Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei osallistu haudanhoitoon lainkaan?

Vierailija
03.10.2024 |

Eivät välttämättä edes käy koskaan haudoilla. Sitten haudanhoito jää muiden vastuulle. Kenen vastuulla haudanhoito oikeastaan on? Olen ajatellut että lähimpien omaisten.

Kommentit (174)

Vierailija
1/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä haudassa ei ole mitään. Miksi täytyy olla hauta? Ketään ei voi velvoittaa sitä hoitamaan. Hoitaa se joka näkee asian tärkeänä.

Vierailija
2/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy haudoilla, koska en koe sitä järkeväksi. Ajattelen kyllä menettämiäni ihmisiä jatkuvasti, mutta en tee sitä heidän hautakiviensä edessä. Äitini hoitaa sukuhautaa. Jos ei hoitaisi, voisin ostaa kukkaset vaikka seurakunnan kautta. Heiltähän saa myös sen hoidon, jos haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan ollut isäni lähin omainen siskoni kanssa. Olimme silloin lapsia, joten ei mitään tietoa miten isän haudan hoito on järjestetty. En ole koskaan edes käynyt siellä.

Vierailija
4/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä haudassa ei ole mitään. Miksi täytyy olla hauta? Ketään ei voi velvoittaa sitä hoitamaan. Hoitaa se joka näkee asian tärkeänä.

Jokainen ihminen täytyy hautaustoimilain mukaan haudata jonnekin, ja omaiset ovat päättäneet hankkia hautapaikan ja -kiven. Pakollista se ei ole, kunhan sovit krematorion kanssa tuhkan sirottelusta.

Hautausmaat ovat kuitenkin osa vanhaa kulttuuria, ja niiden ylläpitäminen on seurakuntien tehtävä. Hautaa ei ole pakko hoitaa, mutta kun hautapaikkaoikeus umpeutuu, hauta otetaan uuteen käyttöön.

Minulle on aivan yhdentekevää minne sinun vanhempasi, puolisosi, sisaruksesi ja lapsesi on haudattu. Onko sinulle?

Vierailija
5/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimpien omaisten, jos niin haluavat. Jos eivät halua, niin sitten eivät hoida. Seurakunnalta voi ostaa palveluna haudan hoidon ja kukkaset.

Vierailija
6/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa perinteistä hautaa, jos ei ole valmis sen hoitoon. Uurnahauta parempi. Haudanhoitoon kuuluu myös kanervat talvella ym. siistiminen. Vie paljon aikaa. 

Vierailija
7/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy haudoilla, koska en koe sitä järkeväksi. Ajattelen kyllä menettämiäni ihmisiä jatkuvasti, mutta en tee sitä heidän hautakiviensä edessä. Äitini hoitaa sukuhautaa. Jos ei hoitaisi, voisin ostaa kukkaset vaikka seurakunnan kautta. Heiltähän saa myös sen hoidon, jos haluaa. 

Sitten kun äitisi kuolee, kai hoidat hänet hautaan? Ostat sitten kesähoidon. Ei ole muuten ilmaista lystiä.

Vierailija
8/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö seurakunnalle just siitä makseta niitä  pakollisia haudanhoitomaksuja että ne haudat pysyy siisteinä? 

Vierailija
9/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vanhempia hautoja tuskin hoidetaan. Lähisukulaiset ja tuttavat kuolevat, ei yksinkertaisesti ole lähellä ihmisiä jotka voisivat hautoja hoitaa

Vierailija
10/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hautapaikka lunastetaan, niin sille merkitään haltija ja haltija on vastuussa haudan hoidosta.

Vierailija
11/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oudompaa puuhaa kuin palvoa jotain paikkaa mihin jonkun jäänteet on haudattu.

Vierailija
12/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole ankeampaa kuin hoitamaton hauta hoidettujen keskellä. Ihmiset arvostelevat jne. ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Yleensä ihmiset hoitavat haudat hyvin, mutta se vaatii paljon vaivannäköä. 

Vierailija
13/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata ottaa perinteistä hautaa, jos ei ole valmis sen hoitoon. Uurnahauta parempi. Haudanhoitoon kuuluu myös kanervat talvella ym. siistiminen. Vie paljon aikaa. 

Ainakin Hietaniemen hautausmaalta saa vain kesähoidon. Eivät kanervat ole välttämättömiä, mutta uurnahaudan hoitaminen on ihan samanlaista kuin arkkuhaudankin. Vai tarkoitatko uurnalehtoja, sirottelualueita ja muistolehtoja? Kolumbaariohautoja ei tarvitse hoitaa.

Vierailija
14/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seurakunta hoitaa.

Vierailija
15/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen täytyy hautaustoimilain mukaan haudata jonnekin, ja omaiset ovat päättäneet hankkia hautapaikan ja -kiven. Pakollista se ei ole, kunhan sovit krematorion kanssa tuhkan sirottelusta.

Hautausmaat ovat kuitenkin osa vanhaa kulttuuria, ja niiden ylläpitäminen on seurakuntien tehtävä. Hautaa ei ole pakko hoitaa, mutta kun hautapaikkaoikeus umpeutuu, hauta otetaan uuteen käyttöön.

Minulle on aivan yhdentekevää minne sinun vanhempasi, puolisosi, sisaruksesi ja lapsesi on haudattu. Onko sinulle?

Isälläni on hauta, ilmeisesti ainakin osa hänen tuhkastaan on siroteltu mereen. En tiedä onko sitä tuhkaa siellä haudassa. Tämä siis tapahtui silloin kun ei ollut vielä voimassa sitä lakia että tuhkat pitää haudata tai sirotella yhteen paikkaan.

Minulle on ihan sama, mihin isän tuhkat on haudattu tai siroteltu. Ei vaikuta elämääni.

Vierailija
16/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ei hoida, ei hoida. Selvempää vaikka perukirjaa tehtäessä merkitä sinne haudanhoitomaksu jonka pesänhoitaja sillä päätöksellä maksaa seurakunnalle318

Vierailija
17/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaisia tapoja elää, osa ei käy koskaan haudoilla =asialla ei ole heille merkitystä.

Mutta toisille, kuten minulle on. On mukava muistella pari kertaa vuodessa edesmenneitä sukulaisia käymällä haudalla.

Olen muutenkin kiinnostunut historiasta, myös sukuhistoria on aina kiinnostanut. Paljon on jo edesmeneiden tarinoita, jotka ovat siirtyneet minulle jo edesmenneiden kertomana, jotka mielelläni kerron myös itse eteenpäin.

Haaveilen omalla kohdalla myös haudasta, kauniista kivestä johon joku joskus tuo kynttilän tai kukan. Sukuhautaan en halua, koska haluan puolisoni kanssa aikanaan samaan (uurna)hautaan. Aion ostaa haudalleni kyllä hoidon, jos sukulaisia ei kiinnosta/eivät jaksa hoitaa.

Yleensä haudanhoito 'vastuu' on sillä kuka on 'läheisin', mutta toki sukuhaudoissa niitä nk. läheisiä voi olla montakin. Jos siis vaikka isovanhemmat haudattu, ja heidän jälkeläisensä joilla (eläviä) lapsia, niin äkkiähän tuossa voi olla monta "lasta" joiden isä/äiti isovanhempien kanssa samassa.

Vierailija
18/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oudompaa puuhaa kuin palvoa jotain paikkaa mihin jonkun jäänteet on haudattu.

Käyn lapseni haudalla joka päivä mutta en kutsu sitä palvomiseksi enkä pidä sitä outona puuhana. Sinä voit minun puolestani olla käymättä oman lapsesi haudalla.

Vierailija
19/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmaan ollut isäni lähin omainen siskoni kanssa. Olimme silloin lapsia, joten ei mitään tietoa miten isän haudan hoito on järjestetty. En ole koskaan edes käynyt siellä.

Todennäköisesti sitä hautaa ei enää ole olemassa. Hautakivi on murskattu ja hautapaikka luovutettu jollekulle toiselle. Eikö tunnukin hyvältä ajatukselta?

Vierailija
20/174 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole ankeampaa kuin hoitamaton hauta hoidettujen keskellä. Ihmiset arvostelevat jne. ainakin pienemmillä paikkakunnilla. Yleensä ihmiset hoitavat haudat hyvin, mutta se vaatii paljon vaivannäköä. 

Mitä ne ihmiset arvostelevat?

Eikö ihmisillä todellakaan ole parempaa tekemistä kuin arvostella sitä miten muiden haudat on hoidettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi