Muita ulkosuomalaisia, jotka eivät halua muuttaa enää takaisin Suomeen?
Suomi on kaikin puolin ihana maa. On tasa-arvoa, neljä vuoden aikaa, puhdasta, yleensä homma toimii kaikilla tasoilla jne. Mutta nyt jonkun aikaa ulkomailla asuneena, olen huomannut, että mulla vaan on niin paljon tärkeämpää ihmisten positiivisuus, iloisuus, yhteisöllisyys, avuliaisuus. Lisäksi en vaan enää jaksa Suomen talvea, täällä missä asumme, on nyt +13 ja aurinko paistaa miltei päivittäin. Olen huomennut, että auringonvalolla on suuri vaikutus mielialaani, siihen että olen huomattavasti virkeämpi ja onnellisemman olonen, kun saan auringonvaloa.
Eli minulle nämä ihmiset täällä ja ilmasto sopii paljon paremmin, kuin Suomen vastaavat. Rakastan Suomea ja se tulee aina olemaan kotimaani, jossa mielellään toki käyn mahdollisimman usein. Onko muita, jotka samoilla linjoilla?
Ja tiedoksi, että täällä on lapsillemme tasokas suomalainen koulu, sitten kun tulevat kouluikään. Ja meillä vanhemmilla on molemmilla hyvät työpaikat jne. Mietittiin vaan, että jospa jäisimmekin tänne kokonaan, ainakin toistaiseksi. Tarkoitus oli olla täällä vain 1-2 vuotta.
Kommentit (369)
Niin henkisellä puolella kuin materiaalisellakin.
Suomi on ihana ja kaunis maa, rakastan kaikkia vuodenaikoja ja tätä upeaa luontoa. Mutta tämä suomalaisten luonne...kateus, negatiivisuus, itsekkyys, nurkkakuntaisuus...se rasittaa ja ärsyttää. Olipa keli mikä hyvänsä, niin aina valitetaan. Vaikka asiat olisivat kuinka hyvin tahansa, niin jostain aina naristaan. Mamu-politiikka on aivan uskomatonta.
Kaikkien ihmisten pitäisi elää saman kaavan mukaan, erilaisuutta ei sallita. Ihmiset ovat epäystävällisiä menitpä minne tahansa tässä maassa. Yrmeimpiä ovat kaupunkilaiset, olipa kyse Helsingistä tai jostain pohjois-Suomen pikkupaikkakunnasta. Jos autat jotakuta vaikkapa vanhusta, epäillään että mikähän sillä on taka-ajatuksena, ettei vain rahoja veisi.
Ja tuo yököttävä tekouskovaisuus ja uskonnon tyrkyttäminen joka tilanteessa on sietämätöntä. Jokainen uskokoon miten lystää, mutta antaa toisten olla rauhassa!
Paranisko nämä asiat jos muuttais jonnekin muualle? Englannin taito on molemmilla hyvä ja lapsillakin jo aika hyvin hallussa, muut kielet aika heikkoja. Kanadaa ollaan joskus suunniteltu...
Kukaan näistä ulkomailla asuvista ei tietääkseni ole sanonut että asuisi suomalaisyhteisössä.
Suomi on ihana ja kaunis maa, rakastan kaikkia vuodenaikoja ja tätä upeaa luontoa. Mutta tämä suomalaisten luonne...kateus, negatiivisuus, itsekkyys, nurkkakuntaisuus...se rasittaa ja ärsyttää. Olipa keli mikä hyvänsä, niin aina valitetaan. Vaikka asiat olisivat kuinka hyvin tahansa, niin jostain aina naristaan. Mamu-politiikka on aivan uskomatonta.
Kaikkien ihmisten pitäisi elää saman kaavan mukaan, erilaisuutta ei sallita. Ihmiset ovat epäystävällisiä menitpä minne tahansa tässä maassa. Yrmeimpiä ovat kaupunkilaiset, olipa kyse Helsingistä tai jostain pohjois-Suomen pikkupaikkakunnasta. Jos autat jotakuta vaikkapa vanhusta, epäillään että mikähän sillä on taka-ajatuksena, ettei vain rahoja veisi.
Ja tuo yököttävä tekouskovaisuus ja uskonnon tyrkyttäminen joka tilanteessa on sietämätöntä. Jokainen uskokoon miten lystää, mutta antaa toisten olla rauhassa!
Paranisko nämä asiat jos muuttais jonnekin muualle? Englannin taito on molemmilla hyvä ja lapsillakin jo aika hyvin hallussa, muut kielet aika heikkoja. Kanadaa ollaan joskus suunniteltu...
Tälläkin palstalla päivitellään muiden valintoja "teineiksi", "ikuisen nuoruuden havitteluksi" tms. ja nostetaan itsensä yläpuolelle. Todella raivostuttavaa.
Minusta on parempi että ne pakistanilaiset tekevät edes jotain työtä. Onko se sitten parempi vaihtoehto että lusmuillaan verorahoilla kuten somalit Suomessa?
Älä nyt hölmöjä höpötä, työt tehdään tietysti pimeänä ja korvaukset päälle, ei kai noi nyt tyhmiä ole. Täällähän saa lapsiperheet tosi hyvät rahat lorvimalla. Juuri Cameron otti siihen kantaa kun joku nainen esiintyi lehdistössä, yh-äiti 5 lapsensa kanssa ja sai puhtaana käteen 28 000 puntaa vuodessa eli vastaa noin 50 000 punnan eli 60 000 euron vuosituloja. Minä käyn täällä töissä, korkakoulut takana ja vuosien työkokemus enkä tienaa lähellekään tuota :)) vaikka olen ihan koulutusta vastaavissa töissä. Eihän noista makseta mitään maksuja, palkat menee pimeänä ja firmat ei maksa veroja lainkaan, ainoa haittahan tuossa on, että noi tappaa ne kunnialliset yrittäjät hyvinkin nopeasti. Täytyy kyllä sanoa, että huomenna vien auton taas noille pestäväksi eli 4 puntaa menee kun pesevät käsin. Tuohon tuo kokoomuksen hinku varmasti osittain teillä Suomessakin perustuu eli toivovat rapautumusta yhteiskuntaan, jolloin ammattiliittojen valta lähtee pois ja toisekseen tulee ns enemmän villejä yrittäjiä ja palkat laskee. Ihan sama on esim Ruotsissa Malmössä jo nyt.
vaatia nuoria ihmisiä viettämään vuosi ulkomailla. Siinä tulisi perspektiiviä ja ideoita Suomen parantamiseen ja loppuisi se ainainen Suomen kehuminen. Kohtuullinen vertailupohja on tärkeä kaikissa kehitysprojekteissa, mutta Suomea kehitetään yleensä ihan mutupohjalta ilman tietoa siitä, miten asiat muualla on järjestetty.
Tietenkin riskinä on, että palaajia ei olisi kovin paljon.
Komppia tälle...sinisilmäistä porukkaa näyttää
asuvan ulkomailla.
Itse en keski-eurooppaan sopeutunut. Siinä missä te muut olette kehuneet tuntemattomia avuliaiksi, ystävällisiksi jne. siitä kyllä pidin, mutta muuten koin ihmiset pinnallisiksi ja (miten sen nyt kuvailisin) ehkä arvosteleviksi. Siis sitten kun lähemmin tutustui. Tuntui, että kaikki piti kuitenkin olla paremmin kuin toisella, vaikka muuten oltiinkin ystävällisiä.
Muutin takaisin Suomeen ja onhan tämä juro maa, mutta itse asun suurehkon kaupungin "kylässä", jossa vajaa sata taloa ja meillä on uskomattoman hyvä yhteishenki ja toimiva/avulias kyläyhdistys. Aikoinaan olin aika kovakin juputtamaan päättäjien meiningeistä, mutta erilaisiin luottamustoimiin tutustautumalla olen saanut kertoa mielipiteeni eteenpäin, mutta myös ymmärtänyt mikä etuoikeus meidän lapsilla ja vanhuksilla on, kun heistä pidetään huolta. Kaupunkiasujaksi minusta tuskin koskaan on, mutta sydämessäni tunnen, että olen löytänyt kotini.Sisareni jäi sinne keski-eurooppaan ja valitettavasti emme juurikaan ole enää yhteyksissä. Kyllästyin siihen ainaiseen Suomen mollaamiseen ja vertailuun. Kaikki kesälomat kuluivat vaan siihen, että he tulivat tänne ja haukkuivat/naureskelivat suomalaisille. Rahalla pröystäilyä, vaikka tiedän, että ovat siinä maassa ns.pienituloinen perhe. Olemme kyllä muutenkin erilaisia, että ei se nyt pelkästään asuinmaasta ole kiinni. Jotenkin vain tuntuu, ettei sisareni ole kuitenkaan löytänyt paikkaansa maailmassa ja siksi korvaa aukkoa materialla ja haukkumisella. Toivottavasti jokainen löytäisi sen onnensa jostain päin maailmaa.
...siskoasi tai muita muualla asuvia? Huomaatko, että haukut heitä itse? Sopeutumisongelmaisena et ole sen kummempi kuin muutkaan. Ja mitä uskomattoman hyvään kyläyhteisöönne tulee, veikkaan että valtaosa ihmisistä pistää iloisen ja kohteliaan yhteisöllisyyden juron ja juputtavan edelle.
ei sitä tietenkään kehdata sanoa :)
asuu yksi toinen suomalaisperhe. Merkittävä yhteisö siis täällä USAn itärannikolla.
Suomen ilmaston kehujia. Oletteko ikinä katsoneet ikkunasta ulos?
Tietenkin Siperiassa saattaa olla vielä ikävämpää, mutta ei varmasti löydy monta maata, jossa ilmasto olisi yhtä surkea kuin Suomessa. Seitsemän kuukautta pimeää, märkää tai sitten pimeää ja kylmää...
vaatia nuoria ihmisiä viettämään vuosi ulkomailla. Siinä tulisi perspektiiviä ja ideoita Suomen parantamiseen ja loppuisi se ainainen Suomen kehuminen. Kohtuullinen vertailupohja on tärkeä kaikissa kehitysprojekteissa, mutta Suomea kehitetään yleensä ihan mutupohjalta ilman tietoa siitä, miten asiat muualla on järjestetty.
Tietenkin riskinä on, että palaajia ei olisi kovin paljon.
Tämä ei toimi ainakaan, että kuppaiset akat muuttaa pitkin maita ja mantuja ukkojensa pakottamana ja sitten täällä kehuvat kuinka ihanaa onkaan :) Me asuimme 2 vuotta koko perheen voimin ulkomailla Euroopassa (kolmen muun komennuskeikan lisäksi, joista kaksi Aasiassa ja yksi Jenkeissä) ja ihan sivistysmaassa ja kyllä Suomessa suurin osa asioista toimii vaan pirun hyvin. Suurin osahan esim vihreistä ja näistä muista huutelijoista Suomessa ei ole käynyt edes Kehä kolmosen ulkopuolella, ehkä kerran pari Virossa lautalla ja sitten Turkissa lomalla ja sitten ollaan niin maailmankansalaisia :)
Vaikka asiat olisivat kuinka hyvin tahansa, niin jostain aina naristaan. Mamu-politiikka on aivan uskomatonta.
Jos autat jotakuta vaikkapa vanhusta, epäillään että mikähän sillä on taka-ajatuksena, ettei vain rahoja veisi.
Mamu-politiikka onkin aivan perseestä. Tuntuu että poliitikoilla on pakko tehdä tästä maasta samanlainen mamu-helvetti kuin Italia, Espanja, Ranska, Englanti.
Tuo varkaiden pelkokin on muuten tämän mamuinvaasion syytä, he kun ryöstävät jopa vanhuksia ja pahoinpitelevät heitä teholle. Ei tuollaista ollut ennen vanhaan hyvään aikaan.
pitkä aika ulkomailla. Ja olisin mielellään jäänyt sinne loppu elämäksi. Ihmiset ovat siellä ystävällisempiä ja iloisempia. Lapsia arvostetaan ja kannustetaan. Ja kehutaan.
Mut omia rakkaita tuli niin ikävä et sen takia muutettiin takas Suomeen. Suomalaiset on aikas juroja. Mut kai siihen taas tottuu.
Suomea kehitetään yleensä ihan mutupohjalta ilman tietoa siitä, miten asiat muualla on järjestetty.
Kerropa miten ne on muualla järjestetty. Ei liene kovin hyvin kun Suomi jotuuu auttamaan
Tietenkin Siperiassa saattaa olla vielä ikävämpää, mutta ei varmasti löydy monta maata, jossa ilmasto olisi yhtä surkea kuin Suomessa. Seitsemän kuukautta pimeää, märkää tai sitten pimeää ja kylmää...
Täällä ei ole kesää, eikä oikein kevättä, 10 kuukautta syksyä ja 2 kuukautta talvea. Kosteaa, tuulista ja märkää. Tätä paskempaa säätä ei voi olla. Suomessa on kylmä talvi, joka sekin on itse asiassa ihan ok, mutta kesä on etelä-Suomessa ihan mahtava, viime kesäkin, huoh. Oltiin nimittäin 2 kuukautta Suomessa, saman aikaan Englannissa satoi 40 päivää.
Eikö ihmiset mätäne siellä etelässä jatkuvassa kuumuudessa. Tulee jotenkin saastainen vaikutelma missä bakteerit ja taudit leviää. Hyi. Itse tykkään kovasti syksystä, ja myös talvesta, jos on lunta. Kevät on myös aivan ihana vuodenaika. Tuntuu että kateelliset taas kitisee kun omassa massaa kesä helvetillisen kuuma ja talvi kuitenkin kalsea ja kostea, mitään kevättä ja syksyä ei ole ollenkaan.
Eikö nytkin ole muuten Italaissa ja Kreikassa asti ihmisiä kuollut pakkaseen. Wau mikä ilmasto
Huvittaa tuon yhteisöllisyyden perään itkeminen. Eläimet toimivat laumoissa, ihmiset ovat yksilöitä. Tähän suuntaan kehitys on kulkenut tuhansia vuosia. Jossain Etelä-Euroopassa ja Usassa kai vieläkin junnataa paikallaan tässäkin suhteessa. Joku tunne-elämän vika teissä on jotka tuollaista elämää kaipaatte.
Ja huomatkaa, että kyse ei ole siitä että ihmiset olisivat Suomessa yksinäisiä. Suomessa ihmiset ovat sosiaalisesti hieman taitavampia ja osaavat kerätä siitä laumasta itselleen omat ystävänsä, ne joiden kanssa heillä on jotain yhteistä ja joita sitten vaalitaan.
Itse uskon että te, jotka tuota Italian kurjuutta jaksatte hehkuttaa, te olette itseasiassa sosiaalisesti jotenkin jälkeenjääneitä. Tykkäätte olla siellä, koska siellä sosiaaliset tilanteet on helpompia hanskata teille. Pysykää siellä, mutta älkää arvostelko muiden elämää jota ette ymmärrä. Älkää munatko itseänne näillä vuodatuksillanne.
Ja kun joku sanoi, että otettiin tuo 'Suomi elättää etelää' -kortti käyttöön, niin tottahan se on, Suomi elättää tällä hetkellä Kreikkaa, Italiaa, Espanjaa, Portugalia, Latviaa, Islantia, taitaa Unkarikin olla jonossa. Tämä on tosiasia. Pää tulee vetävän käteen Etelässäkin ja ikiaikinen siestan vetäminen saa loppua. Kun lapsenne eivät säästöjen takia saakaan kohta enää hoitoa ja jäävät kouluttamatta, niin vieläkö olette sitä mieltä että ovien aukominen ja muu epäoleellinen pelleily on sen arvoista, vai kannataisiko sittenkin keskittyä oleelliseen?
Joku sanoi että Italiassa kampaamopalvelut on halpoja. Usassa ruoka on halpaa. Muistuttaisin että Suomessa palvelut ja ruoka maksavat niiden oikean hinnan. Täällä työnantajat maksavat sosiaaliverot ja eläkkeet työntekijälle, ruoka on tarkastettua ja myös ruuan alkutuottajat saavat palkkansa ja eläkkeensä. Italiassa ja Usassa mustalaiset ja muut laittomat siirtolaiset tekee pelloilla töitä ilmaiseksi. Vain kaikkein tyhmin ja epäeettisin kehtaa hehkuttaa kuin halpaa on. Halpaaa sinulle, mutta ei kaikille. Tätä on ilmeisesti liian vaikea ymmärtää? Erikoista yhteisöllisyyttä muuten, että maassa sallitaan orjatyövoima.
Koen tämän kirjoituksen sellaisena, joka asettaa mielipiteensä ainoaksi totuudeksi asiasta.
Ja negatiivisuudenkin allekirjoitan.
Mutta: kyllä minusta Suomessa voi valita, kuinka elää. Minulla on tuota yhteisöllisyyttä harrastusten puolesta.
Mutta olin töissä myyjänä paikassa, jossa oli yhtä lailla tuota yhteisöllisyyttä, jota tuo Espanjan asuja kirjoittaa. Kanta-asiakkaiden asioista juteltiin heidän kanssaan, asiakkaat saattoivat soittaa poliisin jos kaupassa kävi varas, asiakkaat olivat kohteliaita ja huomaavaisia ja silti ihan tavallisia. Ei siis mielestäni pidä paikkansa, että Suomessa pelkästään jurnutetaan.
Se, mitä olen itse miettinyt, on, että suomalaiset varmasti saavat hyvää kohtelua senkin vuoksi, että heillä on varallisuutta, heitä siis kannattaa kohdella hyvin. Pohdituttaa siis joskus, kun suomalaiset ylistävät ystävällistä kohtelua, eivätkö he ymmärrä, että kohteliaisuus ja käytöstavat kuuluvat luokkayhteiskunta-ajatteluun. (Jostain syystä käytöstavat voi unohtaa maassa, jossa kaikki ovat niin "tasa-arvoisia".)
Minusta tuon edellisen kirjoittaja ei ole koskaan itse kokenut yhteisönsä menettämistä. Tai tietysti aina voi olla sellaisia erakkoluonteita, jotka viihtyvät täysin itsekseen, arvelen vaan, että harva sellainen loppujen lopuksi on. Ihminen tarvitsee yhteisöä peilatakseen itseään, eikä se ole mikään "luonnevika".
Ja Suomessa on yksinäisyyttä ja omasta mielestäni on harha, että ne yksinäiset keräisivät ne omat joukkonsa niistä "oikeista" ihmisistä. Koulusurmaajilla on ollut kavereina jotain "nettikavereita", mikä on hyvin kaukana oikeasta vuorovaikutuksesta. En ymmärrä, miksi väkisin pitää yrittää kääntää tuo suomalaisten yksinäisyys joksikin hienoksi voimavaraksi.
Vaikuttaa vaan siltä että Suomi on hyvää vauhtia ajautumassa samaan jamaan tuon mamupolitiikan kanssa kuin muutkin. Asun toisessa EU-maassa ja totuus on se että suurimmissa kaupungeissa täytyy esim. lasten koulut valkata todella hyvin. Usein vaihtoehtona on vain yksityinen. Moniin julkisiin kouluihin ei normikansalainen uskalla enää lapsiaan laittaa. Voi olla jopa 90% siirtolaisia. Se tuo valitettavasti aina mukanaan lieveilmiöitä.
On oma talo Atlantin rannalla, kiva opiskelupaikka ja aivan käsittämättömän upea luonto ympärillä. Lapsilla kavereita ja minulla myös. Yhteisöllisyys toimii, naapurit auttavat AINA toisiaan. Viemme toistemme lapsia kouluun, otamme kylään, vahdimme tarpeen tullen, autamme sairastunutta, jne. Aivan mahtavaa! Ja kaiken kruunaa tunnelmallinen 400 vuotta vanha kyläpubi takkatulineen ja monta ruokapalkintoa voittaneine sapuskoineen. : ) Tänäänkin suuntaan pariksi tunniksi naapurin rouvan kanssa sinne juttelemaan ja kuuntelemaan paikallista irkkubändiä.
En vaihtaisi tätä mihinkään!! Suomessa käyn erittäin mielelläni, minulla on sielää paljon sukua ja hyviä ystäviä. Takaisin en muuta, mutta lomalla siellä on ihana käydä!
Olen lukenut tätä suurella mielenkiinnolla. Olen ihan supisuomalainen, ulkomailla käyminen on rajoittunut automatkoihin, joilla taas toisaalta olen sentään vähäsen enemmän nähnyt paikallista arkimeininkiä kuin turistirannoilla. Aina välillä iskee kaipuu muuttaa jonnekin muualle. Kieltämättä olisi ihanaa, jos lapset voisivat käyttää ympäri vuoden kutakuinkin samoja vaatteita, ei sitä toppavaate- ja kurahousurumbaa... Eikä ehkä korvatulehduskierteitäkään? Itsekin olisi mukava pukeutua hameisiin, mutta tällä säällä ihmisten ilmoilla valinta ovat toppahousut ja Kuoma-kengät, jos täytyy jalan kulkea...
Olisi kiintoisaa asua maassa, jossa ihmiset oikeasti tervehtisivät toisiaan, kysyisivät kuulumisia jne. En ole itse mitenkään avoin ihminen, mutta onko tuo mikään ihmekään, kun lapsuus ja nuoruus kuluivat ympäristössä, missä kytättiin, ettei kukaan vain pukeutunut mitenkään eri tavalla ja kaikki oli kaikin puolin kalseaa. Missään muualla en ole nähnyt niin vihaisia ihmisiä kuin Helsingissä. Tuntuu, että yhä vaan suomalaiset kasvatetaan pelkäämään, mitä naapurit sanoo, ja tämä onkin yleensä se ainoa ajatus, mikä naapureille suodaan.
Toisaalta monien maiden ihmisten välitön avuliaisuus perustuu varmasti paljon siihen, että yhteiskunta ei järjestä sellaisia turvaverkkoja kuin Suomessa. On pakko pitää huolta toisista, jotta nämä taas pitäisivät huolta minusta. Silti ajattelen, että auttaminen oikeiden ihmisten taholta on paljon parempi "järjestelmä" kuin kasvoton auttaminen jonkin instituution järjestämänä. Toki kannatan julkista terveydenhuoltoa jne., mutta ihmisten moraali ei riitä siihen, että kaikki toimii jonkin viraston tms. kautta. Kun raha tulee yhteiskunnalta, sitä voidaan puliveivata itselle kieroin konstein, koska eihän se ole keneltäkään pois. Vaikka tietysti lopulta on; eihän esim. koulutus Suomessa ilmaista ole, kun se nyt täällä esimerkkinä on nostettu esiin.
Suomi on monella tavalla varmasti ns. kehittynyt maa, mutta joskus voi kyseenalaistaa senkin, onko kaikki kehitys tapahtunut hyvään suuntaan. Pieni esimerkki: täälläkin puretaan yksi koulu kokonaan, koska osa oppilaista kärsii väsymyksestä, päänsärystä ja flunssaoireista, eli varmasti on kaikkien mielestä hometta, vaikkei sitä löydetäkään tutkimuksissa, ja vaikkei kaikki home ole myrkyllistä. Samaan aikaan Euroopan viintiloilla ihmiset viettävät tuntikausia päivässä kellareissa, jotka ovat täynnä hometta, ovat vuosisatoja olleet, eivätkä viinisukujen jäsenet kai sentään kaikki ole tukehtuneet nelikymppisinä kuoliaiksi... Suomessa ihmiset valittavat naama rypyssä siitä, miksei yhteiskunta huolehdi meistä, kaikki menee pieleen, kaikki on jonkun muun syytä. Jos suomalaiset oppisivat ottamaan vähän löysin rantein välillä ja ajattelisivat päivässä yhden myönteisen ajatuksen lisää, elinikä pitenisi varmasti... Onko ihan oikeasti niin vaarallista, jos kaikki ei ole niin superhyperturvallista ja ennustettavaa?
Loppuun vielä siitä, kuinka minua ainakin ennen peloteltiin sillä, kuinka turvatonta ulkomailla on. Onko näin? Taskuvarkaita varmaan on enemmän, mutta tuntuu, että Suomessa turvallisuus on sitä, että saa vapaasti omassa rauhassa kuolla sairauskohtaukseen keskelle katua, kukaan ei auta. (Vrt. Italiassa asuvan kirjoitus siitä, että jos kadulla kompastuu, on kymmenen ihmistä kysymässä miten voit.)
pysykää siellä espanjassa ja thaimaassa suomalaisyhteisöissänne.