Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
Ei niihin tansseihin autolla haluta mennä. Siellä käytetään alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2012 klo 23:55"]
25 vuotta sitten olin itse vanha ja silloin tarkoitus oli vain näyttää vanhalta. Tukkaan laitettiin harmaata yms. Ainakaan meidän paikkakunnallamme ei tanssittu kuin yksi tanssi juhlasalin lavalla ja sekin oli vapaaehtoinen. Eli ihan keksitty "perinne" koko päivä.
Onhan toki vanhojen päivää vietetty jo ties miten kauan, tavat vain ovat ajan myötä muuttuneet. Ollaan miehen kanssa kirjoitettu 70-luvun loppupuolella, ja miehen koulussa (Hesassa) oli jo tuolloin vanhojentanssit, meillä maalaispitäjässä "vain" vanhojen päivä. Pukeuduimme vanhanaikaisiin vaatteisiin ja kiertelimme koulussa näyttäytymässä nuoremmille. Illalla menimme juhlimaan, muistaakseni oli vuokrattu porukalla joku vanha kansakoulu.
Ja jokainen perinnehän on joskus keksitty, harva niistä on ollut olemassa ihmiskunnan aamuhämäristä lähtien ;-)
Mitä sinun tyttäresi tekee, kun ei saa haluamaansa? Mieti mihin kauheuksiin se voi johtaa. Mieti miksi hän on sellaisen ajattelu- ja käyttäytymistavan saanut? Selviytyykö hän elävänä normiaikuisena maailmalle jos ei osallistu laisinkaan näihin pukutansseihin? Voi olla vaikka sairaana, jos hävettää myötää ettei ole kunnolla varaa.
Vanhojen päivä on muuttunut tapahtumaksi johon nuoret naiset kilpavarustautuu tarkoituksena näyttäytymisen halu ja ihailluksi/kadehdituksi tuleminen, vähän kuin häiden kenraaliharjoitus "päiväni prinsessana". Ei ihan terve kehityssuunta, mutta menköön.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 21:33"]
Vanhojen päivä on muuttunut tapahtumaksi johon nuoret naiset kilpavarustautuu tarkoituksena näyttäytymisen halu ja ihailluksi/kadehdituksi tuleminen, vähän kuin häiden kenraaliharjoitus "päiväni prinsessana". Ei ihan terve kehityssuunta, mutta menköön.
[/quote]
En kyllä ihan tajua tätä. Omat vanhat tanssin 2012. Pääasiassa minulle oli tanssiminen, sillä rakastan tanssimista ja historiallisia tansseja ei kovin usein pääse tanssimaan. Puku oli itse tehty, minusta erittäin kiva ja raikas niiden kermakakku-unelmien keskellä, hiukset laitoin itse yksinkertaiselle kampaukselle ja hiuslakalla, meikkiä oli vain ripsari. Sain todella paljon palautetta siitä, kuinka kivalta näytin, ja rahaa meni tosi vähän. Iltapuku jäi varastoon, sellainen on hyvä olla tulevaisuutta ajatellen varsinkin jos menee yliopistoon (vuosijuhlapuku).
Moni kaverini teki itse, lainasi/osti serkulta, tai oli ostanut alennuksesta jonkun ihan normaalin juhlapuvun. Me tytöt, jotka osasimme, laitettiin toisten hiuksia porukalla pukuhuoneessa. Koulun seurapiirikerma toki kahisi paikalle vannealushameet heiluen kosmetologin ja kampaajan kautta, mutta en todellakaan ollut ainoa tyttö, joka juhli pienellä budjetilla.
Tuntuu siltä että vähävaraiset kuvittelevat kaikkien muiden polttavan ihan sikana rahaa niihin tansseihin, kun tosiasiassa me keskiluokkaisten perheiden tyttäret emme tällaista kilpavarustelua harrasta. Ne rikkaimmat ehkä, jos nekään.
Hei! Tämä on vanha ketju, mutta kerron silti omien tanssien budjetin:
- Mekon tilasin zalandolta alennuksesta, 230e pitkälle sifonkiselle kimallemekolle jäi hintaa 104e.
- Korkkarit samasta puljusta hintaan 25e. Tässäkin olisi voinut säästää vielä.
-Hiukset kampaajalla, yksinkertainen huoliteltu nuttura tulee maksamaan 38e. Itse tekisin jos vain yhtään osaisin...
- Meikin teen itse ihan omasta halusta, sillä haluan hillityn ja itseltäni näyttävän ilmeen.
- Kynnet lakkaan mekon värisellä lakalla, hintaa tietylle lakalle tuli 5e.
- Sukkahousut maksoi 10e.
- Olkaimettomat rintaliivit 15e.
Noin 200e menee. Mekkoa voi kesällä käyttää häissä tai muissa suurissa juhlissa uudelleen, vaikka maata viistävä iltapuku onkin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2012 klo 22:44"]
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
[/quote]
Tiesithän, ne eivät ole pakolliset. Tiedän monia lukion käyneitä, jotka eivät ikänä moisiin menneet, eikä se niitä kyllä myöhemminkään ole harmittanut.
Kaikki jotenkin olettaa, ettei ap olisi tiennyt, että moinen päivä on tulossa. Jollakin voi oikeasti olla raha niin tiukalla, että saa juuri ja juuri maksettua ne kirjat ja muut lukion kulut, ei siinä kuulkaa paljoa säästetä. Vaikka itselle satanen tai pari olisi pikkuraha, niin ei se kaikille ikävä kyllä ole.
Näin on. Ja miltähän vähävaraisesta tuntuu laittaa vuosia vaivalla kerätyt rahat tuollaiseen kohtuuttoman ylipaisuneeseen hömpötykseen. Nykyään muuten jo neljäsluokkalaisten itsenäisyysjuhlaan tyttöjen asuihin laitetaan suuria summia. Vanhemmat ja isovanhemmat haluavat "näyttää", että meillä on millä mällätä.
Olen täydellisesti ap:n kanssa samaa mieltä. Homma on lähtenyt lapasesta. Tästä voi syyttää ainoastaan vanhempia, niitä curling-tapauksia.
Mun tyttö ei tanssi perjantaina - nyyh nyyh nyyh. Ei halunnut, ei suostunut millään vaikka isosiskon mekko olisi ollut tarjolla ja hiukset ja meikin olisi voinut tehdä itse. Ei halua kuulema osallistua moiseen joutavaan hömpötykseen ja hössötykseen. No, hänen lähimmistä kavereista ei kukaan tanssi joten se saattoi vaikuttaa mielipiteeseen. Työkaverin tyttö osti mekon tori.fi 150€, korjaus 50€. Mutta tänään laitetaan kynnet ja rusketus, kampaaja ja meikkaus varattu perjantaiaamuksi. Illaksi sitten eri mekko (lyhyt bile-) , mökkivuokra, juomat jne. Meille ei tullut mitään noista kuluista, käy vaan perjantaina kaveriden kanssa syömässä 'siellä minne mahtuu'. Toisaalta hyvä juttu, mutta jotkut ilmeisesti tytöistä suhtautuu että 'mikä fuc***ng nössö toi on, siis OMG tylsääää'.
Tyttäreni tanssi tänä vuonna vanhat. Hän oli säästänyt rahaa mekkoa varten, koska halusi itse kustantaa mieleisensä mekon. Minä maksoin kampaajan ja meikin. Joku näppärämpi olisi voinut itsekin sellaisen laittaa. Kengät löytyivät yllättäen alesta ja korut jostain liikkeestä. Nämä hän maksoi myös itse.
Näin pienenä vinkkinä niille äideille, jotka näkevät painajaisia ensi vuoden vanhoista: Miksei tyttärenne voisi kesällä mennä kesätöihin ja säästää rahat mekkoa varten? Tämän vuoden vanhat laittelevat jo mekkojansa myytiin, joten valinnanvaraa on ihan varmasti, eikä tarvitse maksaa montaa sataa euroa. Jos haluaa ostaa uuden mekon, niin esim. Morsiusgalleriasta saa hyvillä alennuksilla mekkoja, kunhan vaan jaksaa seurata netti-ilmoittelua omilta sivuiltaan. Jos ei pääse Tampereelle, niin katsokaa paikalliset kirpputorit. Niistä löytyy välillä melkoisia aarteita. Voisihan sitä vuokratakin puvun, vaikka joltain tämän vuoden vanhalta. Mahdollisuuksia on paljon, kaikki on itsestään kiinni. Itse en jäisi palstoille ruikuttamaan, vaan keskustelisin lapseni kanssa siitä, että olisiko mahdollista hankkia mekko yhdessä, vai voisiko nuori ottaa itse osaa mekkoonsa ja ostaa haluamansa omilla rahoillaan? Valintoja, valintoja...
Olen ylpeä tyttärestäni, että halusi kantaa oman kortensa kekoon. Tarjouduin ostamaan mekon, mutta tyttärelläni oli toisenlaiset suunnitelmat.
Osalla oli puku jostain mummon vintiltä ja meidän koulussa oli myös valinnaisena käsityön kurssi jolla ommeltiin itse jonkun vanhan tyylisuunnan puku. Mä ompelin biedermeyer-ajan puvun. Ilmeisesti 2000-luvun alkupuolella homma on muuttunut ja minusta kyllä karannut lapasesta. Valitettavasti.
Mittatilauspuku maksoi kankaineen 300e (malli Tuulen viemästä mutta väri musta)
Kampaus kampaajalla 50e
Kengät alesta 20e
Itsetehty meikki 0e
Bussilla olisin ihan hyvin voinut matkustaa (varmaan puolet tanssijoista näin tekikin). En kuitenkaan olisi mahtunut sinne kunnolla kun oli ihan kunnon vanteet alushameessa niin äiti sitten kuskasi.Oli ikimuistoinen päivä ja olen on onnellinen että sain sen kokea. :)
ei koulusta olla pois sen takia, ne järjestetään illalla eli opetusta on normaalisti.
kahden paikkakunnan, Outokummun ja Polvijärven, vanhat tanssivat yhdessä. Aamupäivällä ruokailu Outokummussa, kahdelta tanssit Okussa , ja viideltä tanssit Polvijärvellä. Tämän lisäksi vielä torstaina (tänään) kenraali Outokummussa. Ja vielä elävää musiikkiakin, kun Outokummun Puhallinorkesteri säestää tarnssijoita :)
Eli ei ole heillä aamulla koulua
Mittatilauspuku maksoi kankaineen 300e (malli Tuulen viemästä mutta väri musta)
Kampaus kampaajalla 50e
Kengät alesta 20e
Itsetehty meikki 0eBussilla olisin ihan hyvin voinut matkustaa (varmaan puolet tanssijoista näin tekikin). En kuitenkaan olisi mahtunut sinne kunnolla kun oli ihan kunnon vanteet alushameessa niin äiti sitten kuskasi.Oli ikimuistoinen päivä ja olen on onnellinen että sain sen kokea. :)
itse olin lukiossa syvimpään lama-aikaan. Ensinnäkin lukiono oli yksi Helsingin parhaista ja lapset suurilta osin liike-elämän, politiikan tai kulttuurisukujen vesoja. Omat vanhempani rämpineet keskiluokkaan, faijalta lähti työ, mutta onneksi sai vielä uuden.
Itse olen kustantanut kaiken lukiokirjoista lähtien, vanhojentanssi puvunkin ompelin itse. Ymmärrän myös, että tänä päivänä teinit eivät saa niin hyvin työpaikkoja kuin aikaisemmin, mutta itse olen töitä tehnyt siitä kun täytin 14.
Tai sitten maailma on muuttunut kolmessa vuodessa paljon. Itse tanssin vanhat v. 09, joten jutut ovat muutakin kuin rahan kerjäämistä.
Varsin monella oli pukunaan 100-300 euroa maksavia asuja ja normaalit juhlakengät n. 50-100e. Useat olivat hankkineet asunsa vuokraamosta tai sitten ostaneet käytettynä, jolloin hinta tietenkin on pienempi. Ja erittäin monet olivat hankkineet kengät, joita sitten käytettiinkin myös lakkiaisissa. Rakennekynsiä ei ollut kuin parilla ja tuskin kukaan oli solariumissa käynyt. Ihmiset kulkivat kimppakyydeillä, vanhempien kyydeillä tai sitten bussilla, ei todellakaan mitään tilattuja autoja. Hiukset ja meikit olivat joko ammattilaisen laittamia tai itsetehtyjä, todella monella oli tuttujen tekemiä meikkejä ja hiuksia, eivätkä ne kyllä mitenkään erottuneet muista.
Vanhojen tanssit ovat vapaaehtoinen kurssi ja sen kurssimerkinnän saa, vaikkei koskaan niitä tanssisi. Toisaalta onhan se ikävää, jos harjoittelee eikä kustannussyistä tanssimaan pääsisi.
Itsellä oli äitini tekemä äärimmäisen ihana puku ja sen hinnaksi tuli reippaasti alle 100e. Kengät maksoivat 30e, hiukset ja meikin teki ystäväni. Tekoripset ja hiuskoristeet eivät paljoa maksaneet. Lounaan hinnaksi tuli jotain 20e, lounasaikaan ravintoloissakin on halvempaa. Enpä kokenut olleeni mitenkään tavaton, samanlaisilla kustannuksilla selvisi monet. Itsetehdyt puvut olivat usein kaikkein istuvampia ja hienoimpia, ammattilaisen tekemiä mittatilauspukuja ei ollut kuin parilla.
Miksi kieltää juhla, joka kuitenkin on 99% lukion ihanin ilta? Suurelle osalle kun se on ainut iltapukujuhla koko elämässä. Ja on enemmän kuin tavalliset itsenäisyyspäivän tanssiaiset, tosin ei mitenkään Amerikan tanssiaisiin verrattavissa.
Sitten onkin kysymys, että miksi lukiolaisenne maksattaisi kaiken vanhemmillaan? Hänellä on mahdollisuus käydä töissäkin ja 17-vuotias köyhempi lapsi saa jo itse opintotukea, jolla voisi osan kustantaa. Itse maksoin juoksevat kulut palkoistani, en olisi halunnut vanhemmilta "turhuuteen" kerjätä varsinkaan kun äiti suostui pukuni itse tekemään. Ei ihan pieni vaiva.
Mun vanhojentansseista ei ihan hirveen pitkä aika ole, joten tiedän tasan tarkkaan mitä AP tarkoittaa!
Kävin lukion espoossa ja siellä oli tosiaan ruiskurusketukset, satojen eurojen puvut, kosmetologit ja kampaajat ja taisi jollain olla se limusiinikin. Siis joillain. Ja eikä siinä mitään, joillain on rahaa ja joillain ei, mutta kyllä sitä vittuilua kuuli miten on ihan tosi köyhää kun ei oo edes kampaus ammattilaisen tekemä! Ja tytöt sulki ulos ryhmästä. Ei se mitään, mä istuin jätkien kanssa kaljalla.
Mä kävin itse töissä köyhän perheen lapsena ja maksoin kaikki kulut itse, niitä kertyi 50e joka meni mekkoon jonka tuttu teki.
Joten ihan kiva että joillain perheillä on varaa, mutta opettakaa jooko niille prinsessoillenne käytöstapoja.
Muuten maksoin tanssini itse mutta puvun pyysin joululahjaksi, siihen osallistuivan vanhempani ja toiset isovanhempani. Puku teetätettiin mittatilaustyönä ja se on aivan upea. Voi kun sen saisi vielä päälleen jossain laittaa. :)
En tanssinut lukiojolppina vanhojen tansseja. Tyttöjen yliniuho liikuntaopettaja tiukkasi tähän "ja mikäs on nuoren herran syy näin mainioon päätökseen" - "kuka tahansa tanssii lukion vanhojen tansseja, mutta vain harvat ja ihan omasta ansiostaan RUK:n kurssijuhlissa".
Paria vuotta myöhemmin oli ihan pakolla käytävä "patsastelemassa" lukioni kevätjuhlissa RUK:n upseerioppilaan lomapuvussa. Oikeasti olin tuolla kaverin lakkiaisissa, mutta samalla pääsin herkullisesti kuittaamaan tuolle niuholle liikuntaopettajalle. Ja käytin muuten huomattavasti enemmän itseni ja daamini menoihin rahaa kuin keskimääräinen lukion tokaluokkalainen kundi...