Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raivostuttaa, anoppi ei anna noudattaa perheemme jouluperinteitä

Vierailija
21.12.2011 |

Olen halunnut luoda meidän perheelle omia jouluperinteitä. Osa periytyy jo lapsuuden perheestäni.

Esim. jouluaattona kahvin jälkeen lauletaan joululauluja ja luetaan jouluevankeliumi 1700-luvun Raamatusta.

Itse olen halunnut tuoda joulunviettoon mukaan joulusadut. Kirjoitan itse yhden, pienen joulusadun. Lisäksi etsin toisen, ääneen luettavaksi sopivan joulusadun - usein jonkun entisaikojen joulunkuvauksen. Nämä luetaan aattona.

Kun viimeksi vietimme aattoa anopin luona, olin tehnyt valmiiksi pienet joululauluvihot. Lisäksi olin ottanut mukaan Raamatun. Viimeksi anopin luona jäi laulut jouluna laulamatta ja evankeliumi lukematta, kun ei ollut laulunsanoja anopin luona, sen paremmin kuin Raamattuakaan.

Kun iloisesti ilmoitin, että luetaanko nyt evankeliumi ja lauletaan joululauluja, niin anoppi tyttärineen meni vaikean näköiseksi. Heillä ei kuulemma ole tapana laulaa. Anoppi keksikin sitten, että telkkarista tulee joululauluohjelma. Kuunnellaan sitä.

Joo, se korvaakin itse laulamisen.

Kun olisin lukenut joulusadut ääneen, niin eikös sieltä telkkarista tullut joku Kauniit elämät, joka oli pakko saada katsoa. Jouluaattona!

Ei suuremmin huvittaisi mennä anopin luo tänä aattona, kun siellä on pääosassa taas telkkari. Ja sukulaisten haukkuminen. :(

Ja kyseessä niin pieni kämppä, kaksio, ettei sitä telkkaria pääse edes pakoon toiseen huoneeseen.

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole uskovaisia, eikä omaa uskontoaan saa tuputtaa.

Samaten nuo omakohtaiset joulusadut on jo sellaista yliammuntaa, että soi!

Miksei ap lue niitä nauhalle niin että ne ihailevat vanhemmat voi polttaa korvensa ruvelle ja soittaa nauhan puhki. Ja jos lapsiaan on pakko piinata, miksei se joulusatu voi olla joulun iltasatu?

Jouluna iltasaduksi luetaan aina Kunnaksen Tonttukirja. Lapset haluaa, että menee juuri niin.

Nähdäkseni en lapsia näillä saduilla piinaa, kun ovat niistä ihan innoissaan. Kuvittavat niitä jne. Jo pikkusiskoni piti lapsena keksimistäni saduista.

Uskontoa ei saakaan tuputtaa. Mutta ihan ev.lut. kirkkoon se anoppikin kuuluu.

Joulu on minulle uskonnollinen juhla. Ja haluaisin siis siitä uskonnosta edes sen evankeliumitekstin jouluuni sisällyttää.

Mutta onhan se totta, että ei toisille pidä tuputtaa joulutapojaan. Mutta mikseivät sitten ehdota omia joulutapoja? Muuta kuin tvtä?

Vierailija
102/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syödä hyvin ja rentoutua kiireettä läheisten kesken. Erinomainen perinne.

Ei se kieli vyön alla kyldyrellisti aikataulussa pönöttäminen ole yhtään sen kummempi perinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan 24/7 ja läpi vuoden:).

Vetäkää vanteet päästänne edes lasten vuoksi vaikka sitten jouluna!

Ja ap. Tässä vihje; viettäkää oma joulunne kotona, jos tosiaan ahdistaa. Onko miehelläsi selvä mielipide asiasta? Voisttehan vaikka käydä joulupäivänä tai tapanina anopilla telkkua katsomassa.

Vierailija
104/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINULLE, SINULLE, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ...

Sinua on ihailtu ja sinä haluat ja suot ja toivot ja haluat ja suot ja toivot.

SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ...

Ehkä niiden miehen puolen sukulaisten suurin joulutoive olisi toivottaa SINUT niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.

Kuulostat niin rasittavalta, että pelkkä paasauksesi lukeminen saa näppylöille. Alkaa tehdä mieli tuijottaa tiukasti telkkaria, jos olet edes samassa talossa!

Vierailija
105/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mun vanhoillinen anoppini ei anna mun lukea varjojen kirjasta yulen ja talvipäivänseisauksen seremonioita, eikä piirtää pentagrammia lattiaan. Kynttilöitä sentään saa sytyttää, mutta ne pitää laittaa ihan tylsän tavallisesti pöydille, eikä seremoniakohtiin lattialle. Mä en jaksais tota millään, koska siinä ei nyt tule ollenkaan juhlan tuntua, vaan on ihan tavallista ja arkista.

Mulle kelpaisi, vaikka anoppilassa olisi pakanallisetkin jouluperinteet. En itse noita seremonioita lukisi, mutta seuraisin ihan mielenkiinnolla, kun joku muu lukee.

Kun olisi edes jotain jouluperinteitä. Minkä tahansa kulttuurin tai uskonnon.

Vierailija
106/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä niiden miehen puolen sukulaisten suurin joulutoive olisi toivottaa SINUT niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.

Kuulostat niin rasittavalta, että pelkkä paasauksesi lukeminen saa näppylöille. Alkaa tehdä mieli tuijottaa tiukasti telkkaria, jos olet edes samassa talossa!

Vierailija
107/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksi joka vuosi jo elokuussa anoppi alkaa kärttää meitä sinne jouluna? Jos kerran olen niin kamala?

Ja olen aina sanonut miehelle, että saa mun puolestani mennä ja tehdä jouluna mitä haluaa ja missä. Ei sitä ole pakko meidän viettää yhdessä, mun puolestani. Mies vaan haluaa, että ollaan jouluaattona yhdessä. Ei olisi mulle mikään pakko.

Ja anoppi on muuten ihan mukava. Mutta tuo tvn tuijotus ja orjuus rassaa.

Vierailija
108/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies saa tuoda omia jouluperinteitään kun monsterimamman kodin perinteet on niitä ainoita oikeita. Toivottavasti olen osannut kasvattaa tyttöni niin avaramieliseksi, että hän aikuisena osaa viettää joulua myös toisella tavalla kuin hänen kotonaan on vietetty.

Mutta kun niitä ei tuon tvn katsomisen, jouluruoan syömisen ja pakettien avaamisen lisäksi ole. Ei mitään. Eihän heillä ole millekään muullekaan juhlalle mitään perinteitä. Meillä on omat tavaksi muuttuneet perinteet viettää pääsiäistä, juhannusta, venetsialaisia, jne. Miehen perheellä ei ole mitään. Paitsi se syöminen. En voi ymmärtää.

katsos, kun rento yhdessäolokin on perinne. Ei perinteen tarvitse olla rituaalinomaista suorittamista. Myös se, että "jouluna syödään hyvin ja istuskellaan yhdessä" - sekin ON perinne.

Miniä ei voi marssia anoppilaan ja vaatia, että paitsi hänen miehensä, myös muutkin anopin perheestä intoutuvat noudattamaan miniän keksaisemia perinteitä.

Pysy kotona ja noudata siellä ihan mitä perinteitä haluat ja miehesi suostuu noudattamaan.

Vierailija
109/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rustaa vaikka runoja vessassa ja hoilota pihassa jos on pakko, mutta miksi pitää pilata joulu kaikilta muilta??

Sinä et ole edes muuten mukava. Käsittämättömän omanapainen ja lapsellinen ja nää, että "pikkusiskoni ja vanhempani kyllä tykkää" -jutut on jo naurettavia!

Vierailija
110/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta tuo evankeliumin lukeminen olisi ihan ok, siis jos se on minialle tarkea asia, eihan siina mene kuin 5 minuuttia. Mutta yhteislaulu... jos on perhe jossa kaikki laulavat nuotin vieresta, ei olla totuttu siihen eika kukaan halua laulaa, niin se olisi kylla melkoista kidutusta. Ei laulutaidottomia voi pakottaa laulamaan!

Ja satujen lukemisesta - nehan on tarkoitettu lapsille, joten ala vaadi etta koko porukan pitaa olla hiljaa ja kuunnella. Kai siella kaksiossakin voi jossain nurkassa pitaa lasten kanssa satutuokion, tuskin se anoppi siita nostaa metelia. Kyllahan teilla varmaan lapset saa kirjoja pukiltakin ja niita luetaan.

Vierailija
111/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINULLE, SINULLE, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ... Sinua on ihailtu ja sinä haluat ja suot ja toivot ja haluat ja suot ja toivot. SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ, SINÄ... Ehkä niiden miehen puolen sukulaisten suurin joulutoive olisi toivottaa SINUT niin pitkälle kuin pippuri kasvaa. Kuulostat niin rasittavalta, että pelkkä paasauksesi lukeminen saa näppylöille. Alkaa tehdä mieli tuijottaa tiukasti telkkaria, jos olet edes samassa talossa!

Niin miksi joka vuosi jo elokuussa anoppi alkaa kärttää meitä sinne jouluna? Jos kerran olen niin kamala? Ja olen aina sanonut miehelle, että saa mun puolestani mennä ja tehdä jouluna mitä haluaa ja missä. Ei sitä ole pakko meidän viettää yhdessä, mun puolestani. Mies vaan haluaa, että ollaan jouluaattona yhdessä. Ei olisi mulle mikään pakko. Ja anoppi on muuten ihan mukava. Mutta tuo tvn tuijotus ja orjuus rassaa.

sinä olet sitten tavattoman paukapäinen tapaus, tiedätkös.

Sinä - JOS menet kylään, siis vieraaksi - et sen sijaan voi vaatia anoppiasi noudattamaan sinun perinteitäsi.

Käy tämä taisto miehesi kanssa. Että nyt haluat olla kotona aattona, ja noudattaa omia juttujasi. Kyläillä ehditte mainiosti vielä joulupäivänäkin tai tapanina.

Olet sinä aika veikeä, kun sinusta on tärkeämpää lukea joku satu ja UT:n jouluevankeliumi kuin OLLA YHDESSÄ rakkaimpasi kanssa...

Vierailija
112/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne eivät ole anopin jouluperinteitä, joten miksi tuputtaa niitä siellä?

Vierailija
113/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai tiedät, että omat tapasi ovat yhtä ärsyttäviä kuin muiden tavattomuus?

Vierailija
114/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän kodissa teidän ehdoilla.

Vieras ei voi vaatia hirveästi jotain, mitä isäntäväki ei halua.

Onnellisinta olisi löytää joku sopu asiaan ja yhdistellä kaikkien perinteitä sopivasti.

Jos anoppia vaivaannuttaa laulaminen tai sadut tai Raamattu, miksi ette tee niitä joku toinen päivä kotona? vaikka joulupäivänä?

Vierailija
115/115 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että sinun ja anoppisi (ja ilmeisesti valtaosan ketjun kirjoittajista) jouluperinteet poikkeavat niin suuresti toisistaan, että yhteisymmärrys on mahdotonta. Ei nämä tämän ketjun "kyldyrelliksi" haukkuvat todennäköisesti tule koskaan ymmärtämään sitä, että haluat jouluna tehdä muutakin kuin katsoa Salkkareita. Toisille se riittää pyhien perinteeksi, vaikka itse olenkin samaa mieltä kanssasi. Jos haluat omia jouluperinteitäsi noudattaa, viettäkää joulu kotona. Älä rupea taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.