Lokakuiset 2012!
Hei!
En äkkiseltään huomannut, oliko joku jo ehtinyt perustaa lokakuussa lasketun ajan saaneille omaa viestiketjua?
Meidän perheeseen odotetaan kolmatta lasta, vanhin on 6v ja esikoinen nyt 4v. Tänä aamuna raskaustestiin pärähti kaksi viivaa ja ovulaatiotikutusten perusteella laskettu aika olisi 2.10! Viime kierrossa raskaus tärppäsi myös, mutta se päättyi keskenmenoon rv 6. Nyt ollaan sormet ja varpaat ristissä, että tämä kaveri pysyisi matkassa lokakuuhun asti!
Terv. Äiskäri & "Elmeri" rv 4+0 =)
Kommentit (266)
Voimia teille anjema, SueC ja Vadelmiina! Hetki ja päivä kerrallaan eteenpäin niin kuin Vadelmiina sanoi..
Mäkin jäin miettimään tota Panacodia, aika tuju lääke. Mut kai se lääkäri on kattonut, että tilanne vaatii voimakkaampia lääkkeitä. Migreeni on kyllä paha raskausvaiva.
Kävin tässä välissä surffailemassa ja näytti siltä, että Panacodia voisi kohtuullisen turvallisin mielin syödä, kodeiinistakaan ei ole osoitettu olevan riskiä sikiövaurioille.
Pistäis pötköttelemään, ajattelin nukkua ens yön alakerrassa jos uni tulis vähän paremmin.. Viime yönä mietin, ettei oo kummakaan jos ihminen sekoaa unenpuutteen takia.
Timantti 8+6
Useammalla tuntuu olevan vuotoa. Toivottavasti meillä kaikilla se on jotakin ihan normaalia. ITse kyllä uskon, että joku syy sille löytyy sitten ultrassa kun edellisessä raskaudessa ei ollut mitään vuotoa tai tälläisia "tuntemuksia". Nuo tuntemukset on siis sellaisia vihlaisuja ja painetta alaselässä jne. vähän niinkuin menkkojen aikaan.. Tosin vuotoa on vain pyyhkiessä, sekoittuneena limaan, eli aika vähän.. Mutta perus epäileväisenä-skeptikkoluonteena luulen, että se on vähintäänkin etisistukka.. :) Toivotaan että kaikki ok.
Moni puhui kohdun kasvun kivuista? En ollut kuullutkaan, että alkuraskaudesta voisi jotakin sellaista tuntea. Ehkä tämä on sitä.
Täällä on jo aika monta jäsentä, saanko tehdä ehdotuksen? Edellisessä vastaavassa vauvaryhmässäni ylläpitäjä keräsi kaikkien nimimerkin, iän, LAn, monesko lapsi ja synnytyssairaalan listaksi keskustelun alkuun. Oli kiva nähdä montako omalta paikkakunnalta on, ja jos sattuisi vaikka olemaankin niin voisi sopia ihan live-tapaamisiakin. ehkä. :)
Zaida rv 10+4
Sats ja Timantti76, mulle on joo joka raskaudesta migreeniä varten määrätty panacod, ja mul kyl jossain vihees raskautta jääny kohtaukset pois. Mut nyt taitaa tuo auringon paiste valkoiseen lumeen, tehdä maailmasta liian kirkkaan mun päälle. Ja siis joo, kylhän lääkäri oli et kun pancodin voi jäädä koukkuun, ja anto siks viel rinnalle panadolia. Ja kun siis hauska on se, et tota panacodiakin joudun ottaa ainakin sen kaks, et migreeni lähtee edes osittain helpottaa. Juu ei ole yhtään mukava asia, ei niin raskaana kun ilman raskautta :/
Minun jokaiseen raskauteen kuulunut närästys, pääs tänään kiusaamaan. Ilta kahvin join ja sit alko närästys, mut on näin alus maidolla taltutettavaa sorttia. Ekas raskaudes oli pahimmat närästykset, aamul oli normaalia et mul oli suu pielet valkoset kun olin yöllä hakenu Rennietä xD
Kaikille joilla tuota vuotoa on, kovat tsempitykset ja peukutukset täältäkin!
Huomenta mammakaverit! nukkuminen vaan on jostain syystä niin vaikeaa ja puoli kuusi jo tänäkin aamuna heräsin :)
Zaida ne kuukautismaiset kivut mitä tunnet on kohdun kasvukipuja, sehän joutuu nopeassa ajassa venymään ja paljon!!
musta on tullut ihan pakkomielteinen keskenmenon suhteen. googlaan koko aika prosentteja millä viikolla menee ja kuinka paljon kesken. kyttään myös raskausoireita ihan hullunlailla, ja koko aika kuvittelen että ne loppuvat. tämä on ihan sairasta ja tekee olon huonoksi :( toivon niin paljon että kaikki menee hyvin niin omalta, kuin teidänkin osalta!!
Vitamiineista, mä vaihdoin normaalit multitabsit minisun mamaan. en edes haluaisi ajatella aikaa ilman vitamiineja! kalsiumia syön myös paljon, koska en käytä lainkaan maitotuotteita.
Kiitos vastauksesta noihin np-ultra kyselyihin, oli mielenkiintoista lukea muiden mielipiteitä ja rupesin pohtimaan uudelta kantilta omanikin..
Huomen aamuna lähden muutamaksi viikoksi Karibialle duunireissuun, ahh aurinkoenergiaa! pahinta vaan on kun kriittisimmät viikot olen sielä, eli jos jotain sattuu niin en uskalla edes ajatella.. :( mutta pitäkää peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki menee hyvin!!
Marlenah ja ötökkä 8+2
Tsemppiä kaikille, joilla jonkinlaista vuotoa on!! Itse en ole kokenut missään raskaudessa mitään vuotoa,joten uusi juttu minulle. Toki olen perehtynyt asiaan,jos vuotoa tulisi....mutta ainahan vuotoa varmasti säikähtää ja pelkää pahinta. Mutta pidetään teille kaikille sormet ja varpaat ristissä =)
Lainasin veljeni puolisolta äitiysvaatteita,kun omia ei enää ole... Farkut otin jo käyttöön, sillä omat farkut puristivat niin kovasti,että oli tukala ja ahdistava olla. Työssäni joudun jatkuvasti kyyristelemään ja vääristelemään,joten ihan suosiolla annoin periksi ja laitoin äippäpökät jalkaan =) Nyt vaan jännittelen, huomaako työkaverit masuni,sillä asiasta on tarkoitus ilmoitta heille vasta huhtikuun ekalla viikolla,silloin jo rv 13....
Nt-ultra on jo viikon päästä, mutta kun edellisestä avioliitosta olevat kaksi poikaani tulevat viikonlopun viettoon vasta aprilli-viikonloppuna,en voi julistaa asiaa ennen muille. Ensin kerrotaan lapsille kasvotusten ja sitten vasta sukulaisille ja työkavereille...niin ellei jäädä ennen sitä kiinni =) =) =)
Itsellä pahoinvointi alkaa olla takanapäin =) Kahvin nyt tauotin, mutta muuten olo ok. Tuo vatsan turvotus vaan on aika hurjaa....
Nautiyaan aurinkoisesta päivästä äidit =)
äiti39 & rv 10+2
se tunne kun oot pari päivää ollut huolissasi niin että kaikki energia on menny vaan perus arjen pyörittämiseen ja tänään pääsin vihdoin ja viimein yksityiselle ultraan. siellä se masuasukki nukkui päiväuniaan, sydän löi hienosti, havahtui hieman ja alkoi kädet ja jalat heilumaan, ja kaikki päällisin puolin hyvin. se vuoren kokoinen kivi putosi sydämeltä ja olo on aivan toinen :)
toivottavasti muillakin vuotavilla on kaikki hyvin eikä kyse ole mistään vakavammasta, voimahaleja teille!!
anjema 9+3
Toivottavasti kaikki vuodoista säikähtäneet saavat pian mielenrauhan ja pääsevät taas nauttimaan odotuksesta. Melkoisia ajatuksia ja tunteiden myllerrystähän tämä välillä on ilman mitään sen suurempia säikähdyksiäkään.
Itselläni selvästi oireet vähentyneet. Illalla välillä väsyttää aika tavalla, mutta ei enää niin paljon kuin muutama viikko sitten. Samoin etominen on vähentynyt. Edelleen tulee kyllä huono olo, jos verensokeri pääsee laskemaan, mutta siihen auttaa syöminen riittävän usein. Myös turvotus on hiukan hellittänyt, eikä olo ole enää niin valasmainen. Kohdun kasvukipuja tuntuu välillä edelleen ja parina päivänä tuntui kovaa painetta ja nipistelyjä. Luulenkin että kohtu on nousemassa häpyluun takaa ylöspäin, koska enää ei tarvitse vessassakaan rampata ihan yhtä tiuhaan kuin hetki sitten. Toivottavasti olo pysyykin nyt hyvänä eikä uusia oireita ilmaantuisi ihan heti. Selkä kyllä edelleenkin jostain syystä vihoittelee. Aiemmin en näillä viikoilla ole selän vuoksi kärvistellyt. Lähinnä istuessa alaselkää alkaa koskea ja välillä ristiselkää myös. Saattaa olla että lihakset on juntturassa.
En malttaisi odottaa nt-ultraa, mutta onneksi päivät menee nopeasti ja enää reilu viikko. Mahtaa olla taas melkoista jännittämistä viimeiset päivät. Jotenkin vaan alan jo luottaa että masussa elämää on, ei kai muuten näitä tuntemuksia tuntisi ja tuskin kohtukaan kasvaisi, mutta eihän sitä koskaan usko varmaksi ennen kun itse näkee... :) Onnelliset te jotka olette jo ihmeenne nähneet! Odotan niin paljon että päästään kertomaan muksuille uudesta vauvasta, mutta sitten heidän mukanaan tieto leviääkin kaikille. Meidän 4 v. neiti tulee olemaan ihan täpinöissään kun kuulee uutisen. Hän on hulluna vauvoihin ja "hoitaa" sukulaisten vauvoja todella hienosti. Myös meidän kohta 6 v. poika on toivonut pikku(veikkaa) jo jonkin aikaa, joten rakkautta pieni ainakin tulee saamaan... :)
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille. Imetään itseemme kaikki auringon antama energia.
hmp 11+2
Ihanaa anjema!!! Saattais "muutama" kyynel tirahtaa vastaavassa tilanteessa :). Onpa hyvä kuulla, että kaikki on hyvin.
Olis kyllä kiva, kun ekassa viestissä olis lokamammoista jotain tietoa, pysyis paremmin perässä, että kuka on kuka. Jonkun pitäis vaan jaksaa tehdä se lista.. Pitäiskö muutenkin olla kuukausiketjut, ettei tästä tuu ihan hehtopitkää??
Timantti 9+0
On se niin huippua päästä uuteen viikkoon!
Moi vaan.
Ihana lukea, että kaikki näyttää nyt hyvältä Anjema. Tsemppiä myös Vadelmiina, SueC ja Zaida. Pitäkää masuasukit kyydissä.
Timantti ja muut huonosti nukkuvat. Mulla unen laatu alkoi parantua viikko pari sitten. Eli en heräile enää niin herkästi. Väsymyksen määrä on selvästi vähentynyt. Enää ei tarvitse käydä yöllä pisulla, aamu n. klo 5 riittää. Ehkä sekin auttaa. Ihmettelen, että voiko kohtu olla jo vähän noussut painamasta virtsarakkoa. Ei vielä pitäisi näillä viikoilla, mutta ehkä tässä on yksilöllisiä eroja.
Huonoa vointia on edelleen, mutta se on kohtuullisella tasolla. Uutta ja ärsyttävää on lievä hengenahdistus, ikäänkuin olisi tarve hieman ponnistella hapen saamiseksi. Jos kukaan muistaa tuntemusta mikä tulee, kun loppuraskaudessa makaa selällään ja kohtu painaa joitain valtimoita, sitä alkaa jotenkin tuntua huonolta, niin mun olo on pitkin päivää vähän sellainen.
En ole asiasta vielä huolissani, mittasin eilen illalla verenpaineenkin ja se oli tuttu 104/54. Epäilen nyt, että mun hemoglobiini on sukeltanut. No, jonnekin sadan tuntumaan. Muutenkin mulla on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin, vaikka aneemiseksi en itseäni tunne, esim. väsymys ei ole paha. Täytyy seurata tilannetta ja jos olo huononee, niin kyllä hemoglobiinimittaukseen pääsee helposti. Eivät ottaneet sitä ekassa nlassa, kun muutoinkin on verikokeet tulossa.
Listauksesta, että pitäisikö jonkun innokkaan perustaa uusi kuukausipino lokakuisille? Tai vaikka lomamasujen kevätpino? Ja tälle innokkaalle tulisi sitten aika savotta käydä tämä pino läpi ja listata kaikista perustiedot, on meitä täällä aikamoinen määrä. Mutta työ olisi kai kertaluonteinen, myöhemmin saisi lähinnä päivitellä. Äiskäri ei kai pane pahakseen, jos joku halukas tähän ryhtyy. :)
Tsemppiä innokkaille,
TaigaQ + Tirppu rv9+4 seurailee taustalla
Mut voihan tehdä niinkin, et alottaa uuden pinon ja sit sinne jokainen laittaa viel kertaalleen omat tiedot, niin ei tarvi niin paljon tehdä töitä.
Mä voisin mielelläni moisen värkätä! Jos muille passaa??
Myrtti85 & Väiski 7+1
minun puolesta Myrtti saa ainakin uuden pinon värkätä, jos kiinnostusta päivittelyyn löytyy! ja eipä kai siitä kukaan voi pahakseen pistää, että jollain on kiinnostusta päivittelyyn tms tietojen keräykseen, koska sitä on aika monta pyytänyt jo täällä ja mitäään ei ole tapahtunut... niin ei muuta kuin uusi keskustelu pystyyn ja kaikki aktiiviset ja ei niin aktiiviset sinne!
joku kirjoitti, että loppu raskaudesta selällään kohtu painaa isoja valtimoita tms. Juu en tiedä miltä se tuntuu, vaikka iso maha olikin niin semmoisesta en kärsinyt, rakastin selälläni nukkumista siinää sai parhaimman asennon... mutta tiedän miltä tuntuu kun kohtu painaa sappeja ja saa sappi kohtauksen.. (tai semmoiseksi sitä epäilen, eivät kerinneet tutkia, kun lapsi syntyi liian nopeasti).
S + uusi öppis rv 9+5 enää 3 viikkoa ultraan! 4 viikkoa koiran nypintään... :D
Tein siis uuden pinon, ja oon nyt keräilly jota jotain tietoi...mut nyt pakko kiiruhtaa töihin. Jatkan sitten myöhemmin :)
Ja kohta jään taas kotiin, niin mul ei ole kun aikaa päivitellä :)
Kirjoittelen tänne vanhan ketjun puolelle vielä, sillä en valitettavasti voi osallistua enää keskusteluun. Eli sain keskenmenon tiistaina. Menimme ke yöllä yhden aikaan päivystykseen, sillä minulla oli kauheat supistukset (varmasti synnytystä vastaavia) ja vuodin verta yhtenään. Sain kaksi panacodia ja pääsin kotiin loppu yöksi. Minun käskettiin tulla takaisin aamulla klo 8, jolloin minut otettiin naistentautien poliklinikalle sisään. Sain kohdun tyhjentävää lääkettä, joka ei sitten ihan kaikkea kohdun sisältöä tyhjentänyt ja olin tajuttoman kipeä. Halusin sitten kaavintaan ja operaatio tehtiin eilen klo 22 ja puolen yön aikaan olin taas tolpillani. Pääsin tänään kotiin. Sikiö oli noin 5 cm pitkä eli oli kuollut ihan hiljattain, koska vastasi viikkoja. :(
Sairaalassa jaksoin olla reipas ja kivut veivät ajatukset muualle, joten nyt kotiin päästyä tunteet ovat olleet pinnalla. Vaikka fyysiset kivut pysyvät lääkkein pois, niin henkiset kivut parantuvat hitaammin. ;( Nyt on odotettava kolme kuukautta ennen kuin voi aloittaa yrittämään uudelleen. Silloin meillä toivottavasti on parempi onni matkassa.
Toivon kuitenkin teille onnellista ja turvattua odotusta! Toivottavasti en kertomuksellani pelästyttänyt ketään. :)
Kovasti voimia SueC:lle! Keskenmeno ei ole koskaan helppoa, ja henkinen parantuminen kestää ja jättääpä tuo ikuiset arvetkin, kun ei sitten uusissa raskauksissa osaa enää luottaa!
Voi harmi sentään. Haleja ja rutistuksia sulle SueC. Salli itsellesi sureminen, ei keskenmeno ole mikään pikku juttu. Nyt on yksi pikkuenkeli lisää tuolla pilven reunalla seuraamassa maailman menoa.
Kovasti pahoillaan, TaigaQ
Olen niin pahoillani SueC!! Voimia suruun..
Timantti
SueC, todella kurja kuulla! Jaksamista sinulle! Sure ja parantele itsesi, että jaksat 3 kuukauden päästä yrittää uudestaan! Kyllä se vielä teillekin se pikkuinen nyytti tulee syliin ihan varmasti! Jaksamista ja voimia!
Sanattomaksi vetää. Toivotaan että aika parantaa haavat ja 3kk päästä pääsette yrittämään uudelleen ja sitten saat ihanan käärön syliin!!
Haleja SueC
SueC. Kurjaa lukea näin ikäviä uutisia. Jaksamisia ja voimia teille!
Täällä sateleee hiukka lunta ja eikös sitä sanota, että uusi lumi vanhan lumen surma tähän aikaan vuodesta jo...
Toivottavasti teillä vuodoista kärsivillä pikkuiset pysyy matkassa ja heillä ei oo mitään hätään! Jaksamista teille sinne! Pidetään peukut pystyssä, että tekin saatte nyytit lokakuussa syliinne!
Myrtti kirjoittavatko raskausaikana migreeniin panacod reseptejä? Minä en saanut kuin panadol reseptin (ja voit vaan arvata auttoiko se, no onneksi kohtauksia ei ollut montaa edellisessä raskaudessa) ja reseptin kirjoitti vielä neurologi, ainut että tuntui, että suuresti säikkyi sitä, että olen raskaana.. Toki tiedänpä ihmisen, joka on syönyt ihan migreenin täsmälääkkeitä koko raskausajan, kun about joka toinen päivä oli migreeni. Toki sitähän sanotaan, että migreeni voi raskauden ajaksi väistyä kokonaan, mutta minulla se vain panensi sitä, koska vuosiin ei ollut ollut kohtauksia..
Itselläni turvotus väistynyt ihan selvästi, vielä vähän turvottelee illalla, mutta enää ei ole koko päiväistä! Kuvotus jatkuuu jonkin verran, hamapaiden pesu on kohtuu kamalaa toisinaan... Ja sitten "vanha ystäväni" iskias on tulossa mukaan kuvioihin, eilen iltana särki ensimmäisen kerran, onneksi ei kovin pahasti mutta vähäsen.. Väsymyksen kuvittelin jo väistyneen vähäsen, mutta olin väärässä.. Tänään tullut nukuttua reilun parin tunnin päikkärit esikoisen vieressä...
S + uusi öppis rv 9+3