Kun leipoo sämpylöi, tulee hirveä sotku, onko mahdollista leipoa siististi??
Tuon takia en leivo mitään kun hirveä sotku. Ensinnäkin ne taikinat jää kulhoihin kiinni, ja kaikkiin välineisiin, inhottavaa. Ja sitten kun sen taikinan laittaa pöydälle, se taikina jää kiinni pöytään, sormiin ja kaikkialle, jopa pyyhkeet oli taikinassa. Onks vinkkejä miten helpottaa leipomista tai ostanko vain valmisleipää??
Kommentit (37)
Käytä jotakin leipomisastiaa jossa sekoita taikinan
On täysin mahdollista leipoa ilman sotkua.
EI tarvitse sotkea pöytää, sormia tai pyyhkeitä.
Ei ainakaan minulla sotkeennut mitkään paikat. Sotke taikina kunnolla ja käytä pöydällä jauhoa kun kumoat taikinan pöydälle jne. Kato y-tubesta lisää neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minulla sotkeennut mitkään paikat. Sotke taikina kunnolla ja käytä pöydällä jauhoa kun kumoat taikinan pöydälle jne. Kato y-tubesta lisää neuvoa.
Mulla se taikina on aina ihan tahmeaa ja tarttuu pöytään vaikka käytän kuinka paljon jauhoja. Miksi?
Teen nykyään niin että kaadan taikinan suoraan leivinpaperin päälle korkeareunaiseen uunipeltiin ja levitän siihen. Kun noussut niin vedän jollain valmiit palat ristikoimalla neliön paloja. Jotenkin pystyy sitten näitä pitkin paiston jälkeen taittamaan palat.
Tai sitten otan kohonneesta taikinasta märällä kauhalla kivoja paloja ja laitan uunipellille ja annan vielä kohota. On vesikulho siinä vieressä, että voi kauhaa kastaa siinä joka välissä, ettei taikina jää kauhaan kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla se taikina on aina ihan tahmeaa ja tarttuu pöytään vaikka käytän kuinka paljon jauhoja. Miksi?
Älä turhaan laita sitä pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko liian löysä taikina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska voi on aina voita, eikä sitä mikään voita. Laita sitä rohkeasti vaan siihen taikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuo resepti oikeasti? Kokeilin juuri Valion yönyli sämpylät-reseptiä ja sämpylöistä tuli tiiviitä koppuroita.
Helpoin tapa: taikina sekoitetaan illalla, laitetaan jääkaappiin yöksi, aamulla kauhalla sämpylät pellille ja paistetaan. Ei missään vaiheessa tarvitse koskea taikinaan sormin tai kaataa taikinaa pöydälle.
Ainahan ruonlaitosta ja leipomisesta tulee jonkilainen sotku, eikä sitä voi täysin välttää. Meillä onneksi mies siivoaa, kun minä leivon ja laitan ruokaa silloin kun on kotona. Muulloin teen itse kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuo resepti oikeasti? Kokeilin juuri Valion yönyli sämpylät-reseptiä ja sämpylöistä tuli tiiviitä koppuroita.
Toimii.
Taikinan tulee olla sakeaa puuroa illalla. Ei saa olla liian tiivistä.
Ja aloittajalle: sen jälkeen kun olet kaapinut taikinan kulhosta, laita se likoon ja anna olla vähän aikaa. Kulhossa likoavat ne kaksi lusikkaa, joilla nostelit taikinan pellille. Sitten tiskikoneeseen.
Ei tule sotkua sormiin, pöytään, liinoihin, mihinkään. Tsemii.
En laita leipätaikinoihin rasvoja. Ruisleipätaikinaan, rieskataikinaan, sämpylätaikinaan, hiivaleipätaikinaan ei yhtään mitään rasvaa. Pizzataikinaan vähän öljyä. Pullataikinaan tietenkin voita.
Miksi laitat ne pöydälle?
1) ota sopiva määrä taikinaa
2) pyöritä se sämpylän muotoiseksi
3) aseta se pellille jossa on leivinpaperia
4) jos taikinaa on jäljellä, hyppää kohtaan 1, muussa tapauksessa jatka kohtaan 5
5) laita pelti uuniin
protip: anna jäädä kiinni kulhoon kunnes kuivuu. Sitten ne lähtee helposti irti palasina biojäteastiaan. Kulhon voit pestä astianpesukoneessa
Oon leiponut tuhansia sämpylöitä. Taikinassa on liian vähän jauhoja jos se jää kiinni pöytään. Sitä pitää myös vaivata kunnolla että siitä tulee sellainen kimmoisa niin ei jää pöytään kiinni. Pistän siksi pöydälle vain vähän jauhoja. Teen taikinan puolen litran maidosta ja jauhoja tarpeeksi niin se ei ole liian iso taikina ja siitä ei tule sotkua. Kulhossa vaivaan taikinaa eka niin ettei se jää sormiin pahasti kiinni jaa lopuksi pöydällä. Kulhoon jää hiukan taikinaa kiinni mutta raaputan sen lusikalla pois.
Jos teet ohjeella, hanki ohje, missä grammoina ainesosat. Mittaa kaikki ainesosat suoraan kulhoon, mieluusti mikronkestävä niin voit lämmittää nesteen suoraan siinä. Sekoita käsin tai haluamallasi välineellä, joka kestää liotuksen pesuaineessa ja kuumassa vedessä. Tee taikinasta sellaista, että saat siitä pyöriteltyä leipiä käsin - itse tykkään kyllä todella pehmeästä taikinasta ja en kauheasti jaksa vaivailla, eli toinen astia käsien jauhotukseen on minulle pakollinen, mutta hyvin vaivattu/pitkään kohotettu ja/tai öljytty taikina ei yleensä tartu, ellei taikina ole todella pehmeää. Kohotuksen jälkeen uusi vaivaus aika turhaa, eikä jauhoja tässä vaiheessa pitäisi enää tarvita itse taikinaan. Sitten revit kohotetusta taikinasta suoraan taikinapallot käteen, pyörität ja laitat pellille paperille. Jos et omaa vielä tuntumaa kokoon, voit punnita jokaisen taikinapalleron. Kun leivät ovat uunissa, laita astiaan tippa asiatnpesuainetta ja kuumaa vettä täyteen. Muista toki huuhdella sellaiset osat, mihin vesi ei koske. Laita kaikki muut käyttämäsi välineet myös likoamaan astiaan, jos ne sitä kestävät. Astia on melkein puhdas, kun kaadat veden, pieni pesu riittää.
Likaantuvat astiat:
-Kulho (pakollinen, jos lämmität nesteen tässä, ei tule välttämättä toista kulhoa)
-Jokin, millä sekoittaa taikina (ei pakollinen, jos käytät kättä sekoitukseen. Suosittelen käyttämään vain toista kättä, niin toinen pysyy puhtaana tarvittaessa)
-Vaaka (sotkeutuu vain, jos mittaat taikinan suoraan vaa'alle, voit käyttää vaikka jotain paperia välissä, jos haluat)
-Kulho, johon laitat jauhoja sämpylöiden pyöritykseen (pakollinen vain, jos taikina on niin tahmeaa, että on pakko jauhottaa kädet)
Tuolla tavalla saa ainakin tehtyä hyviä perussämpylöitä ilman isoa tiskikasaa, pitkä kokemus takana. Jos haluaa jotain erityisiä muotoiluja, niin sitten pitää jo sotkeakin pöytää. Pyöreät voi tehdä käsissä. Taikina on hankala pestä vasta sitten, kun kuivuu. Älä anna kuivua, niin lähtee helposti.
Sämpylöitä leipoessa ei tarvitse pyöritellä taikinaa pöydällä kuten kotitaloustunnilla opetettiin. Helpommalla ja vähemmällä sotkulla pääsee, kun vain nostelee kulhosta pieniä taikinamyttyjä leivinpaperille uunipellille vaikka kahdella lusikalla. Ne kohoavat ja paistuvat uunissa ihan hyvän näköisiksi sämpylöiksi.
Lopuksi kulho ja kaikki työvälineet tiskialtaaseen likoamaan. Mieluiten ne kannattaa huuhdella ja tiskata heti.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Käytä jauhoja.