Voisiko joku toimittaja ottaa selvää, että miksi imukuppisynnytyksen vaaroja hyssytellään?
Researchers have found that each year, approximately one in 664 infants delivered using medical forceps sustains a brain injury, as does one in 860 infants delivered using a vacuum extractor. While this equipment is generally considered safe and often medically necessary, it can be extremely dangerous if the attending physician misuses it. For example, if a doctor uses forceps at the wrong stage of labor, the baby can suffer bruising, permanent indentations, severe cranial damage, excessive blood loss, or cephalohematoma, during which there is bleeding between the bone and its protective covering. Conversely, vacuum extractors (which suction a baby out of the birth canal by its head) can cause cuts, severe swelling of the scalp, bruising and blood clots if not used properly. Any of these injuries caused by forceps or vacuum extractors can result in developmental delays and permanent brain damage.
Kommentit (50)
Ei paljon lohduta jos on ennakkoon kauhuissaan aiheesta.
Imukuppia kyätetään vain jos on pakko, siis lapsi on jumissa ja sykkeet romahtaa. Silloin on kiire. Lapsi on kanavassa, ei voi leikata, ja ulos ei tule. Ei siinä paljon vaihtoehtoja ole kuin väkisin repiä ulos :/
Minulla on molemmat lapset jääneet jumiin ja täytyy sanoa että tilanne oli molemmissa tapauksissa hirveä. Huoli lapsesta kun kuulee että sykkeet ja happi romahtaa ja itseä sattuu vietävästi mutta mitään ei tapahdu.
Itse en saanut kivunlievitystä kun sitä ei ehditty antaa (räjähtävä synnytys) ja sitten paikat repeää. Eppari nopeasti ja imukuppi paikoilleen. Sattui niin paljon että en halua edes muistella. Toisen lapsen kanssa imukuppi asennettiin kai väärin kun se irtosi kesken kaiken ja jouduttiin laittamaan uudelleen (ja se sattuu).
Ei siinä enää voi miettiä, mitä riskejä on imukupin käytössä kun vaihtoehtoja ei ole.
Luojan kiitos lapsemme syntyivät terveinä eivätkä saaneet vammoja rankasta ulostulosta huolimatta.
jätetään vauva synnytyskanavaan, kun imukuppi voi aiheuttaa aivovaurion? Synnytyskanavaan pitkäksi aikaa juuttuminen aiheuttaa sen myös melko varmasti, jos ei sitten kuole kokonaan.
taloudellisista syistä. On paljon halvempaa repiä lapsi ulos kuin leikata.
voida. Joskus pitää valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta.
Keisarileikkauksessakin on riskinsä.
lapsen synnytyksessä,kun poitsun sykkeet alkoivat kohoamaan liian ylös ja mä olin niin epiduraalissa,ettei ponnistukset vissiin tuottaneet tulosta ja ekakertalainen olin,joten eipä ollut vaihtoehtoja..Lääkäri lisäksi jo siinä vaiheeessa päiväystänyt koko viikonlopun ja vuoro hällä päättymässä..mietin itsekin,olisinko saanut keisarinleikkauksen..
että poikani "selviytyy" ehjon nahoin synnytyksestä..on nyt kohta 2,5 vuotias ja ainakin kaikki kehitys mennyt normisti tähän mennessä..Huh!
mutta revittiin, koska synnytykseni oli kestänyt jo kauan ja halusivat minusta jo eroon. Näin kätilön kasvoilta, että vähän epäili, että tulikohan tehtyä nyt oikea päätös. Imukuppi synnytys on brutaali ja täysin tarpeeton ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa elinikäiset vammat sekä äidille, että lapselle.
poikani kehitys viivästyi ja puheen tuottamisen kanssa on ollut vaikeuksia. Kukaan ei ota minua tosissaan kun epäilen, että imukuppisynnytys vaurioitti lapseni kuuloa :(
miten niin ei voi leikata jos on synnytyskanavassa?
Koska sitä leikkausta ei voi tehdä samantien, vaan on kärrättävä leikkaussaliin, desinfioitava, haettava anestesiologia puduttamaan, jne. Tässä voi kulua monta minuuttia aikaa, joka on aika arvokasta silloin kun lapsi on synnytyskanavassa puristuksissa, kentien vähäisellä hapella jne. SIinäkin on aika suuret riskit.
kuin leikkaus. Tämä on todellakin AINOA syy suomessa
koska ei haluta, että naiset alkaisivat vaatia leikkauksia ja korvauksia imukuppisynnytyksen jälkeen. Ja todellakin HYSSYTELLÄÄN! Jos ottaa asian puheeksi lääkärin tai sairaanhoitajan tai henkilökunnan kanssa neuvolassa, vastauksena on aina pitkä mietintätauko ja sitten njääääh... Eli ei mitään selkeää vastausta puolesta ja vastaan. Sitten jos yksityishekilönä kysyy näiltä ammattilaisilta, niin ovat ehdottomasti sitä mieltä, että voisi leikatakkin, mutta se olisi liian kallista.
miten niin ei voi leikata jos on synnytyskanavassa?
Koska sitä leikkausta ei voi tehdä samantien, vaan on kärrättävä leikkaussaliin, desinfioitava, haettava anestesiologia puduttamaan, jne. Tässä voi kulua monta minuuttia aikaa, joka on aika arvokasta silloin kun lapsi on synnytyskanavassa puristuksissa, kentien vähäisellä hapella jne. SIinäkin on aika suuret riskit.
Jos näin päätettäisiin. Mutta niin kauan kuin valta on miehillä ei siinä yhden naisen revennyt perse ja aivovammainen lapsi merkitse juuri mitään.
miten niin ei voi leikata jos on synnytyskanavassa?
Koska sitä leikkausta ei voi tehdä samantien, vaan on kärrättävä leikkaussaliin, desinfioitava, haettava anestesiologia puduttamaan, jne. Tässä voi kulua monta minuuttia aikaa, joka on aika arvokasta silloin kun lapsi on synnytyskanavassa puristuksissa, kentien vähäisellä hapella jne. SIinäkin on aika suuret riskit.
Jos näin päätettäisiin. Mutta niin kauan kuin valta on miehillä ei siinä yhden naisen revennyt perse ja aivovammainen lapsi merkitse juuri mitään.
Koska imukuppisynnytykset ovat lisääntyneet. Onko syynä sitten epiduraali vai mikä? En tiedä, mutta jotakin tälle asialle olisi tehtävä. Turhaan vammautetaan naisia ja lapsia.
imukuppisynnytyksen kokeneet naiset tuskin koskaan enää nauttiat seksistä synnytyksen jälkeen.
lapsen pää on jo näkyvissä ja kiinni kanavassa? Eikös ole vähintään yhtä suuri riski repiä se vauva takaisin sinne ylös?
ja minulla oli lupa ponnistaa, mutta supistukset loppuivat kuin seinään. Ei supistuksen supistusta, ei tunnetta, että supistaa, mutta ei niitä kyllä oikeasti tullutkaan. Sen saattoi nähdä monitoristakin. Arvatkaapa mitä tapahtui tämän jälkeen?
imukuppisynnytyksen kokeneet naiset tuskin koskaan enää nauttiat seksistä synnytyksen jälkeen.
Mutta yhtä mieltä olen siitä, että imukuppisynnytys on kamala.. En tosin jaksa uskoa, että leikkaamalla lapsi olisi ollut yhtä nopeasti ulkona kuin oli imukupilla. Imukupin käyttöpäätöksestä meni 10-15 min kun lapsi oli sylissäni. "Onneksi" olin ensikertalainen, en osannut pelätä. Synnytyksen jälkeen tosin olen osannut pelätä seuraavia synnytyksiä enemmän kuin mitään muuta..
6-vuotiaani vaikuttaa kyllä erittäin normaalilta, jopa älykkäältä, että sinänsä ei varmaan hapenpuute tuonut vaurioita.
ihqn kyllä oon pystynyt seksistä nauttimaan,olenko sitten onnekas poikkeus?
Forceps and vacuum-assisted deliveries often impose the excessive "pulling" forces that induce strain patterns in body tissues. Forceps, which are applied asymmetrically, often result in a misshapen head that is beyond the child's self-corrective abilities. These problems can be resolved by a skilled CranioSacral therapist as soon as possible after delivery. My own experience with children delivered by vacuum extraction has firmly moulded my opinion in opposition to this practice. The vacuum or suction on the child's head creates a negative force inside the head that can result in the suction of abnormal quantities of intracranial fluids into the top of the skull vault. This "oedema" may result in long-lasting craniosacral system dysfunctions relating to loss of flexibility of the meningeal membranes, and probably some fibrous changes in tissues that are meant to be pliable and compliant.
The "vacuum-extracted" children we have worked on at our clinic require a great deal of CranioSacral Therapy (CST), even when therapy begins during the first year of life. The problems are correctable, but if another choice of delivery is available, it would be better to avoid the risk imposed by applying such strong vacuum forces to the top of the delicate fetal head.