Raivostuttaa, anoppi ei anna noudattaa perheemme jouluperinteitä
Olen halunnut luoda meidän perheelle omia jouluperinteitä. Osa periytyy jo lapsuuden perheestäni.
Esim. jouluaattona kahvin jälkeen lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi 1700-luvun Raamatusta.
Itse olen halunnut tuoda joulunviettoon mukaan joulusadut. Kirjoitan itse yhden, pienen joulusadun. Lisäksi etsin toisen, ääneen luettavaksi sopivan joulusadun - usein jonkun entisaikojen joulunkuvauksen. Nämä luetaan aattona.
Kun viimeksi vietimme aattoa anopin luona, olin tehnyt valmiiksi pienet joululauluvihot. Lisäksi olin ottanut mukaan Raamatun. Viimeksi anopin luona jäi laulut jouluna laulamatta ja evankeliumi lukematta, kun ei ollut laulunsanoja anopin luona, sen paremmin kuin Raamattuakaan.
Kun iloisesti ilmoitin, että luetaanko nyt evankeliumi ja lauletaan joululauluja, niin anoppi tyttärineen meni vaikean näköiseksi. Heillä ei kuulemma ole tapana laulaa. Anoppi keksikin sitten, että telkkarista tulee joululauluohjelma. Kuunnellaan sitä.
Joo, se korvaakin itse laulamisen.
Kun olisin lukenut joulusadut ääneen, niin eikös sieltä telkkarista tullut joku Kauniit elämät, joka oli pakko saada katsoa. Jouluaattona!
Ei suuremmin huvittaisi mennä anopin luo tänä aattona, kun siellä on pääosassa taas telkkari. Ja sukulaisten haukkuminen. :(
Ja kyseessä niin pieni kämppä, kaksio, ettei sitä telkkaria pääse edes pakoon toiseen huoneeseen.
Kommentit (115)
Kuulostaa muuten kaamealta: jouluevankeliumi vanhasta raamatusta ja yhteistä joululaulelua tiettyyn aikaan. Yes.
hyppäisin ikkunan läpi pihalle. Aivan sama miten korkealla asunto sijaitsee.
Noudattakaa omia perinteitänne omassa kodissanne ja anopin luona anopin perinteitä.
sinänsä hyvä provo, joka käsittelee ajankohtaista aihetta: voiko toisen luo mennä kylään ja vaatia, että omia tapoja noudatetaan?
Yleisemmin: jos haluaa omat traditiot niin silloin pysyy kotona. Toisaalta jos on parisuhteessa niin täytyy yhdessä sopia niistä traditioista siellä kotonakin - ja osata joustaa.
Kuulostaa muuten kaamealta: jouluevankeliumi vanhasta raamatusta ja yhteistä joululaulelua tiettyyn aikaan. Yes.
Mitä tykkäisit jos anoppi toisi omia perinteitään sun kotiisi?
Melko kiusallisia perinteitä sulla kyllä on...mäkin kattoisin mieluummin telkkaria.
Tää taitaa olla tosin provo.
Me tykkäämme laulaa lasten kanssa. Lapsuuden kodissani ja myös molempien isovanhempieni kodeissa on aina laulettu paljon.
Tuo vanha Raamatun teksti on vanhasta perheraamatustamme. En ymmärrä, mitä noloa siinä on. Tunnelmmallistahan se on.
Sanoin miehelle, että en lähde anopin luo enää jouluaattona. Siellä kun ei ole muita jouluperinteitä kuin ruoka ja tv. Jos heillä olisi jotain perinteitä, noudattaisin niitä mielellläni!
Tästä on varmaan nyt syttymässä sota.
Itse haluaisinkin viettää joulua joko kotona tai vanhempieni luona. Joulupäivänä voidaan sitten mennä anopin luo ikävystymään telkkarin eteen.
.. ja pidät omaa tapaasi viettää joulua ainoana oikeana ja muiden tapoja huonompina.
Pinnat anopille, hänellä on kotonaan oikeus viettää omaa jouluaan kuten haluaa. Sinun todellakin kannattaa pysyä ihan vaan kotonasi.
Omassa lapsuudenperheessä oltiin aattona yöpuvuissa aina puolille päivin, nautittiin rauhasta. Anoppilassa menee koko aamu siihen, kun laitetaan lounasta, koristellaan kuusta, ravataan naapureissa viemässä kukkia jne. Ja kun on syöty, pitää mennä haudoille (haukotus!) ja kirkkoon. Ei hetken rauhaa.
Sanoin miehelle, että en lähde sellaiseen riekkumisjouluun mukaan ollenkaan! Haluan nauttia olemisesta ja suklaasta aikataulujen sijaan.
uskonnollista hapatusta, sitä joutuu jouluna muutenkin kuulemaan niin joka tuutista. Kyllä minuakin ottaisi pattiin, jos joku sukulainen tulisi kylään Raamattu kainalossa ja vaatisi saada lukea sieltä pätkiä ja kaikkien pitäisi laulella jotain joululauluja, hui kauhistus. Kun olette anopin luona kylässä, pätee anopin joulunviettotavat. Kutsu anoppi ensi jouluksi teille kylään, niin saat vapaasti käydä läpi omia traditioitasi.
on niin HIANO IHMINEN.
Ei tosin osaa edes suomea, joten mahtaa olla laadukkaita nuo "sadut". Tyrsk.
Ymmärrän ap harmistuksesi, vaikka omiin perinteisiini ei Raamatun lukeminen kuulukaan. Ymmärsin myös, että sinua harmitti ennen kaikkea perinteiden puuttuminen, ei pelkästään se, ettei sinun ehdotuksiasi otettu huomioon.
Minulla on hieman sama tilanne, tosin me vietämme joulua omassa kodissamme nykyään ja olemme luoneet omat juttumme. Olen yhden joulun viettänyt appivanhempieni luona ja koin jossain määrin samaa kuin ap. Mitään perinteitä ei ole, ruoka on hätäisesi valmistettua (tyyliin rullakinkku = kumikinkku, muutamat laatikot ja kaupan rosollia), aikuisetkin odottavat vain lahjoja, ei tunnelmaa, kälyn lapset vertailevat suureen ääneen lahjojaan.
Omassa joulussamme syömme lounaaksi joulupuuron ja voileipää, kuuntelemme joulurauhan julistuksen, käymme joulusaunassa, valmistamme huolella joulupäivällisen, skoolaamme pöydässä ja toivottelemme hyvää joulua.
ottaisi pattiin, jos joku sukulainen tulisi kylään Raamattu kainalossa ja vaatisi saada lukea sieltä pätkiä ja kaikkien pitäisi laulella jotain joululauluja, hui kauhistus. Kun olette anopin luona kylässä, pätee anopin joulunviettotavat. Kutsu anoppi ensi jouluksi teille kylään, niin saat vapaasti käydä läpi omia traditioitasi.
Mutta olen samaa mieltä tämän kanssa. Yheislaulu ei ole kaikille luontevaa ja kivaa, mutta tietysti kohtelias emäntä olisi siihen suostunut.
Kylässä ollaan kylän ehdoilla ja tavoilla, vaikka voihan sitä jotain ehdottaa, jos muuten ei ole ohjelmaa valmiina. Telkkarin tuijotus on seurassa tylsää. Kotonanne voitte olle kuten haluatte.
Mitä mieltä miehesi on joulun vietosta ja siitä, mitä jouluaattona tehdään?
Anoppilassa selkeästi jouluperinne on se, ettei pingoteta ja pönötetä.
Jos ap taas on oppinut leikkimään fiiniä niin ei se yhtään sen kummempi perinne ole kuin päinvastainenkaan!
ymmärrä,että luot perinteesi omassa kodissasi ja menemällä anopille kunnioitat hänen perinteitään,niin olet taistelusi valinnut. Pysy kotona!
on niin HIANO IHMINEN.
Ei tosin osaa edes suomea, joten mahtaa olla laadukkaita nuo "sadut". Tyrsk.
Ja kelvanneet kustantamollekin.
Että tyrsk vaan itsellesi.
Ilmoitan miehelle, että vietän jouluni missä haluan ja miten haluan.
He sitten istukoon ritirinnan anopin sohvalla ja tuijottakoon sitä telkkaria kunnes silmät tippuu päästä. Kun kaikki tyhjäpäiset sarjat on seurattava, jopa jouluaattona!
Oma suomesi ei voi kelvata ilman rankkaa stilisointia.
Ja KUINKA ITSERAKAS oikein olet, kun pitää jopa jouluaattona korostaa itseään tuolla tavoin!
Mikset vain tyydy siihen, että käyt ostamassa ne tuotoksesi sieltä kirjakaupan alelaarista, että saat edes jonkinlaiset myyntiluvut niille...
Ilmoitan miehelle, että vietän jouluni missä haluan ja miten haluan.
He sitten istukoon ritirinnan anopin sohvalla ja tuijottakoon sitä telkkaria kunnes silmät tippuu päästä. Kun kaikki tyhjäpäiset sarjat on seurattava, jopa jouluaattona!
Miehesi on nies,hän viettää joulun sinun ja perheensä (=lapset) kanssa,eikä pakene äidilleen. Mutta silloin on molempien oltava asioista samaa mieltä,älä sanele. Ja muista tämä tapaus,jos sinulla on tapana juosta äidin helmoihin ongelmissa.
että rahvaan pariin on nyt laskeutunut aito Kyldyyripersoona, jonka tähti ei himmene edes jouluaattona.
jos tarkoitus on viettää joka joulu anoppilassa. Jos edes joka toinen joulu olisi omassa kodissa omin tavoin, voisikin anoppijoulun antaa mennä sen tv:n tahdittamana.