Raivostuttaa, anoppi ei anna noudattaa perheemme jouluperinteitä
Olen halunnut luoda meidän perheelle omia jouluperinteitä. Osa periytyy jo lapsuuden perheestäni.
Esim. jouluaattona kahvin jälkeen lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi 1700-luvun Raamatusta.
Itse olen halunnut tuoda joulunviettoon mukaan joulusadut. Kirjoitan itse yhden, pienen joulusadun. Lisäksi etsin toisen, ääneen luettavaksi sopivan joulusadun - usein jonkun entisaikojen joulunkuvauksen. Nämä luetaan aattona.
Kun viimeksi vietimme aattoa anopin luona, olin tehnyt valmiiksi pienet joululauluvihot. Lisäksi olin ottanut mukaan Raamatun. Viimeksi anopin luona jäi laulut jouluna laulamatta ja evankeliumi lukematta, kun ei ollut laulunsanoja anopin luona, sen paremmin kuin Raamattuakaan.
Kun iloisesti ilmoitin, että luetaanko nyt evankeliumi ja lauletaan joululauluja, niin anoppi tyttärineen meni vaikean näköiseksi. Heillä ei kuulemma ole tapana laulaa. Anoppi keksikin sitten, että telkkarista tulee joululauluohjelma. Kuunnellaan sitä.
Joo, se korvaakin itse laulamisen.
Kun olisin lukenut joulusadut ääneen, niin eikös sieltä telkkarista tullut joku Kauniit elämät, joka oli pakko saada katsoa. Jouluaattona!
Ei suuremmin huvittaisi mennä anopin luo tänä aattona, kun siellä on pääosassa taas telkkari. Ja sukulaisten haukkuminen. :(
Ja kyseessä niin pieni kämppä, kaksio, ettei sitä telkkaria pääse edes pakoon toiseen huoneeseen.
Kommentit (115)
Ap kuulostaa siltä, että on kasvanut tynnyrissä jonkun uskonnollisen lahkon huomassa, syvällä maaseudulla niin, että kylässä on aina sukulaiset menneet keskenään naimisiin, eikä muita ole juuri nähty.
Siis kuka oikeasti kuvittelee, että yleisesti ihmiset tykkää harrastaa yhteislaulua?? :D
Tavallaan ymmärrän, että haluaisi jouluunsa jotain omaakin, vaikka viettääkin sen toisen katon alla, mutta miksi siitä pitää tehdä niin iso numero? Kyllä kait AP voi mennä sinne anopin makkariin lukemaan ne joulusatunsa lapsille (vaikkei se laulaminen siellä onnistunutkaan)?
Toisaalta mielestäni myös anoppi voisi hieman joustaa, vaikka sitten sen jouluevankeliumin verran? Kyllä meillä ainakin otetaan huomioon molempien sukujen toiveet ja mieltymykset, mutta ei kuitenkaan muuteta sitä omaa joulua toisen näköiseksi.
että se jouluruoka ja tv:n katseleminen ON sun anoppisi jouluperinne!!
Mutta ei, kun vain SUN perinteet ovat niitä OIKEITA perinteitä. Kaikki muu joulunvietto on tylsää ja tavallista.
Mutta kun niitä perinteitä ei ole!
Johan olen todennut, että muunkinlaiset jouluperinteet kävisi. Kunhan olisi edes JOTAIN eikä vaan se ruoka ja tv. Ihan kuin olisi mikä tahansa ilta.
Me mennään miehen vanhempien luokse jouluksi eikä sielläkään ole mitään ns. perinteitä. Syödään hyvin ja joo, varmaan katsotaan TV:tä. Olen tämän kuitenkin hyväksynyt.
Omassa lapsuudenperheessäni meillä on taas tosi paljon jouluperinteitä ja pappilasta kun puhutaan niin myös paljon kristillisiä jouluperinteitä. Ne ovat mulle siis luontevia. Samoin yhteislaulua on sekä jouluna että muutenkin.
Tästä perinntetaustastani (ja niistä pitävänä) ihmettelen silti hieman ap, sun näkemystä. En mä yritä painostaa mun miehen vanhempia omanlaiseeni joulunviettoon, vaan menen heidän kodissaan heidän ehdoillaan.
Jos oon itse joskus anoppi niin toivoisin kyllä, että jos lasten perheet tulevat meille, sitten noudatetaan meidän perinteitä.
Tosin uskontoasiasta olen tiukasti sitä mieltä, että jos muut eivät ole uskovaisia niin turha uskovaistenkaan alkaa ehdottaa hengellisiä lauluja tai jouluevankeliumia. Tai muiden uskontojen edustajien toisaalta omia traditioitaan. (Itse olen uskovainen, mutta elän mieluummin katsomuksellisesti "tyhjän" joulun kuin pahoitan muiden mielen omalla uskonnollani. Toisaalta en olisi valmis katsomaan muiden uskontojen harjoitustakaan omassa kodissani.)
.. ja pidät omaa tapaasi viettää joulua ainoana oikeana ja muiden tapoja huonompina.
Pinnat anopille, hänellä on kotonaan oikeus viettää omaa jouluaan kuten haluaa. Sinun todellakin kannattaa pysyä ihan vaan kotonasi.
Mä kuolisin myötähäpeästä ja teennäisyydestä jos mun pitäis laulaa ja evankeliumi jouluna ateistille on kuin nyrkki silmään.
Puoleen väliin voi aina tulla, mutta juu ei. Mun serkuilla laulettiin ja luettiin raamattua, mutta he tykkäsivät laulaa ja osasivat laulaa, raamattua luettiin koska oltiin uskiksia. Mun vanhempien kotiin ei sopisi ja mun kodista sais äkkilähdön.
Ehkä noista perinteistä kannattaisi sopia etukäteen osanottajien kanssa, ettei tule yllätyksenä... Itse olisin poistunut asunnosta millä tahansa verukkeella heti ehdotuksen lennettyä ilmoille.
Me mennään miehen vanhempien luokse jouluksi eikä sielläkään ole mitään ns. perinteitä. Syödään hyvin ja joo, varmaan katsotaan TV:tä. Olen tämän kuitenkin hyväksynyt.
Omassa lapsuudenperheessäni meillä on taas tosi paljon jouluperinteitä ja pappilasta kun puhutaan niin myös paljon kristillisiä jouluperinteitä. Ne ovat mulle siis luontevia. Samoin yhteislaulua on sekä jouluna että muutenkin.
Tästä perinntetaustastani (ja niistä pitävänä) ihmettelen silti hieman ap, sun näkemystä. En mä yritä painostaa mun miehen vanhempia omanlaiseeni joulunviettoon, vaan menen heidän kodissaan heidän ehdoillaan.
Jos oon itse joskus anoppi niin toivoisin kyllä, että jos lasten perheet tulevat meille, sitten noudatetaan meidän perinteitä.
Tosin uskontoasiasta olen tiukasti sitä mieltä, että jos muut eivät ole uskovaisia niin turha uskovaistenkaan alkaa ehdottaa hengellisiä lauluja tai jouluevankeliumia. Tai muiden uskontojen edustajien toisaalta omia traditioitaan. (Itse olen uskovainen, mutta elän mieluummin katsomuksellisesti "tyhjän" joulun kuin pahoitan muiden mielen omalla uskonnollani. Toisaalta en olisi valmis katsomaan muiden uskontojen harjoitustakaan omassa kodissani.)
Minä en ole.
Ja kun niin monet täällä on sitä mieltä, että ajaisivat laulunlaulajan ulos kodistaan, niin eipä mitään. Anopin luona mua ei enää aattona näy.
Jos todella ajattelette noin ja anoppini ja miehen sisko, ehkä mieskin samoin... Niin parempi, kun en muiden joulurentoutumista enää häiritse.
että saat joulumielen. Viis siitä, kiinnostaako se ketään muuta, SINUN on se suoritettava, muuten joulusi on pilalla.
Luulen, että sinun ja anoppisi (ja ilmeisesti valtaosan ketjun kirjoittajista) jouluperinteet poikkeavat niin suuresti toisistaan, että yhteisymmärrys on mahdotonta. Ei nämä tämän ketjun "kyldyrelliksi" haukkuvat todennäköisesti tule koskaan ymmärtämään sitä, että haluat jouluna tehdä muutakin kuin katsoa Salkkareita. Toisille se riittää pyhien perinteeksi, vaikka itse olenkin samaa mieltä kanssasi. Jos haluat omia jouluperinteitäsi noudattaa, viettäkää joulu kotona. Älä rupea taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Mukava tietää, että on olemassa edes muutama muukin, jotka haluaa joululta muutakin kuin syömistä ja tvn katsomista. Minusta se laulaminen ja muut perinteet on tapa rennosti olla yhdessä! Laulaminenhan on rentoa ja hauskaa viihdettä. Turha varmaan enää yrittää anopille näitä jouluperinteitä tarjoilla. Vietän lasten ja perheeni kanssa sellaisen joulun, kuin haluamme. Mies saa itse valita, mitä haluaa. Anopin luona voidaan sitten istua vaikka koko joulupäivä tvn ääressä.
kanssa anopin joulua viettämään vai jäädä sinun kanssasi kotiin. Esität kysymyksen ihan neutraalisti, ilman lisäkommentteja ja väritystä... voit vielä yllättyä.
Eivätköhän valitse ne laulut ja muut. Koska olivat vähän pettyneitä silloin, kun anoppilassa ei laulettu jouluna. Vieläkin joskus ihmettelevät sitä.
valitustasi aiheesta.
Minä ainakin viettäisin mielelläni jouluni mahdollisimman kaukana sinusta, niin ahdistavan mustavalkoisesti ajattelevalta ja itsekkäältä vaikutat. Zortsit vaan.
Onneksi sinne ei ole pakko mennä, ei jouluna eikä muutenkaan. Me vietetään joulua meidän perheen kesken.
T. Ei olla nähty kahteen vuoteen :))
Oma suomesi ei voi kelvata ilman rankkaa stilisointia. Ja KUINKA ITSERAKAS oikein olet, kun pitää jopa jouluaattona korostaa itseään tuolla tavoin! Mikset vain tyydy siihen, että käyt ostamassa ne tuotoksesi sieltä kirjakaupan alelaarista, että saat edes jonkinlaiset myyntiluvut niille...
Lapset ainakin oikein odottavat sitä äidin joulusatua. Ja heitä vartenhan se on tehty. Myös omat vanhempani pitävät kovin kirjoittamistani saduista. Ja kun tänne kirjoitan, niin en jaksa niin välittää oikeinkirjoituksesta. Kirja ei ole vielä kaupan hyllyllä, mutta menee joulun jälkeen painoon. :) Ihan sama, mitä se myy, pääasia, että julkaisivat. Lapset odottavat myös laulamista. Mutta eivät halua esiintyä vaan laulaa YHDESSÄ muiden kanssa.
kirjoittamista tarinoista ja piirtämistä kuvista. Se ei vielä tee niistä hyviä.
Mä alan epäillä, että sä oot sama tyyppi, joka valittaa tossa yhdessä ketjussa sitä, että joutuu ostamaan sisarusten lapsille 18 lahjaa ja oma ainokainen saa vain yhden lahjan per perhe.
Samaa jankutusta molemmilta ja jossain vaiheessa vedätte sit marttyyrivaihteen silmään :D
Sanon sulle saman kuin sen toisen ketjun ap:lle: hanki elämä.
Anopin luona mua ei enää aattona näy. Jos todella ajattelette noin ja anoppini ja miehen sisko, ehkä mieskin samoin... Niin parempi, kun en muiden joulurentoutumista enää häiritse.
meillä tilanne on se, ettei minun lapsuudenkodissani ollut mitään perinteitä, vaan vain tuota telkkarintuijottelua. Tämän vuoksi olen meidän jouluumme yhdessä mieheni kanssa luonut joitain perinteitä, joissa juuri yhdessäolo korostuu. Meilläkin lauletaan, vaikka kukaan ei oikeasti ole hyvä laulamaan. Samoin pelataan lautapelejä, ja telkkariakin katsotaan mutta valikoidusti.
Lapsuudenkodissani tv hallitsee. Kun sieltä tulee jotain tärkeää kuten salattujen elämien uusinnat tms. niin koko porukan on oltava hiljaa - joulunakin. Todella tylsää meidän perheelle (varsinkaan alle kouluikäiset lapset eivät ymmärrä, miksi isovanhemmat vain tuijottavat televisiota eivätkä tee mitään). Koska hiljaisuuden vaatiminen on niin ehdotonta, niin ainakaan meillä ei tuo omien perinteiden kuten laulamisen ja pelaamisen noudattaminen lapsuudenkodissani onnistuisi.
Kokemuksesta tiedän, ettei mikään muuta vanhojen ihmisten tapoja. Viettäkää siis aatto oman perheenne kesken ja käykää anopin luona vaikka joulupäivänä tai tapanina.
En voi kyllä olla hämmästelemättä, miten moni tällä palstalla pitää tuntikausien tv:n tuijottelua muka hyvänä rentona perinteenä. Minusta lapsuudenkodin tv-maratonit kaikkien hömppäsarjojen parissa ovat puuduttavia, eivätkä nautinnollisia. Ilmeisesti olen siis kyldyrelli persoona kun luulin vain olevani tavallinen normaaliälyinen ihminen :)
En tajua miksi viestisi on saanut niin huonon vastaanoton. Ilmeisesti suurin osa palstalaisista on niitä sosiaalisesti rajoittuneita telkan edessä pönöttäjiä.
Satujen kuunteleminen on lapsille todella kiva juttu. Kun olin lapsi mummoni lauloi ja kertoi loruja jouluna lapsille. Siitä on jäänyt hyvät muistot. Niin on myös muista satutuokioista. Isomummoni myös kertoi itse keksimiään satuja ja niitä oli lapsena mukava kuunnella. Ilmeisesti olette aika yksinkertaisia osa siellä näppäimistön ääressä kun ette tajua, että suvuissa kulkee itsekin kirjoitettuja satuja perinteenä eikä niitä missään kirjoissa tms. julkaista. Toisekseen on ihan turha märistä, että lapsille satujen kertominen jotenkin tylsistyttäisi muita paikalla olevia aikuisia. Ei ole näes pakko kuunnella.
Laulaminen on ihan ok. Olen ateisti ja jouluevankeliumi jne on myös okei kun siinä nyt ei koko päivää mene. APn perinteikäs joulu kuulostaa paljon paremmalta kuin jokin telkan vahtaaminen kaksiossa. Vähän olisi junttia katsoa aattona jotain sarjoja.
Kutsu seuraavana vuonna anoppisi teille jouluksi ja sitten mennään sinun perinteidesi mukaan kun olet järkkääjänä. Anoppi voi sitten linnoittautua nurkkaan katsomaan telkkaa sillä aikaa kuin muut laulavat jne.
kukaan pitänyt telkan tuijottamista erityisen hyvänä perinteenä. Se kuitenkin vaikuttaa olevan ap:n anopin perinne, johon hänellä on oikeus. Ap laulakoon kotonaan, jos ei yhtä joulua pysty viettämään jotenkin muuten kuin aina ennen.
En voi kyllä olla hämmästelemättä, miten moni tällä palstalla pitää tuntikausien tv:n tuijottelua muka hyvänä rentona perinteenä. Minusta lapsuudenkodin tv-maratonit kaikkien hömppäsarjojen parissa ovat puuduttavia, eivätkä nautinnollisia. Ilmeisesti olen siis kyldyrelli persoona kun luulin vain olevani tavallinen normaaliälyinen ihminen :)
niin minusta sinuna täytyy ns. kärsiä joka toinen joulu, joka toinen joulu teette sitten niin kuin sinä haluat.
Me tykkäämme laulaa lasten kanssa. Lapsuuden kodissani ja myös molempien isovanhempieni kodeissa on aina laulettu paljon.
Tuo vanha Raamatun teksti on vanhasta perheraamatustamme. En ymmärrä, mitä noloa siinä on. Tunnelmmallistahan se on.
Sanoin miehelle, että en lähde anopin luo enää jouluaattona. Siellä kun ei ole muita jouluperinteitä kuin ruoka ja tv. Jos heillä olisi jotain perinteitä, noudattaisin niitä mielellläni!
Tästä on varmaan nyt syttymässä sota.
Itse haluaisinkin viettää joulua joko kotona tai vanhempieni luona. Joulupäivänä voidaan sitten mennä anopin luo ikävystymään telkkarin eteen.
että rahvaan pariin on nyt laskeutunut aito Kyldyyripersoona, jonka tähti ei himmene edes jouluaattona.
Syleillään omaa moukakmaisuutta, ollaan siitä niiiiin ylpeitä että! Mitään emme tiedä ja hyvä niin (koska jos varsinkin naisella kiertää veri aivoissa, niin sitä ei enää riitä kohtuun) MItään uutta ei voi ottaa mukaan, sehän on outoa, ettei vaan peräti jotain ulkomaalaista....
Ymmärrän ap:tä täysin. Ja häpeän joskus olla suomalainen.
että rahvaan pariin on nyt laskeutunut aito Kyldyyripersoona, jonka tähti ei himmene edes jouluaattona.
Syleillään omaa moukakmaisuutta, ollaan siitä niiiiin ylpeitä että! Mitään emme tiedä ja hyvä niin (koska jos varsinkin naisella kiertää veri aivoissa, niin sitä ei enää riitä kohtuun) MItään uutta ei voi ottaa mukaan, sehän on outoa, ettei vaan peräti jotain ulkomaalaista.... Ymmärrän ap:tä täysin. Ja häpeän joskus olla suomalainen.
Pointt ei ole se, etteikö jouluna voisi käyttää aikaansa fiksumminkin kuin tuijottamalla televisiota ja haukkumalla poissaolevia.
Vaan ap:n ASENTEESTA, joka huokuu moraalista paremmuudentunnetta ja kuvitelmaa siitä, että hänellä on olemassa salainen kriteeristö hyvälle joululle, ja hänen on se juotettava alas anopin kurkusta vaikka mikä olisi.
Oikeasti sivistyksen mittari ei ole se, miten joulunsa viettää. Vaan se, että hyväksyy ihmisillä olevan erilaisia tapoja ja oikeus omassa elämässään (anopin omassa kodissaan) toteuttaa mitä tapaa haluaa.
Nythän ap saa itkupotkuraivarit siitä, ettei hänen joulusatuaan ja lauluaan halua muut kuunnella. Sen vuoksi hän on valmis mieluummin viettämään joulun ilman miestäänkin, kunhan saa vaan laulaa ja kertoa joulusatua.
kun ap sinne huolitaan.
Ja ap:han se nimenomaan ei halua hyväksyä mitään muuta kuin Lapsuuden Kodistaan Periytyvää ja joulusaduksikaan ei käy se Yksi Ja Sama Loppuun Kaluttu...
Aika monen muun mielestä laulaminen on kamalaa, hampaat irvessä suoritettua pakkopullaa. Aika moni ei ole vapaaehtoisesti laulanut koulun laulukokeiden jälkeen.
Onko sun _oikeasti_ noin vaikea tajuta, että kaikki eivät nauti laulamisesta eivätkä edes joululaulujen kuuntelemisesta? Sä et voi mennä anoppisi kotiin sanelemaan, miten siellä jouluna toimitaan.
Ja mä sanon tämän ihmisenä, joka on parikymmentä vuotta harrastanut kuorolaulua, joka nauttii suunnattomasti sekä laulamisesta että sen kuuntelemisesta ja jonka jouluun jouluevankeliumi kuuluu olennaisena osana.