Vanhojen tanssit kiellettävä
Olen lukiotytön yksinhuoltajaäiti. Rahat ovat juuri ja juuri riittäneet nuoren pukemiseen, koulukirjoihin ja edulliseen harrastukseen. Mutta nyt on koittamassa päivä, jota olen pelännyt opiskelun alkamisesta lähtien: vanhojen tanssit. Jouduin lainaamaan sukulaisilta rahaa pukua varten. Hiukset ja meikit laitamme itse, mutta tiedän, että kavereita ehostavat ammattilaiset. Meillä tansseihin mennään bussilla, muilla loistoautolla. Miksi koulu ajaa nuoret tällaiseen mielettömään kulutuskilpailuun?
Luin aiheesta hyvän blogikirjoituksen, joka käsittelee samaa aihetta: www.homotiainen.blogspot.com
Kommentit (282)
toivottavasti nyt itse ymmärrät luka itsellesi akateemisen ammatin, että sinulla on varaa omiin lapsiin.
Mun vanhojentansseista ei ihan hirveen pitkä aika ole, joten tiedän tasan tarkkaan mitä AP tarkoittaa!
Kävin lukion espoossa ja siellä oli tosiaan ruiskurusketukset, satojen eurojen puvut, kosmetologit ja kampaajat ja taisi jollain olla se limusiinikin. Siis joillain. Ja eikä siinä mitään, joillain on rahaa ja joillain ei, mutta kyllä sitä vittuilua kuuli miten on ihan tosi köyhää kun ei oo edes kampaus ammattilaisen tekemä! Ja tytöt sulki ulos ryhmästä. Ei se mitään, mä istuin jätkien kanssa kaljalla.
Mä kävin itse töissä köyhän perheen lapsena ja maksoin kaikki kulut itse, niitä kertyi 50e joka meni mekkoon jonka tuttu teki.
Joten ihan kiva että joillain perheillä on varaa, mutta opettakaa jooko niille prinsessoillenne käytöstapoja.
Olet sinä mahdottoman typerä.
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
-kampaus (väri, leikkaus ja kampaus) 250 euroa
-kynnet, meikki liikkeessä, ihonpuhdistus ja kuorinta sitä ennen yms. pientä n. 150 euroa
-10 kerran solariun ja ruiskurusketus n. 100 euroa
-kavereiden kanssa taksimatkat päivän aikana 200 euroa
-iltavietto ja hotelliyö 700 euroaJotain pientä taisi mennä vielä sukkiksiin ja laukkuihin ja muuhun tilpehööriin ehkä n. 300 euroa
Eli ei siihen saa kulumaan kuin 3000 euroa korkeintaan, vaikka meilläkin tyttö ei ihan halvinta kaikesta valinnut. Mutta varasivat kampaajat ja muut porukalla niin saivat hiukan alennusta tukan ja meikin laitossa.
Ihan järkyttävää! Hotelliyöt ja kaikki! 3000 euroa on enemmän kuin keskiarvo kuukausipalkka!!!
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
-kynnet, meikki liikkeessä, ihonpuhdistus ja kuorinta sitä ennen yms. pientä n. 150 euroa
-iltavietto ja hotelliyö 700 euroaJotain pientä taisi mennä vielä sukkiksiin ja laukkuihin ja muuhun tilpehööriin ehkä n. 300 euroa
Eli ei siihen saa kulumaan kuin 3000 euroa korkeintaan, vaikka meilläkin tyttö ei ihan halvinta kaikesta valinnut. Mutta varasivat kampaajat ja muut porukalla niin saivat hiukan alennusta tukan ja meikin laitossa.
Ihan järkyttävää! Hotelliyöt ja kaikki! 3000 euroa on enemmän kuin keskiarvo kuukausipalkka!!!
Missä sviitissä se on ollu yötä, kun hotelli ja illabvietto vie 700 euroa?
Tai niin no joo, ei kai niille mikään sviittiä huonompi kelpaakaan...
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
Miksi muuten hotellissa yötä ;)
kunnolla ja oli mekot ja kampaukset. Tosin mulla oli sukulainen kampaaja, joten hiukset tuli laitettua hienosti. Tosin mekot oli enemmän "vanhoja" eli oli oikeasti esim. rokokoo aikaisia tai sitten kuten itselläni oli sellainen kotiopettajatarmainen 20-luvun mekko. Kyllä tämä on ihan ainakin Helsingissä ollut pitkään perinne.
25 vuotta sitten olin itse vanha ja silloin tarkoitus oli vain näyttää vanhalta. Tukkaan laitettiin harmaata yms. Ainakaan meidän paikkakunnallamme ei tanssittu kuin yksi tanssi juhlasalin lavalla ja sekin oli vapaaehtoinen. Eli ihan keksitty "perinne" koko päivä.
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
Miksi muuten hotellissa yötä ;)
Ihan hyvää tekisi nykyää useammallekin lapselle huomata, että ihan aina ei voi kaikkea saada eikä maailma kaadu siihen materian puutteeseen. Se mikä ei tapa, vahvistaa.
Sen ymmärrän, että ylläolevan kommentin kirjoittajalla ei ehkä ole omia kokemuksia pitkäaikaisesta vähävaraisuudesta. Ei ole minullakaan, olen hyvätuloinen.
Mutta toisin kuin ylläoleva, minä tunnen empatiaa ja voin kuvitella, miten iänikuinen penninvenytys syö nuorta ihmistä. Syö se tietysti vanhaakin, mutta ap:n tytär on todennäköisesti koko pienen ikänsä joutunut tottumaan siihen, ettei saa sitä, mitä muilla on.
Miettikää nyt, mitä hemmettiä ap:n tytär tarvitsee LISÄÄ tuollaisia mulla-ei-oo-varaa-mä-olen-köyhä - kokemuksia? Ei hänellä kuulkaa tähänkään asti varmasti ole ollut tuollaista tilannetta, että kaiken olisi saanut ja materiaa on yllin kyllin! Ei häntä siis TAAS ja JÄLLEEN KERRAN tarvitse opetusmielessä alistaa siihen kokemukseen, että muilla on ja hänellä ei.
Sellainen ikuinen köyhäily toki voi joitain ihmisiä voimaannuttaa ja potkaista sisulla pyrkimään parempaan. Mutta varmasti se myös luo syrjäytyneisyyttä, vähäosaisuutta. Jo nyt yhteiskuntatieteilijät tietävät, että vähäosaisuus periytyy ja köyhien perheiden lapsista tulee todennäköisesti köyhiä itsestäänkin.
Osin se voi olla myös tuollaisen lannistavan lapsuuden syytä. Kerta toisensa jälkeen lapsi huomaa, että hänellä ei ole, eikä ikinä tulekaan mitään, mitä muilla on.
Ok, en nyt tarkkaan tiedä, millainen taloudellinen tilanne ap:lla on ja miten vähälle hänen lapsensa on joutunut jäämään, mutta edelläoleva on kärjistäen ja yleistäen sanottua.
Minusta vanhojen päivät EI OLE MIKÄÄN HIENO TRADITIO, vaan se on mennyt ihan överiksi, eikä sillä oikeasti ole enää mitään tekemistä aitojen vanhojen päivien kanssa. Vanhoilla päivillä oli vuosikymmenien ajan tapana pukeutua VANHANAIKAISESTI, olivathan kakkosluokkalaiset penkkarien jälkeen lukion vanhimpia oppilaita.
Nykyään vanhojen päivistä on tullut amerikkalaisia apinoiden prom dance eli sinne puetaan nykyaikaiset tanssiaisvaatteet.
Kumma kun köyhät haluaa aina kieltää kaiken kivan varakkaammilta. Opettakaa kakaroillenne, että enää ei eletä kommunismin ihanassa maassa, missä rikkailta kaikki annetaan teille sohvalla makaaville luuseripaskoille, jotka ei viitsi töitä tehdä.
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
Kumma kun köyhät haluaa aina kieltää kaiken kivan varakkaammilta. Opettakaa kakaroillenne, että enää ei eletä kommunismin ihanassa maassa, missä rikkailta kaikki annetaan teille sohvalla makaaville luuseripaskoille, jotka ei viitsi töitä tehdä.
-puku 800 euroa
-kengät 300 euroa
Minä kuolaan kaikkien uusien mersujen perään, mutta joutuisin lainaamaan pankista valtavan summan rahaa jotta saisin sellaisen, joten olen sitä mieltä että ne on kiellettävä! Miksi valtio houkuttaa tällaiseen kulutukseen sallimalla uusien mersujen olemassaolon!?
Haloo, vanhojen tanssit eivät ole pakolliset!
Meillä oli aikanaan (vuonna 1993) fiksu käsityöopettaja, joka järjesti puvuntekokurssin koululla ennen vanhojen päivää (muuten en enää lukiossa käsityötunteja valinnutkaan). Käytiin yhdessä katsomassa materiaaleja ja ohjeita ja opettaja avusti kaavoissa ja ompelussa :). Ei maksanut paljoa, eikä taatusti ollut toista samanlaista pukua.
Hiukset laittoi kampaaja, joten se maksoi, mutta meikit hoidin itse, eikä siihen aikaan onneksi mistään rakennekynsistä meuhkattukaan. Hanskat ja kengät olivat myös muistaakseni ihan edukkaat. Isäni heitti kampaajalta koululle farmari-Subarulla, joten yhtä hyvin olisin voinut bussilla mennä...
En tiedä onko muualla järjestetty puvuntekokursseja, mutta se voisi olla hyvä idea laajemminkin, joskin ketjun aloittajaa tämä nyt ei enää autakaan. Itse en olisi ilman opettajan apua ikinä yrittänytkään pukua ommella.
Ei mun mielestä koko traditiota pidä lopettaa, vaikka se onkin saanut tuon kilpavarustelupiirteen. Ja onhan sitä tässä kritisoitu..
Ei se ole mikään traditio, vaan muotijuttu. Nuoret on johdettu harhaan, jos he luulevat, että vanhempienkin nuoruudessa oli tuollaista ja että heidänkin pitää saada.
Liikaa jenkkileffoja katselleet nuoret kuvittelevat, että vanhojenpäivän pitäisi vastata amerikkalaista prom-perinnettä.
lähtisi, mutta ymmärrän pointtisi ap. Vanhojen tansseihin valmistautuminen on ryöstäytynyt kyllä käsistä, etenkin tytöt tuntuvat valmistautuvan siihen kuin hääpäivään ikään. T. Neljän tyttären äiti (=konkurssi edessä tulevaisuudessa ;) )
Suihkurusketusta, tekoripsiä ja - kynsiä, limusiinikyytiä - mitä vielä??? Älytöntä meininkiä.
hän ei viitsi tehdä töitä? Tuskin ne rikkaiden perheiden lukiolaislapsosetkaan niitä kolmen tonnin rietastelujaan (muuksi en osaa sitä kutsua, sorry) OMALLA TYÖLLÄ kustantavat, vaan pappa betalar.
Minä en ainakaan ole kieltämättä vanhojen tansseja, mutta niitä voisi kouluissa rajoittaa. Mopo on karannut koko systeemistä aikoja sitten käsistä, nyt olisi järkevää vähän toppuutella.
-98 tai 99, en muista-
kyllä meno muuttunut siitä kun itse tanssin! Siitä on nyt 14v aikaa. Silloin pukeuduttiin vielä wanhojentanssihameisiin, ei iltapukuihin. Yksi tyttö taisi käydä meikattavana! Siskoni teki minun puvun, siskon kaveri laittoi hiukset ja oma kaverini meikkasi. Ei mitään erikoiskyytejä.
Rahaa saa palamaan varmasti loputtomasti, mutta uskon että vähemmällä pärjää, nykyäänkin!
ihan vapaaehtoisesti, ei vaan kiinnostanut. Omat lapseni saavat osallistua niihin, jos haluavat.
Jos on yh, se ei tarkoita samaa kuin köyhä. Saat elarit, joilla voit lapsesi elämää kustantaa. Lapsesi saanee myös opintotukea. Työllä saa rahaa, oli sitten yh tai ei.
Mitä kaikkea pitäisi kieltää tasa-arvon nimissä? Kukaan ei saa hankkia rotukoiraa, kun meillä ei sellaiseen ole varaa? Saati omakotitaloa, se on niin epäreilua. Eikä lapsille saa maksaa kuukausirahoja?
Siinä haastateltiin Helsinkiläisen eliittikoulun opettajaa. Ko opettaja Lotts Bryggare muuten on tunnetun demarin vaimo jonka mielestä yksittyisiä kouluja ei tarvita. Lipposen tytärkin kävi tuota koulua.
Älkää nyt vaan kuvitelko, että kaikkissa kouluissa olisi tuollaista ja kuika kukaan vastuuntuntoinen vanhempi edes päästäsi alaikäistä lastaan solariumiin tai vuokraisi Limusiinia vaikka rahaa olisikin.
toivottavasti nyt itse ymmärrät luka itsellesi akateemisen ammatin, että sinulla on varaa omiin lapsiin.