Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uuden uran luominen, elämässä epäonnistunut Ap

Vierailija
03.10.2023 |

Olen kolmeakymmentä lähenevä avustaja, joka on herännyt omaan alisuoriutumiseensa.

Miten voisin luoda itselleni enää uraa?

Taustaa sen verran, että olen aina nauttinut älyllisistä haasteista. Yläasteella sain lukematta ysejä ja vaihdoin lukiosta amikseen ennen kun ehdin lukiota aloittaakaan. Soittelivat ensimmäisellä viikolla perään ja kerroin että suunnitelmat muuttuivat, oon täällä amiksessa just aloittanut.

Tutustuin siellä ihmisiin, joiden kautta tuli päihteet kuvioihin. Monta vuotta sitten tein hanttihommia ja sijaisuuksia ihan vaan itseni elättääkseni, alko vielä elämässä läsnä. Seurustelin alkoholisti miehen kanssa ja join itsekin, jotta jaksoin katsoa häntä. Toihan hän talouteen puolet rahoista.

Nyt mulla vaki avustajan paikka, ja oon ollut tyytyväinen siihen, että elämä kaiken kaikkiaan kunnossa.

Nyt olen viime vuodet vain miettinyt sitä, miten en osannut rakentaa elämääni niin, että se tarjoaisi minulle nyt iloa ja hyvälaatuisia haasteita. Aamuisin ei ole inspiroitunut olo ja tiedän, että minulla olisi potentiaalia, kun tietäisin miten käyttäisin sitä.

Voisiko tämä kääntyä vielä voitoksi? Lääkäriä tai avaruustieteilijää minusta ei enää tule, mutta haluisin tehdä jotain, jossa näkisin oman työni tuloksen.

Suvussa tai lähipiirissä ei oikeen kukaan osaa samaistua. En tunne ketään, jolla olisi yliopistotason tutkinto. Kaikki on mulle ihan vierasta.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! 

Sulla on varmasti monia mahdollisuuksia lähteä kehittämään uraa ja etsimään mikä sua kiinnostaisi. Työn ohessa voi opiskella esim. avoimen AMK tai avoimen yliopiston kursseja ja kokeilla, mikä aihe-alue kiinnostaisi. Ammatinvalinta psykologi voisi myös auttaa hahmottamaan tai uravalmentaja, jonka kanssa voi keskustella omasta osaamisesta ja sen kehittämisestä. 

Lähde rohkeasti etsimään uutta uraa. Niin minäkin tein vähän alle nelikymppisenä enkä ole katunut. 

Vierailija
2/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalukio nyt ekaks

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole myöhäistä lääkäriksikään, jos se kiinnostaa. 

Vierailija
4/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut opiskelemaan lisää että pääset eteenpäin. Aloita tutustumalla eri koulutusvaihtoehtoihin.

Ikä ei ole este. Monet vaihtaa nykyään uraa 40-50-vuotiaana, heitä on jo aika paljon oppilaitoksissa. Heihin verrattuna olet nuori.

Vierailija
5/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalukio

amk tai yliopisto 

Vierailija
6/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelemaan siis 

ja ehdit vielä hyvin. 

toki työtä pitää tehdä 

Vierailija
7/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvinnlukea vielä lääkäriksi jos niin päätät 

Vierailija
8/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos amiksen jo oot käyny niin amk seuraavaksi. Pääsee ilman lukiota.

Vierailija
9/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haihattelua. Maineet ja urat oli ja meni, päätin itse nelikymppisenä.

Hengellisyys ja filosofia on loppumaton pelikenttä ja käytännössä ilmaista kiitos kirjastojen ja internetin. 

Mahtava, ikuinen  ja alati muuttuva luonto on saatavilla joka hetki kun uskaltaa ja astuu ulos seikkailemaan.

Vierailija
10/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  nyt ensin kääntyisit ympäri ja lakkaisit tuijottamasta  entistä ja ollutta.

Miten olis ensi alkuun vaikka TE-toimiston tarjoama uraohjaus ja ammatinvalinta?

Uraohjaus on TE-palvelujen valtakunnallinen ohjauspalvelu, jossa voitsaadapsykologin ohjausta ammatinvalintaa ja työuran muutoksia pohtiessasi puhelimitse, videolla tai kirjoittamalla. Uraohjaus on yksilöllistä, maksutonta ja luottamuksellista. Usein jo yksi ohjauskeskustelu auttaa eteenpäin. Tarvittaessa on mahdollista keskustella puhelimitse tai Teamsissä noin kolme kertaa. Kirjoittamalla ohjaus voi kestää noin 3 kuukautta.

Ohjauksen lähtökohtina ovat omat toiveesi, tavoitteesi, edellytyksesi ja eri työalojen tarjoamat mahdollisuudet. Aluksi psykologi haastattelee sinua. Sen jälkeen pohditaan erilaisia näkökulmia tilanteeseen.Psykologi ei tee ratkaisuja puolestasi tai esitä sinulle listaa sopivista ammateista. Hän auttaa sinua etsimääntyöelämän vaihtoehtoja. Tarvittaessa psykologin ohjaus sisältää välitehtäviä, joiden avulla jäsennetään vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita, tavoitteita ja persoonallisuuden piirteitä.

Jos olisin tilanteessasi valitsisin tämän alkuun pääsemiseen.  Sinulla  kuitenkin on selkeästi motivaatiota tehdä jotain elämällesi, se on valtavan hieno asia!

Vierailija
11/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haihattelua. Maineet ja urat oli ja meni, päätin itse nelikymppisenä.

Hengellisyys ja filosofia on loppumaton pelikenttä ja käytännössä ilmaista kiitos kirjastojen ja internetin. 

Mahtava, ikuinen  ja alati muuttuva luonto on saatavilla joka hetki kun uskaltaa ja astuu ulos seikkailemaan.

Hengelliset arvot vaikeina aikoina antaa voimaa ja uskoa sekä toivoa elämään.  Alkaa näkemään hyviä asioita elämässä ja ympäristössä eikä vain negatiivista ja ahdistavaa. Kaikki on periaatteessa tutkittu ja elämme valmiissa maailmassa mutta olemme liika riippuvaisia kasvutalouden tuomista kilpailusta ja eriarvoisuudesta. Emme näe hengellisiä arvoja vaan raa at faktat jotka perustuu armottomaan markkinatalouteen. Hyvinvointimme hukkuu sen sekaan ja mielenterveytemme ja jaksamisemme kärsii kun emme enää hahmota hyvinvointiin liittyviä perusasioita joita meidän tulisi enemmän vaatia johtajiltamme jotta voimme jaksaa työssämme ja arjessamme ihmisinä emmekä koneina.

Vierailija
12/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP tää on ihan kiva aloitus taas, mutta tosi samanlainen kuin eilinen, missä olit opintoveloissa oleva elämänhalun menettänyt juuri valmistumassa oleva lastentarhanope. Suosittelen jotain kirjottajakurssia niin saat vähän monipuolisuutta näihin sun skenaarioihin. 

Vierailija
13/13 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei AP tää on ihan kiva aloitus taas, mutta tosi samanlainen kuin eilinen, missä olit opintoveloissa oleva elämänhalun menettänyt juuri valmistumassa oleva lastentarhanope. Suosittelen jotain kirjottajakurssia niin saat vähän monipuolisuutta näihin sun skenaarioihin. 

Mikäs poliisi sinä olet ja miksi vain erilaiset ? Ja kenen mielestä tarpeeksi erilaiset ? Aloitukset ovat sallittu ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme