Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva ei kävele =(

Vierailija
13.02.2012 |

nyt siis 11kk. Kaikki mun tuttujen lapset on lähteneet kävelemään jo 10kk iässä. Ja nettipalstallakin, minne kirjotan, niin meidän vauva on viimeisin, joka ei osaa kävellä. Mäkin olen itse kävellyt kengillä 1veenä. Milloin lapsi oppii kävelemään?!?!? seisoo kyllä, mutta ottaa tukea sohvasta ja ei yhtään tykkkää kävelykärryistä tai muista. Ottaa kyllä askelia, mutta ei tee sitä mielellään. Mitä mä voin tehdä? Tuntuu pahalta, kun mun lapse on jotenkin hitaampi kun muut :(

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne mummot jotain kyselee. "Eikö se vieläkään ole syntynyt." "Eikö se vieläkään syö kiinteitä." "Eikö se vieläkään ryömi/kävele/puhu/lue/..."

Älä ap stressaa muiden kyselyistä. Lapset oppivat kävelemään yleensä ennen 1,5-vuoden ikää. Teillä on vielä ainakin puoli vuotta aikaa ennen kuin pitää alkaa huolehtimaan.

Vierailija
22/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vertailuporukassa on noin poikkeuksellisesti kehittyneitä lapsia. Vuosi on tosiaan aika tavallinen ikä tai vähän sen päälle, siinä voi olla ihan sitäkin kun lapsesi on melko varhain noussut seisomaan, niin porukka odottaa sitä kävelyä tapahtuvaksi. Esikoinen on meillä harkitseva, nousi seisomaan 11 kk iässä ja siitä meni vielä 4 kk kunnes käveli. Harkitsevuus on luonteessa jatkunut ja monet muutkin taidot olleet sitten, että kerralla oppinut kuten hiihto tai pyörällä ajo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootte ihania, kun yritätte helpottaa :) Mä oon luullu, että täällä vaan haukutaan ja ollaan ilkeitä, mutta onhan täällä ystävällisiäkin ihmisiä!

Kiitos tästä. Mitä mä voin sanoa niille, jotka kyselee kävelemisestä? nyt oon menny ihan hämilleen ja kysyny vaan, että eikai se haittaa.. Ja ne on vastannu, että ei kai.. ja mä oon menny ihan paniikkiin, kun luulen, että meiän lapsella on joku kehitysvamma tai jotain. Osaa kyllä sanoja aika monta ja osottaa niitä kysyttäessä, mutta toi kävely on monelle aika iso asia.

t. aloittaja

Voi kuule, tuollaista se on, verrataan ja verrataan. Ota nyt heti alkuun päättäväinen ote, ettet ala tähän kilpajuoksuun mukaan. Muistan nyt niin elävästi omien lasteni vauva-ajan, ensin se on kävely, sitten puhuminen, sitten tulee polkupyöräilyt, uinnit, sitten lukemiset jne. Älä mene tuohon kilpailuun mukaan, vaan NAUTI lapsestasi ja rakasta häntä ja anna hänen olla hän omass atahdissaan ja ole iloinen juuri hänestä. Pikkusielut joilla ei todellista elämänsisältöä pätevät lapsensa taidoilla.

Vierailija
24/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaikka sanoa ihmettelijöille, että ei vielä kävele, mutta osaa kyllä tehdä asiat x, y ja z, ja sitten käännät puheen niihin.

Kyselijät ei vain ymmärrä, että saattavat uteluillaan huolestuttaa toista, kun fakta on, että tosi monet vauvat ei tuossa iässä kävele.

Vierailija
25/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kävellyt 10-kuisena, hyvä jos vuoden iässä. En kyllä asu Suomessa, onko suomalaiset vauvat tässäkin näin muita edellä? Täällä Keski-Euroopassa konttaillaan ekojen synttäreiden aikaan täysin yleisesti vielä.

Vierailija
26/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei vertaa lastansa muihin? Oon tosi iloinen tästä pienestä pallerosta ja oon ollutkin tosi rauhallisin mielin, kunnes alkoivat nämä kyselyt kävelemisestä ja tuttujen lasten taidot kehittyi ja meillä "junnaa" paikoillaan :p Ehkä meiän muru on vaan rauhallinen :) puuh, pitää yrittää olla huolestumatta. Kamala stressi päälle on tullut tästä asiasta.

t. aloittaja

Vierailija
27/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v2kk, 1v. ja 1v1kk.

Joten ole huoleti, teillä on vielä paljon aikaa opetella. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa ja lapsia on turha vertailla keskenään. Anna tyhmien ihmetellä ja kysellä.

Vierailija
28/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk ei vielä istu :) Kääntyy ainoastaan mahalleen ja vain toisen kyljen kautta. Fysioterapiassa käydään! Ei teillä mitään hätää ole, ihan normaalia että lähtee vasta yli vuoden ikäisenä kävelemään.

Vierailija
29/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän perustyytyväinen ja mielellään paikoillaan leikkivä vauva lähti kävelemään 1v2kk iässä. Siis reilu kuukausi sitten ja nyt se juoksee ympäriinsä.

Oli kyllä kova huoli jostain kehitysviivästymästä, kun tuntui että KAIKKI muuta lapset puistossa ja muualla on osanneet jo iät ja ajat kävelyhommat. Mutta niin se vaan on, että vauvalla ei ollut juurikaan kiinnostusta kävelyyn, koska oli niin paljon kaikkea muuta mielenkiintoista.

Meillä vauva ei myöskään oikein puhu mitään, joten sitä vielä hiukan stressaan.

Vierailija
30/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatustieteilijä nn on tutkimuksissaan havainnut että hieman myöhemmin kävelemään lähteneet ovat älykkäämpiä, kielellisesti ja matemaattisesti lahjaakkaampia kuin alle vuoden ikäisenä kävelleet. Sen lisäksi heillä on aikuisiällä selvästi vähemmän ylipaino-ongelmia.

Meillä ei ole kukaan lapsista kävellyt ennen kuin on ollut 13 kk vanhoja. Vanhimmainen sen sijaan puhui jo 2-sanaisia lauseita tuon ikäisenä ja sanavarastoon kuului paljon sanoja. Seuraava alkoi puhumaankin vasta 3 vuotiaana, mutta pärjää nyt koululaisena äärimmäisen hyvin sekä matematiikassa että kielissä. Nuorimmainen ei ole vielä koulussa, mutta on myös tosi nopea oppimaan mitä vaan. KAikki ovat motorisesti myös hyvin lahjakkaita. Joten ei nuo nyt ainakaan kovin kwehitysviiveisiä ole vaikka kävelemään ovat oppineet 13-15 kk iässä.

Vierailija
31/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista, mitä ihmisille nyt tulee ekana mieleen kysyä tuon ikäisestä lapsesta.

Lapsessasi ei VARMASTI ole mitään vikaa ja varmasti lähtee pian kävelemään. (11kk kävelijä on itse asiassa varhain oppinut). Nauti siitä, ettei sun tarvitse vahtia lastasi ihan niin haukkana kuin näitä kävelijöitä täytyy.

tai kilpailla muitten kanssa ollenkaan :( Mutta kun joka paikasta kuulee, että mitä?! eikö se vielä kävele :( Ja jopa mun oma äiti kyselee koko ajan, että noooh, joko se on lähtenyt liikkeelle. Tulee pakostakin sellanen olo, että jotain on vialla :( Miksei täällä ole neuvolaa 10kk iässä!!!! viimeksi oli 8kk ja seuraava 1veenä. Jätetään nyt nuoret äidit pulaan näin pitkäksi aikaa :(!!! Ja yksin miettiessään näistä asioista tulee vielä varmaankin isompia kuin ne onkaan.

mutta kiitos kuitenkin rohakisevista kommenteista.

t. aloittaja

Vierailija
32/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sanon vain, että muistan vähän turhankin hyvin tuon ajan,kun esikoinen oli vauva. Voi sitä vertailun määrää! Ihan turhaan stressasin ja mietin että onko lapseni normaali. Meillä lapsi oli varhainen kävelijä, mut puhetta odoteltiinkin sitten pitkään ja hartaasti.

Nyt toisen lapsen kanssa ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä muut samanikäiset lapset osaa. Eikä hirveästi tule kiinntiettyä huomiota siihenkään, mitä lapsi osaa. Hän on juuri sellainen kuin on, ja hyvä niin.

Tsemppiä sulle ap, kaikki helpottaa sitä mukaa kun lapsi kasvaa ja kaverisikin selviävät hormonihöyryisestä vauvavuodestaan siihen elämäntilanteeseen, että päähän mahtuu muutakin kuin lasten kyttääminen ja vertailu.

Vierailija
33/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keskimmäinen lähtenyt kävelemään 12 kk iässä, vanhin 13 kk ja kuopus 14 kk iässä (siis siten että kävelee ilman tukea kunnolla). Vastaavasti kaikki ovat puhuneet ensimmäisiä sanojaan jo 7 kk iässä. Eli lapset menevät ihan omaa tahtiaan noissa asioissa.

Vierailija
34/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on keskimmäinen lähtenyt kävelemään 12 kk iässä, vanhin 13 kk ja kuopus 14 kk iässä (siis siten että kävelee ilman tukea kunnolla). Vastaavasti kaikki ovat puhuneet ensimmäisiä sanojaan jo 7 kk iässä. Eli lapset menevät ihan omaa tahtiaan noissa asioissa.

Eli tuplapaha :p

ei, nyt annan olla ja yritän olla ajattelematta mitään pahaa! Osaan kyllä nauttia lapsestani, enkä koko ajan nää "vikoja" (vaikka sitä kyllä tein ihan pikkuvauvana.). Mutta kehitysvamma yms. pelottaa ihan hirveesti :(

Vierailija
35/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oppi kävelemään eilen, ikää 1v 2kk. ja jo nyt menee tosi varmasti monta askelta!

ja on ollut tosi pitkään jo samassa vaiheessa, 8kk iässä nousi seisomaan ja käveli tukea vasten

jotkut vaan on harkitsevaisempia

minä oon sanonut kävelemättömyyttä ihmetteleville, että meidän lapsi kypsyy hitaasti, mutta hyvä siitä tulee :) oon sanonut myös että hyvä kun ei oppinut kovin pienenä, on sitten enempi järkeä päässä eikä ihan niin paljoa itteään satuta.

voit sanoa myös että 1v 6kk iässä vasta pitäisi kävellä, nekin lapset on ihan normaaleja vielä jotka vasta silloin oppii.

ei teil oo mikään kiirus!

jos haluat jostain syystä silti treenailla vauvan motoriikkaa, niin lainaa kirja "leikitä vauvaa" kirjastosta, siinä on aika hauskoja motorisia leikkejä alle 1v vanhoille (ja vähän ylikin)

Vierailija
36/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan! Oma kuopukseni (nyt jo aikuinen) nousi 6kk:n ikäisenä tukea vasten seisomaan. Oli kyllä niin kuin toukka olisi noussut pystyasentoon; anteeksi vaan lapseni! Silti hän lähti kävelemään vasta 1v1kk:n iässä. Saman ikäisenä oli oppinut kävelemään myös esikoinen, vaikka hän nousi pystyyn 9kk:n iässä. Niin erilaisia lapset ovat; sisaruksetkin!

Tunnen myös lapsia, jotka ovat aloittaneet kävelyn pitkälti yli vuoden vanhoina ja heillä kaikki ihan hyvin.

Vierailija
37/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joku mietti kun ei lapsi oikein puhu mitään. No mulla on reilusti yli 2 vuotias joka ei sano sanaakaan vielä joten.....antakaa niiden lasten kehittyä omassa tahdissa, kyllä ne taidot sieltä vielä tulee. Kamalaa tuollainen panikoiminen asioista jotka tulee lapsilla ihan omaan tahtiin, joillakin aikaisemmin ja joillakin sitten kun siihen on valmis.

Vierailija
38/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävelemään 9 kk:n iässä vai 1, 5 v. Meillä perheen aikaisin kävelijä (9 kk:n iässä)on sitemmin joutunut käymään toimintaterapeutilla motorisen kömpelyyden vuoksi ja kouluikäisenäkään ei tosiaan ole mikään motorisesti lahjakas. Ja tiedätkö mitä? Silläkään ei ole mitään merkitystä, pärjää sitten kaikessa muussa todella hyvin. Löytyy paljon kavereita ja koulussa loistaa 10 arvosanoilla.

Vierailija
39/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä lapsi ei vielä puhukaan :(

Eli tuplapaha :p

ei, nyt annan olla ja yritän olla ajattelematta mitään pahaa! Osaan kyllä nauttia lapsestani, enkä koko ajan nää "vikoja" (vaikka sitä kyllä tein ihan pikkuvauvana.). Mutta kehitysvamma yms. pelottaa ihan hirveesti :(

hyvin eri tahtia menee tuo puhumisen oppiminenkin. Meillä reilu yksivuotias pulputti jo usean sanan lauseita, kun 2-vuotias serkku sanoi vain GÖÖ.

Mitenkäs konttaamisen, istumisen, pinsettiotteen jne. kanssa? Jos lapsonen kerran nousee jaloilleen, teillä on todennäköisesti kaikki ihan hienosti, älä suotta murehdi!!

Vierailija
40/78 |
13.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs konttaamisen, istumisen, pinsettiotteen jne. kanssa? Jos lapsonen kerran nousee jaloilleen, teillä on todennäköisesti kaikki ihan hienosti, älä suotta murehdi!!

kontata, istua ja nousta seisomaan tukea vasten. Askelia ottaa, mutta ei tosiaan tykkää siitä yhtään ja heittäytyy spagetiksi. Joten ei sitä sitten olla tehty. Pinsettiote on hallussa. Ja sanoja ymmärtää (osoittaa esim. kirjaa, lamppua jne.) äkkiä laskettuna n. vajaa 20.

t. aloittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi