Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva ei kävele =(

Vierailija
13.02.2012 |

nyt siis 11kk. Kaikki mun tuttujen lapset on lähteneet kävelemään jo 10kk iässä. Ja nettipalstallakin, minne kirjotan, niin meidän vauva on viimeisin, joka ei osaa kävellä. Mäkin olen itse kävellyt kengillä 1veenä. Milloin lapsi oppii kävelemään?!?!? seisoo kyllä, mutta ottaa tukea sohvasta ja ei yhtään tykkkää kävelykärryistä tai muista. Ottaa kyllä askelia, mutta ei tee sitä mielellään. Mitä mä voin tehdä? Tuntuu pahalta, kun mun lapse on jotenkin hitaampi kun muut :(

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootte ihania, kun yritätte helpottaa :) Mä oon luullu, että täällä vaan haukutaan ja ollaan ilkeitä, mutta onhan täällä ystävällisiäkin ihmisiä!

Kiitos tästä. Mitä mä voin sanoa niille, jotka kyselee kävelemisestä? nyt oon menny ihan hämilleen ja kysyny vaan, että eikai se haittaa.. Ja ne on vastannu, että ei kai.. ja mä oon menny ihan paniikkiin, kun luulen, että meiän lapsella on joku kehitysvamma tai jotain. Osaa kyllä sanoja aika monta ja osottaa niitä kysyttäessä, mutta toi kävely on monelle aika iso asia.

t. aloittaja

että eihän tässä vielä kiirettä, eihän lapsi ole vielä vuottakaan. Ja että ehtiihän hän monta kymmentä vuotta sitten kävellä aikanaan. Parempi vaan kun oppii myöhemmin, niin ei sitten kouhota ilman järkeä ja kolhi itseään. :-)

Vierailija
42/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyselijöille, että eiköhän se ennen rippikouluikää opi :)

Meillä opittiin kävelemään 1v2kk iässä ja ekoja sanoja alkoi tulla vasta lähemmäs pari vuotiaana. Itselleni ei tullut mieleenkään, että voisi olla jotain vikaa.

Kaikki ne joskus kävelemään oppii. Ja jos nyt sattuisi niin epätodennäköisesti, että lapsella olisikin jokin vamma, niin ei sillekään oikein mitään voi. Äidin elämä on täynnä huolta, mutta itse voi yrittää tiedostaa tämän ja jättää huolehtimisen neuvolalle tuossa vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs konttaamisen, istumisen, pinsettiotteen jne. kanssa? Jos lapsonen kerran nousee jaloilleen, teillä on todennäköisesti kaikki ihan hienosti, älä suotta murehdi!!

kontata, istua ja nousta seisomaan tukea vasten. Askelia ottaa, mutta ei tosiaan tykkää siitä yhtään ja heittäytyy spagetiksi. Joten ei sitä sitten olla tehty. Pinsettiote on hallussa. Ja sanoja ymmärtää (osoittaa esim. kirjaa, lamppua jne.) äkkiä laskettuna n. vajaa 20.

t. aloittaja

Vierailija
44/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kontata, istua ja nousta seisomaan tukea vasten. Askelia ottaa, mutta ei tosiaan tykkää siitä yhtään ja heittäytyy spagetiksi. Joten ei sitä sitten olla tehty. Pinsettiote on hallussa. Ja sanoja ymmärtää (osoittaa esim. kirjaa, lamppua jne.) äkkiä laskettuna n. vajaa 20.

t. aloittaja

Täysin normaalilta ihanalta lapselta kuulostaa. Meidän lapset oppi 14 ja 15 kuukauden iässä kävelemään, pojan luokkakaveri oppi vasta 1v7kk iässä kävelemään ja on erittäin lahjakas tyttö kaikinpuolin, myös urheilullinen. Yo-todistus älliä täynnä. Muistan, kun kaikki täällä asuvat päivittelivät hänen hidasta kehittymistään, että mitähän tuostakin tulee, mutta miten kävikään.

Eräs äiti ylpeili minulle lastensa varhaisesta kehityksestä aina vain uudestaan. Olivat oppineet kaikki motoriset taidot huomattavan varhain. Mutta koulussa ei sitten mikään sujunutkaan, joutuivat erityisluokille ja nyt ovat erilaisten tukitoimien piirissä. Joten aikainen käveleminen ei tarkoita yhtään mitään myöhempää elämää ajatellen.

Nauti vauvastasi, se vauva-aika menee niin nopeasti ohi ja turhass ahermoilussa sitä on sääli kuluttaa.

Vierailija
45/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että neuvolassa aletaan tutkia tarkemmin jos ei puolitoistavuotiaana kävele. Siihen saakka on aikaa. Useimmat mussuttajat vaikenevat, kun vetoaa neuvolan auktoriteettiin.

Meidän lapsemme alkoi kävellä heti tuon puolitoistavuotisneuvolan jälkeen, tuttavaperheen lapsi kävi jonkun kerran fysioterapeutilla puolitoistavuotiaana. Tuttavaperheen lapsen motorinen kehitys on normaalia. Meidän muksulla jätättää, koska on niin arka, että ei oikein uskalla mitään ennen kuin on varma että osaa.

Meidän kuopus tuntuu olevan ikätasoaan edellä, hiihtää ja luistelee (tai siis töpöttää ko. välineet jalassa) nyt alle kolmevuotiaana, mutta hänelläkin oli reippaasti yli vuosi ikää ennen kuin kävelemään lähti.

Vierailija
46/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on typerää muilta vanhemmilta päivitellä kun ei kävele, tai ei puhu,tai on niin iso tai pieni. Varsinkin jos kyseessä on esikoinen vertailee häntä helposti muihin muksuihin. Meillä esikoinen puhui ja käveli 1v vanhana,mutta päivittelyä riitti kun ei kääntynyt tasan 3kk mihinkään eikä ollut kiinnostunutkaan siitä. Päivittelyä oli myös siitä kun hän oli/on hyvin isokokoinen. Anna mennä toisesta korvasta sisään toisesta ulos. Äideillä pitää olla hyvä suodatin ihmisten juttuihin.Kuopus meillä 13kk eikä kävele kuin tukia vasten ja lyhyitä matkoja itse enkä todellakaan ole huolissani ihanaa vaan kun on vielä vauva

Vierailija
47/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kilpailla muitten kanssa ollenkaan :( Mutta kun joka paikasta kuulee, että mitä?! eikö se vielä kävele :( Ja jopa mun oma äiti kyselee koko ajan, että noooh, joko se on lähtenyt liikkeelle. Tulee pakostakin sellanen olo, että jotain on vialla :( Miksei täällä ole neuvolaa 10kk iässä!!!! viimeksi oli 8kk ja seuraava 1veenä. Jätetään nyt nuoret äidit pulaan näin pitkäksi aikaa :(!!! Ja yksin miettiessään näistä asioista tulee vielä varmaankin isompia kuin ne onkaan. mutta kiitos kuitenkin rohakisevista kommenteista. t. aloittaja

mun lapsi lähti kävelemään 1 v ja 3 pv:n ikäisenä.

Hänellä on lievä älyllinen kehitysvamma.

Miksi sanot ettet HALUA vertailla ja sitten kuitenkin vertailet (esim. viimeinen nettipalstalla jne.).

Kävelyn oppimisikä ei nyt kerro juuri mitään lapsen tulevaisuudesta. Puheen kehitys on paljon määräävämpää, joten keskity siihen jos jotain pitää vertailla.

Vierailija
48/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

panikoin tuota kävelyä ja lapsi lähtei kuitenkin liikkeelle heti 1v synttäreiden jälkeen. Paljon raastavampaa se kuule on se puheen odottelu ja siitä kyselyihin vastaaminen. Meidän poju joka alle 2 vuotiaasta ymmärsi kaiken, siis aivan kaiken, mutta sanoja tuolloin tuli ehkä 10. No meidän suvussa tietysti kaikki kullannuput jo lorutelleet, laulaneet ja puhuneet kielillä tuossa iässä ni voit vaan arvata kuinka otti päähän kyselyt "jokos x kohta puhuu". Sitten yks kaks poju alkoi puhumaan 2,5v jälkeen ja nyt posottaa kuin papupata. Ei kyllä kovin suulas vieläkään kylässä ole.

Vierailija
49/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiaskeleet otti 1v 3kk iässä. Mutta nyt vasta on uskaltanut vähän pidempiin matkoihin ja on 1v 8kk. Kävelee kyllä todella tukevasti.

Vierailija
50/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikki lapset ovat oppineet seisomaan ilman tukea ja kävelemään 1-vuotissynttäreiden jälkeen.

Ihan normaalisti kehittyneitä lapsia ovat :)

Vierailija
51/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä stressaat kävelystä, minä potalla käymisen opettelusta. Tai stressasin, kunnes ajattelin, että olkoon. Oppii, milloin oppii. Tsemppiä! :)

Vierailija
52/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän pienin alkoi ottaa ensimmäisiä itsenäisiä askeleitaan 14kk ikäisenä ja yhä tässä 15kk iässä mieluiten kävellään käsikädessä. Taisin kyllä itsekin odottaa tuota 12kk ihmettä, mutta aika nopeasti sitä hoksasi että meillä ei kyllä kävellä vielä hetkeen ja ymmärsin alkaa nauttia rauhallisesta ja harkitsevaisesta lapsukaisestani, jonka kanssa on mukavaa käydä kaupungilla kahvilassa tai ystävien luona kutsuilla kun ei tarvi juosta päättömänä säntäilevän 1-vuotiaan perässä ympäriinsä. Kävelemään oppiminen ei tosiaan kerro mitään älykkyydestä tai motorisesta kehityksestäkään. Mulla on tuttavapiirissä useampi esimerkki "aikaisin" kävelemään oppineista lapsista, joilla on myöhemmin ongelmia kömpelyyden tai puheen kehityksen kanssa. Kysyjille vastaat vaan että "eiköhän tuo kävele ennen kouluun menoa".

Vierailija
53/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iältään ovat 1v2kk -1v7kk. Juuri aamulla esitteli yksi tyttö ensimmäisiä julkisisa askeleitaan ja ikää on hällä 1v4kk.

Odota vaan rauhassa!

Vierailija
54/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kaikki viisi lastani ovat kävelleet viimeistään kahden kuukauden iässä!! Eikö teidän lapset?! Huhhuh.

Vierailija
55/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia :) Tunteet on aina ymmärrettävia tietysti. Mun tytär lähti kävelee 1v 3kk ja saa pelkkiä kymppejä äikän ja matikan kokeista, nyt 9v. Miehen veli lähti kävelee 1v 6kk ja on menestyvä yksityisyrittäjä. Eli ei murhetta ;)

En ole edes ennen tavannut ihmista joka murehtisi tuon ikäisen ei-kävelemisestä. Kylläkin olen törmännyt ihmisiin joiden mielestä on jostain kumman syystä hienoa että lapsi kävelee kovin aikaisin... ehkä pariin ihmiseen. Mu kun noil asioil ei oo mitään väliä. YKSILÖLLISYYS ON MAHTAVAA

Vierailija
56/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä stressaat kävelystä, minä potalla käymisen opettelusta. Tai stressasin, kunnes ajattelin, että olkoon. Oppii, milloin oppii. Tsemppiä! :)

ainoa sana mitä sanoo on "nenä" ja siskon nimi (Aino). Tyyppi on ensi viikolla 2v eikä ole edes vielä ikinä sanonut "äiti" -tai mitään muutakaan mitä taaperot yleensä ensimmäisenä sanovat. En kyllä hirmusti stressaile kun veljensäkin oli samanlainen ja ihan hyvin se nyt koululaisena jo puhuu ;) neuvolassa eivät kyllä oikein tykkää kun tyyppi ei jo höpötä.

Vierailija
57/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei vertaa lastansa muihin? Oon tosi iloinen tästä pienestä pallerosta ja oon ollutkin tosi rauhallisin mielin, kunnes alkoivat nämä kyselyt kävelemisestä ja tuttujen lasten taidot kehittyi ja meillä "junnaa" paikoillaan :p Ehkä meiän muru on vaan rauhallinen :) puuh, pitää yrittää olla huolestumatta. Kamala stressi päälle on tullut tästä asiasta.

t. aloittaja

älä tosiaan stressaa, toiset on rauhallisempia lähtemään liikkeelle, eikä se kerro mitään älykkyydestä eikä motorisista kyvyistä aikuisena! meidän vauvat on olleet rauhallisia, harkitsevia, tarkkaavaisia. Kuopus on kohta 7kk eikä vielä käänny edes masulleen. Kuukausi sitten kääntyi pari kertaa, mutta sitten se unohtui... Hienomotoriikka on molemmilla kehittynyt nopeasti, koska näpertävät jotain siinä köllötellessään, aikansa kuluksi..! ;-) Esikoinen käveli ekan kerran 1v4kk iässä, ihan normaali, puhelia ja liikkuvainen 2,5-v. on nyt. Ei ole niin kova kiipeilemään kuten jotkut ikätoverinsa, kun on varovaisempaa sorttia... eipähän tartte pelätä koko ajan että kallonsa halkasee.

Vierailija
58/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hyviä kannustuksia, mä kun kirjoitin tänne pari vuotta sitten ettei mun 1v4kk kävele ja tuntuu et kaikki kävelee niin sain haukkuja vaan et miten oon näin itsekäs etten anna lapsen kehittyä rauhas ja on ihan normaalia et ton ikänen ei kävele viel. Tuli tosi paska fiilis sillon.

Vierailija
59/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kävelystä, seuraavaksi jostain muusta. Ihan tappiin asti. Koeta jaksaa.

Ihmettelijöille vastaat rauhallisesti, että ei vielä kävele, haittaaks se.

tai kilpailla muitten kanssa ollenkaan :( Mutta kun joka paikasta kuulee, että mitä?! eikö se vielä kävele :( Ja jopa mun oma äiti kyselee koko ajan, että noooh, joko se on lähtenyt liikkeelle. Tulee pakostakin sellanen olo, että jotain on vialla :( Miksei täällä ole neuvolaa 10kk iässä!!!! viimeksi oli 8kk ja seuraava 1veenä. Jätetään nyt nuoret äidit pulaan näin pitkäksi aikaa :(!!! Ja yksin miettiessään näistä asioista tulee vielä varmaankin isompia kuin ne onkaan.

mutta kiitos kuitenkin rohakisevista kommenteista.

t. aloittaja

Vierailija
60/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kilpailla muitten kanssa ollenkaan :( Mutta kun joka paikasta kuulee, että mitä?! eikö se vielä kävele :( Ja jopa mun oma äiti kyselee koko ajan, että noooh, joko se on lähtenyt liikkeelle. Tulee pakostakin sellanen olo, että jotain on vialla :( Miksei täällä ole neuvolaa 10kk iässä!!!! viimeksi oli 8kk ja seuraava 1veenä. Jätetään nyt nuoret äidit pulaan näin pitkäksi aikaa :(!!! Ja yksin miettiessään näistä asioista tulee vielä varmaankin isompia kuin ne onkaan.

mutta kiitos kuitenkin rohakisevista kommenteista.

t. aloittaja

niille jotka tiedustelevat lapsesi kehitystä? Toiset saavat siitä asiaa että voivat keskustella vauvastasi sen enempää miettimättä tai edes muistamatta seuraavan kerran tavatessasi mitä olit viimeksi sanonut.

Ja voithan aina kysyä, että mihin tässä on niin kamala kiire. Surkeaa, kun ei voi nauttia siitä pienestä täysillä sen takia että kaiken maailman ääneen ihmettelijöitä löytyy :(

Meilläpäin on tuo 10kk neuvola vain jos on jotain erityistä seurattavaa tai rokotuksia tmv, muuten 8kk ja seuraavan kerran 1v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi