Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen tanssit kiellettävä

Vierailija
15.02.2012 |

Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?

Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com

Kommentit (282)

Vierailija
201/282 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkojen viinathan ne eniten kustantaa!

Vierailija
202/282 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko kirjoittaa, että ei ollut itsellänikään mikään hohdokkain rahatilanne ennen vanhoja. Mekkoni ompelin itse, oli muuten upea. Meikit laiton itse ja kampaukseen säästin rahaa ja löysin budjetin mukaisen kampaamon ja laitoin siellä kampauksen. Ja kyllä, menin bussilla wanhoihin. Ei se musta yhtään huonoa tai naurettavaa ole. Oli kyllä hieno kokemus; kehuja tuli vaikka kuinka paljon jo bussissakin. Ei itseään pidä aina verrata muihin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/282 |
20.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltalehti.fi/catwalk/201202200135937_ca.shtml

Tässä oivallisia esimerkkejä siitä mikä nykyään on "kaunista".. Arvatkaa kuka neideistä on se pahin koulukiusaajapissis jonka äiti on haukkunut colleget ja kertoo tyttärelleen miten kaikkien tulee taistella paikastaan ja muut jää rannalle ruikuttamaan...

Vierailija
204/282 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa

Kyllä säästääkin voi. Me ollaan otettu yhteen tanssipukutoimittajaan yhteydessä ja tehtiin niille kahdestaan diili. Jos me saadaan meidän kanssa kimppaan kymmenen vanhojentanssipukutilausta, koko porukka saa omasta puvustaan -20%. Jos kiinnostaa, ottakaa yhteyttä kiirajahenna@gmail.com. Me kerrotaan lisää. t. Kiira M. ja Henna J.

Vierailija
205/282 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme valittamista. Kuka kieltää käyttämästä mummon mekkoa edelleenkin??? Jos se on omasta mielestä noloa, niin sitten kannattaa olla ihan hiljaa. Jokainen pukeutuu miten haluaa. Oma tyttäreni tuskin laittaisi päällensä jonkun mummon mekkoa. Ja miksi pitäisi? Harmittaa tämä ikuinen valittaminen. Milloinkaan ei ole hyvä.

Vierailija
206/282 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kieltä sen että tää on mennyt överiksi??? Eihan se alumperin tarkoituksena ollut että köyhtyttää kaikkia. Olen surullinen ap.tyttören puolesta,meidänkiin tyttö tanssi nyt. Löysimme nätin mekon syksyllä 100 e, korut hän sai lainattu ystäviltä..meikit tehdän itse mutta kampaus en tiedä vielä ehkä 60, toivotaan ettei enemmään.. mutta ei se haittaa jos menevät bussissa :))).
Minulle tuli surullinen olo siitä että ap.tuntee itsensä yksinäiseksi ja tuntee ehkä mielipahaa tyttären puolesta. Ehkä myös enemmään ettei tyttären isästä kuuluu mitään ja siitä koska hän on väsynyt. Kerro minulle tilinumero voisin laittaa vähän rahaa huomenna.
Toivon kuitenkiin iloistaa Wanhoen tanssi päivä ja siunaustaa kaikille♥.

Vierailija
207/282 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2012 klo 16:58"]

Todella kurjaa olla, jos ei saa paria.

Mulla oli mun äitini vanha pitkä tanssiaispuku. Ota sinäkin joku oma vanha juhlapukusi tai äitisi vanha juhlapuku. Joku pitkä siis. Siinä se.

Abivuonna tarvittava kansallispuku on sitten jo kinkkisempi juttu. Mistäs sen saa?

[/quote]

Kuinka simppeli ratkaisu voikaan olla, kiitos siitä! Juhlapukuja/pitkiä iltapukuja meillä köyhillä on kaapit täynnä, hah.

Vierailija
208/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tytöt panostavat päivään, vähintään kampaajalla käyvät, monet käyvät meikissä, manikyyrissä ja solariumissa. Näin ssis Hesarissa.

Mua häiritsee se, että edelleen puhutaan Wanhojen tansseista ja silti siellä on, varsinkin tytöillä, uutuuttaan kiiltelevät iltapuvut.

Outoa, silloin omana aikanani käytettiin todella aikaa siihen, että löydettiin VANHA puku. Monella oli jotain mummon vanhaa päällään, siskot tekivät kampauksia ja meikkejä, kukaan ei edes puhunut kynsistä.

Päivä oli hauska, ainakin omalla kohdallani. Ja mielestäni tämä nykyinen systeemi on ihan ryöstäytynyt käsistä.

Tänä vuonna meillä menee poika tansseihin, vuokrapuvussa. Itse laittaa hiukset, ei meikkiä, ei manikyyriä, eikä solariumia. Ja iskä kuskaa koululle ja ravintolaan illalliselle ja jatkoille ja hakee, ihan omalla arkisella autolla.

No, kaipa se sitten on noloa.

Vierailija
209/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun mielestä koko traditiota pidä lopettaa, vaikka se onkin saanut tuon kilpavarustelupiirteen. Ja onhan sitä tässä kritisoitu..

Ei se ole mikään traditio, vaan muotijuttu. Nuoret on johdettu harhaan, jos he luulevat, että vanhempienkin nuoruudessa oli tuollaista ja että heidänkin pitää saada.

Vierailija
210/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse tehty meikki ja kampaus on mukamas huonompi?

Itse en mennyt vanhojen tansseihin, koska olisin todennäköisesti joutunut tyttö-tyttöpariksi, enkä sitä halunnut. Lisäksi ei kiinnostanut tuo vanhojentanssi-hössötys.

Lukiokirjat kannattaa vaihdella kaverin kanssa niin pääsee halvemmalla. Myydä käytetyt heti kun kurssi on päästy läpi(ellei aio kirjoittaa ko ainetta). Opsit muuttuu niin usein, että kirjatkin vanhenevat jo muutamassa vuodessa.

Kyllä keskituloisen perheen lapsilla on ollut myös hankalaa kun peräkanaa on mennyt 4 lasta lukioon ja melkeinpä kielioppikirjat on olleet ainoat jotka on kelvanneet, koska muut kirjat ovat olleet jo liian vanhoja(vanhentuvat siis 5 vuodessa).

Vierailija
211/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä on tiukka summa, mikä pitää käyttää, ennen kuin saa hyväksytyn.

Eli te kritisoijat, onko siihen ilpavarusteluun pakko mennä mukaan? Onko vanhat pakko tanssia?

Minusta se on täyttä pelleilyä, ja siksi jätin tanssimatta. Näin teki myös muutama tuttavani. Ihan sallittua.

Vierailija
212/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä on tiukka summa, mikä pitää käyttää, ennen kuin saa hyväksytyn.

Eli te kritisoijat, onko siihen ilpavarusteluun pakko mennä mukaan? Onko vanhat pakko tanssia?

Minusta se on täyttä pelleilyä, ja siksi jätin tanssimatta. Näin teki myös muutama tuttavani. Ihan sallittua.

Ei ole pakko tanssia.

Mutta tansseista saa yhden kurssin eli voi olla kivakin tapa saada yksi lukiokurssi suoritettua.

Vierailija
213/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin niin epätavallisen onnekas että pääsin tanssimaan wanhat kahdesti! Toisella kerralla koululla oli osallistumassa enemmän poikia kuin tyttöjä, voitteko kuvitella. En ajatellut sitä minään kilpavarusteluna, minä halusin vain tanssimaan. On sääli että nykyään paritanssikulttuuri on niin vähäistä, tanssiminen on kivaa!

Kyllähän monet tytöt laittautuvat hullun lailla vanhojentansseihin, mutta sallittakoon se heille. Kaikki eivät välttämättä pääse koskaan elämänsä aikana käyttämään kokopitkiä iltapukuja ja laittautumaan parhaimpiinsa, joten minusta on mukavaa että koulu tarjoaa mahdollisuuden siihen. Omasta mielestäni kyllä rakennekynnet ja solariumit ovat jo vähän liikaa... Ja mitä ihmettä, kulkevat loistoautoilla kouluun tanssimaan?! Ei vain ole sattunut minun silmiini, ihan tavallisia perheiden henkilöautoja siellä on kulkenut.

(Eikös se "wanhat" tulekin siitä, että kolmasluokkalaiset lähtevät kirjoitettuaan pois koulusta, jolloin kakkosista tulee koulun vanhimpia? Miksei tätä voisi juhlistaa vähän hienomminkin kuin pukeutumalla mummoiksi? :P)

Vierailija
214/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko tanssia.

Mutta tansseista saa yhden kurssin eli voi olla kivakin tapa saada yksi lukiokurssi suoritettua.

Mä en halunnut yhtään liikuntaa(meillä ei ollut onneksi silloin pakko) ja en myöskään tanssinut vanhoja.

Vierailija
215/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotenkin olettaa, ettei ap olisi tiennyt, että moinen päivä on tulossa. Jollakin voi oikeasti olla raha niin tiukalla, että saa juuri ja juuri maksettua ne kirjat ja muut lukion kulut, ei siinä kuulkaa paljoa säästetä. Vaikka itselle satanen tai pari olisi pikkuraha, niin ei se kaikille ikävä kyllä ole.

Vierailija
216/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin joskus nuoruudessa. Ja kyllä meilläkin oli monella jotain mummolta tai sitten tehtiin puku itse, ja siitä tehtiin nimenomaan vanhahtava puku, ei tämmösiä uudenlaisia iltapukuja. Itse ompelin äitini kanssa puvun ja siskoni laittoi meikin+kampauksen.)

No, mä oonkin ollut vanha jo 80-luvulla.

Vierailija
217/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon ihmisillä hoksottimia ole käytössä, jos ei käy mielessä puvun vuokraaminen. Jos ei ole pukuvuokraamoa, niin monet kaupunginteatterit ylläpitävät pukujen varsin edullista vuokrausta. Kun itse tanssahtelin, moni kaveri ja tuntematon oli vuokrannut pukunsa kaupunginteatterilta. Jopa veljeni frakki vuokrattiin sieltä, istui kuin hansikas - eikä hinta huimannut päätä.

Itse en vuokrausta käyttänyt, ompelin pukuni äitini kanssa, hintaa ei tullut edes satasta, ja työaika oli kuitenkin yhteistä puuhailua. (Puku on kaksiosainen, ja alaosan täyspitkää, mustaa taftihametta on tullut muissakin juhlissa käytettyä.)

Kengät oli jo entuudestaan. Pieni pussukkakin saatiin askarreltua ylijäämätaftista ja koristenauhasta.

Hiukset hoiti tuttu kampaaja, meikit teki kosmetologiopiskelija. Kannattaa suosia ammattikoululaisia tällaisissa tilanteissa, etenkin viimeisen vuoden opiskelijoita, jotka osaavat hommansa.

Jos ei ole paljoa rahaa ympäriinsä jaeltavaksi, luulisi, että pistäisi aivonystyrät ajatuspuuhiin sen sijaan, että kitisee foorumilla elämän kamaluutta.

Ei asioita hoideta pilaamalla muiden iloa, vaan etsimällä omille resursseille sopiva toteutustapa.

Vierailija
218/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi uskoa että wanhat on muuttunut tollaiseksi hössöttämiseksi muutamassa vuodessa. Solarium? Rakennekynnet? Mun omat vanhojen tanssit oli 6 vuotta sitten eikä käyny mielessäkään tollaset.

Kaverit oikein tyrkytti pukua ja alushametta lainaan. Kengät jouduin ostamaan, mutta ei sellaset perusmustat kustantanut kuin muutaman kympin. Äiti ompeli yksinkertaisen "iltalaukku pussin". (Pyöreä kankaanpala, reunojen sisään ommellaan kulkemaan kaksi nyöriä. Pohjalle pyöreä pahvinpala.) Ajokortillinen kaveri kyyditsi.

Meikin teki kosmetologi-tuttu 20e, tosin pyyhin sen pois ja laitoin itse uuden :) Joten meikin olisin voinut tehdä alunperinkin itse.

Ainoa tyyris investointi oli kampaus. Mutta musta tuntuu että kampaaja-opiskelijoita tulee nykyään ovista ja ikkunoista, joten jos tuttavapiiristä löytyy, niin varmasti tekevät mielellään kampauksia pientä korvausta vastaan :) Ja esimerkiksi halvan "carrie"-nutturan tekee sellaisella donitsilla, tulee tosi näyttävä!

http://mademoisellepigalle.indiedays.com/2010/06/23/tee-se-itse-carrie-…

Mun vanhemmilla ei ole edes tiukkaa rahojen kanssa, mutta kun halvalla pääsee niin miksi törsätä. Enkä mä silloin 17 -vuotiaana edes ajatellut ettei mun wanhoihin uponnut satoja euroja, nyt vasta rupesin miettimään kun luin tätä keskustelua. Ja upeet juhlat oli!

Ihan oikeesti relaa, musta tuntuu että suurin osa tuosta hössötyksestä on sun oman pään sisällä :)

Vierailija
219/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä pitäisi kieltää.

Vierailija
220/282 |
16.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puku maksoi 160,kynnet 15 ja kengät 15euroa.

Tytön mielestä oli once of lifetime-tapahtuma...

Ja ei todellakaan kulkenut millään limusiinillä,vaan itse vietiin ja haettiin.

Raha on tiukassa,mutta ei onneksi niin tiukassa,ettei olisi voitu sijoittaa alle 200e tytön tansseihin.