja saa alennuksista jopa 5 eurolla, ja noita monilla on kotona valmiina/voi tutulta lainata.
ai pukuvuokraamosta? Tulee edullisemmaksi niin.
Ihan hyvää tekisi nykyää useammallekin lapselle huomata, että ihan aina ei voi kaikkea saada eikä maailma kaadu siihen materian puutteeseen. Se mikä ei tapa, vahvistaa.
kieltoja ja kieltoja. Kaikki pitää kieltää että oltaisiin viimein demokraattisia kuin Pohjois-Koreassa.
olisko ollu mahdollista alkaa säästämään siihen siitä opiskelujen alusta alkaen. Muutama euro kuussa olisi riittänyt ruhtinaallisesti. Olisit hankkinut niillä koulukirjat ja vanhojen tanssit ym abihörhöilyt.
Jos ei olisi mennyt lukioon, niin amikseen opintorahaksi ihan mukavasti kertynyt.
Mihin ne lapsilisät on tarkoitettu jos ei lapsen menoihin. Kymppi kuussa ei olisi tuntunut missään.
Ei se 90-luvulla ollut vielä karannut käsistä. Sääli vielä, että nykyään ei enää "vanha" puku ilmeisesti kelpaa, pitää olla joku uusi iltapuku. Minulla oli ainakin sukulaisen ompelema puku, joka maksoi 50 euroa.
Ap:n tytärtä eivät nämä vinkit auta mutta minusta voi aloittaa puvun etsimisen hyvissä aloin, aletangot selaamalla, voi selvittää, voiko ommella itse tai voiko sukulainen ommella. Meikin voi ja kampauksenkin voi teettää edullisemmin oppilaitoksessa. Vähän kekseliäisyyttä käyttämällä köyhempikin voi selviytyä.
Mutta: kerrankos sitä vaan on nuori. Ja lukioon pääsyn jälkeen olisi ollut 1,5 vuotta aikaa varautua ja säästää.
oikeasti kukaan vararikkoon mene tanssien vuoksi?
Meillä kustannukset ovat pienet, tilattiin puku netistä hintaan 125 euroa. Oikein sievä hame. Kampaus tehdään kotona samoin kynnet ja meikit. Kengät olivat vanhat. Illaliskortti 30 euroa.
(jos perheessä on neljä lasta niin miksi kaikkilla pitää olla kaikki uutta???)
Meillä oli viime vuonna tuplien vanhojentanssit ja maksoin niistä noin 1200 e. Yksinhuoltaja olen, mutta töissä. Tytön kaveri selvisi 100 eurolla ja oli ihan yhtä soma kuin omani, mutta minä en jaksanut nähdä sitä vaivaa, että etsin tutuilta vuokrapuvun, kampaan itse, kärtän sukulaisia kyytimään jne.
Ei se ole kulutuskilpailu vaan yksi hieno lukiopäivä. Siihen voi panostaa tai sitten ei, jokainen tekee oman valintansa ja kantaa siitä vastuun. Nuorelle, myös miehelle, se on mukava päivä, jota muistellaan vielä juhannuksena.
ei mitkään vanhojen tanssit. Mun lukioaikana vanhojen tansseissa ei oikeastaan kenelläkään ollut iltapukua, vaan nimenomaan vanhan tyylinen puku. Oma pukuni ommeltiin mummon vanhoista samettiverhoista. :) Ja hyvä puku olikin kun kaveri sitä lainasi seuraavana vuonna itselleen. Ja ihan linja-autolla kuljin päivän aikana, enkä tuntenut olevani jotenkin surkea kun ei ollut autokyytiä. Kengät oli ostettu jostain alennuksesta ja hiukset ja meikki laitettiin itse. Nykyään ei tollainen onnistu enää millään, kun nää nykyajan nuoret likat haluaa vain olla jotain paris hilton kopioita ja kilpailla kenellä mennyt eniten rahaa vanhojen päivään. En ole itse vanhojen päivän ideaa vastaan lainkaan, ainoastaan harmittaa että perusidea on kadonnut materialismin alle.
- Mekko lainattu kaverilta, 0 markkaa
- Kengät avokkaat marketista, ehkä 100 markkaa
- Hiukset, meikki kynnet itse laitettuja, 0 markkaa
- Hansikkaat 80 markkaa
- Sukkahousut, hintaa en muista, muutama markka?
- Alushame äidin vanha, 0 markkaa
Yhteensä: noin 180 markkaa
Mutta solarium/rakennekynnet/hiusten pidennykset yms alkaa mennä vanhojen tansseissa kyllä jo yli. Meillä ne on vuoden päästä ja toivon että ei tarvitse lähteä kilpavarusteluun mukaan. Niillä rahoilla tekee vaikka etelänmatkan, eikä vanhojentanssit ole mikään once-in-a-lifetime tilaisuus. Ne on kuitenkin vaan koulun tanssiaiset.
ne on tanssiaiset!!
Ei niissä mitään unelmien poikamiestä tavoitella kilpailussa. Tai edes mitään tulevaisuuden internetmiljonääriä.
Silloin kannattaisi panostaa niihin eestin silikoniin.
Voi hyvä luoja sentään!
ei tarkoita että kaikilta pitää ilo ottaa pois.
Rakennekynnet maksaa n 10 euroa, jos ostat Anttilasta paketin. Pari krt pitää treenata ja sen jälkeen kynnet kestävät hyvin illan. Viime kesänä Hietsun kirpparilla oli noita monta myynnissä, eli halvemmalla olis päässyt.
Kun kummityttö on nyt tanssimassa ja sama homma, rahat tiukilla. Laitoin fb.hen kyselyn olisiko edullisesti pukua vuokrata, sain varmaan 15 vastausta ja vuokraus maksoi täytekakun tekemisen.
Bussilla kummityttökin aikoo mennä, sanoi on kiva katsoa ihmiset ilmeitä. Hiukset laittavat ystävänsä kanssa toinen toisilleen. Ovat youtubesta jonkun videon löytänyt ja kovasti kokeilleet.
Ainoa mitä hänelle tulee maksettavaa on illalliskortti, joka on 40 euroa.
Jos et jaksa nähdä yhtään vaivaa olet ihan itse ongelmasi tehnyt.
te jaksattekin valittaa...
Jos johonkin ei ole rahaa, silloin ollaan ilman.
Se, että se jokin halutaan kieltää muiltakin on niiin perisuomalaista että oksettaa oikein.
ja olisihan rahaa voinut säästää vähitellen jo pari vuotta.
Seuraavaksi pitää hankkia ajokortti, sekin varmaan pitäisi kieltää.
Mitä vikaa on mennä bussilla ja ehostaa itse? Oletan että olet kasvattanut lapsen järkeväksi, ja hän itsekin tajuaa mihin on varaa