Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
Meillä meni rahaa mekkoon 80 e, tein itse. Halvemmalla olisi voinut päästä mutta oli pitsiä yms. Vannealushame saatiin lainaksi, ei olisi maksanut mitään mutta annettiin kahvipaketti n 6 e. Kengät oli vanhat, laukku oli vanha (se oli kuitenkin pukuhuoneessa tanssien ajan), tyttö meikkasi itse (ei ostettu uusia meikkejä), kynsilakka taisi maksaa noin kympin, minä laitoin hiukset nätille perusnutturalle, hiuskorut maksoi 8 e, kaulakoru oli vanha. Illalliskortti oli 40 e ja minä kuskasin, bensoihin meni muutama euro. Yhteensä siis noin 150 e, ja tytär oli oikein nätti ja kaikkeen tyytyväinen. Jos olis ollut oikein tiukka budjetti, tuostakin olisi voinut 30-40 e vielä saada pois. Monella kaverillaan oli vastaava budjetti. Sinänsä oon samaa mieltä että vähän överiksi on vanhojentanssit menneet, mutta eihän kaikkeen hömpötykseen ole kaikkien pakko mennä mukaan. Eikä se ole minulta pois, jos joku haluaa rahansa hömpötykseen hassata, päinvastoin, sehän työllistää mukavasti kampaajia yms.
Olen samaa mieltä. Meillä oli varaa kustantaa ainokaisemme tanssiaiset, mutta ymmärrä, että kaikilla ei ole. Muutenkin on mennyt överiksi ne bileet.
Vanhojen tanssit ovat juhla, jossa 50% osallistujista on pelkkää rekvisiittaa. Tyttöjen juhlahan tuo on ja siinä sivussa oiva keino niin pojille kuin tytöillekin mittauttaa oma asemansa koulun sisäisessä hierarkiassa.
Vanhojen tanssien perinne loppuisi siihen, kun kaikki kundit jättäisivät osallistumatta. Olen 15 vuoden jälkeenkin vielä sitä mieltä, että olisi pitänyt jättää koko touhu väliin: sen verran paha mieli tansseista jäi. Tai ei tansseista vaan siitä, miten tytöt minua kohtelivat alhaisen sosiaalisen statukseni vuoksi.
Siis miten vanhojen tanssit tulivat yllätyksenä? Sehän on kaikilla tiedossa jo hyvissä ajoin ja sitä varten voi säästää jo vaikka lukion ensimmäisestä syksystä lähtien. Lisäksi niitä juhlapukuja saa ostettua todella edullisesti pukuliikkeiden sesonkialesta. Itse olen ostanut pari pitkää iltapukua pukuliikkeestä, joiden lähtöhinta oli 300-400 euroa/kpl sesonkialen aikaan 50 ja 125 eurolla. Ja tuo meikki ja hiukset - monet tekevät ne kotona, mutta eivät kaikki paikat ota kiskurihintoja näistäkään palveluista. Mulle laittoi ammattilainen meikin omiin häihini ja siitä maksoin 40 euroa - ei ollenkaan paha hinta kun meikki kuitenkin pysyi ilman korjailuja koko päivän. Youtubesta löytyy upeisiin kampauksiin yksinkertaiset ohjeet. Yleensä niihin kampauksiin ei tarvita muuta kuin pinnejä, muotoiluvaahtoa ja lakkaa. Kiharat onnistuvat rullilla tai vaikka foliosta rullatuilla paloilla.
En nyt tiedä millainen matka tuonne tyttäresi koululle teiltä kotoa on, mutta taksilla pääsee aika pitkän matkan päiväsaikaan parilla-kolmella kympillä.
Yhteensä näillä vinkeillä olisi siis tyttärellesi saatu vanhojen päivä alle 200 eurolla. Eikös tuon ikäisellä ole opintotuki? Tai ainakin se lapsilisä, joka on vähän reilun 100 euroa kuussa..kai siitä osan voisi tuohon päivään käyttää?
Kannattaa siis jatkossa pitkällä tähtäimellä näitä asioita tehdä/hankkia.
Itse tanssin wanhat -09 ja olen todella tyytyväinen etten tajunnut "tarvitsevani" satojen eurojen pukuja, kenkiä, meikkejä ja kampauksia. Olin siinä onnellisessa asemassa että sain lainata äitini ystävän pukua, ei siis tarvinnut miettiä budjettia mekkoon liittyen. Olin niin tampio että tanssin jumppatossuilla, ei tarvinnut ostaa kenkiä (enkä kyllä olisi millään järkyttävillä koroilla pystynytkään tanssimaan), meikata osaan ihan itse ja äiti laittoi tukan. Rahaa paloi siis päivällä parini kanssa syömiseen.
Pikkusiskoni tanssi tänä vuonna ja hänelle ostettiin (myönnän, äärimmäisen kaunis!) puku ehkä 150 eurolla, tukkaa värjättiin laitettiin väännettiin käännettiin ja lisättiin en edes tiedä kuinka suurella summalla. Meikki piti saada ammattilaisen laittamana, kengät taisi löytyä jostain valmiina. Äiti sanoi että moneen muuhun verrattuna pääsivät halvalla.
Ei ole minulta pois että toiset laittavat satoja ja satoja euroja yhteen päivään, mutta kyllä minä olin omissa silmissäni kaunis ja osaava omissa tansseissani - senhän pitäisi olla tärkeintä että tanssija itse on tyytyväinen?
[quote author="Vierailija" time="15.02.2012 klo 23:53"]
Jännä että monet täällä kauhistelevat ap:n purkausta mutta eivät itse asiaa eli kohtuuttomuuksiin paisuvaa vanhojenpäivien rahanmenoa.
Ihan kuin puhe olisi jostain hirviöstä johon ei voi itse vaikuttaa.
eivätpä näytä vanhemnat voivan vaikuttaa. Olen samaa mieltä että kyseessä on kilpavarustelu, josta hyötyy toki Suomen kansatalous. Sitä en kiellä.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:02"]
Lukiot tyttöistyneet joten pojilla on varaa valita.
[/quote]
Ei vaan tytöt tanssivat mieluummin keskenään tai ottavat parin oman koulun ulkopuolella, jos paritta jääneiden poikien sosiaalinen status on liian alhainen.
Sama kuvio toteutuu ihan muutenkin miesten ja naisten välisissä suhteissa, kun tulee kysymys parinmuodostuksesta.
[/quote] sosiaalinen status? huh hei ja rallanlei. Poika voi olla yli 9 ka oppilas ja voi aikanaan päästä lääkikseen jne. Ei olla akateeminen perhe ja poika käy stadissa nk eliittilukiota ja hyvin pääsi tanssimaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2012 klo 23:53"]
Jännä että monet täällä kauhistelevat ap:n purkausta mutta eivät itse asiaa eli kohtuuttomuuksiin paisuvaa vanhojenpäivien rahanmenoa.
Ihan kuin puhe olisi jostain hirviöstä johon ei voi itse vaikuttaa.
eivätpä näytä vanhemnat voivan vaikuttaa. Olen samaa mieltä että kyseessä on kilpavarustelu, josta hyötyy toki Suomen kansatalous. Sitä en kiellä.
Mikäli olisi ollut tyttö niin meillä ei olisi laitettu irtoripsiin, ei rusketuksiin, ei manikyyriin rahaa vaan jostain kiva puhu, käytetyt kengät että on hyvä tanssia, kampaamoon olisi mennyt kyllä rahaa mutta ei taas meikkaukseen. Poika tulee kyllä halvemmaksi varustaa vanhaintansseihin.
[/quote]
Ei vaan tytöt tanssivat mieluummin keskenään tai ottavat parin oman koulun ulkopuolella, jos paritta jääneiden poikien sosiaalinen status on liian alhainen.
Sama kuvio toteutuu ihan muutenkin miesten ja naisten välisissä suhteissa, kun tulee kysymys parinmuodostuksesta.
[/quote]sosiaalinen status nousee ainakin niillä jotka pääsee lukemaan yliopistoon. Ei lukioluokkalaiset oo niin lapsellisia. Olen nähnyt kolmet vanhaintanssit ja ei yhdessäkään ollut tyttöparia. Pojan lukiossa osa pojista tanssi kahteen kertaan että pääsee mahdollisimman moni tyttö tanssimaan. Tämä oli stadissa nk eliittilukiossa. Ei näkynyt yhtään tyttöparia. Pojat oli hienoina frakissaan valkoisine hanskoineen, tosin ei kaikki mutta 99 % ja tytöt kauniissa puvussaan kampauksineen koruineen. Kaunista katseltavaa.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:47"]
[/quote] Oliko toi lukio Kalevankadulla? Siis Hgissä
[/quote]
Oma poikani tanssi lukiossa, jossa pojat tanssivat neljä kertaa samana päivänä: päivällä kaksi kertaa koulun oppilaille ja kaksi kertaa illalla omaisille. Tytöt tanssivat vain kerran päivällä koululla ja kerran illalla omaisille.
Tyttöjä oli siis kaksi kertaa enemmän kuin poikia, mutta näin saatiin tyttö-poika parit aikaiseksi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]kaikissa kouluissa ei voi niin tehdä mikäli poikia riittää niin otat sen mitä saat mikäli sua ei oo kukaan varannut
[/quote]
[/quote]jossain lukiossa maaseudulla pääsevät amiksetkin tanssimaan kun poikia liian vähän
[/quote]
[/quote]mitä sitten jos sun mielestä alhainen statustukseltaan on yli 9 ka omaava ja lukee hikihatussa pääsykokeisiin aikanaan ja pääsee esim oikikseen tai lääkikseen, hmm onkin varaa valita.....
Meillä pidettiin vapaata. Jo kaksi käynyt lukion. Ihme kilpavarustelua.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2013 klo 22:08"]
Ymmärrän että lukio ei ole mkään ihan köyhien juttu, niin harmillista se onkin. Mutta turha valittaa, jos kerran tulot ovat niin pienet olisi säästämisen voinut aloittaa aikaisemmin. Ja Sitäpaitsi miksei tyttärenne maksa itse kulujaan?? Lienee saavan kuitenkin opintorahaa? Sekä kesätyöt on sitä varten että omia säästöjä voi kasvattaa. Itse ainakin maksan KAIKEN itse, teen osa-aika työtä koulun ohella, vaikken asu köyhässä perheessä tällä hetkellä.
[/quote]Näin on, täytyy säästää. Minä tosin ykisnhuoltajana maksoi kaiken, kysymyksessä poika ja ei tule niin kalliiksi kun tyttö.
Vuonna 2013 kustannukset tällaiset:
Juhlava pitkä puku, käytettynä ostettu 50 €
Kampaus ja meikki hiuskoristeineen kampaajalla 40 €
Kengät 70€ (halvemmatkin olisi löytyneet mutta näillä käyttöä myöhemmin)
Ruokailu, hintaa en muista ehkä n. 25 €.
Siskolta auto lainassa jolla kuljetin tanssipartnerin kanssa, kummankaan perheessä ei autoa.
Meillä kävi tuuri puvun kanssa.
Uusia pukuja kannattaa tilata Kiinasta, saa todella halvalla. Se olisi ollut vaihtoehto jos tuota käytettyä pukua ei olisi löytynyt. Puku kannattaa tilata jo syksyllä hyvissä ajoin.
Pistän linkin jonka alta löytyy tietoja verkkokaupoista.
http://www.maksukamu.com/tavaraa-kiinasta-halvalla/
Tiedän että monet maksaa puvuistaan useita satoja euroja mutta eihän siinä ole järkeä.
oishan puvun voinu ostaa käytettynä saa halvemalla eri asia kelpaako tytölle jos ei siiten on voi voi sitten ei mene ite oisin tehnyt niin. jos raha on tiukassa
Ei niihin tansseihin ole pakko mennä. Itse en mennyt silloin 11 vuotta sitten, eikä kaduta.
Kateus ja idiotismi puhuu. Toivottavasti tyttäresi ei ole perinyt ominaisuuksiaan sinulta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2012 klo 22:49"]
lähtisi, mutta ymmärrän pointtisi ap. Vanhojen tansseihin valmistautuminen on ryöstäytynyt kyllä käsistä, etenkin tytöt tuntuvat valmistautuvan siihen kuin hääpäivään ikään.
T. Neljän tyttären äiti (=konkurssi edessä tulevaisuudessa ;) )
[/quote]Älä oleta kaikkien menevän lukioon tai olevan äidistä riippuvaisia.