Lokakuiset 2012!
Hei!
En äkkiseltään huomannut, oliko joku jo ehtinyt perustaa lokakuussa lasketun ajan saaneille omaa viestiketjua?
Meidän perheeseen odotetaan kolmatta lasta, vanhin on 6v ja esikoinen nyt 4v. Tänä aamuna raskaustestiin pärähti kaksi viivaa ja ovulaatiotikutusten perusteella laskettu aika olisi 2.10! Viime kierrossa raskaus tärppäsi myös, mutta se päättyi keskenmenoon rv 6. Nyt ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tämä kaveri pysyisi matkassa lokakuuhun asti!
Terv. Äiskäri & "Elmeri" rv 4+0 =)
Kommentit (266)
sophy, Nyt itseltäni on vähän vähentynyt se ajatus siitä kyttäyksestä, mutta esikoista, kun odotin ja ensimmäisen vuoden neuvolat tuntuivat kyttäykseltä... Tuntui, että jos sanon jotain olen huono äiti (ja varsikin sen takia, koska esikoisemme oli vahinko) ja sitten kun lapsi oli syntynyt niin sitten tuntui siltä, että jos nyt sanon jotain (esim. että väsyttää, ei jaksa) niin ne vähintäänkin vie multa rakkainpani ja pitävät minua huonona äitinä...
Hei mites te, joilla on useampi kuin yksi lapsi ennestäään.. Onko odotus aikana ollut eroa siinä, että onko tullut tyttö vai poika...
Itselläni, kun esikoista odotin, ei juurikaan ollut oireita, tai no rinnat kipeät ja väsymys ja ei huvittanut mikään.. Siinäpä ne suurimmat oireet oikeastaan oli...
Nyt no rinnat ei ole vielä kipeät, ehkä vähän arkuutta löytyy, mutta jatkuva nälkä, ei auta vaika söisin kuin paljon ja kuin useasti, myös etova olo on, eilen iltana kun pesin hampaita tai no aloitin kielen pesulla niin "oksennus refleksillä" oksensin, ikinä koskaan ennen onnistunut siinä, en edes esikoista odottaessani ja ihan yhtä lailla olen ennenkin kurkkuani sörkkinyt ..ja minua myös palelee ihan törkeesti...
Että voisiko olla, että nyt tulisikin tyttö? (tämä on siis todella suurta toive ajattelua!) Mutta kun pari kaveria on kertonut, että raskaus ollut ihan samanlainen kun edellisellä ja samaa sukupuolta on molemmat sitten olleet.. Ja itselläni tämä alku ei missään nimessä ole samanlainen.. Toki onhan jokainen raskaus erilainen ja ei niitä pitäisi toisiinsa verrata, mutta tuleepa niitä silti verrattua...
Minulla on neuvoloista ihan positiivisia ajatuksia. En ole koskaan edes ajatellut, että joku utsisi asioitani. Pakkohan heidän on kysyä asioita, jotta saavat muodostettua käsityksen "asiakkaastaan". Ja eihän heille ole mikään pakko henkilökohtaisimpia asioita kertoa. Myös lasten neuvolan puolella minulla on vain positiivisia kokemuksia ja aina tosi mielelläni neuvolaan menen. Etenkin nyt tässä raskaudessa tiedän että saan vielä ihanamman terveydenhoitajan kuin aiemmilla kerroilla. Mutta varmasti jokaisella on omat kokemuksensa ja mielipiteensä asiasta.
Raskauksien eroista Sats kyseli. Minulla meni ainakin niin, että poikaa odottaessa teki mieli syödä ns. raskaammin ja epäterveellisemmin kuin tytön kohdalla. Tyttöä odottaessa ei esim. tehnyt makeaa mieli melkein lainkaan. Se ero oli myös, että pojan kohdalla jouduin syömään lisärautaa, tytön kohdalla arvot pysyivät koko ajan hyvinä. Pojan kohdalla jouduin myös sokerirasitukseen, koska virtsassa oli sokeria, tytön kohdalla tätäkään ei tapahtunut. Rinnat eivät minulla olleet kipeät aiemmissa raskauksissa, eikä myöskään rinnat koskaan kasvaneet omista rintsikoista kuin vasta hiukan imetyksen aikana. Nyt sitten rinnat ovat olleet kipeät tänne asti ja kasvaneet jo nyt selvästi. Sitä tässä ihmettelenkin, että mistä moinen nyt. Muuten en kauheasti eroa keksi tyttö ja poikaraskauksien välillä. Molemmat aiemmat ovat olleet todella helppoja ihan synnytkseen asti, ja synnytyksetkin helppoja. Tässä kolmannessa tuntuu että kaikki oireet ovat olleet vähän selvempiä ja hiukan rajumpia ja sekoitus noista aiemmista. Nälkä ei kyllä vaivaa yhtään. Tuntuu ettei kunnolla näläntunnetta ole ollut päivä tai viikkokausiin, vaikka silti ruoka maistuukin ihan hyvin. Lisäksi närästys on astunut kuvioihin ja sitä myöten kahvinjuonti jäänyt pois. Välillä myös tavallinen ruoka aiheuttaa närästystä, etenkin jos syö enemmän. Vaikka itselläni onkin ihan poikaolo, en osaa kuitenkaan sanoa sitä oireiden perusteella, tuntuu vain siltä...
Tänään hämmästyin aamulla, kun laitoin vaatteita päälle. Paita jota viimeksi olin pitänyt syksyllä, ei enää mahtunutkaan rintojen ja mahan kohdalta kiinni. Siinä menikin sitten tovi jos toinenkin kun aloin etsiä sopivia vaatteita. Tuntui että kaikki ovat liian ihonmyötäisiä ja masu pullahtaa niissä esiin. Olo tuntuu tosiaan suuremmalta jo nyt! :/ En haluaisi vielä töissä kertoa, enkä oikein muuallakaan. Alavatsassa on selvä kumpu ja näyttää juuri siltä että olen raskaana. Mitenkä voi näin aikaisiin muka näkyä?! Aiemmissa raskauksissa masu on ollut pieni ja sievä ja painoakin on kertynyt vain 8 kg kummassakin, joten ei kiva, jos tässä raskaudessa leviän kuin mikäkin...
Ai niin, me mennään synnyttämään KYSiin niin kuin aiemmillakin kerroilla. Meiltä on tunnin ajomatka, joten pitänee lähteä ajoissa. Viimeksi ehdittiin olla sairaalassa 20 min. kun vauva oli jo kainalossa. :)
tänään rv 8+6
Mulla ennestään kaksi poikaa. Nämä kaksi raskautta ovat olleet ihan identtiset. Kuopusta odottaessa en tiennyt kumpi tulee, mutta vastasin aina kaikille, että 99 % todennäköisyydellä poika tulee.. ja poikahan se oli :)
Näistä on jo sen verran aikaa (kuopus täyttää 6 v loppukesästä), joten kaikkia yksityiskohtia ei enää muista, jotta voisi verrata tähän raskauteen. Aiemmin en ole kärsinyt aamupahoinvoinnista, ja sitä nytkään ei ole. Ennen ei ole tehnyt makeaa mieli, ja nytkään ei makea kiinnosta. Suolaisia herkkuja söin edellisissä raskauksissa ja nyt huomaan, että suolaista tekisi vähän väliä mieli. Mutta vielä ollaan niin alussa, että kaikki ehtii vielä muuttumaan.
Hmp kirjoitti tuosta vaateongelmasta. Mulla on sama juttu. Ruuminrakenne sellainen, että kun maha alkaa lounaan jälkeen turpoamaan, niin sen kyllä selvästi erottaa, jos ihonmyötäiset vaatteet. Yrittänyt pitää sitten hieman löysempiä vaatteita töissä, ettei vielä tarvisi kertoa. Myöskin housut alkaa puristamaan iltapäivisin, ja olenkin nyt pohtinut, että pitäisikö lähteä kaupoille ja ostaa parin mammahousut jo nyt, niin olisi mukavampi istua, kun ei purista.
Anu ja pikkarainen 6+5
Täällä oireet senkun lisääntyy :) Mielialat heittelee laidasta laitaan, tuntuu kuin olisi pahemman luokan pms oireet jatkuvasti päällä ja mies ärsyttää välillä suunnattomasti vaikkei se mitään tekiskään.
Ruokahalut on lisääntyny, vois vaan syödä ja syödä jatkuvasti. Väsymys painaa päälle keskellä päivää ja tuntuu, että olis pakko päästä nukkumaan. Turvotus on järkyttävää, maha paisuu kuin pullataikina ja on jo selvästi pullahtanut ulos. Ei puhettakaan, että laittais omat housut päälle, jotka ei veny eikä jousta mihinkään. Ostin eilen mustat mammahousut ja harkitsen vakaasti niihin siirtymistä, koska ovat mukavat päällä eikä kiristä eikä purista. Ei niistä kukaan näe, että kyseessä on mammahousut kun paita tulee päälle ja muuten on ihan kuin tavallisetkin housut.
Ei ymmärrä. Kirjoitin eilen sepustuksia neuvolasta ja raskausoireiden eroista. Minne ihmeeseen se on kadonnut? Tätäkö tää tulee olemaan. Asioiden unohtelua ja tekemiset saattavat jäädä myös kesken.. Liekö sitten unohtanut tallentaa tai jotain.
Mulla oli esikoisesti ihan hirveä väsymys. Olisin nukkunut ympäri vuorokauden ja sekään ei olisi riittänyt. Muita oireita ei juurikaan ollut. Nyt ei ole väsymystä, tai sitten tuo pikkumies pitää mua sen verran liikkeellä yötä päivää ettei väsy ehdi tulemaan. Iltaisin on ollut pahoinvointia. Tää on ihan uutta. Tuosta pojasta en voinut pahoin juuri ollenkaan. Samoin on jatkuva janontunne. Muistan esikoisesta halunneeni syödä jatkuvasti hedelmiä, jugurttia ja kaikkea viileä sekä raikasta. Vielä ei ole tullut mitään mielitekoja ruokien suhteen.
Neuvolan varasin kahden viikon päähän. Pojalla on silloin neuvola ja terkka katsoo mun asiat siinä samalla. Huhtikuussa meillä vaihtuukin neuvola tuohon viereen. Ihan vain nykyisen neuvolan lopetuksen vuoksi. Onhan se sitten helpompaa mennä tuohon 1km päähän 6km sijasta.
Mielestäni itsekin eilen (tai no saattoi olla toissapäivänäkin) kirjoitin viestin tänne, mutta muistan, että se jäi kesken, mutta seuraavan kerran, kun tulin koneelle nin sitä viestiä ei ollut edes luonnoksena koneella, koko välilehteä tänne ei ollut auki... Se ehkä johtunee tästä unohtelusta.. :)
Se on mukavaa, kun neuvola lähellä, meillä ekaa odottaessani neuvola n. 2km päässä ja nyt about samanmoinen matka... Tosin jos asuttais vielä vanhassa paikassa niin neuvola olisi siirtynyt remontin takia n. 5km päähän... Se on mukavaa, kun neuvola on kävely matkan päässä, vaikka eipä myö olla toviin neuvolaan jalkasin menty... Miehen kyydillä aamulla kätevästi pääsee...
Esikoista odottaessanni ihmettelin, kun ihmiset sanoivat, että raskaus aika on inhottavaa, kun oksettaa ym oireita (toki itseltäni löytyi iskias vaivaa läpi koko raskauden ja n. puolessa välissä alkoivat ihmeelliset maha kivut + rv 25 jälkeen liitoskivut)... Itse en voinut ymmärtää, kun ei ollut mitään sellaista.. Nyt n. 8 viikkoa raskaana olleenna, kohta alkaa usko loppua että helpottaa, jos näin paha olo on, että millon helpottaa....
Itse aijon nauttia vielä 3-4 viikkoa omista vaatteistani ( siis. mm. farkuista ja muista kireistä housuista) mitä ne mahtuvat päälle sen jälkeeen siirryn vasta mamma housuihin.. toki gollege housut mahtuu omat koko raskauden... ja kaikki paidat paitsi mitä nyt lyhyiksi jää... jotku kesä hameetkin mahtuvat... :)
Joku kirjoitti, että oli lihonnut edellistä odottaessa 8kg, voi sinä onnekas! Itse lihoin esikoista odottaessani n. 16kg ja en missään nimessä millään tavalla ruualla lihottanut itseäni kuta kuinkin söin samanlailla ku ennenkin ja liikuin väh. 30min päivässä yleensä. Toki onneksi tiedän, että imetys vie kilot, joten eipä oo hätää.. Ehkä sitä vähän tarttee luun ja nahkan väliin "läskiä", että maitoa tulee ja sit sitä muuten tulee niin että riittää muillekin! :D
Joku kyseli, että kunnan n. vkolla 12 järjestettävää ultraaa sanotaan vielä varhaisultraksi.. Sitä ihmettelin itsekin, mutta sain neuvolasta sen kirjasen missä kerrotaan viikko viikolta, mitä raskaudessa tapahtuu niin siellä oli, että varhaisultra vkol 10+0-13+6 :O Ja sitten täällä, kun selaa tota odotus keskustelu juttua niin siellä on joku kätilö/terveydenhoitaja opiskelija, joka kyseleee kokemuksia sikiöseulonnoista niin siellä oli kanssa varhaisultra 10+0-13+6. Itse oon aina luullu, että ne olisi vain viikolla 12+0 asti, kun siihen astihan saa abortin tehdä, mut ilmeisesti sikiöseulonnoissa se abortti sallitaan (suositellaan) sinne onks se nyt rv22 vai 24 asti?
Itse odotan et meille saapuisi ensi viikolla viimeistään kutsu sinne ultraan.. Saas nähdä millo se on... Jotenkin typerältä tuntuu odottaa jonnekin lähes viikolle 14 asti et pääsee ultraan katsotaan et onko siellä ketään ja onko edes oikeassa paikassa... No usko on kyllä vahva siihen, että kyllä siellä pikkuinen on ja että oikeasta paikastakin löytyy... Ja eipä niitä ultraäänitutkimuksia aina ole ollut, et nehän on nyt lähinnä tämmönen nykyaikainen hienous... Tällä raha tilanteella ei oo kyl varaa lähteä yksityiselle ultraan... No onneksi aika kuluu äkkiä ja pian on se on, ku vaan tietäisi millo se on...
Mun täytyy nyt kyllä hieman pistää takaisin tähän keskusteluun mitä täällä on käyty neuvolatädeistä.
Itse opiskelen kätilöksi ja yksi työharjoitteluistani oli neuvolassa ja tein mm. noita ensimmäisiä kontrollikäyntejä. Ikävä jos joku on minun sielä olemisen ottanut noin huonosti ja negatiivisesti. Meidänkin on kuitenkin harjoiteltava, eikä meitä sinne päästetä ennen tarvittavaa tietoa, joten ihan samat asiat osaa ensimmäistä kertaa verraten tehdä/auttaa kuin neuvolantätikin.
Sitten tuosta yksityisyydestä. Ketään neuvolantätiä ei kiinnosta huvinvuoksi tonkia yksityisyyttänne! Koko neuvolapalvelun yhteisö on perustettu pelkästään meidän odottajien parhaaksi. Kellekkään ei ole tarkoitus pahaa mieltä tuottaa, vaan pelkästään auttaa ja olla tukena. On paljon ihmisiä jotka eivät osaa ongelmistaan itse avautua, joten tuo kysely on täysin normaalia ja sillä vain yritetään helpottaa asiakkaan oloa ja paremmin kartoittaa tilannetta. Meidän pitäisi olla onnellinen, että meillä on tälläisen mahdollisuus Suomessa pitää lapsistamme huolta, eikä valittaa!!!
Minulla pelkästään positiivisia neuvolakokemuksia ja olen jo tässä vaiheessa saanut sieltä paljon apua! Toivottavasti tekin...
Minulla ei ole mitään negatiivista sanottavaa!! Kahdessa eri neuvolassa olen asioinut ja molemmista 10+ arvosana.
Olin itse tiistaina ekalla neuvolakäynnillä. Miehelle sanoin,ettei hänen tarvitsa sinne tulla,koska siellä vaan täytellään lappuja ja lippuja ja saadaan kasa lukemista kotiin. Eikä niihin verikokeisiin ja pissanäytteen antamiseenkaan miestä tarvita =) No, sanoin sitten terveydenhoitajalle,että vähän jänskättää montako vauvan alkua masussa on, kun raskaus sai alkunsa clomeilla. Terveydenhoitaja ilmoitti,että heillä on ollut ultralaite vuoden verran ja hän voi kurkata montako masussa kasvaa - jos haluan!!! No totta ihmeessä halusin. Ja yksi vauva siellä majaili ja sydän löi...yhtä herttaista kuin ennenkin...jo neljännen kerran!!! Viikkoja nyt 8+4 ja la 8.10.
Oireina tällä hetkellä järkyttävä nälkä parin tunnin välein, väsyttää,rinnat vielä vähän kipeät.
on ottanu masu kuvia? Must olis kiva nähdä millasia masuja muilta löytyy. Kun musta tuntuu et mul on oikeesti jo ruvennu pötsi kasvaa. Toki illal turvotust on, mut kun aamusinkin jo näkyy selkee kumpu!
Tämä siis aamu masu: http://aijaa.com/002859689081
-Myrtti85 & Väinämö rv5+3
Täällä ollaan jo käyty ekassa neuvolassa viikko sitten. Meillä vaihtui neuvolan täti ja osa tiedoista ei vanhalta paikkakunnalta ole tullut tänne, joten kaikki käytiin aika tarkkaan läpi.
Täällä yllätti vähän se, ettei laitettu varhaisraskauden ultraan ollenkaan. Siis kun mulla on kuukautiskierto pillereiden jälkeen vaihdellut 14-40 päivän välillä. Sain siis suoraan ajan niskapoimu ultraan. Nyt odotellaan kolmisen viikkoa vielä sitä ultra aikaa. Yksityiselle en raski lähteä. Ja pikkuinen pelko on siitä kuinka monta on tulossa kun jo kerran useampaa odottanut (tosin päätyi keskenmenoon).
Oon kärsinyt nytten melkoisen paljon pahoinvoinnista, kunnes tajusin hankkia pahoinvointirannekkeet. Ne auttaa mukavasti, ainoa vaan että välissä tuntuvat inhottavilta ranteissa. Enkä ymmärrä mistä tätä väsymystä riittää. Voisin nukkua koko ajan :D Niin ja samaan aikaan syön koko ajan. Aina on nälkä ja kaikki katoaa kaapista..
Viiden viikon ikäinen vauva ei näy, vaikka kohtu roikkuisi jalkojen välistä. Joten myrtillä turvotusta tai toivottua silmänlumetta :) itse oon tosi tosi hoikka ja 8+5, eikä mitään havaintoa mahasta ja olen vielä muutaman viikon päästä lähdössä ulkomaille kuvauksiin. Ihanaa kun aurinko paistaa näin lauantai aamusta!
Ah ihania kelejä! Tulee tän kaiken etovan olon keskellä sentään hyvä mieli auringonpaisteesta.
Minä asun myös KS-alueella ja LA:kin sijoittuu samoihin aikoihin Satsin ja ronnulin kanssa, mahdetaankohan olla siellä kaikki kolme samaan aikaan synnyttämässä!
Marlenahin kanssa oon samoilla linjoilla tuosta masun näkymisestä, että ei näin alussa maha siinä mielessä vielä ole kasvanut, korkeintaan turvotusta mikä näkyy. Sitä vaan on niin herkkä näkemään mahan kasvua ;) Itsellä ekassa raskaudessa vasta vko 18 jälkeen saattoi jotain joku ulkopuolinen voida aavistella, mutta hyvin siinä villapaidoissa ja toppatakeissa päästiin melkein laskettuun aikaan asti, ennen ku kaikki tutut edes huomasi yhtään mitään. Tällä kerralla mulla on kans tuota monen muunkin mainitsemaa turvotusta joka vaan suurenee iltaa kohti mentäessä, iltaisin maha näyttää suunnilleen samalta kun ekaa odottaessa viikoilla 20+. Luulen että ekasta jäänyt jotenkin löysemmäksi muutenkin tuo mahan alue että turpoaakin herkemmin.
Miten sit erottaa sen masun, mikä on kasvava ja mikä turvotusta?
Siis mulkin illal on kauheen kokoinen masu, mut se on kyl ihan selkeetä turvotusta. Mut siis edellisestä mul on jo rv12 ollu ihan selkeesti erottuva masu, mut onkohan sekin sit ollu vaan turvotusta?
Meil äiti sano et mitä usemman sekin on tehny, niin sitä nopeemmin on näkyny. Nyt toki voi olla turvotusta, mut mis kohtaa sitä sit uskaltaa hyvällä omalla tunnolla sanoa, et on masu?
Tästä linkistä löytyy havainnekuva kohdun kasvusta raskauden aikana:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/87/Grosse_derGeba…
Punaiset numerot ovat raskauskuukausia. Raskauden alussa kohtu kasvaa nopeammin kuin sikiö, kun taas myöhemmin sikiön kasvu on kohdun kasvua nopeampaa.
Tässä linkissä on kerrottu kohdun kasvusta:
http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259
"Kohtu on vielä seitsemännellä raskausviikolla normaalin kokoinen, tosin hieman pyöristynyt. Sisätutkimuksessa kohtu saattaa tuntua tällöin epäsymmetriseltä siltä puolelta, johon munasolu on kiinnittynyt. Gynekologisessa tutkimuksessa huomataan lisäksi kohdun kaulaosan ja emättimen sidekudoksen löystyneen ja turvonneen, alueen verekkyyden lisääntyneen ja limakalvojen muuttuneen sinertäväksi sekä kohdun kaulaosan pehmentyneen alaosastaan.
Kohtu on ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan suojassa pikkulantiossa, eikä vielä erityisemmin vaikuta kehon muovautumiseen. Kohdun pyöristyminen ja verenvirtauksen vilkastuminen sekä verisuoniston laajeneminen saavat aikaan äidille tihentynyttä virtsaamistarvetta, joka helpottuu 12. raskausviikon jälkeen kohdun noustua ylemmäksi. Neljännen raskauskuukauden alussa kohtu nousee ylös pikkulantiosta ja alkaa muokata äidin ulkonäköä. Tällöin kohdun pohja on navan ja häpyliitoksen puolivälissä."
Kiitos selvennyksestä. Eli kaikki ennen 4. kuukautta on turvotusta. Mut toisaalta tuo turvotuskin voi jo paljastaa, et on raskaana, kun eipä kai sitä normi olois noin paljon ole, vaan liittyy raskauteen. Ja onhan se mukavaa silmän lumetta itselle ;)
Kirjotin kaikenlaista, vaan onnistui viesti katoamaan bittiavaruuteen.. Ärsyttävää! Enhän mä enää jaksa lukea miljoonia viestejä ja kirjoitella juttuja - nälkäkin vaivaa.
Pikainen kommentti vaan, että onko sillä väliä onko raskausmaha turvotusta vai varsinaista kohdun pullistumista ulospäin? Toisessa raskaudessa ensimmäinen raskausarvaus tuli 10. viikon paikkeillam, ei siinä mittailtu turvotuksia.
Timantti 7+3
Unohdin kirjoittaa, että mulla on myös samanlainen kumpu jo kuin sulla Myrtti85 ja viikkoja 5 + 6. Varmasti on turvotusta joo, mutta raskaudesta johtuvaa joka tapauksessa. En itse erittele mikä on "oikeaa" mahan kasvua ja mikä turvotusta tai jotain muuta. Kaikki ne tähän raskauteen liittyy ja raskausmasuksi katson, sama se mitä se on :) Ei mulla normaalisti ole tuollaista kumpua kuin nyt eikä sitä sisäänkään saa vedettyä. Illalla se on vielä ihan eri mittakaavassa kun turvotus on pahimmillaan.
Viimeksi mulla oli jo 9 viikon paikkeilla kunnon pallo, jota ei saanut piiloon minnekään ja kyllä ihmiset siitä huomas / tajus mistä on kyse (vaikka olikin turvotusta). Olen myös nähnyt raskausmasuja, jotka juuri ja juuri erottaa joskus viikon 20 paikkeilla kun kumpu on pullahtanut ulos. Menee yksilöllisesti milloin kelläkin alkaa näkymään.
Aurinkoista sunnuntaita! :)
Heips!
Itse kärsin kovasta mahan turvotuksesta myös ja illalla varsinkin, jos yhtään vielä mahaa pullistaa niin se näyttää just siltä että viikkoja olisi se n. 20.. Ja sitten juuri sekin, minkä joku sanoi, että enää ei meinaa pystyä vetämään vastaa edes sisään!
Esikoistani odottaessa ensimmäinen (joka kylläkin tiesi) sanoi n. viikolla 9, että näytin ihan siltä että olet raskaana, luulen että olin vain jotenkin sopivassa asennossa ja jokin aiheutti illuusion asiasta.. Koska siinä vaiheessa se ei todellakaan näkynyt vielä!
Itselläni ensimmäistä odottaessa housut alkoivat kiristämään viikolla 11 tai 12. Ja viikolla 13 ei vielä kukaan ulkopuolinen pystynyt sanomaan, että odotan, ei siis näkynyt.. Viikolla 16+ alkoi se sitten näkymään ja silloin ensimmäinen vekkasi, että poika tulee ja niinhän se tulikin! (tai no näkymään ja näkymään, kyllä siitä piti sanoa, että vauvaa odottaa, että ihmiset osasivat katsoa ja yksi sukulainen kysyi vielä, että ihanko oikeasti? ei meinannut uskoa!) Viikolla 20 esikoinen oli ihan selvästi nähtävissä... Ja viikolla 27 ensimmäinen ulkopuolinen sanoi, että sä oot raskaana! Tosin tuohonhan on saattanut vaikuttaa se, että toppatakki aika pitkälle peittää, mutta ku kevättä kohti mentiin niin vaatteetkin vähenivät! :D
Mutta vasta n. juhannuksena viikolla 36 tai vähän ennen uskasivat silloset naapurin mummot vasta sanoa, että odotat vauvaa ja minusta hauskinta oli se, kun naapurin mummo puhui meidän koiralla, että "sitten SYKSYLLÄ et voi enää nukkua äitin ja isin sängyssä kun vauva tulee". (varmaan olivat pitkään pihakokouksissaan miettineet että onko vauva tulossa vai ei..) No voihan sitä heinäkuun puolta väliä syksyksi sanoa, mutta minusta se oli kesällä kuuminta kesää! Joten siitä oli vielä syksy kaukana.. :D
Nyt uskoisin, että alkaa näkymään heti, kun kohtu alkaa nousemaan yhtään ylemmäs, eli jo heti viikon 12 jälkeen... Onneksi vaatteilla voi peitellä ja varsinkin, kun on pienen lapsen kanssa kotona ja yleisimmät koti vaatteet on gollegehousut ja huppari niin ei kukaan edes ihmettele, vaikka semmosissa kuljeskelen... :D Yritän "pitää salassa" sinne asti, kun ollaan ultrassa käyty... Voih toivottavasti kutsu tulisi ensi viikolla niin tietäisi millon on!
Mahoista vielä sen verran...
Itse muistan muutaman vanhan naapurin... Toinen oli semmonen tosi hoikka tyttö, joka oli viimesillään raskaana ja kattelin sitä sen mahaa, et no varmaan joskus loppu kesästä syntyy vauva niin 3 viikkoa siitä niin niillä oli vauva! Hups, siitä ei kyl pahemmin raskaus näkynyt!
Ja toinen naapuri oli sillain, et en sitä hirveän hyvin tuntenut sitä tyttöä mut sen mies oli omani kaveri, niin se käveli mua siis kunnon ulkovaatteet päällä tais olla jo toppatakkikin päällä, kun sen verta alku talvea ja kylmää oli niin vastaan.. niin omalle miehelleni sanoi, että joko se on lihonut ihan hirveästi tai sitten se odottaa vauvaa.. ja kappas, niinhän se vauvaa odottikin n. 18+ ja olin kuulemma ollut ensimmäinen ulkopuolinen joka oli huomannut...
Mutta itse olen huomannut, että esikoista odottaessa ja sen jälkeen niin on alkanut huomaamaan kaikki raskaana olevat naiset ja ihan vastasyntyneet vauvat, vaikka ei sinällänsä edes yritä kiinnittäää niihin huomiota... Mutta ne vaan jotenkin pomppii sieltä väkijoukosta silmille... :O
Aivan ihanan keväinen sää ulkona. Täällä alkoi hiihtoloma, joten ensi viikko menee ihan rauhallisesti kotona. Tai muksujen kanssa käydään kyllä Tukholmassa, mutta muu aika ollaan ihan kotosalla ja levätään. Tuli kyllä loma hyvään saumaan, niin kuin aina. :)
Masuista sen verran täältäkin, että varmaan aika yksilöllistä tosiaan minkä verran kenelläkin turvotusta tulee ja milloin ns. oikea vauvamasu alkaa näykyä. Itse olen nyt harvinaisen turvoksissa ja varmaan kilojakin on kertynyt jo 2-3. Toivoisi tämän turvotuksen lähtevän, kun olo on inhottavan kömpelö ja lihava koko ajan. Vauvamasu on sitten asia erikseen. Sellaista kantelee ihan ilokseen. Pitäisi alkaa nyt keväällä liikkua vähän aktiivisemmin, talvella jäänyt yhteen zumbatuntiin viikossa. Aiemmissa raskauksissa masu kasvanut tasaseen suurinpiirtein keskikäyrän alapuolella koko ajan. Sellainen kaunis pallo ollut molemmissa, eikä turvotusta ihan alkua lukuunottamatta lainkaan. Hiukan pelottaa tuleeko tän kolmosen kanssa jotain ongelmia raskausaikana, kun aiemmat on menneet niin hyvin. En ole koskaan ostanut raskaushousuja. Matalavyötäröisillä housuilla olen pärjännyt loppuun saakka. Katsotaan miten nyt käy.
Ylihuomenna on eka neuvola. Sitä odotan ihan innoissani. En tiedä olisiko vielä mahdollisuutta päästä varhaisultraan, kun ehti tulla vain yhdet menkat ennen plussaamista ja sitä edellisistä menkoista ehti kulua 5 vuotta. Joten en osaa sanoa kierron pituudesta muuten kuin tuon 5 vuotta takaisen kokemuksen perusteella. Sydänäänetkään ei varmaan vielä terkan laitteila kuulu, mutta toivottavasti edes yrittäisi kuunnella. Pojalla kuulu jo muistaakseni viikolla 9, mutta tytön kohdalla raskaus varmistui vasta np-ultrassa. Arvatkaa pääsikö itku kun näin sydämen sykkeen monitorissa. Olin jo varautunut siihen ettei siellä ketään olisi. Melkoista odottelu ja asioiden vatvomista tämä välillä on...
Aurinkoista sunnuntaita kaikille,
hmp ja masukki rv 9+2
Kiitos jaetuista neuvolakokemuksista. Pakko se on yrittää mennä sinne maanantaina avoimin mielin ja katsoa mitä tapahtuu. Jotenkin minullakin on mielessä vain negatiivinen "kyttäys" ajatus koko neuvolasta :)
Meillä on täällä kolme eri neuvolapaikkaa ja ekan neuvolan joudun käymään eri paikassa,koska muutto sattuu maaliskuulle niin heille ei sopinut se,että menisin jo uuden osoitteen mukaiseen paikkaan. Kyllä on tämäkin tehty hankalaksi.
Hauskaa torstaita kaikille, mä jään odottelemaan,että pääsen ajelemaan lentokentälle hakemaan puolison pois työreissulta :)