Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
Jos on yh, se ei tarkoita samaa kuin köyhä. Saat elarit, joilla voit lapsesi elämää kustantaa. Lapsesi saanee myös opintotukea. Työllä saa rahaa, oli sitten yh tai ei.
Mitä kaikkea pitäisi kieltää tasa-arvon nimissä? Kukaan ei saa hankkia rotukoiraa, kun meillä ei sellaiseen ole varaa? Saati omakotitaloa, se on niin epäreilua. Eikä lapsille saa maksaa kuukausirahoja?
mikä on tyystin toista hintaluokkaa kuin nuo vanhojen tanssit.
Elareita ei välttämättä edes enää saa, jos lapsi tokan keväällä on jo 18, moni on. Joka tapauksessa niillä (pari hunttia päivässä) ei makseta tonnin, jopa kolmen kemuja. Kuten ap sanoo, hänen palkkansa riittää perusmenoihin, ei tuollaiseen kilpavarusteluun.
Lisäksi tässä EI nyt puhuta siitä, mitä itse kukin omalla ajallaan tekee. Saat kaataa rahaasi ihan mihin haluat - MUTTA ONKO VEROVAROIN YLLÄPIDETYN JA MUUTOIN TASA-ARVOON PERUSTUVAN KOULULAITOKSEN TUETTAVA ERIARVOISUUTTA?
Minusta ei. Brassaile sinä rahoillasi ja kyykytä köyhiä vapaa-ajalla, ei sitä tarvitse koulun toiminnoissa tehdä.
-94-
2007 tanssin itse
-teetetty mekko maksoi noin 400€ (käytin kerran vanhojen jälkeen). Teettäminen tuli samanhintaiseksi kuin sopivan mekon löytäminen ja muokkaaminen. Puku teetettiin opiskelijalla ja käyttäisin mekkoa vieläkin ellei murrosikä olisi tullut tässä välissä.
-kenkien hintaa en muista mutta ne ovat vieläkin käytössä, joten eivät olleet turha ostos
-laukun sain joululahjaksi
-kyyti tuli vanhemmilta mutta monet kulkivat bussilla ja vaihtoivat mekon koulussa tai tulivat kimppakyydeillä.
-kampaus ja meikki maksoivat 50€ luottokampaajalla
Siskoni tanssi viime vuonna ja osti mekon alennusmyynneistä kesällä. Nytkin on iltapukuja myynnissä alle satasella esimerkiksi Halosella ja kirppareilta löytyy myös edullisesti. En kylläkään ymmärrä solariumeja tai rakennekynsiä ainakaan vanhempien kustantamana. Itse harkitsin suihkurusketusta, koska anemian jäljiltä olin sairaalloisen kalpea mutten koskaan olisi laittanut vanhempia maksamaan sitä. Omat turhamaisuuteni olisin laittanut omasta pussista mutta jätin välistä. Tuon ikäiselle se vanhojen päivä on prinsessapäivä, johon haluaa panostaa. On myös ollut yksi ikimuistoisimpia päiviä. Tosin vieläkin innoissaan vetäisen iltapuvun päälle. Tänä vuonna mekkoon meni 40€, boleron ja laukun lainaan ja kengät ovat vanhojen tansseista vanhat. Bussilla ajattelin kulkea, saa hyvin istumapaikankin ja ihmiset kehuvat :)
kohdasssa, hän on tosin työssäkäyvä itsekin eli maksaa suurimman osan kuluista itse.
Minusta on ihanaa ja liikuttavaa nähdä, kuinka huolella kaikki ovat laittautuneet ja varsinkin liikuttavaa huomata kuinka iso se eilen pieni tyttäreni jo on :)
Ok, tyttäreni on luokan prinsessa mutta se ei ole kyllä muilta pois- ottakoot itse tilansa, niin hänkin on tehnyt!
kohdasssa, hän on tosin työssäkäyvä itsekin eli maksaa suurimman osan kuluista itse.
Minusta on ihanaa ja liikuttavaa nähdä, kuinka huolella kaikki ovat laittautuneet ja varsinkin liikuttavaa huomata kuinka iso se eilen pieni tyttäreni jo on :)
Ok, tyttäreni on luokan prinsessa mutta se ei ole kyllä muilta pois- ottakoot itse tilansa, niin hänkin on tehnyt!
vai luokan kiusaava pissis? Äiti vaikuttaa ainakin ihan aivottomalta..
Suu vaahdossa tuolla "nainen miesten kaverina" ketjussa vaahdottiin miten naiset ei ole just tän ketjun kaltasia jotka puollustelee älytötä kuluttamista ja prom meininkiä...
kun et muuten saanut tukea ja myötätuntoa tuhlaamisellesi.
Mua ei liikuta materialistinen tuhlaaminen ja ulkonäkökeskeisyys yhtään. Mua liikuttaa paljon enemmän se kun tytär halaa mua ja kehuu mua hyväksi äidiksi silloin tällöin. Se on jotakin aitoa ja silloin tiedän olleeni äiti paikallaan.
Mitä ne nuoret siellä tekevät? Kuuluuko neitsyyden menetys myös vanhojentanssiperinteisiin nykyään? Prom-meininkiinhän se taitaa kuulua.
nuo luokan "pissisprinsessat" on menettäneet sen jo paljon ennen vanhojentansseja.
Todella kurjaa olla, jos ei saa paria.
Mulla oli mun äitini vanha pitkä tanssiaispuku. Ota sinäkin joku oma vanha juhlapukusi tai äitisi vanha juhlapuku. Joku pitkä siis. Siinä se.
Abivuonna tarvittava kansallispuku on sitten jo kinkkisempi juttu. Mistäs sen saa?
Miksi tyttäresi ei voinut aikoinaan ruveta itse säästämään ko. juhlaansa varten? miksi vanhempien pitäisi kaikki lapsille kustantaa? Tuon ikäinen olisi voinut käydä kesätöissä ja aina muutenkin lomillaan toissä, niin olisi tytöllä nyt rahaa itse ne kustantaa.. Omat vanhempani eivät ole kustantaneet minulle ajokorttia, eikä mitään vanhojentansseja. Eikä siinä mitään, olenkin käynyt itse aina töissä siitä lähtien kun sen mahdollista oli.
Enkä muuten ole kauhean vanha, että kasvatus ei ole ollut erinlaista minun aikanani.. Kyllä minäkin muistan naurelleskelleeni kaikille niille jotka laittoivat asunnon käsirahan verran vanhempiensa rahoja johonkin juhlaan. Eipä niistä ole aikuisenakaan tullut yhtään viisaampia raha-asioissa!
Puvun voi myös vuokrata ja kampauksia ja meikkejäkin saa edullisesti jos hyvissä ajoin varaa
todella typerä tapa, sama ku penkkaritkin.
Itseäni ei olisi saanut sellaisiin kirveelläkään. mielummin sitten ostaa nätin mekon johonkin oikeisiin juhliin. Miksi järkevä suomalainen kopioi tyhmiä jenkkejä?
Kait ainakin vuokraatte puvun? tai tehkää itse jos pakko on sellaisiin mennä.
Hei,
olen yo mallia 95 ja vanhojen tanssit olivat tosi ihanat- sain edullisen puuvilla-hamekankaan ja ompelijakaveri ompeli yksinkertaisen puvun, toinen kaveri laittoi nutturan eikä meikkii lainkaan. Tanssien jälkeen kokoonnuttiin porukalla ystävän luona. maksoi 300 markkaa. Juhliin käveltiin 3 km. Nykyäänkin on konstit - puku kiinasta maksaa alle sata euroa jos jaksaa selata nettiä ja tilata sieltä. Ei sitä tarvi mennä samalla budjetilla kuin muut, hirvittää kalliit hörhötykset pääasia on tanssin ilo ja nuoruus.
Minä olen niin prinsessa tyyppiä, että suunnittelin wanhojen päivää jo pari vuotta aikaisemmin ;)
-Puku teetettiin (kuten monien ystävienkin puvut) muistaakseni maksoin 350e+kankaat joku 60-80e?
- Meikki kosmetologilla 40e
- Kampaus 50e
- Kengät 70e
-Isä kuskasi
-Ravintola n.45 e
-Illan juomat 20e + paikan vuokra omalta osalta 5e
Ja oli muuten ikimuistoinen juhla :) Vanhempani perusduunareita, hyvä jos 5000e saavat palkkaa yhteensä kuussa, mutta ikinä ei ole meiltä lapsilta jäänyt mitään puuttumaan, tosin en muuten varmaan mikään kallis lapsi ole ollut, veli ehkä oli kun harrasti jääkiekkoa, jalkapalloa, golfia yms.
Ja mua olis hävettäny mennä jossain vanhoissa kamoissa tansseihin, kun muuten koulussa (pienen paikkakunnan ainut lukio) oli ollut tapana panostaa tansseihin :)
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
-kampaus (väri, leikkaus ja kampaus) 250 euroa
-kynnet, meikki liikkeessä, ihonpuhdistus ja kuorinta sitä ennen yms. pientä n. 150 euroa
-10 kerran solariun ja ruiskurusketus n. 100 euroa
-kavereiden kanssa taksimatkat päivän aikana 200 euroa
-iltavietto ja hotelliyö 700 euroaJotain pientä taisi mennä vielä sukkiksiin ja laukkuihin ja muuhun tilpehööriin ehkä n. 300 euroa
Eli ei siihen saa kulumaan kuin 3000 euroa korkeintaan, vaikka meilläkin tyttö ei ihan halvinta kaikesta valinnut. Mutta varasivat kampaajat ja muut porukalla niin saivat hiukan alennusta tukan ja meikin laitossa.
Ihan järkyttävää! Hotelliyöt ja kaikki! 3000 euroa on enemmän kuin keskiarvo kuukausipalkka!!!
Ihan kaikkea varsinkaan netistä lukemaansa ei ole pakko uskoa...
Minun tanssini olivat vuonna 2006. Päivä oli ikimuistoinen, vaikka en hössöttänytkään siitä vuosia (!) etukäteen.
Pukuni teetettiin ammattikoulun ompelijoilla - sekin on vaihtoehto, joka kannattaa huomioida. Kankaat täytyy ostaa itse, mutta itse ompelu ei ainakaan minulla maksanut paljon. Pukuni oli ihana ja sain siitä paljon kehuja.
Kengät taisivat olla omasta takaa, joten niitä ei tarvinnut ostaa. En muista kampauksen hintaa, mutta reilusti alle satasen se oli. Iltalaukku oli varmaan parikymppiä.
Päivä oli ihana ja ikimuistonen, vaikka siihen ei tuhansia euroja mennytkään. Vanhojen päivän mukavuus ei valitettavasti taida korreloida rahan kanssa.
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun? Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
kulutusjuhliakin. Olet yhtä hölmö kuin se äiti jonka takia lastenteatterit menivät melkein konkkaan, et kun heillä ei oo varaa niin ei kukaan muukaan.. Ehkä sun pitäis yrittää hyväksyä se että olette vähävaraisia sen sijaan että haluat kaikilta muiltakin pois sen mitä sulla ei ole!!! Harmi ettei sulla ole. Mutta kyllä jotain perinteitä ja tapoja voi silti säilyttää! Jos pitäisi kaiken mennä sen mukaan et kukaan ei koe mitään inhottavaa niin samantien kaikki voi luovuttaa kaikesta ja mennä johonkin rupuostarille vetämään päätä sekaisin ja unohtaa koko olemassaolevan todellisuuden. Vanhojentanssit on yksi etappi nuorten elämässä, hyvä että sait sukulaisilta lainattua rahat että nuori voi nauttia. En mäkään kadehdi ihmisiltä niiden mökkejä tai veneitä vaikkei mulla sellaista ole- toivoisin kyllä että olis, mutta on vaan hyväksyttävä ettei ole. Et kai sekin kulutusjuhla ja lorvailu ja turhanpäiväisyys sitten pitäs kieltää...? kaikki pois vaan kaikilta ettei kellään ole liian paha mieli?
- pitkävartiset talvisaappaat, joihin kaikilla ei ole varaa
- kaikki harrastukset, sillä läheskään jokaisella lukiolaisella ei ole varaa esim. lasketteluun tai edes elokuvissa käymiseen
- mässy: kouluruoka riittäkööt, pois karkit, piltit, mehut jne., joihin köyhillä ei ole varaa
- koulukirjat, ne vasta loven tekevätkin budjettiin
- koulumatkat, jotka ovat ihan turhia nekin
- lyijytäytekynät, jotka herättävät kateutta niissä, joilla on taviskynät
- kuviokantiset vihot: köyhillä on varaa vain niihin sinikantisiin, niitä siis kaikille
- meikkaaminen, koska osalla ei ole varaa kuin ripsiväriin, osa ostaa värivoiteesta alkaen kaiken
- reput ja laukut, kirjat kulkevat kyllä muovikassissakin
Listaa voi vielä jatkaa, tärkeintä on se, että kukaan ei saisi mitään enempää tai kauniimpaa kuin nekään, joilla "ei ole varaa". Lukion tarkoitushan on tasapäistää.
alkaa jo varsin pienenä
mutta olennaista on kasvattaa lapsensa niin että omanarvontunto tulee jostain muualta kuin siitä ostaako kalleinta tai samaa kuin muilla
aina sitä häviää jollekin jos ryhtyy vertailemaan ja voittaa jonkun myös
mutta tuo on aivan loputon suo ruveta vinkumaan siitä että kun mulla ei ole varaa siihen ja tähän
sen sijaan voisi kysyä miksi sellaiseen pitäisi olla varaa, se painostus mikä ympäristöstä tulee, ei se lopu koskaan, se jatkuu työhön liittyen, asuntoon, kumppaniin, lasten harrastuksiin, leluihin whatever
miettikää mikä elämässä on oikeasti tärkeää
ainoa keino irtisanoutua kilpavarustelusta on se että antaa lapselle jotain tilalle jonka kautta lapsi itse purkaa alas tällaiset naurettavuudet, kuten muutamassa viestissä ihmiset kertoivatkin tehneensä ihan itse
näitä ihmisiä on, harvassa
moni menee massan mukana koska on vaikeampaa ajatella muuta kuin materialistista kilpavarustelua saati sitä etteikö lapsi ansaitsisi sitä ja tätä ja ilman näitä kuolee pystyyn
eiköhän se ap se sun lapsi ole ihan onnellinen siitä että sillä on sut
tehkää jotain kivaa yhdessä, se ei maksa mitään ja sen muistaa tasan paremmin kuin yhdet lukiojuhlat
Olisin voinut lainata iltapukua, jos työkaverillani olisi ollut samankokoinen lukiolaistyttö. Kyselkää vähän ympäriltänne, ehkä naapurissa asuu kampaaja. Vähälläkin pääsee, jos käy tuuria. Yleensä silloin kun on pakko päästä halvalla niin mitään sopivaa ei tule vastaan. :-(
Mitä ne nuoret siellä tekevät? Kuuluuko neitsyyden menetys myös vanhojentanssiperinteisiin nykyään? Prom-meininkiinhän se taitaa kuulua.