Sh:t ja muut tietävät! Miksi psykiatrisella osastolla ei jutella öisin potilaiden kanssa?
Kun näyttää hoitajia olevan paikalla niin kysäsenpäs. Jouduin erittäin vaikeiden ahdistus-ja paniikkioireiden takia psykiatriselle, akuutille osastolle pariksi viikoksi hoitoon. En tietenkään voinut öisinkään juuri nukkua, istuin, haahuilin, itkin ja panikoin. Kun oli oikein paha olla menin kansliaan ja pyysin että juttelisivat kanssasi = rauhoittelua koska se välillä auttoi. Jotkut hoitajat antoivat öisin katsoa jopa jääkiekkoa kun oli MM-kisat menossa ja juttelivat mutta suurin osa ei edes katsonut päin vaan istui koneella ja sanoi että yöllä ei ole tapana jutella ja pitää seuraa..joo, ymmärrän kyllä sen että yöllä pitäisi kaikkien nukkua ja päivärytmi on tärkeä ja näin mutta tuossa tilanteessa olin vasta tullut osastolle ja olin oikeasti aivan sekaisin ja hirveissä paniikkioireissa joihin annettiinkin diapamia suoraan nestemäisenä tarvittana ja tenoxia jne eli tilanne oli paha.
Kommentit (287)
johtuu siitä alitajuisesta ongelmasta, etten saa pompotettua psykiatristen hoitolaitosten hoitajia. -ohis
Niinpä =) Ja kaikki nämä vuodet on olen turhaan käynyt terapiassa, syönyt lääkkeitä, vahvistanut itseäni henkisesti, lukenut eri kirjallisuutta ja toiminut niiden mukaan, muuttanut ruokavaliota, koittanut liikkua jne jne.
Ja hei, laittaako täällä oikeasti joku hoitaja paniikkihäiriön ja psykoosin samaan nippuun?
ja nakattaisiin sinne vaan kaikki erilaiset ihmiset. Ei tämä nykymeno tunnu kovin paljon eroavan. Yhtä huonoja hoitotuloksia tulee. Yhtä heitteillä ja huonolla hoidolla potilaat ovat nykyään.
niin eikö se ole sama kun kaikki paikat lopetetaan ja av.mammat saa ammattitaitoisina hoitaa omaistensa sairaudet itse. Itse ainakin kannatan jokaisen mielisairaalan ja kehitysvammaisten hoitopaikan lopettamista. Samoin vanhainkotien. Ihan hyvin voi omaiset hoitaa omansa kun tuntuu sitä ammattitaitoa ja tietämystä olevan niin suunnattomasti.Samalla myös veroeurot säästyy kun ei tarvitse jokaista curlingmamman pentua viedä jonnekin psykiatriselle osastolle ja jokaista kuritonta ADHD-kakaraa tutkia neuropsykiatrisella. Ja ei, en ole hoitaja. Mutta huvittaa aina nämä mammat, jotka osaavat hoitaa kaikki sauraudet paremmin kuin koulutettu henkilökunta.
Kaikki sairaat kotihoitoon niin ap:llakin olisi ollut 24/7 vierellä joku, joka olisi jatkuvasti halukas juttelemaan, vaikka ap olisi missä tahansa lääkepöhnässä ja tuskin pysyisi pystyssä. Mutta kun kunnolla päättää, että nyt puhutaan minusta, niin kyllä se oma läheinen mielellään jättää vaikka omat työnsä sikseen ja ryhtyy kuuntelemaan.
Osastot on ihan kamalia paikkoja, kun siellä hoitajat ei juttele potilaille, joiden pitäisi nukkia!
päivällä, hän halusi nimenomaan yöllä tehdä eri asioita kuin mitä hyvään hoitoon kuului. Meillä on kaikkiin tavallisimpiin sairauksiin hoitosuositukset, joiden mukaan toimitaan!
Voi hyvänen aika, mitä minä en suostunut ottamaan vastaan? Niin, en SUOSTUNUT (herranen aika!!) nukkumaan kun olin niin paniikissa etten pystynyt nukkumaan tai olemaan aloillani. Ei paniikissa olevaa voi pakottaa nukkumaan vaikka kuinka PITÄISI! Onko hoitajien tietämys paniikkihäiriöstä ja vaikeasta ahdistuksesta oikeasti tätä luokkaa?? Miksi osa keskusteli ja osa ei? Ei kovin johdonmukaista.
ja nakattaisiin sinne vaan kaikki erilaiset ihmiset. Ei tämä nykymeno tunnu kovin paljon eroavan. Yhtä huonoja hoitotuloksia tulee. Yhtä heitteillä ja huonolla hoidolla potilaat ovat nykyään.
päivällä, hän halusi nimenomaan yöllä tehdä eri asioita kuin mitä hyvään hoitoon kuului.
Meillä on kaikkiin tavallisimpiin sairauksiin hoitosuositukset, joiden mukaan toimitaan!
Niin että paniikkikohtauksessa olevahan tosiaan nukahtaa kun vaan käsketään nukahtaa. Niinhän se menee. Sitä ei suostuta edes ajattelemaan, että paniikkikohtauksessa olevan todellista toipumista ja sitä vuorokausirytmiä voisi auttaa se, että saisi juttuseuraa, joka rauhoittaisi.
Ja tosiaan, paniikkikohtaus ei ole yhtä kuin psykoosi. Kuka "ammattilainen" se nyt sitten tuolla aiemmin olikin, joka tämänkin niputuksen onnistui tekemään.
Uskon, että 99% ap:n ahdistusta tuli siitä, että hoitajat eivät hypelleet hänen käskyjensä mukaan.
Se johtuu siitä alitajuisesta ongelmasta, etten saa pompotettua psykiatristen hoitolaitosten hoitajia. -ohis
Aika usein nämä "juttele mun kanssa" on sama asia kuin narsistinen persoonallisuushäiriö, joka sitten piilotetaan milloin minkäkin diagnoosin taakse. Kaikkien pitää lopettaa kaikki muu, kun ap tahtoo! Hänellä katsokaas on vaikeaa. Ja muut eikun televisiota tuijottaa sen sijaan että keskittyisivät häneen.
Kaikki sairaat kotihoitoon niin ap:llakin olisi ollut 24/7 vierellä joku, joka olisi jatkuvasti halukas juttelemaan, vaikka ap olisi missä tahansa lääkepöhnässä ja tuskin pysyisi pystyssä. Mutta kun kunnolla päättää, että nyt puhutaan minusta, niin kyllä se oma läheinen mielellään jättää vaikka omat työnsä sikseen ja ryhtyy kuuntelemaan. Osastot on ihan kamalia paikkoja, kun siellä hoitajat ei juttele potilaille, joiden pitäisi nukkia!
Ihan kuule pysyin pystyssä. Miksi minulle ei pistetty vaikka nukutuspiikkiä tai jotain muuta varmaa keinoa (hoitsut varmaan tietää) jos kerran yöllä piti nukkua vaikka ei sitä mitenkään pystynyt tekemään? Miksi ovea ei lukittu ja jätetty minua sinne kun hoitajia kerran turhaan häiritsin? Luulisi että olisi keinot keksitty jos yöllä PITÄÄ nukkua, olipa ahdistus kuinka kamalaa tahansa.
päivällä, hän halusi nimenomaan yöllä tehdä eri asioita kuin mitä hyvään hoitoon kuului. Meillä on kaikkiin tavallisimpiin sairauksiin hoitosuositukset, joiden mukaan toimitaan!
Voi hyvänen aika, mitä minä en suostunut ottamaan vastaan? Niin, en SUOSTUNUT (herranen aika!!) nukkumaan kun olin niin paniikissa etten pystynyt nukkumaan tai olemaan aloillani. Ei paniikissa olevaa voi pakottaa nukkumaan vaikka kuinka PITÄISI! Onko hoitajien tietämys paniikkihäiriöstä ja vaikeasta ahdistuksesta oikeasti tätä luokkaa?? Miksi osa keskusteli ja osa ei? Ei kovin johdonmukaista.
Niin että paniikkikohtauksessa olevahan tosiaan nukahtaa kun vaan käsketään nukahtaa. Niinhän se menee. Sitä ei suostuta edes ajattelemaan, että paniikkikohtauksessa olevan todellista toipumista ja sitä vuorokausirytmiä voisi auttaa se, että saisi juttuseuraa, joka rauhoittaisi. Ja tosiaan, paniikkikohtaus ei ole yhtä kuin psykoosi. Kuka "ammattilainen" se nyt sitten tuolla aiemmin olikin, joka tämänkin niputuksen onnistui tekemään.
ja iltahoitaja 4 tuntia, niin miten monta tuntia huomiota ap tarvitsee? Eikä ap:ta käsketty nukahtamaan, hänelle vain annettiin reilu annos nukahtamislääkkeitä, joiden tehoa hän kaikin keinoin esim. edestakaisin kävelemällä pyrki estämään. Nukahtaminen on kieltämättä hankalaa, kun kävelee edestakaisin. Suosittelen kokeilemaan esim. vuodetta, siellä nukkuu paljon herkemmin kuin jaloitellessaan.
Saman asian jankuttamista, vainoharhaisuutta, syyttelyä, väärinymmärretyksitulemisen tunnetta, vihanpurkauksia yms.
Et voi todella nytkään kovin hyvin. Eikö sinulla ole siellä kotona ketään, kenelle voisit purkaa pahaa oloasi, ettei tarvitsisi anonyymilla nettipalstalla kirjoitella. Aika paha on tilanteesi jos sinulla ei ketään läheistä ole, kenelle voisit tätä pahaa oloasi nytkin purkaa.
Kaikki sairaat kotihoitoon niin ap:llakin olisi ollut 24/7 vierellä joku, joka olisi jatkuvasti halukas juttelemaan, vaikka ap olisi missä tahansa lääkepöhnässä ja tuskin pysyisi pystyssä. Mutta kun kunnolla päättää, että nyt puhutaan minusta, niin kyllä se oma läheinen mielellään jättää vaikka omat työnsä sikseen ja ryhtyy kuuntelemaan. Osastot on ihan kamalia paikkoja, kun siellä hoitajat ei juttele potilaille, joiden pitäisi nukkia!
Ihan kuule pysyin pystyssä. Miksi minulle ei pistetty vaikka nukutuspiikkiä tai jotain muuta varmaa keinoa (hoitsut varmaan tietää) jos kerran yöllä piti nukkua vaikka ei sitä mitenkään pystynyt tekemään? Miksi ovea ei lukittu ja jätetty minua sinne kun hoitajia kerran turhaan häiritsin? Luulisi että olisi keinot keksitty jos yöllä PITÄÄ nukkua, olipa ahdistus kuinka kamalaa tahansa.
niin eikö se ole sama kun kaikki paikat lopetetaan ja av.mammat saa ammattitaitoisina hoitaa omaistensa sairaudet itse. Itse ainakin kannatan jokaisen mielisairaalan ja kehitysvammaisten hoitopaikan lopettamista. Samoin vanhainkotien. Ihan hyvin voi omaiset hoitaa omansa kun tuntuu sitä ammattitaitoa ja tietämystä olevan niin suunnattomasti.Samalla myös veroeurot säästyy kun ei tarvitse jokaista curlingmamman pentua viedä jonnekin psykiatriselle osastolle ja jokaista kuritonta ADHD-kakaraa tutkia neuropsykiatrisella. Ja ei, en ole hoitaja. Mutta huvittaa aina nämä mammat, jotka osaavat hoitaa kaikki sauraudet paremmin kuin koulutettu henkilökunta.
koska henkilökunta on saanut koulutuksen?? Minun mielestäni hoitajien koulutusta ja hoitokäytäntöjä pitäisi muuttaa.
Aika usein nämä "juttele mun kanssa" on sama asia kuin narsistinen persoonallisuushäiriö, joka sitten piilotetaan milloin minkäkin diagnoosin taakse. Kaikkien pitää lopettaa kaikki muu, kun ap tahtoo! Hänellä katsokaas on vaikeaa. Ja muut eikun televisiota tuijottaa sen sijaan että keskittyisivät häneen.
Kuten sanoin jo, en ole vaatinut itselleni yhtään mitään. Olen vain mennyt häiritsemään hoitajia yöllä itkien ja kertoen että minulla on niin kamalan paha olla etten kestä, mikä tähän auttaisi, mitä minä teen jne. Kyllä, olen kehdannut mennä häiritsemään TYÖNTEKIJÖIDEN tv-rauhaa itkemällä omaa henkistä tuskaani joka on ollut valtava. Erehtyen kuvittelin olevani sairaalassa saamassa apua. En oikein enää tiedä mikä noiden psykiatristen osastojen tarkoitus on kun hoitajia ei saa vaivata. Heille ei saa kertoa henkisestä tuskasta, koska se on pompottelua, narsismia, psykoosia jne. Väitätkö tosiaan että 2 psykiatria, 2 psykologia, psykiatrisen osaston hoitohenkilökunta ja lukuisat muut ovat valehdelleetn kun ovat jyrkästi kieltäneet kun olen kysynyt että entä jos olen narsisti? Joka oppaassa kerrotaan että narsisti ei itse tiedä /tajua olevansa narsisti mutta olenko minä poikkeus kun olen narsisti teidän mielestänne ja olen sitä joskus itsekin epäillyt (niin kuin lähes kaikkea vuosia sitten)
kamalasta paikasta. Vaikutat nyt niin tasapainoiselta, että onneksi olet pelastanut itsesi noiden hullujen ja välinpitämättömien hoitajien kynsistä, jotka eivät suostuneet kuuntelemaan sinua.
Ai niin, osa hoitajista oli jutellut sinulle yökaudet ja kuunnellut sinua. Ettei vain olisi aamuraportilla sanottu, että potilas on koko yön puhunut ja puhunut,että seuraavana yönä yökön pitää vain määrätietoisesti ohjata potilasta nukkumaan, koska potilas käy jo niin ylikierroksilla tenoxin voimalla ja ei edes yritä rauhoittua vaan hysterisoi itseään pahaan paniikkikohtaukseen.
Olisiko siinä juuri syy, miksi hoitajat lopetti sinun kanssa juttelun yöllä, että olit jo panikoinut ja riehunut ja juossut käytäviä edestakaisin siellä jo jonkin aikaa ja hoitajat olivat yrittäneet sinua kuunnella.
Saman asian jankuttamista, vainoharhaisuutta, syyttelyä, väärinymmärretyksitulemisen tunnetta, vihanpurkauksia yms.
Ihan näitä samoja vaikutelmia on tullut kyllä näiden hoitsujenkin teksteissä. Potilaat vaan pompottelee ja häiritsee ja mitä milloinkin, ihan tahallaan ap:kin oli paniikkikohtauksen kourissa, ihan vaan hoitsujen kiusaksi tietenkin.
yökausia, hoitajien pitää vain jatkaa tätä samaa kierrettä ja jutella yö yön jälkeen paniikkitilassa ja ahdistuneessa tilassa olevan potilaan kanssa.
Minun logiikka sanoo, että potilas pitäisi saada nukkumaan, eikä enää vouhkata lisää sen kanssa, että se valvoisi vielä muutaman vuorokauden päälle.
Mutta en olekaan mielenterveysongelmainen niin en tiedä näistä asioista. Vain kuvittelen, että jos potilas ei nuku lainkaan niin vielä enemmänhän se sekaisin menee.
koska henkilökunta on saanut koulutuksen?? Minun mielestäni hoitajien koulutusta ja hoitokäytäntöjä pitäisi muuttaa.
Harmi vain, että se ei ole hoitokäytäntöjen mukaista.
Ihan näitä samoja vaikutelmia on tullut kyllä näiden hoitsujenkin teksteissä. Potilaat vaan pompottelee ja häiritsee ja mitä milloinkin, ihan tahallaan ap:kin oli paniikkikohtauksen kourissa, ihan vaan hoitsujen kiusaksi tietenkin.
ja iltahoitaja 4 tuntia, niin miten monta tuntia huomiota ap tarvitsee? Eikä ap:ta käsketty nukahtamaan, hänelle vain annettiin reilu annos nukahtamislääkkeitä, joiden tehoa hän kaikin keinoin esim. edestakaisin kävelemällä pyrki estämään. Nukahtaminen on kieltämättä hankalaa, kun kävelee edestakaisin. Suosittelen kokeilemaan esim. vuodetta, siellä nukkuu paljon herkemmin kuin jaloitellessaan.
Miksi te vittuilette ja vääristelette koko ajan mun sanomisia? Ensinnäkään. Kun osastolle jouduin iltayöllä niin silloin ei omahoitajaa edes vielä ollut koska se tuli seuraavana päivänä. Eli en ole ketään kiusannut vielä tuossa vaiheessa saatikka että missä vaiheessa olisin 4 tai 8 tuntia jutellut kenenkään kanssa. Mistä helvetistä sinä tiedät kuinka kauan olen jutellut ja mikä annos mulle on lääkettä annettu? :D Kerroppa lääkeannosten määrä niin minä kerron menikö oikein, epäilen..:D Pyrki estämään? Kai mä nyt saamari olisin halunnut nukkua ja olla normaalisti mutta kun en PYSTYNYT kun ahdistus oli niin VALTAVAA. Luuletteko tosiaan että ihminen HALUAA valvoa koko ajan, haluaa olla liikkeessä koko ajan vaikka teidän mielestänne voisi tuosta vaan mennä sänkyyn ja nukahtaa?
Toivottavasti sulla on sitä diapamia kotona. Tarvitset sitä nimittäin kohta.
Miksi te vittuilette ja vääristelette koko ajan mun sanomisia? Ensinnäkään. Kun osastolle jouduin iltayöllä niin silloin ei omahoitajaa edes vielä ollut koska se tuli seuraavana päivänä. Eli en ole ketään kiusannut vielä tuossa vaiheessa saatikka että missä vaiheessa olisin 4 tai 8 tuntia jutellut kenenkään kanssa. Mistä helvetistä sinä tiedät kuinka kauan olen jutellut ja mikä annos mulle on lääkettä annettu? :D Kerroppa lääkeannosten määrä niin minä kerron menikö oikein, epäilen..:D Pyrki estämään? Kai mä nyt saamari olisin halunnut nukkua ja olla normaalisti mutta kun en PYSTYNYT kun ahdistus oli niin VALTAVAA. Luuletteko tosiaan että ihminen HALUAA valvoa koko ajan, haluaa olla liikkeessä koko ajan vaikka teidän mielestänne voisi tuosta vaan mennä sänkyyn ja nukahtaa?
Saman asian jankuttamista, vainoharhaisuutta, syyttelyä, väärinymmärretyksitulemisen tunnetta, vihanpurkauksia yms. Et voi todella nytkään kovin hyvin. Eikö sinulla ole siellä kotona ketään, kenelle voisit purkaa pahaa oloasi, ettei tarvitsisi anonyymilla nettipalstalla kirjoitella. Aika paha on tilanteesi jos sinulla ei ketään läheistä ole, kenelle voisit tätä pahaa oloasi nytkin purkaa.
jos jollakin on ollut psyykkisiä ongelmia, on kätevää kumota kaikki hänen argumenttinsa vetoamalla hänen sairaushistoriaansa. Ap on esittänyt aivan aiheellisen kysymyksen: Miksi pahassa paniikkikohtauksessa olevaa potilasta ei voida yrittää rauhoitella keskustelemalla. Paniikkikohtaus ei ole oma valinta. Autonominen hermosto ei ole tahdonalainen. Suosittelen kaikkia täällä kirjoittavia perehtymään siihen, mitä on paniikkihäiriö ja paniikkikohtaus ja mitä se ei ole.
Sen ymmärrän, että jos ap oli jo monia öitä läpeensä jutellut (ja valvonut siis vuorokausia putkeen) niin todella ensisijaiseksi asiaksi tulee saada se uni tulemaan. MUTTA toisaalta, miksei tosiaan voi sitten antaa sellaiset tropit että nukkuu. Jos potilas on joka tapauksessa paniikissa eikä saa nukuttua, niin lähinnä ne inhimilliset vaihtoehdot mitä itselleni tulee mieleen on se rauhoittava juttelu tai jos sitä on jo harrastettu muttei ole ollut apua, niin sitten kunnon tropit joilla nukahtaa (kai sellaisia on?). Ei tuollainen välinpitämättömyys ja telkkarin töllöttäminen kun toinen ravaa paniikissa käytävällä, ole kyllä inhimillisyyttä nähnytkään.
Ihan naurettavaa myöskään sanoa, että "no mitäs ramppaa siinä, menis sänkyyn niin sais nukuttua". Öh, jos se olisi paniikkikohtauksen kourissa niin helppoa, niin miksi ap olisi ylipäänsä siellä osastolla ollut...?
päivällä, hän halusi nimenomaan yöllä tehdä eri asioita kuin mitä hyvään hoitoon kuului.
Meillä on kaikkiin tavallisimpiin sairauksiin hoitosuositukset, joiden mukaan toimitaan!