Sh:t ja muut tietävät! Miksi psykiatrisella osastolla ei jutella öisin potilaiden kanssa?
Kun näyttää hoitajia olevan paikalla niin kysäsenpäs. Jouduin erittäin vaikeiden ahdistus-ja paniikkioireiden takia psykiatriselle, akuutille osastolle pariksi viikoksi hoitoon. En tietenkään voinut öisinkään juuri nukkua, istuin, haahuilin, itkin ja panikoin. Kun oli oikein paha olla menin kansliaan ja pyysin että juttelisivat kanssasi = rauhoittelua koska se välillä auttoi. Jotkut hoitajat antoivat öisin katsoa jopa jääkiekkoa kun oli MM-kisat menossa ja juttelivat mutta suurin osa ei edes katsonut päin vaan istui koneella ja sanoi että yöllä ei ole tapana jutella ja pitää seuraa..joo, ymmärrän kyllä sen että yöllä pitäisi kaikkien nukkua ja päivärytmi on tärkeä ja näin mutta tuossa tilanteessa olin vasta tullut osastolle ja olin oikeasti aivan sekaisin ja hirveissä paniikkioireissa joihin annettiinkin diapamia suoraan nestemäisenä tarvittana ja tenoxia jne eli tilanne oli paha.
Kommentit (287)
kuin se että yöllä nukutaan ja nukkumattomuus lisää ahdistusta yms ja niin edelleen.
Ihminen kun on tarpeeksi paniikissa niin eipä häntä nukuteta edes kunnon aineilla joita suonensisäisesti annetaan.
Olen siis ollut itse avustamssa tällaisen potilaan kohdalla joka piti nukuttaa, mutta lääkkeet eivät tehonneet kovan paniikin vuoksi. Olisko hänelle pitänyt sanoa että nyt silmät kiinni jotta päästään operoimaan vai mitä?
No siinä me sitten lauleltiin hänelle ja onneksi se toimi hänen kohdallaan.
Tuskimpa ap:tä siis olisi pitänyt "viihdyttää" koko yö, vaan saada hänet rauhoittumaan sen verran jotta uni voisi tulla?
niin eikö olisi voinut valvoa kotonakin. Siellä olisi ollut televisio vapaana ja eteinen kävelylle. Päiväksi olisi voinut mennä nukkumaan osastolle.
Ne haluaa palstailla yöllä. Usein yöllä palstailevat kertovat olevansa töissä.
tai sitten ne haluaa nukkua. tai lukea tai tehdä omia juttujaan.
ei ne jaksa sun juttujas. valitettavaa mutta ihminen on paska ja raadollinen ja heikoimpia kohdellan huonoiten.
sairaanhoitajien koulutus on matala. Eivät he mitään empaattisia ja sivistynbeitä ihmisiä ole.
suurin osa on paskamaisia ja alhaisia juoruajia, ilkeitä ihmisiä. toisilleen ja potilaille.
Liksat ovat suuret koska suuri ikäluokka halusi varmistaa että heille riittää hoitajia kun vanhenevat.
ja kirjoitan pari asiaa.Onneksi jaksan kirjoittaa, suurin osa meistä ei jaksa.
Jo sairaalaan jotuminen on usein traumaattista.Sen huomaa siitä, että moni pitkän linjanjaan mt-potilas ei halua keskustella asiasta ja muistella asiaa edes toisen saman kokeneen kanssa.
Sairaaloissa on eroja, ja jopa saman sairaalan osastoissa,ja henkilöökunnassa.
Olen ollut pari kertaa suljetullakin, vapaaehtoisesti,syystä,että avo-osastolla ei ole tupakkapaikkaa,suljetulla on,ja olen kova tupakoimaan.
Eräällä suljetulla olin tupakkahuoneessa muiden potilaiden kanssa.Heitä oli n.5 minun lisäkseni.
mm.puhuttiin erityksestä.
Siellä on palju,johon tehdään jätökset.En tiedä,mihin ne jätööksensä jättävät,jotka ovat vuorokaudenkin sidottuna.Siteet ovat usein niin tiukalla,että parilla potilaalla oli kipuja.Kuulin miehestä,joka kuoli oksennukseensa siteissä.
Niin,näin itsekin yhtä ja toista.
Ja kohtasin hoitajia,erilaisia.
Eräs hoitaja jäi mieleeni,entinen vartija ,kuulemma.Kun lähdin osastolta kotiin,sanoin kiitos,ja yritin kätellä.Hän ei sanonut mitään ja katsoi pois.Hän oli aika törkeä minulle hoidon aikana,mutta tarkoitukseni ei ollut kirjoittaa yksittäisitä töörkeilyistä,vaan koko touhusta,psykiatriasta.
Olen nähnyt ihmisiä,joiden lääkityksiä on venkslattu äärimmäisen paljon.Minä söin 5ttä eri psyykenlääkettä,kunnes hyvä lääkäri poisti 3,nyt olen jo tolpillani,sanoi,että minua on ylilääkitty.
Diagnoositkin vaihtuvat yksilöillä alinaomaa,toinen lääkäri sanoo tätä,toinen toista,ihan,kuin nyt ollaan eri mieltä Breivikinkin diagnooseista.
No,pointtini oli, että joka ammattikunnassa on helmensä, ja että psyykkisesti sairaskin on ihminen, jolla ainakin pitäisi olla ihmisarvo.
Sitä ei aina muista, kun esim.yritin joskus saasa tiettyä hoitoa ihan normiterveydenhoidosta fyysiseen vaivaan,hoidosta kieltäydyttiin ,koska minulla psyyken ongelmia.No, more later ja muista ap, ettet ole yksin asiasi kanssa
Eiköhän minut ja muut mt-potilaat pitäis vain tappaa, niin emme olisi pompottamassa ja aiheuttamassa kustannuksia kunnon ihmisille.
Kiitoksia hyville hoitajille. Vittumaiset hoitajat, haistakaa paska.
Terveisin, hullu Hämeest'
Eiköhän ole vain viisainta lopettaa koko keskustelu. Mitä enemmän tätä jatketaan niin sitä enemmän tuo provokiusaaja tästä kiihottuu, niinhän se provoilijoilla usein taitaa olla. Mitä pidemmäksi aikaa saa koukutettua ihmiset hedelmättömään väittelyyn ja mitä pahemmin saa kiusattua, niin sitä parempaa jännitystä saa henkisesti tyhjään elämäänsä.
Olen yleensä aika kärsivällinen keskustelija ja väittelijä, mutta jossain vaiheessa sen vain huomaa, jos jollakin ei ole pienintä aikomustakaan järkevään keskusteluun. Ainoa aikomus tällä provoilijalla (siis tämä "ei suostu vastaanottamaan hoitoa" -tyyppi) on varmastikin vain ärsyttää ja kiusata mm. haukkumalla harvinaisen järkevän oloista ap:ta harhaiseksi, osoittaen kuitenkin koko ajan vain vahvemmin omaa henkistä epätasapainoisuuttaan.