Harkitsen liikettä, joka möisi pizza-sliceja, kuppikakkuja,juustokakkua.. kävisitkö?
Mahtaisikohan riittää asiakkaita?
Kommentit (227)
Kuppi hyvää kahvia ja leivos/kakku pala yht, esim. 5€ niin kauppa kävisi. Ongelma on monessa kahvilassa korkeat hinnat. Miksi maksaa kahvikupista ja muffinsista tmv. liki 10€ kun samaan hintaan saa mahan kunnolla täyteen (useimmissa ravintoloissa on hyvät lounastarjoukset, eli saa hyvää ruokaa edullisesti). Toivoisin että joku keksisi myydä edulliseen hintaan sen leivoksen/pullan/kakkupalan ja kahvin ja myisi niitä sitten isot määrät, eli tekisi volyymillä voittoa hinnan sijasta.
Jos ajatellaan ihan perus täytekakkua, sen tekeminen ei maksa paljoa. Voisi tehdä vaikka isoja kakkupohjia pelille, täyttää ne ja koristella ne ja sitten pilkkoa neliön mallisiksi paloiksi. Eli sarjatyönä paljon noita kakkupaloja, ei olisi kovin kallista =voisi myydä edullisesti. Moni ostaa myös mukaan, eli voisi olla takeaway tarjouksia jne. On ihan järkyttävissä hinnoissa nykyään kaikki konditoria tuotteet, ja se on sääli. Itse en käy kahviloissa kuten ennen kävin, koska ei ole halua maksaa niitä hintoja, minun kipurajani on ylitetty.
että niistä kakkupaloista maksetaan ihan kaikki muukin, ei pelkästään raaka-aineet ja työ vaan myös vuokrat, sähköt, vakuutukset, laitehankinnat, palkat jne.
varsinkin Suomessa.jos aatellaan jotain euron hampurilaista niin ihan sairaasti saa niitä valmistaa, pakata ja rahastaa ennenkuin pääsee voitolle. Sitten jos vaikka asiakasvolyymia olisikin, pitäisi jossain vaiheessa palkata henkilökuntaa niiden hampurilaisten tekemiseen, niitä kun pitää tehdä niin isot määrät, ja työvoimahan on Suomessa kallista.
aina ja joka vuosi. Euron hamppari ei kannata, mutta imagon vuoksi kyseinen ketju yhä täällä Härmässä on.
Ja sovella niistä sitä, mikä siellä onnistunut. Huom, sovella, älä kopioi!
Turussa ainakin suosittuja kahviloita ovat Cafe Brahe, Cafe Art ja Bossalina.
Cafe Brahe on oikeastaan ketju. Ideana on tarjota niin suuria leivonnaisia ja suolaisia syötäviä, ettei yksi normaali ihminen saa yhtä leivonnaista yksin syötyä. Silti hinnat ovat suht kohtuulliset. Tarjolla on pullaa, muffinsseja, erilaisia kakkuja, sandwichejä, pizzaa, salaattia. Sijainnit ostoskeskuksissa. Ei kovin persoonallinen sisustus. Asiakkaina nuoria, nuoria aikuisia.
Cafe Art on tunnelmallisessa vanhassa talossa jokirannassa. Monta erikokoista huonetta, persoonallinen sisustus osittain vanhoista huonekaluista. Vetonaulana oman kahvipaahtimon kahvi, mielestäni paras kahvi Turussa. Myös leivonnaiset ja pikkusuolaiset herkullisia. ALun perin nuorten aikuisten paikka, nykyisin vanhempien tätien valtaama. Monet yhdistykset tuntuu usein pitävän täällä pienimuotoisia kokouksia.
Bossalina. Kahden nuoren naisen omalla tyylillään, persoonallisesti toteuttama kahvila. Tarjottavat hyviä, mutta tunnelman takia tänne tullaan. Asiakkaina ihan kaikki, vauvasta nuorisoon ja businesspukumiehestä vaariin. Kotoisat leivonnaiset yms. Välillä erikoispäiviä, esim. lettukestiteemalla. Sisustus - kuin menisit käymään jonkun opiskelijakämpässä, vinkeää.
Hyvin erilaisia paikkoja, kaikki tosi suosittuja. Avainsana: tee persoonallinen, älä kopioi!
vaan veronkiertoa. Eivät ole täällä imagon vuoksi mutta kiertävät veroja. Tästä löytyy ihan googlettamalla tietoakin, mutten nyt jaksa kaivella.
Mäkki on hyvä esimerkki firmasta, joka polkee ihmisiä ja luontoa jalkoihinsa maailmanlaajuisesti. Vaikutukset vain näkyvät eri tavoin rikkaassa lännessä kuin köyhemmissä maanosissa, joissa vaikka rihkamalelut tehdään tai lihaksi päätyneiden eläinten ravinto kasvatetaan.
koska mua kiinnostaa tietää millainen veroparatiisi Suomi Mäkkärille oikein on :D
vaan veronkiertoa. Eivät ole täällä imagon vuoksi mutta kiertävät veroja. Tästä löytyy ihan googlettamalla tietoakin, mutten nyt jaksa kaivella.
Mäkki on hyvä esimerkki firmasta, joka polkee ihmisiä ja luontoa jalkoihinsa maailmanlaajuisesti. Vaikutukset vain näkyvät eri tavoin rikkaassa lännessä kuin köyhemmissä maanosissa, joissa vaikka rihkamalelut tehdään tai lihaksi päätyneiden eläinten ravinto kasvatetaan.
En nyt jaksa kirjoittaa kuvauksia, lähinnä listaan vain, kannattaa käydä lomailemassa jollei siellä asu. Nämä ovat kuitenkin persoonallisia, suosittuja ja mukavia.
Kahvila Runo, Vohvelikahvila, Kahvisalonki, Amurin helmi, Pyynikin näkötornin kahvila, Vanha Vanilja. Vaatimattomampi eikä sinänsä erikoinen mutta myös mukava ja sympaattinen (edustaa siis tätä edullisempaa muttei mitenkään erityisen yllättävää linjaa) on Cafe Aamurusko Tosin muistaakseni myös Amurin helmi on yllättävän edullinen. Myös Telakka on todella kiva mutta se on kaikkea mahdollista, ei missään nimessä pelkkä kahvila.
En ole edes varma onko kaikkia olemassa enää ja tiedän, että siellä on myös uusia kivoja. Siitä kun olen muuttanut pois Tampereelta Helsinkiin, jossa ei mielestäni ole yhtä kivoja kahviloita (varsinkaan yhtä helposti saavutettavissa). Suurin osa kuitenkin on olemassa, sen verran usein Tampereella käyn ja aina jonkun noista testaan.
Helsingissä kivoja ovat mielestäni esim. Cafe Engel, Sinisen huvilan kahvila, Regatta, Korjaamon kahvila, Mbar, myös Lasipalatsin kahvila on ok ja Javakin menettelee mutta se alkaa mielestäni olla jo vähän tylsä paikka, ei mitään erityistä. Suomenlinnassa on ainakin myös joku ihana kahvila. Helsingin kivat kahvilat ovat maantieteellisesti jotenkin tosi hajallaan ja usein sitä tulee istuskeltua jossain Waynesissa tms, mikä on tosi sääli. Itse mielelläni suosin erikoisempia paikkoja. Vaikka Waynesille kiitosta siitä, että heidän teevalikoimansa on paljon parempi kuin monessa muussa paikassa ja jopa luomua löytyy.
kun tässä ei lauantai-iltana parempaakaan tekemistä ole (tai olisi mutten jaksa tehdä sellaista mikä olisi oikeasti hyödyllistä) eikä vielä nukutakaan.
Tää ei ole varmaan paras linkki mutta tuon yhtäkkiä löysin. Mulla ei ehkä käsitteet hallussa, en tiedä onko kyse veronkierrosta mutta laillisesta toiminnasta on siis varmasti kyse. Itse vain näen sen ei hyväksyttävänä ja inhottavana.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=92…
Tästä aiheesta on täällä foorumilla keskusteltu ennemminkin, josko sieltä löytyisi ihan uutislinkkikin.
kun tässä ei lauantai-iltana parempaakaan tekemistä ole (tai olisi mutten jaksa tehdä sellaista mikä olisi oikeasti hyödyllistä) eikä vielä nukutakaan.
Tää ei ole varmaan paras linkki mutta tuon yhtäkkiä löysin. Mulla ei ehkä käsitteet hallussa, en tiedä onko kyse veronkierrosta mutta laillisesta toiminnasta on siis varmasti kyse. Itse vain näen sen ei hyväksyttävänä ja inhottavana.
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=92…
Tästä aiheesta on täällä foorumilla keskusteltu ennemminkin, josko sieltä löytyisi ihan uutislinkkikin.
ja pystyisit tarjoamaan kohtuuhintaan kevyttä syötävää ja personaallisia cupcakeja, teinitytöt olisi ihan myyty. Siihen päälle heitä vielä maitokahvi ja runsas valikoima makusiirappeja.
Pizzaslicet ovat sinäänsä kiva idea, mutta entiedä toimisiko. Ei sovi jotenkin tyyliin. Tai ainakaan siihen kuvaan minkä itse sain tästä liikkeestäsi. Tosin terveellinen pizza.. njaa.. make it work! uskon että asiakkaita riittäisi, etenkin 14-20v tyttöjä
niin sitä pizzaa tulisi varmaan olla tarjolla,ehkä kolmioleipiäkin ja ruokaisaa salaattia.Musta noi juustokakut on jo menneen talven lumia,samoin cupkakut
Telkkarista on tullut sellanen ohjelma, jossa seurataan kuppikakkumyymälän arkea. Niillä liikeidea on vähän paisunut kun on ollut niin paljon asiakkaita, mutta jos samalla idealla aloittais? Onko Suomessa yhtään liikettä, joka on oikeasti erikoistunut kuppikakkuihin? Jos ne on tehty hyvin ja on hyvä valikoima, ei muuta tarvitse kuin asiakaspaikat ja kahvia/teetä kaveriksi. Sitten niitä voisi myydä myös tilauksesta juhliin tms. Eri makuja, kokoja, suolaista ja makeaa. ÄLä turhaan tee sitä sun tätä. Sillähän arnoldskin aikanaan aloitti että myi vain donitseja ja hyvin on mennyt.
Tälläinen liike pitäisi vain olla hyvin keskeisellä paikalla.
Ihmisen on syötävä ja aina syntyy uusia syöjiä.
niin sitä pizzaa tulisi varmaan olla tarjolla,ehkä kolmioleipiäkin ja ruokaisaa salaattia.Musta noi juustokakut on jo menneen talven lumia,samoin cupkakut
jaksanut lukea kaikki viestejä, joten en tiedä onko tämä idea jo tullut.
Pitsa tilalla/ohella olisi ihanaa, jos olisi vaikka erilaisia leipiä/patonkeja, joita voisi täyttää haluamillaan täytteillä. En tiedä toimisiko tämä niin, että ostetaan pelkkä leipä ja täytteet saisi itse ottaa salaattipöydän tyyppisestä. Ihan perus kanamunaa, tomaattia, kurkkua, salaatinlehtiä jne. Ehkä kanaa, tonnikalaa tms. myös. :)
Galluppien mukaan valtaosa ihmisistä on ainakin kokeillut vähähiilarista safkaa.
Näytä minulle yksikin varteenotettava gallup-tutkimus joka näin kertoo.
mutta pizzasta: itse en söisi pizzaslicea välipalana/lounaan korvikkeena oikeastaan koskaan, painon/terveellisyyden takia ja koska se väsyttää. Syön pizzaa harvoin ja silloin menen jonnekin missä on erityisen hyvät pizzat ja syön kokonaisen :)
Mua kyllä kiinnostaisi herkulliset ja kauniit cupcaket :)
Mutta mun mielestä tuollainen konseptin "selkeys" mitä tässä on vaadittu ei välttis korreloi menestyksen kanssa. On tosi vaikea ennustaa millainen puoti menestyy lopulta.
juuri luin Rosa Liksomin kirjan Hytti nro 6.
Niin, ja muutenkin tällainen kahvila olisi ihana.
Joskus olen haaveillut kahvilasta, joka olisi vähän fiinimpi. Ripauksia 1900-luvun alun tyylistä. Sopisi varmaan parhaiten Helsinkiin.
-Siellä olisi piano/flyygeli, silloin tällöin esiintyjiä...
-Kristallikruunuja, samettiverhoja, palmuja kukkatelineissä, vanha gramofoni. Kalusteet/valaisimet antiikkia, olisi aito vanhan ajan tunnelma.
-Samovaareja...myynnissä hyviä teelaatuja, kunnollista haudutettua teetä.
varsinkin Suomessa.jos aatellaan jotain euron hampurilaista niin ihan sairaasti saa niitä valmistaa, pakata ja rahastaa ennenkuin pääsee voitolle. Sitten jos vaikka asiakasvolyymia olisikin, pitäisi jossain vaiheessa palkata henkilökuntaa niiden hampurilaisten tekemiseen, niitä kun pitää tehdä niin isot määrät, ja työvoimahan on Suomessa kallista.