Lokakuiset 2012!
Hei!
En äkkiseltään huomannut, oliko joku jo ehtinyt perustaa lokakuussa lasketun ajan saaneille omaa viestiketjua?
Meidän perheeseen odotetaan kolmatta lasta, vanhin on 6v ja esikoinen nyt 4v. Tänä aamuna raskaustestiin pärähti kaksi viivaa ja ovulaatiotikutusten perusteella laskettu aika olisi 2.10! Viime kierrossa raskaus tärppäsi myös, mutta se päättyi keskenmenoon rv 6. Nyt ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tämä kaveri pysyisi matkassa lokakuuhun asti!
Terv. Äiskäri & "Elmeri" rv 4+0 =)
Kommentit (266)
Kirjoittelenpas nyt pitkästä aikaa..
Eka neuvola oli viime viikolla. Helpotti oloa suunnattomasti, kun katottiin ultralla sydämensyke ja siellähän se pikkuinen oli ihan oikeassa paikassa :) Nyt pitää odotella sitte aikaa np-ultraan, aika tulee varmaan tällä viikolla postissa ja ois parin viikon päästä. Jännittää jo valmiiksi.
Eka neuvola meni hyvin ja neuvolatäti vaikutti mukavalta ja osaavalta. Tuon ultran mukaan päiviä saattaa olla n. viikon verran vähemmän mitä laskureiden mukaan, mutta se selviää sitte siellä "oikeassa" ultrassa. En millään malttais odottaa! Ja ku on lukenut ehkä turhankin paljon kaikkea keskenmenoista.. Niin pelottaa, että jos meneekin kesken kun laskureiden mukaiset viikot ei vastanneet kokoa, vaikka syke näkyi kunnolla. Muilla vastaavaa? Jospa kaikki olis kuitenkin hyvin :) Ensimmäinen kun on kyseessä, niin välillä tuntuu, että on ihan hukassa :/
Olo on ollu ihan kamala! Muutamana päivänä oon oksennellu ihan kunnolla. Tänään on taas ollu parempi päivä, jospa tämä tästä pikku hiljaa helpottais. Väsymys on ainaki jääny jo vähemmäksi :)
Mulla on rinnat kasvanu hirveesti jo nyt :/ Tuntuu, ettei enää entiset rintsikat mahdu saati sitten, että laittaisin mitään huppareita päälle ku ottaa kiinni nii pahasti.
Joku sitä kyseli, että millon pitää kertoa työnantajalle. Mulle sanottiin neuvolassa, että kahta kk ennen ku jää äityislomalle.
Voi ku tää odottavan aika on niiiiin pitkä! Etenki ku haluaa pitää asian salassa ultraan asti..
R & pikkuinen 10+0 (laskureiden mukaan)
Tuo ei kyllä ole mukavaa, kun ihmiset päivittelevät mahan kokoa ja varsinkin jos se on negatiivistä! Itse olen yrittänyt välttää kommentoimasta tuttavien mahoja, jos kommentointi on ollut "negatiivista" esim. just et onpa iso maha, mielestäni viimesillään raskaana olevalle naiselle voi jättää ne kommentit kommentoimatta! (Vaikka toki raskaus on ainutta, kun saa lihoa eikä kukaan sinänsä ajattele sitä negatiivisesti, yleensä ihmiset kehuu ja päivittelee kuinka kaunis pyöristyvä maha on..) Toki tuntui et kaikki tutut, jotka on odottanut niin niiillä on ollut pienempi maha, kun itselläni esikoista odottaessa... Vaikka viikon 25 jälkeen keskikäyrän alapuolelle tiputtiinkin ja tasaseen tahtiin siellä kasvoi, kun ensin oltiin kasvettu keskikäyrällä...
Mä en myöskään ole pitänyt siitä, että vieraat ihmiset (vaikka sukulaisia olisikin olleet) ovat tulleet lääppimään mahaani! Minusta se on ollut huippu ärsyttävää, se on minun eikä mikään yleinen lääppimisen kohde! Joidenkin on vaan vaikea ymmärtää sitä! Ja puolisoni kerran sanoikin, kun yksi puoli tuttu "kävi käsiksi" mahaani, että ihme ettet sanonut sille rumasti... Ilmeisesti naamaltani oli näkynyt, että irti minun mahastani!
Ja muutamalle ketkä kommentoivat mahaani, että onpa kasvanut niin totesin, että totta kai muuten olisin hyvin huolissani siitä, jos ei olisi kasvanut!
Toki oli myös niitä, jotka kysyivät että saako koskea ja kyllä vastaus oli hyvinkin tyly, että ei! Ja sitten yksi tuttava katsoi minua ja totesi että olenpa lihonut ja sen jälkeen sitten, kun esikoinen oli syntynyt niin sama tuttava katsoi ja totesi, että olenpa laihtunut! Ja silloinkin, kun hän katsoi et olen lihonut niin totesi, että ei varmaan paree vuoden päästä enää sanoa noin! Ja itse otin kohteliaisuudet naureskellen vastaan, että juurisakkin niin! Että se on myöskin vähän, et kuka asian esittää ja miten... :D
Toinen mikä minusta ainakin on myös ärsyttää, niin sitten kun kaikki kyselevät että koska poksahdat tai räjähdät! Minä en mielestäni poksahda enkä räjähdä vaan synnytän lapsen.. joten tuttuja ketä itellä on oottanu niin mä oon ainaki pyrkinyt kysymään, että koska vauva syntyy tai jotain vastaava, koska itseäni ainakin ärsytti ne poksahtamis ja räjähtämis kommentit ihan suunnattomasti.
Ja sit tietysti vielä omana asianaan on nämä komentit, jotka tulee vauvan syntymän jälkeen, että "onko sinne jäänyt toinen, kun on noin iso maha vielä" kun ei oo kohtu "sulanut" pois vielä. Itselläni onneksi tuota ongelmaa ei ollut, mutta sekin on monella... Itse vauvan saaneena voin kuvitella kuinka loukkaavaa sekin on, koska sille ei mahda mitään, kuin nopeasti tai hitaasti se kohtu "sulaa" pois..
Et tuota kommentointia on joka lähtöön... Ja toisinaan tosi tökeröä, olipa sitten kommentoija sukulainen, tuttuva tai se ammattihenkilö, heidänkin suustaan tulee toisinaan todella tökeröä kommentointia, kuten olen aikaisemmin maininnut asista.. Se pitäisi kestää, mut toisaalta kyllä siitä saa loukkaantua myöskin, toki kannattaa miettiä kannattaako sen takia esim. johonkin välejään katkaista, tuskinpa, mut kyl siitä loukkaantua saa!
S + uusi öppis rv 8+2
Tuli tänään se kutsu sinne äitiyspolille.. Se eka ultra on vasta tän kuun lopussa! Neuvolassa sanottiin, että olis viikkoa aiemmin. Nyt on sit mietinnässä pitäiskö käydä yksityisellä ennen tuota ku se ois mahdollista jo esim. ens viikolla. Mites te muut, millon eka ultra, aiotteko käydä yksityisellä ennen sitä? Voin sanoa, että joo, oon malttamaton. Mutta olis niin kiva tietää kaiken olevan kunnossa eikä elää tässä epätietoisuudessa vielä lähes kuukautta.. Ja tuntuu tosiaan aika hullulta, että pitäis vielä tuon aikaa salailla asiaa..
10+0
mietin täällä että juupas eipäs,kirjotanko tänne...
ei ihan kauheesti uskalla riemusta kiljua kun aiemmin ollut neljä keskenmenoa.on kuitenkin kolme lastakin,silti hieman pelottaa...ja kuitenkin niin haluaisin koko maailmalle hihkua että ihanaa,meille tulee vauva :)
Ajattelinkin aluksi että kellekkään en kerro ennen ekaa ultraa mutta pakko siitä oli joillekkin saada kertoa ja lapsetkin alkoi vähän arvailemaan ja niiden on niin vaikea pitää salaisuuksia että kohtahan tuo uutinen leviää.Ei sillä että se haittaisi,en vaan tahtos selitellä jos sitten meneekin kesken.
No,ensimmäinen neuvolakäynti takanapäin ja neuvolantäti ainakin sanoi että kohtu on kasvanut ja "möykky" näkyi ja sydän löi,kaikki siis toistaiseks hyvin :)
Mulle tosiaan olisi neljäs lapsi mutta miehelle eka.laskettu aika 16.10.
Mahoista tääl jutusteltu,mun mielestä se vaihtelee hirmusesti millon kelläkin näkyy.itse oon suht hoikka mut masu kyl pullahtanu aina aika aikases vaihees ja onkin ollut suurensuuri loppuajasta.mut vauvamasuhan on aina kaunis ja sitä onki mukava esitellä,oli se sitten suuri tai pieni pallo :) en mä ainakaan viitsi tiukkoja farkkuja ängetä päälleni kun se alkaa sattuun mahaan ja ahdistaa vaikka ei näkyvää vauvamahaa oliskaan,oon siis ostellut löysempiä housuja ja muutamat mammahousutkin tulossa jo.
Pahoinvointia on aikatavalla.helpottaa aina hetkeks syönnin jälkeen mut sit saiskin kokoajan jotai mutustaa...kai se helpottaa sit joskus.ja väsymys on mahdoton.
Viime viikko meni lomaillessa ja kylläpä oli rankkaa palata arkeen taas. Lomalla kun ehti nukkuilla niin paljon enemmän... Väsymys vaivaa, kyllä.
Noista masuista vielä, itse aiemmin tarkoitin sillä, ettei masu ole kasvanut, sitä, ettei kohtu ole kasvanut. Voihan se turvotus alkuraskaudessa näyttää hyvinkin vauvamasulta, mut se itse vauva ja kohtu on vielä niin pienet, et ne ei kellään pullaha näkyviin niin aikaisin.
Tällä viikolla "vihdoin" neuvolaan, jes! Vaikka se onkin kyllä vaan se keskusteluneuvola ja luultavasti taas pyörryn verikokeessa niinkun esikoista odotellessa, sen verran paljon on taas huimausta ollut. Mut ainaskin sais ehkä tietää, millon ultra. Yksityisistä ultrista on puhuttu, mitä sellaset maksaa? Tuskin kyllä mennään...
Mua rupee pikku hiljaa itteeni ärsyttää, kun oon ihan vaino harhanen ja panikoiva, jos pienkin nippasu käy masus, ihan varma et kesken menee. Viime viikol loppuviikko oli ihan ok, ja rupesin pikku hiljaa luottaa tän pysyvyyteen, kun oli to&pe saikul selän takia, ja tuli levättyä, niin ei etu puolellakan käyny nippasuja. Mut tänää sit taas töis, ja hetken töitä kun olin tehny, ni taas jo rupes särkee. En sit tiedä oliko särky oikeesti seläs mut heijastuu etu puolellekkin, niin oon heti ihan paniikis. Ku osais vaan nauttia :/
anmane, tääl suunnal yksityisel tuo varhaisraskauden ultra on 65€. Mut mua nyt vähän jänskää, kun mul tosiaan se aika kahden viikon päästä, ja sillon laskurejen mukaan viikkoja 7+6. Mut jos sit viikot heittääkin sillon, ja sydämmen syke ei näykkän vielä, niin panikoidunko vaan lisää. Ja sit vielkin vähän hämää, et kun mul on sit vasta sen jälkeen aika neuvolaan. Ni meinasin et pitäskö mun siirtää sitä viikolla....
-Myrtti85 & Väinämö rv 5+6
Huomenta vaan! Eilen oli yksityisellä ultra ja 7+1 oli koko. Eli 10pv laskureita vähemmän.. Eli kummankohan mukaan nyt haluan mennä :D sydämmen syke oli reipasta. Varhaisuä aika tuli 2.4. Heti mun duunireissun jälkeen, en malta odottaa!! Täytyy pitää peukut pystyssä, ettei tuota tein mainitsemaa hurjaa turvotusta tule... Tällä hetkellä ainakin ihan lättänä maha :)
Kallista lystiä, huh. Ei olla ihan niin rahoissamme että viitsisi 65 euroa käyttää, parempi malttaa niihin kunnan tarjoamiin ultriin :D
Marlenah, mulla esikoista odottaessa ei ollut mitään turvotuksia, pieni sievä maha sit viikon 18 jälkeen vasta alkoi näkyä. Tällä kertaa on nyt alussa jo niin järkyttävää turvotusta että luulenpa ettei pitkään pysy salassa, varsinkin kun äitini on tulossa meille parin viikon päästä yökyläilemään niin on illallakin paikalla sen pahimman turvotuksen aikaan. Äipät ja anopit on vielä niin tarkkasilmäisiä ;) Mutta varmaan tosi yksilöllistä koko turvotus että kenelle tulee ja kenelle ei ja tuleeko missäkin raskaudessa vai ei. Jos haluaa pitää asian salassa niin hyvä ettei turvota ;)
Marlenah, odotat esikoista? Luultavasti et ehkä turvotuksesta kärsi vielä piiiitkään piiiiitkään aikaan... Itselläni ei ollut minkäälaista turvotusta mahassa esikoista odottaessa tai missään muuallakaan, en edes ymmärtänyt mitä se on tai no kesän kuumilla helteillä vähän turvotti ettei viimeiseen 4 viikkoon mahtunut kihlasormus, mutta pelkkä kuuma kesäkin myös voi tehdä sen!
Et jos oon ite oikein ymmärtänyt niin kaikki, jotka on turvotusta valittaneet ovat toisen lapsen tai kolmannen odottajia... Itsellä ainakin toinen tulossa!
Minusta tuntuu, et olen turvoksissa koko ajan, itselläni voi tehdä myös se, että mulla on koko ajan joko nälkä tai muuten huono olo, se ei helpota kuin ehkä 15min jos syön itseni täysin ähkyyn... Siis täytyy syödä ihan tolkuttomasti, jossa ei oo mitään järkeä, koska se ei tee muuta kuin lihottaa! Kohtuus pitää olla syömisessä... Joten huomaan, että se tekee itselläni tätä turvotuksen tunnetta mahaan... Enkä tykkää olla koko aikaa syömässä, sitten se olisi ihan kirjaimellisesti sitä! Ja ku sekään ei auta!
Toki onhan mulle jo joku kilon verran varmaan tullut jo painoa lisää, vaikka 8+3 viikkoja vasta mennään, mutta niin se oli esikoisenkin kohdalla... Aloitan painon nousun heti ja tasaisesti, tosin ei tuu joka puolen kroppaa tulee vain rintoihin, mahaan (sitten kun se kasvaa) ja reisiin! Sen huomaa, kun loppu raskaudesta ei meinaa mahtua enää mitkään vaatteet reisien kohdalta kunnolla ylös.
Ja itse liikun päivittäin vähintään tunnin verran. Ja siitä 15-45min on yleensä reilun 10kg lisäpaino selässä, kun kannan esikoista mukana tai sitten tulee työnnettyä vaunuja... Muutes mitä luulette kuinka pitkään uskallan manducalla kantaa esikoista selässä ettei vahingoita vauvaa? Nyt huomaan vetäni sen vyötärö remmin lähes niin ylös kuin vaan saan eli vyötäröllä todellakin, aikaisemmin kannoin mielestäni vähän alenpana... vielä ainakin sinne viikolle 12 voisi kuvitella uskaltavan kantaa?
S + uusi öppis rv 8+3
Tulin juuri ekasta neuvolasta, mutta enpä tullut hullua hurskaammaksi. Viikkoja terveydenhoitajan mukaan 10+1. En tiedä miten hän sen laski, kun omasta mielestä niitä on 9+4. Laskettuaika siis aikaistui 1.10. Tosin uskon että vielä siirtyy eteenpäin. Sydänääniä yritettiin kuunnella huolella ja hartaasti, mutta eipä kuulunut! :( Vaikka olin varautunut siihen, niin silti tuli itku kun pääsin kotiin. Lähinnä vaan siksi, että epätietoisuus jatkuu vielä kolme viikkoa kunnes on nt-ultra. Raastavaa odotusta siis tälläkin kerralla, edellisessä raskaudessahan oli ihan sama juttu. Mieskin yritti lohdutella ja sanoi, että se on sitten taas tyttö tulossa, kun on niin pieni ja siro sydän, ettei kuulu. Pojalla tosiaan kuulu sydänäänet tuossa vaiheessa ihan selvästi. Noh, jännitys jatkukoon.
Mulla kans on ollut alaselkä pari päivää kipeä. Panikoin jo itsekin, onko merkki jostain, mutta luulisi sitten olevan jotain muitakin oireita, jos olis syytä huolestua. Huomenna lähdetään Ruotsin risteilylle. Toivottavasti saisi ajatukset pois tästä asioiden vatvomisesta hetkeksi. Olo on vaan nyt vähän tyhjä, onneksi sentään aurinko paistaa...
hmp + masukki terkan mukaan rv 10+1
Soittelin äsken neuvolaan pissanäytteen tuloksista (oli kuulemma ollut niin puhdas etteivät olleet edes bakteeriviljelyä alkaneet siitä tekemään labrassa) niin varasinpa sitten samalla seuraavan neuvolakäynti ajan, joka on viikoille 15+ eli toukokuun alkuun, n. 2 kuukauden päähän! Hurjaa! :D
Nyt kyllä täytyy sanoa, että meidän lasten neuvolan täti on todella mukava ja nyt ensi kertaa puhuin tämän äitiysneuvolan tätin kanssa (viime viikolla kun kävin oli sijainen) puhelimessa niin erittäin mukavalta vaikutti hänkin, kun kerroin hänelle muutamasta ongelmasta niin sanoi, että raskauden aikana ei tutkita, mutta heti raskauden jälkeen ota puheeksi uudestaan, että pitäisi tutkia! Ja sitten kysyin myös meidän esikoisesta, kun sen pissa haisee todella kitkerälle minusta ei normaalia! Niin pistipä sitten lähetteen labraan, että pitäisi ottaa pissakoe ettei vaan olisi tulehdusta! Eli nyt pitäisi sitten saada lähipäivinä pissanäyte n. 1v 8kk lapsesta (meillä käydään tosi vähän potalla, suostuu siinä kyllä istumaan, mutta useasti ei pottaan mitään tee ja silloin kun tekee niin itkuhan siitä pääsee, vaikka hieno juttu on!), no miksipä ei onnistuisi, kun olen sen kerta koiraltakin saanut (toki pentu uros koiralta kohtuu helppo ottaa!).
Erittäin mukavalta henkilöltä vaikuttaa neuvola täti ja luulenpa että suhtautumiseni neuvolaa kohtaan muuttuu meidän uuden neuvolan myötä huomattavasti! Se vaan pitää saada hyvää palvelua, että voi antaa positiivista palautetta, niin se vaan menee!
Pian suuntamme käypi kohti parturia niin pääsee ylimääräisestä tukasta eroon!
sirpa.p, peukut on pystyssä! Toivottavasti nyt onnistaisi.
Sats, onpa kiva kuulla että neuvolakokemukset on kääntymässä noinkin positiivisiksi! Toi syöminen on kyllä hankala juttu, kun tosiaan pitäis syödä koko ajan, ettei olis paha olo. Ja joku banaani tai omena tai 2dl jogurttia ei vie nälkää mihinkään.. Mut enempää kerrallaan en uskalla syödä, mennään nyt vielä ainakin tällä diabeetikon ruokavaliolla. Edellinen nlatäti meinas, et kerran viikossa ainakin uskaltais repsahtaa. Seuraavalla kerralla meen sit sille omalle tädille, joka on erikoistunut raskausajan diabetekseen. Jos sais konkreettisia vinkkejä siitä, että mitä söis!
Luulis, ettei isomman kantamisesta Manducassa oo haittaa niin kauan kuin vaan itse jaksat kantaa. Ajattelen tuota meiän kakkosta, joka on reilut 10 kg, et jos selän puolella kantaa, niin ei kai sitä painoa paljon tuu vatsan puolelle?? Jos sen kiristysnauhan saa kerran siirrettyä ylemmäksi/ alemmaksi. Riippuu varmaan paljon vatsankin kasvamisesta? En oo tainnut ite paljoa raskaana ollessa Manducaa käyttää. Pikkukakkonen sitten synnyttyään suorastaan asui siinä ekat 5kk.
Marlenah, voi miten tylsää tuo, että la siirtyykin 10 päivää aikaisemmaksi! Eihän sitä malttais odottaa vielä niitäkin kymmentä päivää! Ekassa kunnan ultrassa varmaan varmistavat sitten sen virallisen lasketun ajan.
Myrtti85, luuletko että panikointi helpottaa, kun tulee 12 viikkoa täyteen?
hmp, kolme viikkoa on kyllä pitkä aika hermoilla, jos ne päivät vaan vilahtais.. Melkein harmittaa, kun meillä ei yritetäkään kuunnella, mut on tuokin aika raastavaa:/.
Mulla on varattuna verikoe, sokerirasitus, lääkärineuvola ja ultra, kaikki tietysti eri päivinä. Lääkärineuvola on vasta joskus 7 viikon päästä! Kai sitä aikaisemmin käytiin kerran kuussa? Vai muistaako sitä vaan niitä loppukuukausien ramppaamisia..
Tänään oon ollut ihan hirveän väsynyt ja piti ihan tyhjänpäiväinen riita käydä ukkelin kanssa läpi. Taidankin nyt lähteä nukkumaan, niin olis huomenna voimissaan.
Timantti 7+6
rv12 osaan jo ruveta nauttimaan, kun on se suurin vaara ohi. Vaikka tiedostan et senkin jälkeen voi vielä tapahtua vaikka mitä.
Moi.
Huh, en ole käynyt reiluun viikkoon täällä pinossa ja viestejä oli tullut varmaan 60, pakkohan ne oli kahlata kaikki läpi. :)
Neuvolasta, että olen ollut pääosin tyytyväinen. Arvostan sinällään suuresti neuvolajärjestelmäämme ja koska itsellä ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia, niin varmasti neuvolan vahvuudet esim. epätavallisen kehityksen havaitsemisessa ovat paljon suuremmat kuin arvaankaan.
Mutta sen verran mun täytyy kritisoida, että neuvolan on nykyään sellainen paikka, missä kysytään mitä kuuluu? Jos vastaa ihan hyvää, niin sitten ei muuta kuin merkinnät korttiin ja muutamat esitteet käteen. Oikeasti kannattaa itse selvittää paljon raskauteen liittyvää ja sen varaan ne neuvolassakin laskee.
Oma huono kokemukseni liittyi siihen, että eka raskauteni päättyi keskenmenoon, enkä tiennyt mitä tehdä. Neuvolatäti sanoi, että tuo nyt on aivan tavallista, ota kipulääkettä. Minä sitten otin (km 9+0) ja kärvistelin töissä ja juoksin vessassa sidettä vaihtamassa. Tietenkin ihan älytöntä, mutta en sitä silloin heti tajunnut. Onneksi tulin soittaneeksi synnytyssairaalaan ihan vain kysyäkseni, että voisinko ottaa buranaa, kun panadol ei oikein riitä. Siitä he sitten komensivat päivystykseen ja kaikki meni ihan hienosti siitä eteenpäin.
Mutta en siis tiennyt keskenmenoista tuon taivaallista etukäteen, eikä neuvolassa mitenkään oheistettu mietä tehdä, jos sellainen tulee. Synnäriltä sitten sain kattavan ohjeistuksen, mutta minusta sen voisi antaa jo ekassa neuvolassa. Ehkeivät anna siksi, etteivät äidit huolestuisi. Mutta netistä löytyy samat tiedot. Vaikka en voi väittää, että keskenmeno olisi mitenkään toivottavaa, niin sen kokemista helpottaa ajatteleminen, ettei pienellä ollut elämisen edellytyksiä ja luonto hoitaa asian omalla tavallaan.
Olipas aika vuodatus. Mutta minusta kaikkien kannattaa hankkia keskenmenoista tietoa. Ne eivät ole niin harvinaisia, vaikka suruahan niistä aina on. Yleensä km ei kuitenkaan merkitse, että seuraavissa raskauksissa olisi ongelmia (esim. meillä sen jälkeen kaksi norm. raskautta).
Vauvamasuista vielä, että kun on aiemmin synnyttänyt, niin vatsanpeitteet ja vatsalihaksethan ovat venyneet. Itse kuulun niihin, jotka syövät jatkuvasti ekat 12 vkoa ja siksi turvotusta ja painoakin tulee reilusti heti alkuun. Nyt jo mahani pömpöttää selvästi, mulla on vielä törröttävä napa (rv 8+2).
Painonkehityskäyräni on edellisissä raskauksissa lähtenyt alussa ylös ja tasaantunut lopussa, kaikkiaan raskauskiloja noin 14 molempien poikien kanssa. Kilot sulaneet lopullisesti pois vauvan n. 9kk iässä, todella ilman mitään laihdutusta. Imettänyt olen pitkään.
TaigaQ esitelmöi ja tirppu ihmettelee rv 8+2
Oon aiemmin ollut siinä luulossa, että noita lääkärikäyntejä olis 3 raskauden aikana, jos kaikki menee ok. Täällä niitä on vaan 2 ja ensimmäinen on joskus vko 20 jälkeen, tarkemmin en muista. Toinen neuvola-aikakin on vasta huhtikuun puolessa välissä..
Tuosta turvotuksesta sen verran, että mulla on ollut jo useiden viikkojen ajan ja ensimmäistä siis odotellaan.
Tää lomaviikko on mennyt todella hitaasti! Ehtii turhan paljon vatvoa asioita päässään. Koko ajan pitäis olla jotain tekemistä. Voi kun pääsis jossain reissussa käymään viimestään pääsiäisenä niin olis muutaki ajateltavaa ku tämä :) Mut ens viikolla jälleen töihin.
Auringon paistetta näin keskiviikolle! :)
Itselläni oli ensimmäisen raskauden aikana 3 lääkärin käyntiä, ensimmäinen vkolla 13 toinen vkolla 26 ja kolmas viikolla 36.
Ensimmäinen lääkärin käynti oli sen takia, että meillä ei menty sikiöseulontoihin (tuota lääkärin käyntiä ei siis ollut niillä, jotka osallistuivat sikiöseulontoihin)niin meillä oli lääkärin käynti.. Ja toinen oli keskiraskauden ja kolmas loppu raskauden käynti.
Nyt ei ole enää tuota ensimmäistä käyntiä, koska ultraus on keskitetty keskussairaalaan ja se on n. vkon 12 paikkeilla.. itse sain sinne juuri ajan ultra oli 5.4. eli rv 12+5, saas nähdä mitä siellä aletaan kertomaan, koska nyttenkään emme aijo osallistua sikiöseulontoihin. Tietääkseni keskiraskauden lääkärinkäynti on, mutta loppu raskauden (lääkärin käyntiä ei ole) lääkärin käynnistä en ole varma, kun ne on muuttuneet kahdessa vuodessa.. Tai näin ainakin oli mielestäni meidän yhdellä tuttavalla, jonka vauva syntyi 4/11, että keskiraskauden lääkäri olisi ollut, mutta ei enää loppu raskauden, mutta en ole varma, en pistä päätäni asiasta pantille, jos joku tietää paremmin niin ehdottomasti korjatkoon! Vai olisiko silloin ollut, että se oli myös että lopettaa sen loppuraskauden lääkärin käynnin, mutta sitten huomasivatki että on hyvä ettei lakkauttaneetkaan sitä.. Tai näin ainakin Keski-Suomen alueella, mut tietääksenihän nuo neuvola suositukset on valtakunnallisia. (tosi (selvää), epäselvää taas!)
Tuntuupa typerältä odottaa vielä lähes kuukauden päivät ultraa ennenkö tietää, että kaikki on hyvin... Tosin turvotusta, pahaa oloa (eilen iltana jo pelkkä hampaiden harjaus teki pahaa, meinaisi oksennus tulla), rinnat alkavat olemaan jo vähän arat ja huomattavasti kiinteämmät kuin ennen raskautta... Ja meillä ei tietääkseni ole suvussa ollut kohdunulkoisia raskauksia, joten eiköhän tämäkin pikkuinen ole oikeassa paikassa.. (pakko ajatella näin, muuten ei pää kestä seuraavaa kuukautta, ku esikoisesta mulla oli kunnallinen ultra 9+6 viikolla ja sit muuttui 8+6!)
Ja hei joku ihmetteli, sitä että neuvolassa muuttui laskettuaika huomattavasti.. niin mietin, että voisiko se johtua sellaisesta, että kun on kysytty kuukautiskierto pituutta niin on antanut esim. 25-30 ja se kone on laskenut siitä keskiarvon eli n. 28 päivää, jollon se muuttaa sitä päivänmäärää, jos itse on laskenut esim. 30 päivällä. Koska itselläni tämä toisen kohdalla, neuvolan kone laski ihan selvästi siitä, kun sanoin et kuukautiskierto 26-28 päivää niin se kone laski la:n 27 päivän mukaan eli se tuli neuvolan laskujen mukaan 13.10, kun oman laskuni ja hedelmöityspäivän mukaan se olisi 14.10, eli siis sen koneen oli pakko laskea siitä tyyliin keskiarvo, et se meni niin.. Tai näin itselläni se äkkiseltään on mennyt molemmissa raskauksissa niin, eli se neuvolan kuukautisista laskettu LA on ollut kuukautiskierto päivien keskiarvosta... Mutta enhän mä tiedä, et meneekö se joka neuvolassa niin ja että onko kaikissa neuvoloissa
sama tietokone ohjelmat, et nekin voi vaikuttaa niihin... mutta näin tällä meillä päin... :)
Vaikka en voi väittää, että keskenmeno olisi mitenkään toivottavaa, niin sen kokemista helpottaa ajatteleminen, ettei pienellä ollut elämisen edellytyksiä ja luonto hoitaa asian omalla tavallaan.
Kiiitos! Itse en ole keskenmenoa kokenut ja todellakin toivon ettei minun koskaan tarvitse sitä kokea, ei varmasti kokemuksena mitenkään ihana, mutta olen sanonut, että jos keskenmeno tulee niin olen ihan samaa mieltä, kun sinäkin, että luonto hoitaa omalla tavallaa, siitä pienestä ei olisi ollut eläjäksi.. Se olisi ainut millä minä voisin päästä asian ylitse. Ja minusta oli ihana kuulla nuo sanat sellaisen suusta, joka on keskenmenon kokenut.
Täällä Turussa päin on ainakin kahdessa edellisessä raskaudessa ollut 3 lääkärinkäyntiä ja terveydenhoitajalle alussa kerran kuukaudessa ja viikosta 32 eteenpäin 2 viikon välein ja viikosta 36 joka viikko. Ja muistaakseni viikosta 40 eteenpäin käyntejä oli 2/vko.
Itse olin ekalla neuvolakäynnillä rv 8+1(siellä ultrattiin että alkio on kohdussa ja sydän lyö). Seuraava käynti Tyksissä äit.pkl nt-ultraan rv 11+3,lääkärineuvola rv 12+1. Terveydenhoitalle menen ehkä sitten viikolla 16 ja risat.
Mielestäni lääkärineuvola pitää olla alkuraskaudessa,toisin sanoen eka kolmanneksella,jotta hän tarkistaa koohdunsuun tilanteen yms. Itse ainakin vaatisin lääkärikäynnin!!! Itsellä on nyt levollinen olo,kun täti ultrasi masun ja sain todeta vauvan alun olevan ainakin kohdussa ja sydän löi. Siispä odottelen rauhallisin mielin nt-ultraa. Tosin jänskättää,jos jotain ilmenee ja pitää lähteä tarkempiin sueloihin, mutta....se on sitten vasta myöhemmin. Nautitaan olosta nyt!!!
Ja kyllä muuten vatsa pömpöttää jo, rv 9+2 ja neljäs raskaus =)
posti kuljetti kutsun eka ultraan,KUUKAUDEN päähän :( ja mää kun ootin et se ois jo pian mut ei!ois niin kiva jo saada varmuus et pikkusella kaikki hyvin.en oikeen luota tohon neuvolan ultralaitteeseen niin kovasti.piiitkä kuukausi tulossa.
viimeyönä kun käänsin kylkeä tuntui ihan kamalan järkky vihlaisu masussa ja olin aivan varma et se siitä sitten.ei kuitenkaan vielä ainakaan vuoda ja olokin on edelleen "odottava" eli jatkuvasti yrjöttää,närästää,turvottaa jne...
mut silti,nautin tästä odotuksesta !!! :)
niin ja nuorimmaiseni oli kerhossa juorunnut et meille ehkä tulee syksyllä vauva.tosin en ole varma uskoiko kerhotäti kun ei ole kysellyt varmistusta multa... :)
Mulla on vatsat kasvaneet reilusti aina keskikäyrän yläpuolella, olleet toooodella isoja. Raskaudet on ruvenneet näkymään aikaisin ja esikoisestakin muistan et joulua ennen vatsa oli jo tosi iso, la oli kesäkuun alussa. Toisessa raskaudessa viikolla 32. tuttava totesi hänellä olleen pienemmän mahan kaksosia odottaessaan. Semmonen alkaa pikku hiljaa ärsyttämään, kun kaikki päivittelevät vatsan kokoa.
hmp, toivotaan et pääsisit ultraan! Meillä ei oo yritetty keltään kuunnella sydänääniä ennen np-ultraa, mut niillä on vissiin jotku iänvanhat vehkeet.
Neuvolasta, meillä oli ensimmäinen neuvola perjantaina. Mies tuli tällä kertaa mukaan. On ollut kerran nlassa aikaisemmin, esikoista odottaessa ekalla kerralla, mutta ei koettu siitä olleen iloa oikein kummallekaan, niin ei tullut enää. Näiden uusien neuvola-asetusten myötä, painottavat isän roolia enemmän. Nyt sitten ukkelikin tuli mukaan mitattavaksi. Ottivat siltäkin painon ja hb:n, mittasivat vyötärönympäryksen ja tekivät jonkun kyselyn. Me käytiin jo se voimavarakyselykin läpi.
Joitain muitakin ahdisti neuvolakäynnit. Muakin edelleen vaikka tiheällä tahdilla jo kolmatta kertaa siellä ramppaan. Mulla ei oikeen kemiat kohtaa sen oman nlatädin kanssa, vaikka onkin ihan kiva ja ok. Mut musta se kaikki tuntuu niin rutiinilta enkä oikeen saa niistä käynneistä mitään irti. Ei oikeen synny keskustelua mistään. En ole sitten paljoa huoliani jakanut. Mutta olen pikku hiljaa tottunut ja osaan ehkä vähän enemmän antaa itsestäni ja olla vakavissani. Mulla on taipumus olla niin kamalan reipas ja hyvä "potilas". Se on tää hoitajasyndrooma, kun on itekin hoitoalalla.
Mutta niin kuin Sats sanoi, vuorovaikutussuhde se on suhde neuvolatätiinkin ja omalla suhtautumisellaan voi vaikuttaa.
Eka yö edessä, kun pojat nukkuu yhdessä samassa huoneessa ja me vanhemmat päästään palaamaan molemmat omaan yhteiseen sänkyymme. Toistaiseksi näyttää hyvältä, pojat nukahti 10 minuutissa, eikä kahteen tuntiin ole kuulunut mitään!
Mukavaa viikon alkua!
Timantti 7+4