Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhojen tanssit kiellettävä

Vierailija
15.02.2012 |

Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?

Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com

Kommentit (282)

Vierailija
21/282 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen varakkaasta perheestä, ja minulla on kaksi siskoa. Me vanhemmat olemme jo tanssimme tanssineet, nuorin vielä jäljellä. Kukaan ei pakota ketään laittamaan rahaa heinoihin vaatteisiin, tai kampauksiin.

Tanssin itse kolme vuotta sitten. Vaikka meillä olisikin ollut varaa laittaa se tonnikin yhteen juhlaan, mekko Jenkeistä maksoi n.70e, hiukset ja meikin laittoi tuttu. Siskollani sama homma pari vuotta aiemmin.

Kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä, kuinka hieno kokemus Wanhojenpäivä on tytöille.. Joillekin se todellakin on ainutkertainen tilaisuus osallistua tuollaiseen iltapukujuhlaan, missä kaikki ovat laitettuina!

Meidän koulussamme kukaan ei toisen pukuja haukkunut tai seurannut, kuka tuli bussilla, kuka limusiinilla! Ja oma lukioni on vielä sellaisen "teini"koulun maineessa..

Aikuisten tässä pitäisi hillitä itseään.. Jos ei ole varaa, sitten ei voi mitään. Vuokraa, tai tee itse jos osaat.

Mutta älä vie sitä iloa lapseltasi, koska olet liian laiska edes yrittämään!

Terv. tyttö vm.1992

Vierailija
22/282 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestäni vanhojen päivässä ainoa kurja asia on se, että parin valinta aiheuttaa usein kovaa stressiä ja mielipahaakin.

Koulun pitäisi valita parit arpomalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/282 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssin vanhat parin viikon päästä ja rahaa menee:

-mekko ja vannehame yht. 100€ tilasin ebaysta

-meikki ja hiukset ystävä tekee

- kengät ostettu jo rippijuhliin

- suihkurusketus 35€

- laukku ja korut n.10 €

- kynnet teen itse

Halvalla pääsee jos vain miettii viisasti.

Vierailija
24/282 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko tanssiaisiin. En tiedä mistä saatiin se päähämme kaksoissiskon kanssa. Kaikki muut taisivat osallistua. Eikä ole kaduttanut.

Vierailija
25/282 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos olisit saman ajan säästänyt rahaa tätä päivää varten?

Varmaan olisit ehtinyt, koska ei tarvita isoja summia. Jotenkin uusavuton ap, ei suo tytölleen juhlien iloa, ja piehtaroi jossain alemmuudentunteessa. Saman energian voisi käyttää asian järjestämiseen.

Vierailija
26/282 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tuohon prinsessa päivään voi upota kokonainen omaisuus, sitä en kiellä.

Minun tanssini oli vuonna 2000. Puku vuokrattiin 75mk, kynnet laitoin itse ja meikin, kampauksen kävin teettämässä kampaajalla 40mk (landella!). Kengät ja laukku olivat valmiiksi. Illallisen maksoi koulu.

Vuosi 2011 siskoni vuoro tanssia. Puku netistä noin 80euroa, kengät 30e, minä kampaaja-isosisko laitoin hiukset, meikin ja kynnet. Kampauksen laitoin kahdelle muullekkin tytölle, kun kyseisellä kylällä ei ole kuin yksi kampaaja.

Vierailija
27/282 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhojen päivästä kohkattiin; jotkut olivat jo meidänkin aikana teettäneet kalliita pukuja, mutta suurin osa kavereista lainasi puvun aiemmilta osallistujillta tai tutuiltaan. Kampausta en teettänyt, meikin tein itse, kengät taisin jopa ostaa, mutta en halunnut tanssimaan tai jatkoille. Vuosi oli1995.

Olin varmaan muutenkin outolintu, ja olen sitä vieläkin: olen sitä tyyppiä joka todellakaan ei ymmärrä, miksi aikuinen ihminen haluaa mennä prinsessana naimisiin tai yleensä sitä, miksi tuollaiset rituaalit ovat edes niin tärkeitä...

Vierailija
28/282 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhojen päivästä kohkattiin; jotkut olivat jo meidänkin aikana teettäneet kalliita pukuja, mutta suurin osa kavereista lainasi puvun aiemmilta osallistujillta tai tutuiltaan. Kampausta en teettänyt, meikin tein itse, kengät taisin jopa ostaa, mutta en halunnut tanssimaan tai jatkoille. Vuosi oli1995.

Olin varmaan muutenkin outolintu, ja olen sitä vieläkin: olen sitä tyyppiä joka todellakaan ei ymmärrä, miksi aikuinen ihminen haluaa mennä prinsessana naimisiin tai yleensä sitä, miksi tuollaiset rituaalit ovat edes niin tärkeitä...

Ehkä tuollainen rahaan ja varallisuuteen tuijottaminen tulee kotoa; meillä oli varaa kaikkeen mihin pitikin, mutta koskaan ei kotona esim. puhuttu siitä kuka koulussa olis ollut rikkaasta perheestä, olihan niitä mutta minua ei rehellisesti edes kiinnostanut...eikä kiinnosta vieläkään.

Vierailija
29/282 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi. mun vanhojen tansseista on kulunut ja miltei 2 vuosikymmentä. Tanssit olivat kait kevättalvella - 89
mun edesmennyt äitini lainasi serkkutytön kotipettajamaista mustaa pukua ja muistan aina, miten katkera olin, kun kaikilla muilla tytöillä oli kauniimmat puvut. Olisin halunnut sellaisen tyköistuvan nätin värisen puvun, mutta ruumiinrakenteeni takia siitä ei olisi tullut mitään. Oon joskus käynyt katsomassa jäähallissa pidettäviä vanhojen tansseja. Viime vuonna kävin myös tiksissä. Tänäkin vuonna olisin halunnut mennä katsomaan niitä, mutta vatsataudin takia piti jäädä kotiin. Mun mielestä on älytöntä laittaa suuret summat vähistä varoista moiseen, kun tarpeita olisi muuallakin.

Vierailija
30/282 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä samalla logiikallahan voitaisi kieltää myös kaikki muut juhlat, sillä meneehän niihinkin rahaa ja aikaa. Myös näiden vaatteissa ja juhlan "hienoudessa" jotkut kilpailevat. Miksi suotta viettää vaikkapa yo-juhlia, kun tutkintotodistuksen voisi postittaa kotiin?

Vierailija
31/282 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upeita pukuja saa netistä ulkomailta, esim Kiinasta tilaamalla kun on vaan ajoissa liikkeellä. Itse tilasin ihanan hääpukuni DHgate -nimisestä paikasta, tuli noin kuukaudessa, maksoi 120e postikuluineen. Jos paikkakunnalla on ammattikoulua, josta löytyy parturi-kampaaja-linja, niin sieltä saa usein muutamalla kympillä meikin ja kampauksen.

Vierailija
32/282 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei ole todellista mitä mä just luin!

Mikä teillä on siinä ongelmana, että nuoret varsinkin tytöt saisivat yhtenä päivänä pukeutua uusiin ihaniin mekkoihin ja käydä kampaajalla laittamassa hiukset kauniisti?? Mikä siinä on vikana.

Itse olen 17 vuotias ja tulen tanssimaaan vanhat vähän yli puolenvuoden päästä. Mekon tilasin netistä koska rakastuin siihen ensisilmäyksellä ja 200 e todella hyvälaatuinen ja kaunis mekko tuli. Ja hiukset ja meikki pitkille hiuksille give or take 200 e. laukuista ja kengistä en vielä tiedä. Olen itse odottanut kohta 5 vuotta vanhojentansseja enemmän kuin mitään, ja aion todellakin näyttää mahdollisimman kauniilta sinä päivänä kuin mahdollista. Oonko mä sillon joku (lainaus) kermaperse?

Ja kaikki saa parin ketkä oikeesti haluaa! Miksikukaan haluaisi pukeutua riepuihin ja näyttää vanhalta kun voi laittaa ihanan prinsessamekon päälle.

JA vanhojen tanssi nimihän tulee siitä, että 2.vuosikurssilaiset ovat uudet koulun vanhimmat. Ettekö te voi jo ymmärtää, että enään ei eletä niin kuin 20-50 vuotta sitten?? Nyt on nykypäivä, ja niin harvoin saa tytöt laittaa tanssiaismekot päälle niin on ihan pakko valittaa siitäkin. Just tällasta perussuomalaista oksettavaa keskustelupalstahöpinää, että mun oli ihan pakko tehdä tänne tunnukset jotta voisin puuttua tähän. Just tällasta jos mua vituttaa nii kaikkia pitää vituttaa. Mua hävettää teidän puolesta.

Ei mun mielestä ongelma oo nykynuorisossa, vaan just teissä jotka ajattelette näin. Mikä teitä vaivaa? Haluaisitte viedä lapsiltanne jotain, mistä lukiossa voi oikeasti iloita ja odottaa? Hyvää vanhemmuutta

Vierailija
33/282 |
04.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

homotiainen :D

Vierailija
34/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittakaa säästäminen vaikka 3 v aiemmin. Olen yksinhuoltaja äiti ja mulla oli varaa vuokrata pojalle frakki tykötarpeineen ja vakuutus päälle. Taksilla meni ja taksilla tuli. Myös osallistui illalliselle. Poikani on stadissa lukiossa keskustassa ja siellä oli viimeisen päälle kaikki pukeutuneet. Se on niin mahtava tilaisuus että sitä ei saa missata.

Vierailija
35/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:27"]

Vanhojen tansseihin ei ole pakko osallistua, jos siltä tuntuu. Jos kuitenkin haluaa, niin ei siihen ole mikään pakko laittaa satoja euroja. Pojalle riittää musta puku ja kauluspaita, jos ei ole jotain rippipukua tms. kaapissa/ei mahdu, niin luulisi jostain sukulaisista, ystäviltä tms. löytyvän lainaan, samoin kengät tarvittaessa. Tytölle kannattaa kiertää esim. teatterit/puvustamot tms., toisinaan voi tehdä löytöjä halvalla, samoin pukuvuokraamot myyvät paljon kiertäneitä pukuja halvalla (voi siis myydä itse eteenpäin ja saa vähän rahojaan takaisin). Hyvä ystäväni osti oman mekkonsa kirpputorilta hintaan 18e ja oli aivan loistokunnossa, pienillä muokkauksilla sai juuri sopivan istuvuudelta. Huudot ym. myös kannattaa tsekata. Kengiksi kelpaa siistit korkkarit, kirppikseltä muutamalla eurolla jos ei omia/ei saa lainaksi. Meikin, kynnet ja hiukset voi laittaa kotona. 

[/quote]Frakki se olla pitää ja sen saa vuokrattua n. 125 eu kenkineen päivineen.

Vierailija
36/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:46"]

Vanhojen tansseihin ei ole pakko osallistua, jos siltä tuntuu. Jos kuitenkin haluaa, niin ei siihen ole mikään pakko laittaa satoja euroja. Pojalle riittää musta puku ja kauluspaita, jos ei ole jotain rippipukua tms. kaapissa/ei mahdu, niin luulisi jostain sukulaisista, ystäviltä tms. löytyvän lainaan, samoin kengät tarvittaessa. Tytölle kannattaa kiertää esim. teatterit/puvustamot tms., toisinaan voi tehdä löytöjä halvalla, samoin pukuvuokraamot myyvät paljon kiertäneitä pukuja halvalla (voi siis myydä itse eteenpäin ja saa vähän rahojaan takaisin). Hyvä ystäväni osti oman mekkonsa kirpputorilta hintaan 18e ja oli aivan loistokunnossa, pienillä muokkauksilla sai juuri sopivan istuvuudelta. Huudot ym. myös kannattaa tsekata. Kengiksi kelpaa siistit korkkarit, kirppikseltä muutamalla eurolla jos ei omia/ei saa lainaksi. Meikin, kynnet ja hiukset voi laittaa kotona. 

[/quote]Frakki se olla pitää ja sen saa vuokrattua n. 125 eu kenkineen päivineen.

[/quote]

Missä on noin halpaa?

Vierailija
37/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:38"]

Monissa kouluissa tytöt tekevät puvut itse käsityötunnilla, siinä onkin ideaa. 

Toisaalta kun likat pääsevät leikkimään prinsessajuhlia jo 17-vuotiaana, ei tarvitse mennä naimisiin vain siksi, että saa panna pitkän keon päälleen.

Kaikki tytöt eivät halua mukaan tuohon touhuun ollenkaan eli ei se mikään pakko ole. 

[/quote]Kaikille ei riitä poikia koska lukiot tyttöistyneet valtavasti. Mitä korkeampi ka lukioon niin sen tyttövaltaisempi

Vierailija
38/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2012 klo 12:49"]

Mikä sinä olet kustantamaan lähes aikuisen naisen tanssiasimenot????

Itse olin lukio-ikäinen kun Suomessa oli pahin lamakausi 90-luvulla, isäni oli jäänyt työttömäksi, velat painoi niskaa ja äitini raatoi pienipalkkaisessa työssä. Mihinkään ei ollut rahaa, juuri ja juuri saatiin jotain juureksia ja hernekeittoa. Äitini leipoi leivät ja pullat itse, kaikki ruoka tehtiin halvoista raaka-aineista itse. Kaikki lehtitilaukset loptetettiin, mitään ei ostettu.

Minä kävin lukiota ja samalla kävin töissä kaupan kassana iltaisin ja viikonloppuisin. Suoritin kunnialla lukion, vaikka kävin töissä samaan aikaan koko lukio ajan. Maksoin itse kaikki menoni, kampaajat, vaatteet, koulukirjat, bussiliput, harrastukset, ja lisäksi annoin äidille ruokarahaa, koska en maksanut asumisesta onneksi mitään.

Kun minulle tuli vanhojen tassit, maksoin itse kaikki menoni; puvut, kampaajat, taxit jne.

Mikä kumma näitä nykynuoria vaivaa, kun ei ostata töitä tehdä???? Töihin siitä maksamaan KAIKKI omat menot!! Olisi onnellinen, että saa asua kotona ilmaiseksi, ja syödä ilmaiseksi kotiruokaa.

Saa samalla arvokasta työkokemusta ja antaa työnantajille reippaan ja aikaansaavan kuvan itsestään, ja oppii että raha ei kasva puussa, tai äidin lompakossa.

[/quote]Olen yksinhuoltaja ja mulla on ollut varaa ostaa lukiokirjat uusina, vuokrata frakki illallisineen. En polta, en juo viinaa, en ole syöppö .

Vierailija
39/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 10:34"]

itse olen elänyt "vanhanaikaisesti" sanontaa "suu säkkiä myöten" elämällä. Mielestäni tärkeä oppi lapsellekin. Onnellinen voi olla vähemmälläkin. Kun on sen oppinut, ei ole niin paljon suorituspaineita omallekaan elämälle. Ostaa sen mihin on varaa, aina sitä joutuu sen kestämään että joku ostaa enemmän / kalliimpaa. Kyllä meillä saadaan lapselle sanottua mihin rahat riittää ja mihin ei, ja lapsetkin sen kestävät ja ymmärtävät. Ja kestävät ehkä vähän paremmin pettymyksiä ja epätäydellisyyttä aikuisenakin. Voimia ja rohkeutta ap:lle elää tuossakin tilanteessa suoraselkäisesti tulojen mukaan :)

[/quote]Nuorelle täytyy suoda osallistua vanhojentansseihin. Täytyy säästää sellaisen jolla rahat tiukassa esim 2 v , ostaa käytettynä, vuokrata, itse tehdä jne. Ne ovat niin ikimuistoiset.

Vierailija
40/282 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 19:46"]

[/quote]

Missä on noin halpaa?

[/quote]Töölössä frakkipalvelu Nam

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä