Nyt alkoi meidän perheessä kavereiden lajittelu! Saa tulla, ei saa tulla!
Mä olen usein, pitkään ja monasti lukenut täällä perheistä, jotka eivät ruoki vieraita lapsia ja pitää sitä kauhistuksena, jos joku lapsi edes yrittää ruokapöytään.
Päätin, että meille ei enää tule sellaisten perheiden lapsia, joilla joka peruna lasketaan, eikä lapseni saa murentakaan.
Onneksi lapsen tämänhetkisissä kavereissa on vain yksi, joiden perheestä ei saa murustakaan. Sieltä soitan lapsen aina viimeistään neljältä kotiin syömään. Muiden perheissä saa olla ruoka-ajan yli ja heidän lapsensa ovat vastavuoroisesti tervetulleita meille leikkimään ja ruokapöytään.
Kysymys on neljäsluokkalaisista.
Päätös on tehty. Kiitos av-mammat. En edes tiennyt, että on lapsen häpeä olettaa olevansa vieras ja vieraana oikeutettu ruokapöytään.
Kommentit (174)
Ja sitten vasta mennään kavereille. Se on sitten toinen asia jos on etukäteen muiden perheiden kanssa sovittu, että lapsi on tulossa ennen harrastusta suoraan koulusta. Tähän asti meidänkin läänissä melkein jokainen lapsi on käynyt kotonaan syömässä ja nälkään ei lapsikaan muutamassa tunnissa kuole, joten en tajua mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää. Kyllä meidän suunnalla ainakin katsotaan, että lapset ovat heitteillä jos tullaan ilmoittamatta kylään ja lapsen vanhemmat eivät soittele perään edes ruoka-aikana.
lämpimänä, avarasydämisenä ja vieraanvaraisena (=hyvänä) ihmisenä. No, vieraanvaraisuutta en epäile mutta muuten hän antaa itsestään kovin tiukkapipoisen, yksioikoisen ja suvaitsemattoman kuvan.
Ei suostu millään hyväksymään erilaisia tapoja toimia, pitää omaa toimintatapaansa ainoana oikeana ja tuomitsee muut. Lapsilleenkin opettaa samaa. Sen sijaan että opettaisi että on monenlaisia tapoja toimia ja ajatella eikä niitä välttämättä voi laittaa päremmuusjärjestykseen.
kulmakunnan pahin terroristi. Syöttää naapuruston lapsille perunaa ja leipää, kunnes kärsivät kasvuhäiriöistä, kun eivät muuta enää kotonakaan syö, kun ap on täyttänyt mahan jollain pirun sämpylällä.
Ap on tainnut aiemminkin tehdä samanlaisen ketjun, jossa siinäkin tuli ilmi, että se oikea hyvyys on ap:sta kaukana..
Ei syödä mitään ranskalaisia, kaupan lihapullia, extranuggetteja jne. Kyse on hieman tasokkaammasta itse tehdystä ruuasta. Olet kyllä varmaan oikeassa, että jostain nakkikastikkeesta riittää useammallekin...
aika useassa naapurissa syödään. Jos ap saa tuon vastavuoroisuuden pyörimään, hänenkin lapsensa saattaa saada 3 päivänä viikossa eri naapureissa makaronilaatikkoa tai nuggetteja.. Eiks olis kivaa, ap, kun et enää itse valikoikaan mitä lapsesi syö?
Joku kirjoitti:
”Eiks olis kivaa, ap, kun et enää itse valikoikaan mitä lapsesi syö?”
Mä en ole kontrollifriikki ja suurin osa meidän ystäväperheistä syö ihan tavallista, terveellistä kotiruokaa. Yksi perhe naapurissa vetää nugettiosastoa, mutta jos kotona syö todella terveellisesti, koulussa aika hyvin ja kerran viikossa nugetteja, mä en jaksa uskoa, että lapselle tulee kasvuhäiriöitä. Enkä mä jaksa uskoa, että leipä ja perunakaan tappaa ketään. Roskaruokaa syömme äärimmäisen harvoin.
Ap
Meillä on kolme lasta ja kavereita tulee ja menee. Meillä kaverit odottavat lasten huoneissa tai pihalla kun omat syövät. Osa lapsista lähtee kotiinsa syömään samoihin aikoihin.
Yön meillä viettävät kaverit toki saa ruokaa. Viime viikonloppuna meillä oli 3 vierasta lasta yökylässä.
Omat lapset tietää mihin aikaan meillä on ruoka ja tulevat kotiin syömään, myös teini, toki voidaan hänen kohdalla ja nuorempienkin kohdalla joustaa jonkun asian takia. Mutta noin yleensä syödään yhdessä kaikki.
On tietty poikkeuksiakin, jos vaikka kesällä grillataan makkarat ja meillä on pari tenavaa pihalla myös, niin kyllä nekin sen makkaran saavaat.
On myös sattunut niin joskus että jos olenkin tarjonnut jollekin lapselle ruokaa, niin hän kysyy "mitä ruokaa", että kaikki ei kelpaa kaikille.
No, yleensä syödään siis vaan oman perheen kesken, vieraat lapset odottakoon sen aikaa.
Joku kirjoitti:
”Eiks olis kivaa, ap, kun et enää itse valikoikaan mitä lapsesi syö?”Mä en ole kontrollifriikki ja suurin osa meidän ystäväperheistä syö ihan tavallista, terveellistä kotiruokaa. Yksi perhe naapurissa vetää nugettiosastoa, mutta jos kotona syö todella terveellisesti, koulussa aika hyvin ja kerran viikossa nugetteja, mä en jaksa uskoa, että lapselle tulee kasvuhäiriöitä. Enkä mä jaksa uskoa, että leipä ja perunakaan tappaa ketään. Roskaruokaa syömme äärimmäisen harvoin.
Ap
entä jos perheessä haluttaisiin kotonakin joskus syödä sitä roskaruokaa? Ja että sitä saisivat nekin lapset, jotka eivät syö kavereillaan? Yritä ymmärtää, että kun kavereita on paljon, ja jos vuorotellaan jokaisen kotona, siellä voi olla kaikilla vuorossa se roskaruoka. Tai pelkkä makaronilaatikko, joka ei varsinaista roskaa ole, mutta ei nyt paljon muutakaan.
Et vastannut aiempaan kysymykseeni, ajatteletko ollenkaan, että esim. meillä on todella huonoruokaiset lapset, ja jos sä syötät niille perunaa ja leipää, niin ne ei enää kotona syö sitä heille laitettua ruokaa. Ne elää pelkällä leivällä, jos aamupalaksi ja iltapalaksi halutaan syödä leipää, (kuten halutaan. ) ja sitten sitä vedetään jossain kylässä. Meillä ei aterioilla useimmiten tarjota ollenkaan leipää, koska lapset eivät muuta söisi.
Ajatteletko sä ollenkaan meitä? Me ei todella olla mitään terveysterroristeja sinällään, vaan syödään noita eineksiäkin, mutta silloin kun on parempaa, niin odotan tosiaan että lapsi syö sitä, eikä tule kotiin ilmoittaen syöneensä kaverilla perunaa ja leipää.
He syövät hyvin pieniä annoksia yleensäkin, (kuvittele 1 dl ruokaa lautasella) joten yhdellä leivällä tarjottuna klo. 14 jälkeen, on päivällisen ruokahalu klo 18. pilalla. Näinkö ystävällinen sinä haluat meille olla?
Entä jos perheessä haluttaisiin kotonakin joskus syödä sitä roskaruokaa?
-Senkus syötte.
Ja että sitä saisivat nekin lapset, jotka eivät syö kavereillaan?
- Joku saa vahingossa kahtena päivänä viikossa roskaruokaa… tuskin kukaan kuolee, kunhan ei nyt joka viikko.
meillä on todella huonoruokaiset lapset, ja jos sä syötät niille perunaa ja leipää, niin ne ei enää kotona syö sitä heille laitettua ruokaa.
- Ehkä se johtuu siitä, että eivät ole tottuneet muihin makuihin kuin kotona saatuihin, eikä meillä syötetä perunaa ja leipää. Meillä syödään ihan terveellisesti. Toki rasvasodassa voidaan olla eri puolilla, me kun ollaan margariini-ihmisiä.
Ajatteletko sä ollenkaan meitä?
- Ajattelen kyllä. Lapsenne saa tulla meille pikaisesti kylään, mutta sitten kotiin mamman lihapatojen ääreen. Jatkakoot muut leikkejään ruuan jälkeen ja vien ne vaikka harrastuksiin.
joten yhdellä leivällä tarjottuna klo. 14 jälkeen, on päivällisen ruokahalu klo 18. pilalla.
- Meillä lapsi urheilee paljon, joten syö paljon enemmän. Jos yksi leipä pilaa lapsen ruokahalun, saat totta kai pitää sen kotona iltapäivän, kun muut lapset on meillä ja syötä sille mitä haluat. Ei meille ole pakko tulla.
Näinkö ystävällinen sinä haluat meille olla?
- Mä olen varmaan ystävällisempi, jos lapsenne ei käy meillä ja meidän lapsi ei teillä, kun teidän lapset on niin herkkiä. Ei tule sitten jälkikäteen sanomista voileivistä tai perunoista tai makaroonilaatikosta.
ap
täysin selväksi kuinka usein AP:lla on vieraita lapsia ruokapöydässään? Onko niitä pari kertaa viikossa vai joka päivä 3 kappaletta? Ja minkä ikäisiä lapset ovat?
Joissakin perheissä niitä vierailevia lapsia voi olla 8-10 kappaletta päivittäin niinkuin minun ollessa lapsi. Meitä lapsia 4 ja kaikkien kaverit kerääntyi aina meille, koska meidän vanhemmat on sen verran rentoa porukkaa. Mutta ei meillä todellakaan alettu ruokkimaan 10 ylimääräistä lasta päivittäin, jokainen sai mennä kotiinsa syömään ellei muuta lasten vanhempien kanssa sovittu. Samaa periaatetta aion noudattaa omien lasteni kanssa. On kaikista helpoin kun vetää rajan heti alkuun, ei tarvitse myöhemmin sairastaa kun talossa kulkee joka päivä epämääräinen määrä naapuruston lapsia, joiden ruokkimiseen hupenee paljon rahaa.
Ehkäpä AP:n tuttavien perheissä (niissä jotka eivät ruoki ap:n lasta) on sama periaate.
Jos sä et viitsi kysyä, ja kunnioittaa meidän (tai siis mun, minä yksinhän tässä yritän taistella sen terveellisen ruoan puolesta, kun lasten isä syöttäisi vain einestä) periaatteita, niin laittaisitko sitten ihan mustaa valkoisella kirjeen tulemaan tästä teidän tavasta. Saisin minäkin todisteet siitä miksi haluan lapsen pysyvän poissa teiltä. Muuten olen se pahis niin lapsen, kuin lapsen isän, anopin ja sosiaalitoimen mielestä. Minulla kun ei ole sananvaltaa olla päästämättä niitä lapsia kaikkialle, joten toivoisin myötätuntoa sen verran muilta vanhemmilta, että kysyttäisiin lupa, ja jos se on kieltävä niin ei sen ihmeempiä mutinoita.
Mutta sellainen ystävällisyys sulle taitaa olla aivan mahdotonta. Ja kuten joku jo sanoikin, sulla on surkeat sosiaaliset taidot. Se ei ole sitä että pyöritään kylässä koko ajan, vaan kenties sitä että osataan hiukan lukea täältäkin ihmisten vastauksista, että on viisainta kun kaikki ruokkivat omansa ja vain omansa, jollei erikseen ole muuta sovittu. Silloin ei pitäisi kyllä kellään olla valittamista, kuten tässä ap:n systeemissä.
Katsos ap hyvä, vaikka sinä tarjoaisitkin hyvää ja terveellistä ruokaa, niin tosiaan toiset ei sitä tee. Miten mä yritän pitää lapset sovussa jos vaikka ilmoitan, että emman kotona voi syödä, mutta janica-jessican ei. Mutta jos kukaan ei syö kenenkään kotona, niin eipä tule ongelmia.
nyt kuitenkin muuttanut mielipiteeni eli olen samaa mieltä, kuin ap!
Lapsella kaksi kaveria, jotka ei saa syödä meillä ja kaksi taas saa.
Tämä yksi perhe ei anna ruokaa ja ei päästä kylään koskaan.
Ihan normaali perhe on kyseessä.
Tämä lapsi olisi tulossa aina meille ja tein stopin.
Saa tulla, mutta vain n. 3 kertaa viikossa.
Osasta tapaamisista vastaa pojan perhe ja kun ei saa mennä kylään, niin sitten ei olla yhdessä, jos pojat ei viihdy ulkona.
Olen saanut tarpeeksi näistä perheistä, joissa ei lapsia arvosteta yhtään.
Sopii kyllä oman lapsen olla muilla, vaikka se 8 tuntia, mutta omaan kotiin ei päästetä.
Ollaan sovittu, että jokainen syö kotonansa ja äiti tarjoaa ruokaa, jos haluaa.
Lapsella on 4 kaveria ja kaikista tykkää.
Nyt tuntee itsekkin, että häntä loukataan.
On kuulemma hirveä nälkä ja ei saa mitään.
Kesken leikkejen ei tule kotiin, koska välimatkaa on.
Olen siis edellinen vastaaja.
Muistakaa se, normaalit ruokkii ;-)
Meille ne kaikki tuppaa tunkemaan, koska meillä on kivaa ja rentoa ja olen tunnettu siitä, että olen hauska ja meillä saa tehdä paljon asioita ja meiltä viedään lapsia uimaan, luistelemaan, sinne ja tänne. Meille ollaan useimmiten tervetulleita, eikä lapsia ajeta makuuhuoneisiin, vaan saavat olla ja leikkiä.
ap
P.s. Meillä syödään ranskalaisia kaksi kertaa vuodessa, nakkeja yhtä usein ja nugetteja ei koskaan.