Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?

Vierailija
09.02.2012 |

Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.

Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?

Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.

Kommentit (369)

Vierailija
201/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan täällä ihan normaaleissa töissä, ei olla rikkaita ollenkaan. Onhan kadulla joskus joku kerjäläinen, mutta en täällä muuten ns. köyhiä näe. Missä kohtaa sanoin, että tunnen oloni kuningattareksi, koska annan ropoja köyhille? Nyt ihan tahallasi haluat ymmärtää näitä kirjoituksia väärin. Mitä ilmeisimmin et ole asunut koskaan ulkomailla. En tarkoittanut haukkua Suomea huonona maana, joillekin se on se paras paikka juurikin ilmaisen koulutuksen ja muun suhteen, minulöle merkitsee enemmän ihmiset ja heidän asenteensa elämään.

Voin sanoa kyllä, missä asumme, asumme Italiassa. Olemme asuneet nuorempana parissa muussakin maassa ja näissä maissa yhteisenä tekijänä on se, että ihmisewt vaan ovat niin paljon avoimempia ja välittävämpiä, ystävällisempiä ja lämpimämpiä, kuin suomalaiset. Siis puhun ihan tuntemattomista ihmisestä. Toki omat ystäväni ja perheeni Suomessa ovat juuri tällaisia, mutta ulkoimailla on ihanaa, kun kaikki, tuntemattomatkin ovat sinua kohtaan iloisia, hymyilevät ja ovat valmiina auttamaan. Tuntuu, että sinusta välitetään aidosti, vaikka sinua ei tunnetakaan.

Ap

Vierailija
202/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on ainakin niin kuppainen mesta, että täällä ei pysty asumaan ja olemaan. Talot ja oikeastaan kaikki on niin vanhanaikaista ja surkeaa, että ei vaan jaksa tälläistä. Meillä on hieno talo Suomessa valmiina isolla tontilla lähellä kaikkea, joten kyllä sinne mielellään palaa puolen vuoden päästä. Koko systeemi on kuin tosiaan joskus 60-luvulla Suomessa, ei mitään järkeä missään ja ilmasto on huonompi kuin Suomessa. Jonnekin Australiaan tms voisi toki muuttaa tai jenkkeihin, mutta ei esim Saksaan tai Englantiin eikä todellakaan mihinkään etelä-Euroopan maihin, luen ne edelleen kehitysmaiksia.

Mua ei häiritse Englannissa huonot talot, meillä toimii ainakin lämmitys. Mua ei häiritse sellainen hassu vanhanaikaisuus, mielestäni se on hurmaavaa. Arvostan kohteliaisuutta, hyviä tapoja ja lyhyttä talvea.

Tuolle joka sanoi hymyn olevan pinnallista. Niinhän se periaatteessa onkin. Mutta kyllä se täällä parantaa yleistä ilmapiiriä, kun ihmiset hymyilevät, tervehtivät ja pyytävät anteeksi. Esimerkiksi jos ruuhkametrossa tönäisee jotain, pyydetään aina anteeksi. Kadunlakaisijamies tai postikuski tervehtii aina ja kysyy kuulumisia. Vaikka se onkin sellainen kohtelias tapa, niin silti se lämmittää mieltä. Suomessa kaikki vaan tuijottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kartanlukija vastaa.

Tässä on muuten se ero, että suomalaisessa kaupungissa on yleensä vaikea eksyä, koska ne on kaikki rakennettu aikaisintaan 1950-luvulla eikä arkkitehti ole tehnyt yhtään katua ilman viivotinta.

Englannissa taas joutuu varsinkin keskustoissa todella pinnistelemään joskus sen kartankin kanssa, koska kadut mutkittelevat, nimet vaihtuvat (historiallisista syistä), sisäänkäynnit voivat olla talon mistä hyvänsä kulmasta, jne. Ja minä säästän mielelläni jalkojani ja aikaani, joten tervetuloa neuvomaan minulle tietä jos näet minun lukevan karttaa!

Olen asunut monessa todella vanhassa talossa Englannissa, ja minusta ne ovat ihania. Sitä luonnetta ei voi rahalla ostaa, enkä käsitä miksi Suomessa aina puretaan kaikki kaunis betonin ja parkkipaikkojen tieltä.

Vierailija
204/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälle päästiinkin. Nyt kaikki Kreikassa, Italiassa, Irlannissa ja Espanjassa asuvat suomalaiset nurkkaan häpeämään. Mars kaikki vaan maitojunalla takaisin Suomeen jurottamaan.

Vierailija
205/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kartanlukija vastaa.

Tässä on muuten se ero, että suomalaisessa kaupungissa on yleensä vaikea eksyä, koska ne on kaikki rakennettu aikaisintaan 1950-luvulla eikä arkkitehti ole tehnyt yhtään katua ilman viivotinta.

Englannissa taas joutuu varsinkin keskustoissa todella pinnistelemään joskus sen kartankin kanssa, koska kadut mutkittelevat, nimet vaihtuvat (historiallisista syistä), sisäänkäynnit voivat olla talon mistä hyvänsä kulmasta, jne. Ja minä säästän mielelläni jalkojani ja aikaani, joten tervetuloa neuvomaan minulle tietä jos näet minun lukevan karttaa!

Olen asunut monessa todella vanhassa talossa Englannissa, ja minusta ne ovat ihania. Sitä luonnetta ei voi rahalla ostaa, enkä käsitä miksi Suomessa aina puretaan kaikki kaunis betonin ja parkkipaikkojen tieltä.

lasikuutioissa tai maalaisromanttisissa unelmissa siellä pellon keskellä, lähellä jotain Seinäjokea tai Oulua. Sitten sieltä ajetaan farmarivolvolla töihin ja citymarkettiin, on kaksi lasta ja kultainen noutaja. Iltaisin lenkkeillään samanlaisissa Haglöfsin tuulipuvuissa koko perhe. Sitten halveksitaan ihmisiä, joiden tapa toimia on eri. Tehdään av:lle avauksia tyyliin "siis miten säälittävää on asua kerrrostalossa????" tai "onks siis tosi noloo jos ei oo viittä autoa ja kuutta venettä`????".

Täällä ihmiset saa elää ja olla niinkuin huvittaa.

Vierailija
206/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän leppoisa elämänne on ollut pelkkää kulissia jota Suomi muiden muassa maksaa nyt todella isolla rahalla.

Kyllä Italia joutuu pärjäämään ihan itse koska on liian iso talous muiden euromaiden edes yritettäväksi pelastaa. Sama koskee Espanjaa. Kreikkaahan me muu Eurooppaa tuetaan tällä hetkellä - projekti, jonka pelkään olevan loputon rahareikä.

Italiaa tuetaan kokoajan Euroopan Keskuspankin toimesta. Olisitte jo konkurssissa ellei valtion velkaanne olisi ostettu Keskupankkiin, osa tästä roskasta on myös Suomen Pankin holvissa tällä hetkellä. Ja sitä on paljon.

Vierailija
207/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti on ainakin niin kuppainen mesta, että täällä ei pysty asumaan ja olemaan. Talot ja oikeastaan kaikki on niin vanhanaikaista ja surkeaa, että ei vaan jaksa tälläistä. Meillä on hieno talo Suomessa valmiina isolla tontilla lähellä kaikkea, joten kyllä sinne mielellään palaa puolen vuoden päästä. Koko systeemi on kuin tosiaan joskus 60-luvulla Suomessa, ei mitään järkeä missään ja ilmasto on huonompi kuin Suomessa. Jonnekin Australiaan tms voisi toki muuttaa tai jenkkeihin, mutta ei esim Saksaan tai Englantiin eikä todellakaan mihinkään etelä-Euroopan maihin, luen ne edelleen kehitysmaiksia.

Mua ei häiritse Englannissa huonot talot, meillä toimii ainakin lämmitys. Mua ei häiritse sellainen hassu vanhanaikaisuus, mielestäni se on hurmaavaa. Arvostan kohteliaisuutta, hyviä tapoja ja lyhyttä talvea.

Tuolle joka sanoi hymyn olevan pinnallista. Niinhän se periaatteessa onkin. Mutta kyllä se täällä parantaa yleistä ilmapiiriä, kun ihmiset hymyilevät, tervehtivät ja pyytävät anteeksi. Esimerkiksi jos ruuhkametrossa tönäisee jotain, pyydetään aina anteeksi. Kadunlakaisijamies tai postikuski tervehtii aina ja kysyy kuulumisia. Vaikka se onkin sellainen kohtelias tapa, niin silti se lämmittää mieltä. Suomessa kaikki vaan tuijottaa.

Minulla on matkaa Stoccalle autolla 5 minuuttia, kaikkiin harrastuksiin noin 5 minuuttia, golfkentälle noin 20 minuuttia eli emme todellakaan asu missän metsän keskellä. Asumisen taso ja mukavuus nyt vaan on ehkä 10-kertaa parempi kuin täällä Englannissa, josta nyt tätä kirjoitan. En näe näissä homeloukoissa mitään romanttista ja tämä sää on jotain kamalaa. Ei kunnon kesää ja talvella sataa sitten koko ajan. Mua ei paljon nappaa jos joku tervehtii tai on tervehtimättä, se kuuluu kieleen ja kulttuuriin eikä ole mitään tekemistä sen asian kanssa, että onko ihmiset oikeasti mukavia ja kiinnostuneita sinusta. Monellahan käy niin, että on ulkomaalainen puoliso ja etenkin naiset muuttaa miesten perässä mihin vaan ja sitten kun on ns pakolla muutettu niin sitä vaan totutaan ja kerrotaan muille kuinka hyvää ja kivaa on. Englanti nyt ainakin on monelta osaltaan ihan kehitysmaa, loppujen lopuksi täällä ei toimi oikein mikään muu kuin jalkapallosta uutisointi. Pääministeri muuten otti kantaa kun FA irtisanoi eilen päävalmentajan :))

Vierailija
208/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä Suomessakin joskus autetaan tuntematonta, varsinkin jos se ei vaadi puhumista.

Olin unohtanut lompakkoni auton katolle tässä eräänä päivänä, ja pian lähdettyäni ajamaan pysähdyin liikennevaloihin bussin viereen. Ikkunassa viittilöi joku nainen hurjasti ja osoitti auton kattoa ja kaivoi vielä oman lompsansa esille, jotta tajuaisin mokani. Ajattelin siinä tilanteessa kun vihdoin tajusin mitä minulle yritettiin kertoa, että ihanaa, että Suomessakin joku halusi auttaa tuntematonta! Eli on niitä ystävällisiä ihmisiä Tampereellakin, vaikka small talk ei sujuisikaan.

Vierailija
209/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asui opiskeluaikana yli kaksi vuotta Jenkeissä. On myös matkustellut työn puolesta paljon. Olen joskus kysynyt häneltä, pitääkö tämä myytti Suomen ankeudesta paikkaansa, ovatko ihmiset muualla iloisempia ja auttavaisempia (olen huomannut tuon ihan tuntemattomien auttamisilmiön itsekin aina lomareissuilta kotiin palatessamme tai siis sen että Suomesta se puuttuu, Suomessa minulle ei esim. raskaana ollessani ja 1-vuotias esikoinen sylissä täydessä bussissa taiteillessani kukaan tarjonnut istumapaikkaa, mutta Ranskassa metrossa joka ikinen kerta jne).

Mies on peruspositiivinen (eli siten kai "epätyypillinen suomalainen") ja hän sanoi, että omasta asenteesta on paljon kiinni. Hän on ihan tyytyväinen siellä missä asuu, oli se sitten Suomessa tai Amerikassa. Totta on että suomessa spontaani kyläilykulttuuri arki-iltaisin on kyllä ihan olematonta jne.

Itsekin harkitsemme parhaillaan muuttoa ulkomaille.

Vierailija
210/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asui opiskeluaikana yli kaksi vuotta Jenkeissä. On myös matkustellut työn puolesta paljon. Olen joskus kysynyt häneltä, pitääkö tämä myytti Suomen ankeudesta paikkaansa, ovatko ihmiset muualla iloisempia ja auttavaisempia (olen huomannut tuon ihan tuntemattomien auttamisilmiön itsekin aina lomareissuilta kotiin palatessamme tai siis sen että Suomesta se puuttuu, Suomessa minulle ei esim. raskaana ollessani ja 1-vuotias esikoinen sylissä täydessä bussissa taiteillessani kukaan tarjonnut istumapaikkaa, mutta Ranskassa metrossa joka ikinen kerta jne).

Mies on peruspositiivinen (eli siten kai "epätyypillinen suomalainen") ja hän sanoi, että omasta asenteesta on paljon kiinni. Hän on ihan tyytyväinen siellä missä asuu, oli se sitten Suomessa tai Amerikassa. Totta on että suomessa spontaani kyläilykulttuuri arki-iltaisin on kyllä ihan olematonta jne.

Itsekin harkitsemme parhaillaan muuttoa ulkomaille.

että olen miettinyt asiaa myös siten, että nuori sukupolvi Suomessa on jo paljon avoimempaa ja kansainvälisempää ja kun kesätkin ovat nykyisin alkaneet lämpenemään ja pitenemään, niin voihan se olla että meidän jokaisen avustuksella ilmapiiri täälläkin muuttuu tulevaisuudessa parempaan suuntaan. :)

Vierailija
211/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuessani erittäin pahaan keuhkokuumeeseen nämä pikkuputiikkien kauppiaat tarjoutuivat tuomaan minulle ruoat kotiin asti. En kuitenkaan suostunut mutta kyllä se mieltä lämmitti, varsinkin kun tuota tukiverkkoa ei näin ulkosuomalaisena ole.

Aina lihamestari muistaa kysyä miten töissä menee, onko lapset olleet terveinä ja jos ovat mukana saavat usein karkin tai tikkarin. Suomalaiset ystäväni kokivat sen kauheana ja tungettelevana. Kysellä nyt noin intiimejä asioita. Eivät kuulemma jaksaisi vastailla kysymyksiin, lihaahan he tulivat vain ostamaan. Samoin kauhisteltiin tietenkin niitä tikkareita. Lasten hampaathan menevät ihan pilalle.

T: espanjalaistunut

Vierailija
212/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kumma kyllä minusta se oli tosi ihanaa Suomen talveen verrattuna. Pakkasta oli parina päivänä eikä meidän taloissa ainakaan hometta ollut, eikä kylmä. Ja oli ihanaa käydä pitkillä kävelylenkeillä ja mennä lämpimään pubiin takkatulen äärelle syömään ja juomaan. Oi niitä aikoja. Miksei Suomessa ole kivoja maalaispubeja, häh?

Vierailija
213/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kumma kyllä minusta se oli tosi ihanaa Suomen talveen verrattuna. Pakkasta oli parina päivänä eikä meidän taloissa ainakaan hometta ollut, eikä kylmä. Ja oli ihanaa käydä pitkillä kävelylenkeillä ja mennä lämpimään pubiin takkatulen äärelle syömään ja juomaan. Oi niitä aikoja. Miksei Suomessa ole kivoja maalaispubeja, häh?

Niitä meni viime vuonna konkurssiin ennätysmäärä ja kävijämäärät laskee koko ajan, Suomessa ns perhebaarikulttuuri katosi 70-80-luvulla. Syytä sille en oikein tiedä, mutta olisiko verotus ja hintojen nousu tms, ei vaan kannata. Eilenkin oli päälle -10 astetta pakkasta käytännössä koko maassa illalla, yhtään tienpätkää ei ole hiekoitettu vaan kesärenkailla vedetään ja jalkakäytäviltä ei ole lehtiä vielä siivottu ja nyt ne on lumen seassa jäätyneet tuohon yhdessä koiranpaskojen kanssa. Kukaan ei liiku missään, sillä noilla jäisillä kaduilla kävely on lähinnä hengenvaarallista. Harvemmassa kaupungissa kyllä täälläkään maalaispubeja on, pitää mennä aika kauas, että löytää ns maaseutua ja niitä pubeja. Maaseudulla tietenkin on maaseutupubeja, harva niihin autolla viitsii lähteä ja kaupunkipubeja nyt on Suomessakin toki ihan liikaakin. Ei oikein tuo ravintolakulttuuri sillä lailla kiinnosta.

Vierailija
214/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä meni viime vuonna konkurssiin ennätysmäärä ja kävijämäärät laskee koko ajan, Suomessa ns perhebaarikulttuuri katosi 70-80-luvulla. Syytä sille en oikein tiedä, mutta olisiko verotus ja hintojen nousu tms, ei vaan kannata. Eilenkin oli päälle -10 astetta pakkasta käytännössä koko maassa illalla, yhtään tienpätkää ei ole hiekoitettu vaan kesärenkailla vedetään ja jalkakäytäviltä ei ole lehtiä vielä siivottu ja nyt ne on lumen seassa jäätyneet tuohon yhdessä koiranpaskojen kanssa. Kukaan ei liiku missään, sillä noilla jäisillä kaduilla kävely on lähinnä hengenvaarallista. Harvemmassa kaupungissa kyllä täälläkään maalaispubeja on, pitää mennä aika kauas, että löytää ns maaseutua ja niitä pubeja. Maaseudulla tietenkin on maaseutupubeja, harva niihin autolla viitsii lähteä ja kaupunkipubeja nyt on Suomessakin toki ihan liikaakin. Ei oikein tuo ravintolakulttuuri sillä lailla kiinnosta.

Mä asun Keski-Lontoossa, ja kyllä vaan meidän korttelissakin on pari tunnelmallista pubia takkatulineen ja sunday roasteineen. Ei lehtiä tai koirankakkoja kaduilla. Tai sitten mä olen vaan positiivisempi ihminen, enkä näe niitä ikäviä puolia pelkästään. Vuodet välimerella opetti:D

Vierailija
215/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilla kun pakkasta on -23 astetta tai sitten tulee lunta, ja hullut lumiaurakuskit painavat tuhatta ja sataa kaduilla ja taloyhtiöiden pihoissa. Ihme, että lapsia ei kuole enemmän. Ja tosi ihanaa on se, kun ne kaikki talven aikana kertyneet koiranpaskat sulavat maaliskuussa. Se löyhkä ja sotku on jostain muusta maailmasta. Englannissa paskattajille kuitenkin annetaan sakot tavattaessa, Suomessa ei edes sitä. Suomessa koirat paskatetaan ihan pokalla lasten nenän edessä ja jätetään ne paskat siihen, ilmeenkään värähtämättä. Niin että tervetuloa vaan Suomeen, täällä on niiin ihanaa.

Vierailija
216/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Keski-Lontoossa, ja kyllä vaan meidän korttelissakin on pari tunnelmallista pubia takkatulineen ja sunday roasteineen. Ei lehtiä tai koirankakkoja kaduilla. Tai sitten mä olen vaan positiivisempi ihminen, enkä näe niitä ikäviä puolia pelkästään. Vuodet välimerella opetti:D

Tuskin ne mitään maalaispubeja on jos on Lontoon keksustassa :) Takkatulia nyt on SUomessakin aika monessa ravintolassa eikä se sunday roast kyllä mikään juhla-ateria ole :) Englannissa muutenkin ruokakulttuuri on jopa Suomea perässä ja paljon. Lontoon keskustassa nyt on niin paljon ihmisiä, ettei koiran paskat ja lumi ehdi jäätymään katuihin, mutta käy jossain muualla joskus, vaikka Hullissa, Yorkissa, Leedsissä jne.

Vierailija
217/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisi vuotta ikävöin jatkuvasti Suomeen...kunnes aloin huomaamaan, kuinka hyvin meillä on asiat täälläkin:

- suuri omakotitalo, kaksi uutta autoa, uima-allas, siivooja ym. (Suomessa meillä ei olisi ikinä varaa tällaiseen elintasoon).

- paljon uusia, samanhenkisiä ystäväperheitä, joten kanssa kanssa tapaamme viikonloppuisin milloin ulkoilemaan, milloin kahvilaan, keilaamaan, konsertteihin tai museoihin ym. (Suomessa tapaisin lähinnä omia kavereitani ja mieheni vanhoja tuttujaan...jutut pyörisvät usein samaa rataa).

- Kouluissa opetus on erilaista kuin Suomessa, mutta hyviin tapoihin ja sosiaaliseen kanssakäymiseen kiinnitetään paljon enemmän huomiota, kuten myös vanhempien aktiivisuuteen.

Kaiken kaikkiaan täällä voi elää vähintään yhtä antoisaa elämää kuin Suomessakin. Ruisleipääkin voi ostaa Ikeasta ja omalla pihalla voi lämmittää saunan.

Lasten elämä, kavereineen ja harrastuksineen on täällä, emmekä voisi kuvitelakaan "siirtävämme" heitä noin vain takaisin Suomeen.

Vierailija
218/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on riittämiin ihmisiä nytkin, kaikille ei edes työpaikkoja riitä.

Hienoa, että jokainen on löytänyt mieleisensä asuinpaikan! Ihan vilpittömästi voi siitä jokainen iloita.

Vai onko sittenkin pääasia tulla palstalle kerskumaan omalla eurooppalaisen sujuvalla, ulospäinsuuntautuvalla käytöksellä ja elämäntavalla?

Vierailija
219/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuimme yhden talven kaupunginmuurin sisäpuolella historiallisessa keskustassa, enkä ole ikinä asunut niin ihanassa paikassa. Ja juu, meilläkin oli oma korttelipubi suojeltu rakennus, jonka kellarissa kummitteli joku roomalainen joukkoyksikkö. Ja baarinainen ja kanta-asiakkaat adoptoivat meidät ensimmäisellä vierailulla, joten siinä pubissa tuli istuttua aika usein. Nyt tuli ihan ikävä.

Vierailija
220/369 |
09.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös yksi "ulkomamma". Hyvää päivää teille Hollannista!

Kaipaan kyllä takaisin kotimaahani aina silloin tällöin, mutta en muuttaisi takaisin.

Olen seurannut aika paljon Suomen politiikkaa ja uutisia, keskusteluja ja lukenut ihmisten mielipiteitä. Jotenkin kaikesta vaan paistaa läpi negatiivisuus ja ankeus, ja en halua laittaa itseäni sellaiseen ilmapiiriin. Vähiten haluan laittaa miestäni siihen tilanteeseen, hänkun on ulkomaalainen ja en haluaisi että kukaan tulee "mamuttelemaan" hyvää miestä. Helpompi on elää täällä missä ihmiset ovat paljon suvaitsevaisempia.

Suomen talvea kyllä kaipaan, koska pidän siitä että on lunta ja pakkasasteita eikä vaan jatkuvaa märkyyttä ja vesisadetta. Tämä talvi on kyllä ollut poikkeus, päästiin jopa -16 asteeseen muutaman kerran :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi