Avopuolison äiti (tuleva anoppi) ei ostanut lainkaan joululahjaa lapselle :(
Tulin niin surulliseksi tyttäreni puolesta, että pakko täällä purkaa. Tiedän, että lahjat eivät ole joulun itse tarkoitus, mutta kuitnkin. Mieheni äiti oli meillä aattoaamuna puurolla ja kahvilla ja päätettiin vaihtaa keskenämme lahjat jo tässä vaiheessa. Tyttö oli tietenkin innokkaana lahjoja jakamassa ja pettymys oli todella suuri kun hänelle ei ollut lahjaa "vara-mummilta" lainkaan.
Ymmärtäisin jos suhteemme olisi uusi tms., mutta olemme olleet yhdessä 7 vuotta ja tyttöni oli tällöin 1 vuotias. Mies kohtelee tyttöä kuin omaansa, mutta miehen äiti ei pidä edes perheen jäsenenä. Tänäänkin ei ollut ruokapöytään lapselle paikkaa katettu kun menimme syömään. Tuntuu niin pahalta lapsen puolesta ja aattona tuntui oikein super hirveältä. Tyttö oli iloinen meidän lahjoista ja mukana, mutta sitten meni omaan huoneeseen ja kuulin äänistä, että meni ns. pahaa oloaan piilottelemaan.
Kommentit (117)
Sun tytär on jo sen ikäinen et sille voi selittää et monelle ihmiselle veri on vettä sakeampaa eikä miehesi äiti ole tytölle sukua. Se et miehesi on hyväksynyt tytön on eri asia.Mies on nuorempaa sukupolvea ja ottaessaan sinut hän on ottanut tytön.Miehen vanhalta äidiltä ei taidettu kysyä. Ei toi ole vakava asia kunhan et jätä kertomatta tytölle miksi kohtelu on eriarvoista.Ei se ole henkilökohtaista.
eikä tarvitsekaan. Käyttäytyä sen sijaan senkin pitäisi. Lapselle kostetaan oma katkeruus, hyi helvetti. Ja lapsi nimenomaan ottaa tuollaiset asiat henkilökohtaisesti, etkö sitä ymmärrä?
Onhan sillä ap:n lapsella isä ja isovanhemmat sieltä puolelta sekä ap:n vanhemmat? Miksi yhdelle lapselle pitää kaikkien serkun kummin kaimojenkin ostaa lahjat? Eikö mikään riitä? Sitä en ymmärrä että miksi lapsella ei ollut paikkaa ruokapöydässä, mutta en mä nyt millään käsitä että miksi "varamummi" on pakotettu ostamaan lahja lapselle jonka mummi hän ei ole. Ap:n mies voi ostaa lapselle lahjoja, mutta ei hän voi pakottaa äitiään pitämään lasta lapsenlapsenaan jos tämä ei halua. Onko ap:lla ja miehellään sitten parempi joulumieli kun pakotetaan miehen äiti lahjaostoksille?
Mä sanoisin lapselleni, että sulla on omat mummot ja papat - ja saat heiltä lahjat. Pikkuisen juttelemalla sen lapsen saa kyllä ymmärtämään sen, ettei sen miehen äidiltä saa lahjoja. Eikä sen tarvi olla katastrofi tai tehdä lasta surulliseksi. Samoin tuollaiset paikkajutut sais helposti peiteltyä niin, ette ne ainakaan lapseen vaikuta. Kyllä ap voisi tehdä itse paljon työtä sen suhteen, että tyttö ei noista pahastuisi. Anoppiehdokastasi sä et voi muuttaa. Mutta sä voit vaikuttaa siihen, miten lapsesi sen kaiken kokee. Uusperheet voi olla vaikeita sulattaa niille isovanhemmille, eikä mun mielestäni heidän tarvitse leikkiä varamummoa tai -pappaa. Ehkä sä olet yrittänyt liikaa tuppautua lapsinesi perheeseen. Yrittänyt liikaa - ja tää sun varamummosi on siitä kimpaantunut. Sun lapsesi ei voi olla hänelle samaa, kuin ne omat lapsenlapset. Sen hyväksymällä se miehen äitikin voi suhtautua lapseesi paremmin. Liika "tasavertaisuuden" korostaminen ja hakeminen voi kostautua totaalisena torjuntana. Näin mä ajattelen.
Vaikka antaisit siellä oleville ailuisille lahjat? Minä en.
Ja me tiedetään tästä tapauksesta vain se, mitä ap on meille sekavasti kertonut. Mä en tuomitse ketään ennen kuin olen kuullut molempien versiot tapahtuneesta ja siitä, mistä tässä on kyse. Mä itse ihmettelen eniten tässä sitä, että ap on tällaisen hyväksynyt noin monta vuotta tekemättä mitään asialle. Miksi hän antaa oman lapsensa kärsiä tuosta vuosi vuoden jälkeen?
Antaisitko sinä? Minä ne.
rakastavat mieheni ja minun lasta ihan valtavasti. Lapsi on nyt 4-vuotias. Anoppi ja minä olemme todella hyviä ystäviä. Kuitenkaan lapsi ei ole saanut kertaakaan heiltä mitään lahjaa. Miehen isommat lapset saavat heiltä noin kerran kuussa lastenlehtiä ja jouluksi ja synttäriksi 20-40 euron arvoiset lahjat. En tiedä mistä tämä johtuu.
Mä sanoisin lapselleni, että sulla on omat mummot ja papat - ja saat heiltä lahjat. Pikkuisen juttelemalla sen lapsen saa kyllä ymmärtämään sen, ettei sen miehen äidiltä saa lahjoja. Eikä sen tarvi olla katastrofi tai tehdä lasta surulliseksi. Samoin tuollaiset paikkajutut sais helposti peiteltyä niin, ette ne ainakaan lapseen vaikuta. Kyllä ap voisi tehdä itse paljon työtä sen suhteen, että tyttö ei noista pahastuisi. Anoppiehdokastasi sä et voi muuttaa. Mutta sä voit vaikuttaa siihen, miten lapsesi sen kaiken kokee. Uusperheet voi olla vaikeita sulattaa niille isovanhemmille, eikä mun mielestäni heidän tarvitse leikkiä varamummoa tai -pappaa. Ehkä sä olet yrittänyt liikaa tuppautua lapsinesi perheeseen. Yrittänyt liikaa - ja tää sun varamummosi on siitä kimpaantunut. Sun lapsesi ei voi olla hänelle samaa, kuin ne omat lapsenlapset. Sen hyväksymällä se miehen äitikin voi suhtautua lapseesi paremmin. Liika "tasavertaisuuden" korostaminen ja hakeminen voi kostautua totaalisena torjuntana. Näin mä ajattelen.
Minäkään en voisi, minusta tuo on Julmaa isolla J:llä, mutta täällä on tänäänkin käsitelty äitiä, joka antaa 12-vuotiaalle terveyssiteitä joululahjaksi ja porukkaa joka poistuu joulupöydästä perheineen syömättä jos joku ehkä aikoo juoda lasin viiniä. Kaikki tympeä käytös on ihan ok jos vaan itsestä se tuntuu hyvältä, miksi pitäisi miettiä muita :(
Onhan sillä ap:n lapsella isä ja isovanhemmat sieltä puolelta sekä ap:n vanhemmat? Miksi yhdelle lapselle pitää kaikkien serkun kummin kaimojenkin ostaa lahjat? Eikö mikään riitä? Sitä en ymmärrä että miksi lapsella ei ollut paikkaa ruokapöydässä, mutta en mä nyt millään käsitä että miksi "varamummi" on pakotettu ostamaan lahja lapselle jonka mummi hän ei ole. Ap:n mies voi ostaa lapselle lahjoja, mutta ei hän voi pakottaa äitiään pitämään lasta lapsenlapsenaan jos tämä ei halua. Onko ap:lla ja miehellään sitten parempi joulumieli kun pakotetaan miehen äiti lahjaostoksille?
kaikille muille jopa inhoamalleen miniälle lahjan. Kyse siis joululahjoista joita se antoi jopa aikuisille mutta EI YHDELLE LAPSELLE. Etkö yhtään osaa ajatella miltä lapsesta tuntui? Ei tämä tyyppi anna varmasti muulloinkaan lahjoja tälle lapselle mutta että näkyvästi jakaa muille ja jättää yhden lapsen ilman. Että mua yököttää tuollaiset hyypiöt ja niiden puolustelijat.
Ja tuosta joulumielestä, olipas se jaksanut pakotettuna olla jouluostoksilla kaikille muille. Olis jättänyt muutkin lahjomatta ja mitä ihmettä se sinne edes jouluna änkesi? Hakemaan inhoamansa miniän joululahjat itselleen?
Ymmärsitkö?
Että tämä perhe kävi siellä oletetusti ennakkoon sovitusti jouluna vierailulla ja vaihtoi lahjoja. "Mummilla" oli lahjat perheen aikuisille mutta ei tälle lapselle, mikä on todella outoa ja lisäksi lapselle ei oltu katettu edes paikkaa pöytään vaikka oli tiedossa että lapsi tulee. Pitäisin ihan normaalina jos olisi ollut lahja - vaikka edes vähäpätöinen paketti jotain tarroja vain tälle lapselle, ei aikuisille. Sekin olisi ollut hyväksyttävämpää! Miksi pitää nöyryyttää viatonta lasta???
Jos perhe ei olisi ollut siellä vierailulla ja kukaan tästä 4 hengen porukasta ei olisi lahjonut ketään, ei lapset eikä aikuiset, ei tilanne olisi ollut yhtään outo.
mitään herunnut. Häälahja sekä ristiäislahjat lapsille on tullut.
Mitään synttäri- tai joululahjoja ei ole tullut. Tosin ei mekään osteta mitään heille. Mies on samanlainen ei arvosta lahjoja. Pitää mua ihan pimeenä kun ostelen lahjoja lapsille ja omille sukulaisille. Heiltä saan myös lahjoja.
Jos se olikin esim. ap:n paikka mikä oli kattamatta :-)?? Tai jonkun muu paikka?
Itse laitan aina ensin lapset pöytään ja katson että heille on paikat, ennen kuin istun itse pöytään.
Miten ap:n tuleva-anoppi sitten korjaisi tämän paikkaongelman?
Ja miten niin ei tytölle ollut katettu paikkaa? Oliko niissä nimilaput? Minä olisin istuttanut ensin lapset ja sitten itseni ja mieheni ja lopulta tokaissut etteikö anoppi itse aikonut istua lainkaan pöydässä kun ei ollut kattanut paikkoja kuin vieraille?
Aaargh, älkää olko nössöjä! =)
Ostan vain muutaman lahjan jouluna perheemme nuorimmalle. Ja olen sanonut kaikille, että mulle ei saa ostaa mitään!! Tykkään aaton tunnelmasta ilman tyhjää lahja vouhotusta, mutta ymmärrän että ala-aste ikäinen vielä odottaa lahjoja.
Jos vanhimmat pojat ottaa itselleen vaimoja kellä lapsia edellisistä liitoista, niin en näe aiheeksi lahjoa näitäkin lapsia. Lapsilla kuitenkin omat vanhemmat ja isovanhemmat olemassa. (siis oletettavasti on)
Toivon vielä joku päivä pääseväni kokonaan eroon lahjojen ostamisesta. Jos alan kaikkia lähipiirissä muistamaan, niin tästä ei pääse ikinä eroon.
Antaako pojan perhe puolestaan yhden lahjan perheeltä, yhden pojalta, yhden varaminiältä ja yhden varalapselta?
Vai onko niin, että varamummo antoi yhden yhteisen lahjan perheelle, mutta varaminiä vaatii, että lasta pitää muistaa erikseen?
Meillä mummi (ihan ilman varaa) ostaa perheelle yhteisiä lahjoja tyyliin herkkukori. Ei käy edes mielessä ryhtyä vaatimaan, että vielä lapsille lahjat erikseen.
Ehkä se varamummi ajatteli, että tyttö on nyt niin iso, ettei enää omaa lahjaa tarvitse vaan o osa pojan perhettä ja siten saa olla osallisena perheessä, joka saa yhteisen lahjan.
Tytär seurustelee sellaisen miehen kanssa, jolla on lapsia kahden eri naisen kanssa. En tajunnut ostaa näille lapsille mitään lahjoja (olen nähnyt kerran kesällä eli "tuttuja" ollaan), ja sainkin päivällä vihaisen puhelun toiselta exältä. Olen kuulemma huono ihminen, kun en muistanut tyttären poikaystävän lapsia jouluna.
En kutsunut muuten jouluan syömäänkään. Olen hirveän huono anoppi.
annan lahjan vain kummitytölleni. Veljeni perheessä on siis lapsia veljenvaimon aiemmasta liitosta ja yhteinen veljen kanssa. Olen yhteisen tytön kummi. Veljenvaimon mielestä minun pitäisi ostaa lahjat kaikille lapsille, koska näille aiemman liiton lapsille tulee paha mieli kun eivät saa minulta lahjaa. En osta, en, koska en joulua vietä heidän kanssaan ja koska en ole näille lapsille sukua enkä edes läheinen heidän kanssaan. Sama vaatimus on esitetty myös äidilleni, lahjat kaikille. Äitini ei myöskään osta lahjoja näille vanhemmille lapsille, ihan sen vuoksi että lapset saavat lahjat isovanhemmiltaan. Äitini mukaan olisi aika epäreilua että vanhemmat lapset saisivat lahjoja kolmilta isovanhemmilta ja nuorin vain kaksilta. On luvannut ostaa lahjat jos vanhempien lasten isovanhemmat (ex-miehen vanhemmat) ostavat lahjat myös tälle nuorimmalle. Sama vaatimus kaikille isovanhemmille, myös exän vanhemmat saavat olla lahja-automaatteja.
Joka ainut vuosi veljenvaimo jaksaa jankuttaa asiasta, ei tajua että se jankutus on osin myös syy miksi emme lahjoja osta. Ostakoot lapsilleen itse lahjat, ei ole meidän asia toteuttaa vieraiden lasten lahjatoiveita.
Ensin sanoit olleesi lapsesi isän kanssa avoliitossa 9 vuotta, sitten se muuttui kuudeksi.
On ok ostaa lahjoja yhteisille lapsille, mutta noteeramatta jätetään tylysti edellisen liiton lapset, hyi hitto hävetkää!
Itsekin ostan veljen vaimon entisen liiton lapsille, jos ostan myös heidän yhteiselleen. Ei sen tarvi olla kallista eikä koskaan olekaan niin kallista kuin veljentyttöni lahja, mutta ainakin muistan heidänkin olemassaolonsa.
Olette olleet yhdessä 7 vuotta, mutta ette ole edenneet suhteessa minnekään eli miehen äidin mielestä tilanne on varmasti kummallinen. Jos poikansa rakastaisi sinua, olisitte varmasti jo naimisissa. Nyt ette ole.
Lapsellasi on jo kahdet isovanhemmat eli sinun ja lapsen isän vanhemmat. Et voi olettaa, että kaikki hankkivat sinulle lahjoja, vaikka joskus ennen olisivat lahjalla muistaneet. Ehkä on niin, että tyttö ei osta miehen äidille lahjoja ja hän on ajatellut, että eipä sitten hanki hänkään mitään. Käsittääkseni tässäkin on sitä vastavuoroisuutta eli teitä on 3 ja mummoa 1, hän ostaa teille 3 lahjaa ja te annatte vain yhden?
työkaveri meni yksiin miehen kanssa ,jolla ei ollut lapsia ja työkaverilla on kaksi. Sen miehen vanhemmat, etenkin isä, lähinnä inhoaa tätä naista lapsineen. Olisi halunnut ainoalle pojalleen naisen, jolla ei olisi ollut entuudestaan lapsia.
Ja onhan ap:lläkin isovanhemmat, miksi siis anoppikokelas osti lahjan hänelle?
Mua ihan oikeesti oksettaa nää jutut täällä...
ostaisiko exäsi perhe näille lapsille lahjoja?